
АНТИМОНОПОЛЬНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ
ХЕРСОНСЬКЕ ОБЛАСНЕ ТЕРИТОРІАЛЬНЕ ВІДДІЛЕННЯ
РЕКОМЕНДАЦІЇ
АДМІНІСТРАТИВНОЇ КОЛЕГІЇ
28.05.2019 Херсон 71/7-рк/к
Виконавчий комітет Новокаховської міської ради
пр.-т. Дніпровський,
Каховка, Херсонська область, 74900
Щодо припинення дій, які містять
ознаки порушень законодавства
про захист економічної конкуренції
Херсонським обласним територіальним відділенням Антимонопольного комітету України (надалі – Відділення) на виконання доручення Антимонопольного комітету України від 12.03.2019 №13-01/236 здійснюється контроль за дотриманням вимог законодавства про захист економічної конкуренції органами місцевого самоврядування та суб’єктами господарювання, які здійснюють діяльність на ринку послуг з вивезення побутових відходів у Херсонській області. За результатами аналізу зібраних в ході здійснення контролю матеріалів, Відділенням встановлено наступне.
Відповідно до частини 1 статті 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» міські, сільські/селищні ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
На території м. Нова Каховка Херсонської області повноваження органів місцевого самоврядування здійснюються Новокаховською міською радою та її виконавчим комітетом.
Згідно відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Виконавчий комітет Новокаховської міської ради є юридичною особою, ідентифікаційний код юридичної особи 04059964, вид економічної діяльності за КВЕД 84.11 Державне управління загального характеру, місцезнаходження: 74900, Херсонська область, м. Нова Каховка, пр.-т. Дніпровський, будинок 23.
Відповідно до статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», міська рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Стаття 17 Закону України «Про місцеве самоврядування в України» передбачає, що відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, які перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на засадах їх підпорядкованості, підзвітності та підконтрольності органам місцевого самоврядування.
Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до статті 144 Конституції України, органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов’язковими до виконання на відповідній території.
Відповідно до статті 11 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи.
Відповідно до частини третьої статті 51 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», виконавчий комітет ради утворюється у складі відповідно сільського, селищного, міського голови, районної у місті ради - голови відповідної ради, заступника (заступників) сільського, селищного, міського голови, голови районної у місті ради, керуючого справами (секретаря) виконавчого комітету, а також керівників відділів, управлінь та інших виконавчих органів ради, інших осіб.
Постановою Кабінету Міністрів України від 16.11.2011 № 1173 затверджено порядок проведення конкурсу на надання послуг з вивезення побутових відходів (редакція, станом на момент проведення конкурсу - 2016 рік) (далі - Порядок № 1173).
Відповідно до пункту 4 Порядку № 1173 підготовка та проведення конкурсу забезпечується виконавчим органом сільської, селищної, міської ради або місцевою державною адміністрацією (далі - організатор конкурсу) у разі делегування їй повноважень відповідними радами у порядку, встановленому законом.
Для участі у конкурсі його учасники подають оригінали та (або) засвідчені в установленому законодавством порядку копії таких документів (пункт 15 Порядку
№ 1173):
- балансового звіту суб’єкта господарювання за останній звітний період;
- довідки відповідних органів державної податкової служби і Пенсійного фонду України про відсутність (наявність) заборгованості за податковими зобов’язаннями та платежами до Пенсійного фонду України;
- документа, що містить інформацію про технічний потенціал суб’єкта господарювання (кількість спеціально обладнаних транспортних засобів, які перебувають на балансі суб’єкта господарювання, наявність власної ремонтної бази та контейнерного парку тощо);
- документа, що містить відомості про обсяги надання послуг із збирання та перевезення твердих, великогабаритних, ремонтних, рідких побутових відходів за останній рік;
- технічних паспортів на спеціально обладнані транспортні засоби та довідки про проходження ними технічного огляду;
- довідки-характеристики спеціально обладнаних транспортних засобів: тип, вантажопідйомність, наявність пристроїв автоматизованого геоінформаційного контролю та супроводу перевезення побутових відходів, реєстраційний номер, найменування організації, якій належать спеціально обладнані транспортні засоби, номер телефону керівника такої організації;
- довідки про забезпечення створення умов для щоденного миття спеціально обладнаних транспортних засобів, їх паркування та технічного обслуговування;
- довідки про проходження водіями медичного огляду;
- документа, що містить відомості про досвід роботи з надання послуг з вивезення побутових відходів;
- документа, що містить інформацію про кількість відходів, залучених учасником до повторного використання; кількість відходів, які використовуються як вторинна сировина; кількість відходів, які відправляються на захоронення, тощо;
- інших документів, які надаються за бажанням учасника конкурсу і містять відомості про його здатність надавати послуги з вивезення побутових відходів (впровадження роздільного збирання, інформація про наявність диспетчерської служби тощо) належного рівня якості.
Відповідно до пункту 6 Порядку № 1173, Організатор конкурсу утворює комісію, до складу якої входять на паритетних засадах представники організатора конкурсу, територіального органу Держспоживінспекції, підприємств житлово-комунального господарства, а також (за їх згодою) органів місцевого самоврядування, органів виконавчої влади, власників (їх об'єднань) або наймачів, користувачів, у тому числі орендарів розміщених у межах певної території населеного пункту житлових приміщень, земельних ділянок, які не пізніше ніж за три дні до закінчення строку подання конкурсних пропозицій дали свою згоду бути членами конкурсної комісії.
Головою конкурсної комісії призначається представник організатора конкурсу.
Передбачені конкурсною документацією умови проведення конкурсу є обов'язковими для конкурсної комісії та його учасників (пункт 7 Порядку № 1173).
Пунктом 28 Порядку № 1173 встановлено, що переможцем конкурсу визначається його учасник, що відповідає кваліфікаційним вимогам, може забезпечити надання послуг відповідної кількості та якості, конкурсна пропозиція якого визнана найкращою за результатами оцінки.
Рішенням виконавчого комітету Новокаховської міської ради від 23.02.2016 №68 «Про затвердження конкурсної документації та оголошення конкурсу з визначення виконавця послуг із збирання та вивезення побутових відходів на території міста» було затверджено склад комісії з проведення конкурсу на надання послуг та конкурсну документацію з проведення конкурсу на надання послуг з вивезення побутових відходів, на підставі якої виконавчим комітетом Новокаховської міської ради 22.04.2016 було проведено конкурс на визначення виконавця послуг з вивезення побутових відходів на території м. Нова Каховка Херсонської області.
В результаті аналізу Конкурсної документації виконавчого комітету Новокаховської міської ради, Відділенням виявлено наступне.
Пунктом «Перелік документів, оригінали або завірені копії яких подаються учасниками конкурсу» Конкурсної документації визначено перелік документів, які подаються учасником конкурсу для підтвердження відповідності учасника встановленим кваліфікаційним вимогам. При цьому, у переліку зазначено про необхідність надання учасником конкурсу довідки про відсутність (наявність) порушень правил безпеки дорожнього руху водіями.
Пунктом 15 Порядку №1173 визначено перелік документів, які учасники подають для участі в конкурсі, і цей перелік не передбачає необхідності надання довідки про відсутність (наявність) порушень правил безпеки дорожнього руху водіями, яка зазначена в Конкурсній документації виконавчого комітету Новокаховської міської ради.
Отже, виконавчий комітет Новокаховської міської ради висунув учасникам конкурсу додаткові вимоги, які не передбачені чинним законодавством.
Відповідно до пункту «Відміна конкурсу» Конкурсної документації, конкурс визнається таким, що не відбувся, у разі неподання конкурсних пропозицій чи відхилення всіх конкурсних пропозицій з причин:
- учасник конкурсу не відповідає кваліфікаційним вимогам, передбаченим конкурсною документацією;
- конкурсна пропозиція не відповідає конкурсній документації;
- встановлення факту подання недостовірної інформації, яка впливає на прийняття рішення.
Таким чином, відсутність у учасника конкурсу довідки про відсутність (наявність) порушень правил безпеки дорожнього руху водіями, позбавляє його права брати участь в конкурсі на визначення виконавця з вивезення побутових відходів.
Затвердження рішенням виконавчого комітету Новокаховської міської ради від 23.02.2016 №68, Конкурсної документації у редакції, де наявні такі кваліфікаційні вимоги, може мати негативний вплив на конкуренцію на ринку послуг із вивезення твердих побутових відходів, а саме встановити обмеження у вступі на ринок вивезення твердих побутових відходів суб’єктів господарювання, які виявили намір взяти участь у конкурсі, але не мають довідок про відсутність (наявність) порушень правил безпеки дорожнього руху водіями.
Потенційними учасниками на ринку надання послуг з вивезення побутових відходів на території м. Нова Каховка можуть бути суб’єкти господарювання, які надають ці послуги в м. Нова Каховка і найближчих населених пунктах.
Як встановлено Відділенням, документи для участі в конкурсі було подано такими суб’єктами господарювання:
- Комунальне підприємство «Комунсервіс» ТМР (ідентифікаційний код юридичної особи 37171168);
- Комунальне підприємство «НК Екосервіс» (ідентифікаційний код юридичної особи 37171330).
При цьому обидва учасники надали у складі конкурсних пропозицій довідки про відсутність (наявність) порушень правил безпеки дорожнього руху водіями.
Переможцем конкурсу було визнано Комунальне підприємство «НК Екосервіс» (ідентифікаційний код юридичної особи 37171330).
Згідно частини першої статті 15 Закону України «Про захист економічної конкуренції», антиконкурентними діями органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю є прийняття будь-яких актів (рішень, наказів, розпоряджень, постанов тощо), надання письмових чи усних вказівок, укладення угод або будь-які інші дії чи бездіяльність органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю (колегіального органу чи посадової особи), які призвели або можуть призвести до недопущення, усунення, обмеження чи спотворення конкуренції.
Таким чином, з боку виконавчого комітету Новокаховської міської ради відсутні дії, які сприяють створенню та розвитку конкурентного середовища на ринку послуг з вивезення побутових відходів.
У відповідності до статті 42 Конституції України, держава забезпечує захист конкуренції у підприємницькій діяльності. Не допускаються зловживання монопольним становищем на ринку, неправомірне обмеження конкуренції та недобросовісна конкуренція.
Забезпечення державного захисту конкуренції у підприємницькій діяльності покладено на Антимонопольний комітет України.
Частиною першою статті 4 Закону України «Про захист економічної конкуренції» визначено, що державна політика в сфері розвитку економічної конкуренції та обмеження монополізму, вжиття заходів, які сприяють розвитку конкуренції, здійснюється в тому числі органами місцевого самоврядування. Згідно з частиною другою статті 4 цього Закону, органи місцевого самоврядування зобов’язані сприяти розвитку конкуренції та не вчиняти будь-яких неправомірних дій, які можуть мати негативний вплив на конкуренцію.
Дії виконавчого комітету Новокаховської міської ради, які полягають у встановленні додаткових кваліфікаційних вимог до учасників конкурсу з вивезення побутових відходів, що можуть призвести до позбавлення суб’єктів господарювання, які виявили намір стати учасниками конкурсу, можливості брати в ньому участь, містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, визначеного пунктом 3 статті 50 та частиною першою статті 15 Закону України «Про захист економічної конкуренції» у вигляді антиконкурентних дій органу місцевого самоврядування, які можуть призвести до обмеження конкуренції.
Виходячи з наведеного вище та зважаючи на те, що дії виконавчого комітету Новокаховської міської ради не призвели до суттєвого обмеження конкуренції, не завдали значних збитків суспільству, керуючись пунктом 10 частини п'ятої статті 14 Закону України «Про Антимонопольний комітет України», статтею 46 Закону України «Про захист економічної конкуренції», підпунктом 13 частини першої пункту 3 Положення про
територіальне відділення Антимонопольного комітету України, затвердженого розпорядженням Антимонопольного комітету України від 23.02.2001
№32-р, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 30.03.2001 за №291/5482 (зі змінами), адміністративна колегія Херсонського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України:
РЕКОМЕНДУЄ:
1. Виконавчому комітету Новокаховської міської ради (місцезнаходження: 74900, Херсонська область, м. Нова Каховка, пр.-т. Дніпровський, будинок 23, ідентифікаційний код юридичної особи 04059964) вжити заходи під час проведення наступних конкурсів щодо припинення дій, які полягають у встановленні додаткових кваліфікаційних вимог до учасників конкурсу з вивезення побутових відходів, що можуть призвести до обмеження конкуренції і які (дії) містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, визначеного пунктом 3 статті 50 та частиною першою статті 15 Закону України «Про захист економічної конкуренції» у вигляді антиконкурентних дій органу місцевого самоврядування, що можуть призвести до обмеження конкуренції, шляхом приведення переліку документів конкурсної документації з проведення конкурсу на надання послуг з вивезення побутових відходів до вимог Порядку проведення конкурсу на надання послуг з вивезення побутових відходів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.11.2011 №1173.
Відповідно до частини другої статті 46 Закону України «Про захист економічної конкуренції», рекомендації органів Антимонопольного комітету України підлягають обов’язковому розгляду особами, яким вони надані.
Згідно з частиною третьою статті 46 Закону України «Про захист економічної конкуренції», за умов виконання положень рекомендацій у разі, якщо порушення не призвело до суттєвого обмеження чи спотворення конкуренції, не завдало значних збитків окремим особам чи суспільству та вжито необхідних заходів для усунення наслідків порушення, провадження у справі про порушення законодавства про захист економічної конкуренції не розпочинається.
Про результати розгляду цих рекомендацій прошу повідомити Херсонське обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України у десятиденний строк з дня їх отримання.
Голова Відділення
голова адміністративної колегії В.П. Василенко