Одеським обласним територіальним відділенням Антимонопольного комітету України за 2014 рік:
– припинено 58 порушень у вигляді антиконкурентних узгоджених дій;
– припинено 76 порушень у вигляді зловживань монопольним становищем на ринку;
– припинено 40 порушень у вигляді антиконкурентних дій органів влади та місцевого самоврядування;
– виконано 125 рекомендацій Відділення за статтею 46 ЗЕК;
– загальна сума накладених штрафів 2597,886 тис. грн.;
– розпочато 212 справ.
Законодавство про захист економічної конкуренції
За результатами дослідження ринку послуг з приєднанням до (локальних) електричних мереж припинено 2 порушення (1 рішення, 1 рекомендація) з боку ПАТ «Одесаобленерго». Порушення полягало у включенні до технічних умов вимоги про пайову участь фізичної особи у реконструкції об’єкту електроенергетики шляхом замін дротів між опорами. Відповідач припинив порушення на стадії розгляду справи, тому були застосовані штрафні санкції у розмірі 17 000,0 грн.
На цьому ж ринку Відділення припинило порушення у вигляді включення до технічних умов бази відпочинку «Трембіта» вимоги про встановлення трансформатору виключно у кам’яному корпусі, що не передбачено чинним законодавством.
За результатами дослідження ринку постачання електричної енергії прийнято рішення відносно ПАТ «Одесаобленерго». Порушення полягало у відключенні споживача від електропостачання у зв’язку з невиконанням складеного відповідачем акту – вимоги. Зазначений акт містив вимогу щодо перенесення приладу обліку електричної енергії за рахунок споживача, в той час, коли електропередавальна організація повинна була провести такі роботи за власний рахунок. Відповідач припинив порушення на стадії розгляду справи, тому були застосовані штрафні санкції у розмірі 34 000,0 грн.
За результатами дослідження ринку надання житлово-комунальних послуг припинено 41 порушення (22 рекомендації, 19 рішень) з боку суб’єктів господарювання та 8 порушень (8 рішень) з боку органів місцевого самоврядування. Відділенням були виявлені наступні порушення: подача розрахунку та подальше затвердження тарифів на житлово-комунальні послуги, які були розраховані з порушенням вимог чинного законодавства; внесення в договір на житлово-комунальні послуги умов, які не відповідають вимогам законодавства та умовам Типового договору, затвердженого Кабінетом Міністрів України; стягнення плати за опломбування приборів обліку (водомірів), яка не передбачена чинним законодавством.
За результатами дослідження ринку надання послуг утримання об’єктів благоустрою проведено дві позапланові перевірки, прийнято вісім рішень відносно комунальних підприємств «Житлово-комунальний сервіс», а також прийнято рішення відносно Виконавчого комітету Одеської міської ради. Порушення комунальних підприємств полягало у подачі на затвердження Виконавчому комітету економічно необґрунтованої плати пайової участі власників гаражів і утриманні об’єктів благоустрою в розмірі 5 грн. за
У розрахунок було включено завищений рівень рентабельності і закладена заробітна платня одного двірника у розмірі 3045,35 грн. в місяць. Відділення встановило, що не один двірник не одержував зарплату у такому розмірі. До порушників застосовані штрафні санкції у розмірі 254 000,0 грн.
Виконавчий комітет Одеської міської ради порушення визнав та скасував власне рішення на стадії розгляду справи.
За результатами дослідження ринку поводження з побутовими відходами припинено 4 порушення (3 рішення, 1 рекомендація) з боку суб’єктів господарювання та 4 порушення (4 рішення) з боку органів місцевого самоврядування. Порушення полягали у подачі та подальшому затвердженні економічно необґрунтованих тарифів із завищеним рівнем рентабельності та без врахування обсягу побутових відходів, що здійснюється самовивізом.
Відділення припинило 25 правопорушень у вигляді антиконкурентних дій з боку 23 органів місцевого самоврядування при укладанні договорів оренди комунального майна. Порушення полягали у застосовуванні різних підходів при визначенні орендної плати за оренду нерухомого майна для суб’єктів господарювання, які здійснюють господарську діяльність на одному ринку (реалізація лікарських засобів і виробів медичного призначення; надання юридичних послуг) та застосуванні підвищуючого коефіцієнту при визначенні розміру орендної плати для орендарів, які не зареєстровані суб’єктами підприємницької діяльності у відповідному районі Одеської області.
Наприклад, Кодимська районна рада надала окремому суб’єкту господарювання приватної форми власності перевагу у вигляді встановлення орендної плати у розмірі 1 грн. на рік, а інші учасники цього ринку сплачували орендну плату на загальних умовах.
За результатами дослідження ринку надання платних медичних послуг у вигляді медичних оглядів, в тому числі психіатричного та наркологічного огляду, які пов’язані з наданням такої адміністративної послуги, як видача дозволу на зберігання і носіння зброї та посвідчення водія на право керування транспортними засобами припинено 45 порушень з боку медичних закладів. Порушення полягали у формуванні економічно необґрунтованої вартості медичних оглядів за рахунок включення витрат на заробітну плату медичного персоналу, який згідно діючого законодавства не повинен бути задіяний при проведенні зазначених медичних оглядів.
Також були виявленні порушення у вигляді нарахування податку на додану вартість до вартості обов’язкових профілактичних медичних оглядів окремих професій, виробництв і організацій, діяльність яких пов’язана з обслуговуванням населення і може призвести до поширення інфекційних хвороб. Згідно з положеннями Податкового кодексу України такі послуги звільняються від оподаткування ПДВ.
За результатами дослідження ринку надання послуг з підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів було припинено 3 порушення у вигляді зловживання монопольним становищем. Порушення полягало у встановленні завищеної вартості зазначених послуг за рахунок збільшення кількості годин теоретичної підготовки.
За звітний період Одеське відділення прийняло 58 рішень про спотворення результатів торгів. На порушників накладені штрафні санкції у розмірі 2 138 000,0 грн.
Законодавство про захист від недобросовісної конкуренції
За звітний період надано 62 рекомендації суб’єктам господарювання про усунення порушень законодавства у вигляді поширення інформації, що вводить в оману.
ТОВ СП «Вітмарк-Україна» та ТОВ «Нестлє Україна» розмістило на етикетках власної продукції (безалкогольні напої, сухі сніданки) позначення «Схвалено українським НДІ харчування МОЗ України». Відділення встановило, що МОЗ України не надавало відповідного висновку зазначеним суб’єктам. Порушення припинено шляхом внесення змін до етикеток.
ТОВ «Єреміївський м’ясокомбінат» розмістило на упаковці ковбасних виробів позначення «Дитячі». За результатами проведеного дослідження встановлено, що склад продукції не відповідав вимогам чинного законодавства щодо дитячого харчування. Порушення припинено.
ТОВ «Техмолпром», ТОВ «Ічнянський молочноконсервний комбінат» та ПАТ «Первомайський молочноконсервний комбінат» розмістили на упаковці згущеного молока позначення «ДСТУ». Згідно з висновками лабораторних досліджень продукція зазначених виробників не відповідала вимогам державних стандартів, оскільки до складу продукції входили інгредієнти, не передбачені ДСТУ. На виконання рекомендацій порушення припинено.
ТОВ «Агроком» розмістило на етикетках молочних продуктів інформацію щодо наявності в складі натуральних інгредієнтів (яблуко, вишня, ананас та інші). Насправді такі інгредієнти не входили до складу продукції, а додавались лише відповідні ароматизатори. На виконання рекомендацій порушення припинено.