Правила конкуренції в України визначені двома основними законами: Законом України «Про захист економічної конкуренції» і Законом України «Про захист від недобросовісної конкуренції». Повноваження органів Антимонопольного комітету України закріплені у Законі України «Про Антимонопольний комітет України».
Згідно практики розгляду справ про захист економічної конкуренції органи Антимонопольного комітету України переважно розглядають такі категорії справ:
1. Зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку;
2. Антиконкурентні узгоджені дії суб’єктів господарювання;
3. Антиконкурентні дії органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю;
4. Недобросовісна конкуренція.
Конкурентне законодавство дає повноваження Антимонопольному комітету України приймати обов’язкові для виконання рішення щодо захисту прав громадянам та суб’єктів господарювання. Посадові особи підприємств та організацій мають володіти основами практики розгляду вищезазначених чотирьох категорій справ, громадянам достатньо знати основні положення розгляду справ про зловживання монопольним (домінуючим) становищем, що дозволить їм захистити свої права у багатьох правовідносинах з суб’єктами господарювання, органами влади та органами місцевого самоврядування.
Крім того закон зобов’язує посадових осіб володіти основами конкурентного законодавства. Статтею ст. 21 Закону України «Про Антимонопольний комітет України» встановлено, що органи державної влади, органи місцевого самоврядування, органи адміністративно-господарського управління та контролю, їх посадові особи зобов'язані передавати Антимонопольному комітету України та його територіальним відділенням відомості, що можуть свідчити про порушення законодавства про захист економічної конкуренції.
В обґрунтування важливості вивчення конкурентного законодавства можна також зазначити, що недопущення підприємства та організаціями у своїй діяльності типових порушень законодавства про захист економічної конкуренції, про які буде зазначено в наступному матеріалі, є попередженням можливих негативних наслідків у вигляді накладання на них штрафних санкцій з боку Антимонопольного комітету України.
Одеське обласне територіальне відділення
Антимонопольного комітету України