Одеським обласним територіальним відділенням Антимонопольного комітету України (далі - Відділення) проводилось дослідження діяльності суб’єктів господарювання та органів місцевої влади на предмет дотримання ними законодавства у сфері обліку об'єктів нерухомого майна у період 2018 та першого півріччя 2019 року.
За результатами проведеного дослідження Відділенням встановлено наступні проблемні питання і шляхи їх вирішення:
1. Не вживання міськими та селищними радами Одеської області заходів щодо визначення зберігача інвентаризаційної справи за місцезнаходженням (адресою) об'єкта нерухомого майна у паперовому вигляді, який в свою чергу не надаватиме послуги з технічної інвентаризації об'єктів нерухомого майна. З метою адвокатування конкуренції та запобігання порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, Відділенням було надано рекомендації 23 органам місцевого самоврядування, щодо здійснення заходів щодо додержання вимог законодавства у сфері обліку об'єктів нерухомого майна.
2. За результатами аналізу законодавства в сфері обліку об'єктів нерухомого майна, Відділенням виявлено недоліки в законодавстві, які суперечать один одному та перешкоджають або позбавляють можливості суб'єктів господарювання, які виконують роботи з технічної інвентаризації звернутися до зберігача із запитом про надання копій матеріалів технічної інвентаризації, крім випадків наявності відомостей про об'єкт нерухомого майна у Реєстрі об'єктів нерухомого майна, тому що такі матеріали відповідно до розпорядження Кабінету міністрів України 04.02.2013 № 47-р від “Деякі питання належного функціонування системи органів державної реєстрації речових прав на нерухоме майно” та Положення про порядок зберігання матеріалів технічної інвентаризації, затвердженим наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 30.01.2002 № 18, зберігаються у бюро технічної інвентаризації, які в свою чергу також виконують роботи з технічної інвентаризації об'єктів нерухомого майна.
3. До Відділення вже почали надходити листи від міських та селищних рад щодо виконання вищевказаних рекомендацій з зазначенням проблемних питань, з якими стикнулися органи місцевого самоврядування під час вжиття заходів щодо визначення зберігача інвентаризаційної справи за місцезнаходженням (адресою) об'єкта нерухомого майна у паперовому вигляді. Зокрема такими питаннями є:
- відсутність Порядку передачі матеріалів технічної інвентаризації, які зберігаються в бюро технічної інвентаризації до зберігача.
- відсутність нормативно-правових актів щодо Порядку функціонування зберігача, а саме, розміщення архіву, функціональні обов'язки, тарифи, порядок надання послуг, тощо.
- відсутність чітких роз'яснень з яких бюджетів повинні виділятись кошти на створення юридичної особи публічного права- Зберігача, та яким чином в подальшому буде здійснюватись їх фінансування.
Крім того, Відділення звернулось до Антимонопольного комітету України звернутись до Міністерства розвитку громад та територій України з пропозиціями щодо внесення змін до Положення про порядок зберігання матеріалів технічної інвентаризації та пропозиціями щодо розроблення Порядку передачі матеріалів технічної інвентаризації, які зберігаються в бюро технічної інвентаризації до зберігача та Положення про функціонування зберігача (в якому буде зазначено де повинен бути розміщений архів, функціональні обов'язки зберігача та тарифи і порядок надання послуг зберігачем, тощо) та затвердження інших нормативно-правових актів, які регулюватимуть, яким чином та з яких бюджетів повинні виділятись кошти на створення юридичної особи публічного права- Зберігача, та як в подальшому буде здійснюватись їх фінансування.