ЗЛОВЖИВАННЯ МОНОПОЛЬНИМ (ДОМІНУЮЧИМ) СТАНОВИЩЕМ НА РИНКУ

Опубліковано 28 квітня 2014 року о 14:33

Найбільш поширеною категорією порушень законодавства про захист економічної конкуренції є зловживання монопольним (домінуючим) становищем.

Статтею 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції» визначено, що зловживанням монопольним (домінуючим) становищем на ринку є дії чи бездіяльність суб'єкта господарювання, який займає монопольне (домінуюче) становище на ринку, що призвели або можуть призвести до недопущення, усунення чи обмеження конкуренції, або ущемлення інтересів інших суб'єктів господарювання чи споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.

Важливо підкреслити, що зловживанням є як дія так і бездіяльність, яка призвела чи могла би у подальшому призвести до ущемлення інтересів суб'єктів господарювання чи споживачів.

Суб'єкт господарювання є таким, що займає монопольне (домінуюче) становище, якщо його частка на ринку товару (роботи, послуги) перевищує 35 відсотків (надалі - монополіст).

При визначенні частки суб'єкта господарювання на певному ринку товару територіальне відділення АМКУ обов’язково встановлює територіальні межи ринку – територія, в межах якої за звичайних умов споживач може легко (без значних додаткових витрат) задовольнити свій попит на певний товар. Це може бути територія держави, області, району, міста, підприємства або будинку.

Відповідачем у справі про порушення законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді зловживання монопольним становищем можуть бути як підприємства (господарські товариства) приватної, державної, комунальної форми власності, так і органи державної влади та органи місцевого самоврядування.

Види порушень законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді зловживання монопольним становищем визначені ст. 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції». Відповідно до практики розгляду справ до типових порушень можна віднести:

1. Стадія укладання договору з монополістом на придбання (продаж) товару (роботи, послуги):

- необґрунтована одностороння відмова від укладання або пролонгації договору про надання послуги;

- включення в договори про надання послуг умов, які не відповідають або не передбачені чинним законодавством, у тому числі умовам типових договорів, затверджених відповідними постановами Кабінету Міністрів України;

- вимога надати додаткові документи, які не передбачені законодавством або не вимагаються у інших споживачів аналогічної послуги;

- включення до технічних умов додаткових вимог, які не є обов’язковими для безпосереднього підключення об’єктів будівництва до мереж (електричних, газорозподільних тощо).

2. Стадія отримання товару (роботи, послуги) від монополіста:

- недотримання термінів надання послуги;

- продаж споживачам однакових товарів (робіт, послуг) за різними цінами чи різними іншими умовами без об'єктивно виправданих на те причин;

- встановлення економічно необґрунтованого тарифу, стягнення плати вище встановленого компетентним органом тарифу, застосування економічно необґрунтованих цін на послуги шляхом включення до собівартості послуги витрат, не передбачених порядком розрахунку тарифів, відшкодування певних витрат двічі, включення до вартості послуги завищеного рівня рентабельності тощо;

- нав'язування споживачам непередбачених чинним законодавством додаткових послуг;

- застосування тарифів на житлово-комунальні послуги з недотриманням 15-денного терміну після офіційного оприлюднення рішення, яким встановлені ці тарифи.

3. Стадія припинення надання товару (роботи, послуги) монополістом:

- припинення монополістом надання послуги споживачу з порушення встановленої процедури (відключення від послуг електо-, газопостачання без письмового попередження про відключення).

 

Зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку надання адміністративних і інших платних послуг, що надають органи державної влади, органи місцевого самоврядування і їх підприємства.

Один із важливих напрямків діяльності територіального відділення АМКУ є здійснення контролю за дотримання законодавства про захист економічної конкуренції при надані адміністративних і інших платних послуг (надалі – адміністративні послуги), що надають органи державної влади, органи місцевого самоврядування і їх підприємства.

До таких адміністративних послуг належать видача дозволів (ліцензій), сертифікатів, посвідчень, витягів та виписок з реєстрів, свідоцтв, довідок, копій дублікатів документів, проведення реєстрації тощо.

У більшості випадків споживачі адміністративних послуг обмежені вибором надавача адміністративних послуг. Ненадання якісно та своєчасно адміністративної послуги може призвести до порушення прав юридичних або фізичних осіб.

До типових видів порушень можна віднести:

- безпідставна відмова від надання послуги;

- недотримання термінів надання послуги;

- застосування різних умов при наданні однакових послуг;

- вимога надати додаткові документи, які не передбачені законодавством;

- встановлення економічно необґрунтованого тарифу або стягнення плати вище встановленого компетентним органом тарифу;

- нав'язування споживачам непередбачених чинним законодавством додаткових послуг, що може привести до дорожчання або затягування отримання основної послуги.

При направленні до територіального відділення АМКУ заяви про порушення законодавства про захист економічної конкуренції на ринку надання адміністративних послуг заявник обов’язково повинен додати докази звернення до надавача послуг. Такими доказами можуть бути копія заяви про надання послуги з відміткою надавача послуги про її отримання або копія заяви з доказами вручення її поштою (повідомленням про вручення з відповідною відміткою).

 

Припинення порушення.

У разі виявлення порушення конкурентного законодавства у вигляді зловживання монопольним становищем територіальне відділення АМКУ приймає обов’язкові для виконання рішення про зобов’язання припинити порушення та/або накладання штрафних санкцій.

Згідно ст. 52 Закону України «Про захист економічної конкуренції» за порушення у вигляді зловживання монопольним становищем передбачено накладання штрафу у розмірі до 10% доходу (виручки) суб'єкта господарювання від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) за останній звітний рік, що передував року, в якому накладається штраф.

 

Одеське обласне територіальне відділення

Антимонопольного комітету України

Більше за темою

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux