Рекомендації від 28.05.2019 №71/9-рк/к

Опубліковано 30 травня 2019 року о 15:46

 

АНТИМОНОПОЛЬНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ

ХЕРСОНСЬКЕ ОБЛАСНЕ ТЕРИТОРІАЛЬНЕ ВІДДІЛЕННЯ

 

РЕКОМЕНДАЦІЇ

АДМІНІСТРАТИВНОЇ КОЛЕГІЇ

 

___________ Херсон __________

 

 

Виконавчий комітет Голопристанської міської ради

вул. 1 Травня, 14, м. Гола Пристань, Херсонська область, 75600

 

Щодо припинення дій, які містять

ознаки порушень законодавства

про захист економічної конкуренції

 

 

Херсонським обласним територіальним відділенням Антимонопольного комітету України (надалі – Відділення) на виконання доручення Антимонопольного комітету України від 12.03.2019 №13-01/236 здійснюється контроль за дотриманням вимог законодавства про захист економічної конкуренції органами місцевого самоврядування та суб’єктами господарювання, які здійснюють діяльність на ринку послуг з вивезення побутових відходів у Херсонській області. За результатами аналізу зібраних в ході здійснення контролю матеріалів, Відділенням встановлено наступне.

Відповідно до частини 1 статті 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» міські, сільські/селищні ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

На території м. Гола Пристань Херсонської області повноваження органів місцевого самоврядування здійснюються Голопристанською міською радою та її виконавчим комітетом.

Згідно відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Виконавчий комітет Голопристанської міської ради є юридичною особою, ідентифікаційний код юридичної особи 04059929, вид економічної діяльності за КВЕД 84.11 Державне управління загального характеру, місцезнаходження: 75600, Херсонська область, м. Гола Пристань, вул. 1 Травня, будинок 14.

Відповідно до статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», міська рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Стаття 17 Закону України «Про місцеве самоврядування в України» передбачає, що відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, які перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на засадах їх підпорядкованості, підзвітності та підконтрольності органам місцевого самоврядування.

Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до статті 144 Конституції України, органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов’язковими до виконання на відповідній території.

Відповідно до статті 11 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи.

Відповідно до частини третьої статті 51 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», виконавчий комітет ради утворюється у складі відповідно сільського, селищного, міського голови, районної у місті ради - голови відповідної ради, заступника (заступників) сільського, селищного, міського голови, голови районної у місті ради, керуючого справами (секретаря) виконавчого комітету, а також керівників відділів, управлінь та інших виконавчих органів ради, інших осіб.

Постановою Кабінету Міністрів України від 16.11.2011 № 1173 затверджено порядок проведення конкурсу на надання послуг з вивезення побутових відходів (редакція, станом на момент затвердження конкурсної документації - 2016 рік) (далі - Порядок № 1173).

Відповідно до пункту 4 Порядку № 1173 підготовка та проведення конкурсу забезпечується виконавчим органом сільської, селищної, міської ради або місцевою державною адміністрацією (далі - організатор конкурсу) у разі делегування їй повноважень відповідними радами у порядку, встановленому законом.

Для участі у конкурсі його учасники подають оригінали та (або) засвідчені в установленому законодавством порядку копії таких документів (пункт 15 Порядку
№ 1173):

- балансового звіту суб’єкта господарювання за останній звітний період;

- довідки відповідних органів державної податкової служби і Пенсійного фонду України про відсутність (наявність) заборгованості за податковими зобов’язаннями та платежами до Пенсійного фонду України;

- документа, що містить інформацію про технічний потенціал суб’єкта господарювання (кількість спеціально обладнаних транспортних засобів, які перебувають на балансі суб’єкта господарювання, наявність власної ремонтної бази та контейнерного парку тощо);

- документа, що містить відомості про обсяги надання послуг із збирання та перевезення твердих, великогабаритних, ремонтних, рідких побутових відходів за останній рік;

- технічних паспортів на спеціально обладнані транспортні засоби та довідки про проходження ними технічного огляду;

- довідки-характеристики спеціально обладнаних транспортних засобів: тип, вантажопідйомність, наявність пристроїв автоматизованого геоінформаційного контролю та супроводу перевезення побутових відходів, реєстраційний номер, найменування організації, якій належать спеціально обладнані транспортні засоби, номер телефону керівника такої організації;

- довідки про забезпечення створення умов для щоденного миття спеціально обладнаних транспортних засобів, їх паркування та технічного обслуговування;

- довідки про проходження водіями медичного огляду;

- документа, що містить відомості про досвід роботи з надання послуг з вивезення побутових відходів;

- документа, що містить інформацію про кількість відходів, залучених учасником до повторного використання; кількість відходів, які використовуються як вторинна сировина; кількість відходів, які відправляються на захоронення, тощо;

- інших документів, які надаються за бажанням учасника конкурсу і містять відомості про його здатність надавати послуги з вивезення побутових відходів (впровадження роздільного збирання, інформація про наявність диспетчерської служби тощо) належного рівня якості.

Відповідно до пункту 6 Порядку № 1173, Організатор конкурсу утворює комісію, до складу якої входять на паритетних засадах представники організатора конкурсу, територіального органу Держспоживінспекції, підприємств житлово-комунального господарства, а також (за їх згодою) органів місцевого самоврядування, органів виконавчої влади, власників (їх об'єднань) або наймачів, користувачів, у тому числі орендарів розміщених у межах певної території населеного пункту житлових приміщень, земельних ділянок, які не пізніше ніж за три дні до закінчення строку подання конкурсних пропозицій дали свою згоду бути членами конкурсної комісії.

Головою конкурсної комісії призначається представник організатора конкурсу.

Передбачені конкурсною документацією умови проведення конкурсу є обов'язковими для конкурсної комісії та його учасників (пункт 7 Порядку № 1173).

Пунктом 28 Порядку № 1173 встановлено, що переможцем конкурсу визначається його учасник, що відповідає кваліфікаційним вимогам, може забезпечити надання послуг відповідної кількості та якості, конкурсна пропозиція якого визнана найкращою за результатами оцінки.

Рішенням виконавчого комітету Голопристанської міської ради від 09.02.2016 №12 «Про проведення конкурсу по наданню послуг з вивезення твердих побутових відходів на території м. Голої Пристані та затвердження складу комісії, Положення про проведення конкурсу по наданню послуг з вивезення твердих побутових відходів та конкурсну документацію» було затверджено склад комісії з проведення конкурсу на надання послуг та конкурсну документацію з проведення конкурсу на надання послуг з вивезення побутових відходів, на підставі якої виконавчим комітетом Голопристанської міської ради 06.03.2017 та 05.03.2018 було проведено конкурси на визначення виконавця послуг з вивезення побутових відходів на території м. Гола Пристань Херсонської області.

В результаті аналізу Конкурсної документації виконавчого комітету Голопристанської міської ради, Відділенням виявлено наступне.

Пунктом 6 Конкурсної документації визначено перелік документів, які подаються учасником конкурсу для підтвердження відповідності учасника встановленим кваліфікаційним вимогам. При цьому, підпунктом 6.5. пункту 6 передбачено надання учасником конкурсу довідки органів місцевого самоврядування на території яких конкурсант надавав послугу.

Пунктом 15 Порядку №1173 визначено перелік документів, які учасники подають для участі в конкурсі, і цей перелік не передбачає необхідності надання довідки саме органів місцевого самоврядування, які зазначені в Конкурсній документації виконавчого комітету Голопристанської міської ради.

Отже, виконавчий комітет Голопристанської міської ради висунув учасникам конкурсу додаткові вимоги, які не передбачені чинним законодавством.

Відповідно до підпункту 15.9. пункту 15 Конкурсної документації, конкурс може бути визнаний таким, що не відбувся, у разі:

- неподання конкурсних пропозицій;

- відхилення всіх конкурсних пропозицій з причин, передбачених пунктом 4.4 «Положення про порядок проведення конкурсу по наданню житлово-комунальних послуг з вивезення побутових відходів», затвердженого рішенням виконавчого комітету Голопристанської міської ради від 09.02.2016 №12.

Згідно із пунктом 4.4 «Положення про порядок проведення конкурсу по наданню житлово-комунальних послуг з вивезення побутових відходів», затвердженого рішенням виконавчого комітету Голопристанської міської ради від 09.02.2016 №12, за результатами розгляду конкурсних пропозицій конкурсна комісія відхиляє пропозиції з таких причин:

- учасник конкурсу не відповідає кваліфікаційним вимогам, передбаченим конкурсною документацією;

- конкурсна пропозиція не відповідає конкурсній документації;

- встановлення факту подання недостовірної інформації, яка впливає на прийняття рішення;

- учасник конкурсу перебуває у стані ліквідації, його визнано банкрутом або порушено провадження у справі про його банкрутство.

Таким чином, відсутність у учасника конкурсу довідки органів місцевого самоврядування, позбавляє його права брати участь в конкурсі на визначення виконавця з вивезення побутових відходів.

Затвердження рішенням виконавчого комітету Голопристанської міської ради від 09.02.2016 №12, Конкурсної документації у редакції, де наявні такі кваліфікаційні вимоги, може мати негативний вплив на конкуренцію на ринку послуг із вивезення твердих побутових відходів, а саме встановити обмеження у вступі на ринок вивезення твердих побутових відходів суб’єктів господарювання, які виявили намір взяти участь у конкурсі, але не мають довідок органів місцевого самоврядування.

Потенційними учасниками на ринку надання послуг з вивезення побутових відходів на території м. Гола Пристань можуть бути суб’єкти господарювання, які надають ці послуги в м. Гола Пристань і найближчих населених пунктах.

Як встановлено Відділенням, документи для участі в конкурсах було подано лише одним суб’єктом господарювання - Комунальним підприємством «Міськтеплокомуненерго», яке було переможцем попереднього конкурсу на визначення виконавця з вивезення побутових відходів, який проводився виконавчим комітетом Голопристанської міської ради та яке має зазначені вище довідки органів місцевого самоврядування.

Згідно частини першої статті 15 Закону України «Про захист економічної конкуренції», антиконкурентними діями органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю є прийняття будь-яких актів (рішень, наказів, розпоряджень, постанов тощо), надання письмових чи усних вказівок, укладення угод або будь-які інші дії чи бездіяльність органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю (колегіального органу чи посадової особи), які призвели або можуть призвести до недопущення, усунення, обмеження чи спотворення конкуренції.

Таким чином, з боку виконавчого комітету Голопристанської міської ради відсутні дії, які сприяють створенню та розвитку конкурентного середовища на ринку послуг з вивезення побутових відходів.

У відповідності до статті 42 Конституції України, держава забезпечує захист конкуренції у підприємницькій діяльності. Не допускаються зловживання монопольним становищем на ринку, неправомірне обмеження конкуренції та недобросовісна конкуренція.

Забезпечення державного захисту конкуренції у підприємницькій діяльності покладено на Антимонопольний комітет України.

Частиною першою статті 4 Закону України «Про захист економічної конкуренції» визначено, що державна політика в сфері розвитку економічної конкуренції та обмеження монополізму, вжиття заходів, які сприяють розвитку конкуренції, здійснюється в тому числі органами місцевого самоврядування. Згідно з частиною другою статті 4 цього Закону, органи місцевого самоврядування зобов’язані сприяти розвитку конкуренції та не вчиняти будь-яких неправомірних дій, які можуть мати негативний вплив на конкуренцію.

Дії виконавчого комітету Голопристанської міської ради, які полягають у встановленні додаткових кваліфікаційних вимог до учасників конкурсу з вивезення побутових відходів, що можуть призвести до позбавлення суб’єктів господарювання, які виявили намір стати учасниками конкурсу, можливості брати в ньому участь, містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, визначеного пунктом 3 статті 50 та частиною першою статті 15 Закону України «Про захист економічної конкуренції» у вигляді антиконкурентних дій органу місцевого самоврядування, які можуть призвести до обмеження конкуренції.

Виходячи з наведеного вище та зважаючи на те, що дії виконавчого комітету Голопристанської міської ради не призвели до суттєвого обмеження конкуренції, не завдали значних збитків суспільству, керуючись пунктом 10 частини п'ятої статті 14 Закону України «Про Антимонопольний комітет України», статтею 46 Закону України «Про захист економічної конкуренції», підпунктом 13 частини першої пункту 3 Положення про територіальне відділення Антимонопольного комітету України, затвердженого розпорядженням Антимонопольного комітету України від 23.02.2001
№32-р, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 30.03.2001 за №291/5482 (зі змінами)
, адміністративна колегія Херсонського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України:

 

РЕКОМЕНДУЄ:

 

1. Виконавчому комітету Голопристанської міської ради (місцезнаходження: 75600, Херсонська область, м. Гола Пристань, вул. 1 Травня, будинок 14, ідентифікаційний код юридичної особи 04059929) вжити заходи під час проведення наступних конкурсів щодо припинення дій, які полягають у встановленні додаткових кваліфікаційних вимог до учасників конкурсу з вивезення побутових відходів, що можуть призвести до обмеження конкуренції і які (дії) містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, визначеного пунктом 3 статті 50 та частиною першою статті 15 Закону України «Про захист економічної конкуренції» у вигляді антиконкурентних дій органу місцевого самоврядування, що можуть призвести до обмеження конкуренції, шляхом приведення переліку документів конкурсної документації з проведення конкурсу на надання послуг з вивезення побутових відходів до вимог Порядку проведення конкурсу на надання послуг з вивезення побутових відходів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.11.2011 №1173.

 

Відповідно до частини другої статті 46 Закону України «Про захист економічної конкуренції», рекомендації органів Антимонопольного комітету України підлягають обов’язковому розгляду особами, яким вони надані.

Згідно з частиною третьою статті 46 Закону України «Про захист економічної конкуренції», за умов виконання положень рекомендацій у разі, якщо порушення не призвело до суттєвого обмеження чи спотворення конкуренції, не завдало значних збитків окремим особам чи суспільству та вжито необхідних заходів для усунення наслідків порушення, провадження у справі про порушення законодавства про захист економічної конкуренції не розпочинається.

Про результати розгляду цих рекомендацій прошу повідомити Херсонське обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України у десятиденний строк з дня їх отримання.

 

 

 

 

Голова Відділення

голова адміністративної колегії В.П. Василенко

 

 

 

 

 

 

 

Більше за темою

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux