Рекомендації від 29.05.2020 №71/3-рк/к МКП "ВУВКГ м. Херсона"

Опубліковано 01 червня 2020 року о 16:03

 

АНТИМОНОПОЛЬНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ

ХЕРСОНСЬКЕ ОБЛАСНЕ ТЕРИТОРІАЛЬНЕ ВІДДІЛЕННЯ

 

РЕКОМЕНДАЦІЇ

АДМІНІСТРАТИВНОЇ КОЛЕГІЇ

 

______________. Херсон _____________

 

 

Міське комунальне підприємство

«Виробниче управління

Водопровідно-каналізаційного

Господарства м. Херсона»

пл. Тутушкіна, 9, м. Херсон, 73000

Про припинення дій, які містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції усунення причин виникнення цих порушень і умов, що їм сприяють

 

Адміністративна колегія Херсонського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України (далі - Відділення) розглянувши заяву товариства з обмеженою відповідальністю «Унікум» (далі – ТОВ «Унікум») від 12.09.2019 №27 (вх. №71-01/45АМ від 12.09.2019) щодо неправомірних дій міського комунального підприємства «Виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства міста Херсона» (надалі – МКП «ВУВКГ м. Херсона»), які полягають у зобов’язанні ТОВ «Унікум ЛТД» розробити проектну документацію та облаштувати міський водопровідних ввів вузлами комерційного обліку на об’єкті за адресою: вул. Комкова, 77А у
м. Херсоні
, встановила наступне.

МКП «ВУВКГ м. Херсона» засноване Херсонською міською радою Херсонської області, дата державної реєстрації 08.06.2004, номер запису 14991200000004757. Місцезнаходження МКП «ВУВКГ м. Херсона»: пл. ім. Ю. Тутушкіна, 9, м. Херсон, 73000, ідентифікаційний код юридичної особи 03355726.

Відповідно до нової редакції статуту МКП «ВУВКГ м. Херсона» 2017 року, затвердженого рішенням Херсонської міської ради від 30.08.2017 № 845 (далі - Статут), підприємство створене з метою забезпечення громадських та особистих потреб шляхом здійснення господарської діяльності у сфері надання послуг водопостачання та водовідведення юридичним та фізичним особам, населенню міста, а також, інших послуг відповідно до предмета діяльності підприємства в установленому чинним законодавством порядку.

Відповідно до Статуту, підприємство має відокремлене майно, самостійний баланс, може відкривати розрахунковий та інші рахунки в установах банків як у грошовій одиниці України, так і в іноземній валюті, має гербову печатку. Штамп, бланки зі своїм найменуванням та ідентифікаційним кодом, інші необхідні для здійснення діяльності реквізити.

Основним видом діяльності МКП[ «ВУВКГ м. Херсона» є забір, очищення та постачання води (код за КВЕД 36.00).

У розумінні абзацу дванадцятого статті 1 Закону України «Про захист економічної конкуренції» МКП «ВУВКГ м. Херсона» є суб'єктом господарювання.

Відповідно до статті 1 Закону України «Про природні монополії» природна монополія стан товарного ринку, при якому задоволення попиту на цьому ринку є більш ефективним за умови відсутності конкуренції внаслідок технологічних особливостей виробництва (у зв’язку з істотним зменшенням витрат на виробництво на одиницю товару в міру збільшення обсягів виробництв), а товари (послуги), що виробляються суб’єктами природних монополій, не можуть бути замінені у споживанні іншими товарами (послугами), у зв’язку з чим попит на цьому товарному ринку менше залежить від зміни цін на ці товари (послуги), ніж попит на інші товари (послуги).

Згідно з статтею 5 Закону Україну «Про природні монополії» відповідно до цього Закону регулюється діяльність суб’єктів природних монополій у сферах,) зокрема, централізованого водопостачання та водовідведення.

Отже, МКП «ВУВКГ м. Херсона» у розумінні статті 1 Закону України «Про природні монополії» є суб’єктом природних монополій.

Відповідно до Методики визначення монопольного (домінуючого) становища суб'єктів господарювання на ринку, затвердженої розпорядженням Антимонопольного комітету України від 05.03.2002 № 49-р, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України від 01.04.2002 № 317/6605 (надалі - Методика), з урахуванням пункту 2.2 Методики, встановлено наступне.

Об’єктами аналізу є:

- послуги з централізованого водопостачання та водовідведення;

- МКП «ВУВКГ м. Херсона», яке надає послуги з централізованого водопостачання та водовідведення.

Споживачами послуг є фізичні ті юридичні особи, які отримують або мають намір отримати послуги з централізованого водопостачання та водовідведення.

Абзацом двадцять п’ятим статті 1 Закон України «Про питну воду та питне водопостачання» визначено, що централізоване питне водопостачання - господарська діяльність із забезпечення споживачів питною водою за допомогою комплексу об'єктів, споруд, розподільних водопровідних мереж, пов'язаних єдиним технологічним процесом виробництва та транспортування питної води.

Абзацом двадцять шостим статті 1 Закону України «Про питну воду та питне водопостачання» визначено, що централізоване водовідведення - господарська діяльність із відведення та очищення стічних вод за допомогою системи централізованого водовідведення.

Згідно з Методикою, товарні межі ринку визначаються шляхом формування групи взаємозамінних товарів (товарних груп), у межах якої споживач за звичайних умов може легко перейти від споживання одного товару до споживання іншого.

Централізоване водопостачання та водовідведення є послугою, яка не має замінників. Внаслідок технологічних особливостей централізованого водопостачання та водовідведення, конкуренція на зазначеному ринку відсутня.

Послуги з централізованого водопостачання та водовідведення в розумінні абзацу тринадцятого статті 1 Закону України «Про захист економічної конкуренції» є товаром.

Товарними межами ринку є послуги з централізованого водопостачання та водовідведення.

Відповідно до вимог Методики, при визначенні територіальних меж ринків послуг з централізованого постачання холодної води та водовідведення було враховано мінімальну територію, за межами якої отримання споживачами послуг з централізованого постачання холодної води, водовідведення; які б надавалися МКП «ВУВКГ м. Херсона», є неможливим у зв’язку з відсутністю діючих водопостачальних та каналізаційних мереж.

Отже, враховуючи вищенаведене, територіальними межами ринків є територія міста Херсона, де розташовані діючі водопровідні та каналізаційні мережі, які експлуатує МКП «ВУВКГ м. Херсона».

Часові межі ринку визначаються як проміжок часу, протягом якого відповідна сукупність товарно-грошових відносин між продавцями (постачальниками, виробниками) і споживачами утворює ринок товару із сталою структурою.

У межах міста Херсона протягом 2018 року та по теперішній час склад продавців (надавачів) даних послуг не змінювався, тобто структура цих ринків є сталою.

Отже, часовими межами ринків централізованого водопостачання та водовідведення в територіальних межах діючих мереж, що досліджувалися, є період 2018 року та по теперішній час.

Враховуючи викладене, відповідно до частини першої статті 12 Закону України «Про захист економічної конкуренції» МКП «ВУВКГ м. Херсона» впродовж 2018 року та по теперішній час має ознаки монопольного (домінуючого) становища на ринку послуг з централізованого водопостачання та водовідведення в межах території міста Херсона, на якій розташовані мережі, що перебувають у власності та/або користуванні МКП «ВУВКГ м. Херсона».

Відповідно до Закону України «Про природні монополії» регулювання діяльності на ринку природної монополії за участю суб’єктів природних монополій здійсняється на одному із принципів щодо забезпечення захисту прав споживачів.

До обов’язків суб’єктів природної монополії віднесено дотримання умов та правил здійснення підприємницької діяльності.

В ході дослідження наданих заявником та зібраних додатково матеріалів, а також аналізу чинних нормативно правових актів, якими врегульовано взаємовідносини між споживачами та підприємствами, що надають послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, Відділенням встановлені наступне.

Статтею 1 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» (далі - Закон) визначено, що виконавець — це суб’єкт господарювання, предметом діяльності якого є надання житлово-комунальної послуги споживачу відповідно до умов договору, а споживач - фізична чи юридична особа, яка отримує або має намір отримати житлово-комунальну послугу.

Статтею 19 Закону передбачено, що учасниками у сфері житлово-комунальних послуг є власник, споживач та виробник. При цьому, відносини між учасниками і договірних відносин у сфері житлово-комунальних послуг здійснюються виключно на договірних засадах.

Засади забезпечення комерційного, у тому числі розподільного, обліку послуг з постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання та забезпечення відповідною обліковою інформацією споживачів таких послуг визначено Законом України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання», набрав чинності 02.08.2017 (надалі - Закон).

Статтею 1 Закону, зокрема визначено:

вузол комерційного обліку — вузол обліку, що забезпечує загальний облік споживання відповідної комунальної послуги в будівлі, її частині (під’їзді), обладнаній окремим інженерним вводом.

Пунктом 2 статті 3 Закону забороняється приєднання житлових і нежитлових будівель до зовнішніх інженерних мереж без оснащення таких будівель вузлами комерційного обліку відповідних комунальних послуг відповідно до вимог цього Закону.

Такими вузлами обліку обладнуються усі вводи зовнішніх інженерних мереж у будівлі, крім випадків, передбачених цим Законом.

Місце встановлення вузла комерційного обліку визначається відповідно до будівельних норм і правил.

Вузли комерційного обліку належать на праві власності власнику будівлі. Вузли комерційного обліку приймаються виконавцем відповідної комунальної послуги та оператором зовнішніх інженерних мереж на абонентський облік протягом 14 календарних днів з дня встановлення або дня отримання виконавцем та оператором звернення власника (співвласників).

Разом з тим пунктом 3 статті 3 Закону оператор зовнішніх інженерних мереж не менш як за два місяці до встановлення вузлів комерційного обліку повідомляє власників (співвласників) будівлі про намір встановити такий вузол, вартість такого встановлення, розмір та порядок сплати передбаченого цим Законом внеску за встановлення вузла комерційного обліку.

Порядок такого інформування визначено постановою Кабінету Міністрів України № 444 від 06.062018 «Про затвердження Порядку інформування оператором зовнішніх інженерних мереж власників (співвласників) будівлі про намір встановлення вузла комерційного обліку» (далі – Порядок інформування).

Відповідно Порядку інформування оператор зовнішніх інженерних мереж не менш як за два місяці до встановлення вузла комерційного обліку повідомляє власникам (співвласникам) будівлі про намір встановити такий вузол.

Повідомлення доводиться до відома власників (співвласників) будівлі шляхом розміщення:

на офіційному веб-сайті оператора зовнішніх інженерних мереж, а у разі відсутності такого веб-сайту — на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування;

у загальнодоступному місці на інформаційних стендах у під’їздах будівлі.

Оператор забезпечує доведення до відома власників (співвласників) будівлі інформації про намір встановити вузол комерційного обліку шляхом повідомлення на паперовому носії кожного власника (співвласника) будівлі протягом тридцяти днів з дня розміщення повідомлення на офіційному веб-сайті оператора зовнішніх інженерних мереж, а у разі відсутності такого веб-сайту — на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування та у загальнодоступному місці на інформаційних стендах у під’їздах будівлі.

Днем отримання повідомлення власниками (співвласниками) будівлі є дата розміщення повідомлення на офіційному веб-сайті оператора зовнішніх інженерних мереж, а у разі відсутності такого веб-сайту — на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування.

У разі відсутності веб-сайту у оператора зовнішніх інженерних мереж та органу місцевого самоврядування днем отримання повідомлення є дата розміщення повідомлення у загальнодоступному місці на інформаційних стендах у під’їздах будівлі.

Власники (співвласники) будівлі протягом двох місяців з дня отримання повідомлення мають право повідомити оператору зовнішніх інженерних мереж (за своїм вибором) про:

згоду на встановлення вузла (вузлів) комерційного обліку на запропонованих оператором зовнішніх інженерних мереж умовах;

намір погодити з оператором зовнішніх інженерних мереж відмінні від запропонованих умови встановлення вузла (вузлів) комерційного обліку;

намір самостійно обладнати будівлю вузлом (вузлами) комерційного обліку в установленому законодавством порядку.

Порядок оснащення будівель вузлами комерційного обліку визначено Наказом Мінрегіону № 206 від 09.08.2018 «Про затвердження Порядку оснащення будівель вузлами комерційного обліку та обладнанням інженерних систем для забезпечення такого обліку», який зареєстрований в Міністерстві юстиції України 31.08 2018 № 990/32442.

Таким чином, при встановленні вузлів комерційного обліку обов’язковою вимогою є направлення оператором зовнішніх інженерних мереж (МКП «ВУВКГ м. Херсона») відповідного повідомлення власникам (співвласникам) будівлі про намір встановити такого вузол.

Послуги з централізованого водопостачання та водовідведення МКП «ВУВКГ м. Херсона» надаються
ТОВ «Унікум ЛТД» відповідно до укладеного договору від 19.08.2011 № 833 «На подачу холодної води і послуги з прийому та очистки стічних вод» з моменту його узгодження та підписання сторонами.

Приміщення ТОВ «Унікум ЛТД» знаходяться за адресою вул. Комкова, 77А у м. Херсоні.

Відділенням встановлено, що МКП «ВУВКГ м. Херсона» 09.09.2019 внесено ТОВ «Унікум ЛТД» припис б/н та б/д (далі - Припис).

Згідно Припису, прилади обліку водоспоживання, встановлені на водопровідних вводах ТОВ «Унікум ЛТД» не відповідають вимогам Закону України «Про комерційних облік теплової енергії та водопостачання», в зв'язку з чим МКП «ВУВКГ м. Херсона» вимагає від ТОВ «Унікум ЛТД» в термін до 31.12.2019 розробити проектну документацію та облаштувати міські водопровідні вводи вузлами комерційного обліку на об’єкті за адресою: вул. Комкова, 77А у
м. Херсоні. Засоби вимірювальної техніки, призначені для вимірювання об’єму води повинні відповідати Технічному регламенту засобів вимірювальної техніки, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2016 року №163, а також мати: антимагнітний захист та або датчик використання магніту, обладнання для дистанційного передавання результатів вимірювання. За невиконання вимог припису в зазначений термін, об’єкти ТОВ «Унікум ЛТД» буде відключено від міських водопровідних і каналізаційних мереж без додаткового письмового повідомлення.

 

За інформацією МКП «ВУВКГ м. Херсона» від 25.09.2019 №02/11-08/3173, наданою на вимогу Відділення від 18.09.2019 №71-02/1792 (далі мовою оригіналу»: «на день набрання чинності Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання» об’єкт ТОВ «Унікум ЛТД» за адресою вул. Комкова, 77А, був приєднаний до зовнішніх інженерних мереж водопостачання та оснащений вузлом обліку, але зазначений вузол обліку не може визначатися, як комерційний з огляду на положення пункту 17 Порядку оснащення будівель вузлами комерційного обліку та обладнанням інженерних систем для забезпечення такого обліку, затвердженого Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово- комунального господарства України від 09.08.2018 № 206 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 31.08.2018 за № 990/32442.

Вузол комерційного обліку послуги з централізованого водопостачання повинен складатися із:

- засобу вимірювальної техніки, призначеного для вимірювання об’єму води, що відповідає Технічному регламенту засобів вимірювальної техніки, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2016 року № 163;

- запірної трубопровідної арматури;

- фільтра або іншого обладнання для очищення води (за умови відповідних вимог виробника приладу комерційного обліку);

- контрольних засобів вимірювальної техніки.

Прилад обліку водоспоживання, встановлений на водопровідному вводі ТОВ «Унікум ЛТД», не відповідає вимогам Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання».

 

Таким чином, МКП «ВУВКГ м. Херсона», не дотрималося вимог чинного законодавства України та не повідомляло власників (співвласникам) будівель про намір встановлення вузлів комерційного обліку та всупереч вимогам законодавства зобов’язав ТОВ «Унікум ЛТД» розробити проектну документацію та облаштувати міський водопровідний ввід вузлом комерційного обліку на об’єкті за адресою вул. Комкова, 77А у м. Херсоні.

Враховуючи те, що у випадку невиконання ТОВ «Унікум ЛТД» вимог МКП «ВУВКГ м. Херсона», існує ймовірність відключення об’єкту від мереж централізованого водопостачання, зазначені дії, можуть призвести до ущемлення інтересів споживача.

За умов існування конкуренції на ринках централізованого водопостачання та водовідведення споживач, в даному випадку ТОВ «Унікум ЛТД», мав би змогу відмовитись від послуг МКП «ВУВКГ м. Херсона» і звернутись до іншого суб’єкта господарювання з метою отримання таких послуг за умови дотримання вимог нормативних документів у сфері водопостачання та водовідведення. В цьому випадку конкуренція на зазначеному ринку відсутня і МКП «ВУВКГ м. Херсона» має можливість встановлювати умови придбання споживачами послуг з централізованого водопостачання і водовідведення, зловживаючи монопольним становищем шляхом включення додаткових зобов’язань з розробки проектної документацію та облаштування міських водопровідних вводів вузлами комерційного обліку, що не передбачено чинним законодавством України.

Відповідно до частини першої статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції» зловживанням монопольним становищем на ринку є дії чи бездіяльність суб'єкта господарювання, який займає монопольне (домінуюче) становище на ринку, що призвели або можуть призвести до недопущення, усунення чи обмеження конкуренції, або ущемлення інтересів інших суб'єктів господарювання чи споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.

Таким чином, дії міського комунального підприємства «Виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства міста Херсона» у вигляді зобов’язання ТОВ «Унікум ЛТД» розробити проектну документацію та облаштувати міський водопровідний ввід вузлом комерційного обліку, що не передбачено чинними нормативно правовими актами України, містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого пунктом 2 статті 50, частиною першою статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді зловживання монопольним становищем на ринку, що може призвести до ущемлення інтересів споживача, шляхом вчинення дій, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.

Враховуючи наведене, керуючись статтею 14 Закону України «Про Антимонопольний комітет України», на підставі статті 46 Закону України «Про захист економічної конкуренції», адміністративна колегія Херсонського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України,

 

РекомендУЄ:

 

1. Міському комунальному підприємству «Виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства
м. Херсона» (ідентифікаційний код юридичної особи - 03355726, м. Херсон, пл. Ю.Тутушкіна, 9)
вжити заходів, щодо припинення дій, які містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого пунктом другим статті 50, частиною першою статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції» у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку, що може призвести до ущемлення інтересів споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку, зокрема шляхом направлення повідомлення власникам (співвласникам) будівлі про намір встановлення вузлів комерційного обліку.

 

2. Про результати розгляду рекомендацій повідомити територіальне відділення в

десятиденний строк з дня їх отримання.

 

 

Голова адміністративної колегії -

в.о. голови територіального відділення В.В. Андрюк

 

 

 

Більше за темою

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux