АНТИМОНОПОЛЬНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ
ХЕРСОНСЬКЕ ОБЛАСНЕ ТЕРИТОРІАЛЬНЕ ВІДДІЛЕННЯ
РЕКОМЕНДАЦІЇ
АДМІНІСТРАТИВНОЇ КОЛЕГІЇ
18 листопада 2019 року Херсон 71/24-рк/к
Фізична особа-підприємець
Пастернак О.Г.
вул. Гончара,
Щодо припинення дій, які містять
ознаки порушення законодавства
про захист економічної конкуренції
Адміністративна колегія Херсонського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України (далі – Відділення), розглянула заяву гр. Потапкіної А.С. (вх від 02.09.2019 № б/н) щодо наявності в діях фізичної особи -підприємця Пастернак Оксани Григорівни (ідентифікаційний код <<інформація з обмеженим доступом>>, адреса: <<інформація з обмеженим доступом>>) ознак порушення законодавства про захист економічної конкуренції, зокрема Закону України «Про захист від недобросовісної конкуренції», у вигляді поширення інформації, що вводить в оману шляхом поширення відомостей, які містять неповні дані про ціну товару.
За результатами аналізу зібраних в ході розгляду заяви матеріалів Відділенням встановлено наступне.
Фізична особа-підприємець Пастернак Оксана Григорівна (ідентифікаційний код <<інформація з обмеженим доступом>>) (далі – ФОП Пастернак О.Г.) здійснює діяльність за кодом КВЕД 47.19 «Інші види роздрібної торгівлі в неспеціалізованих магазинах».
Дата та номер запису в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб -підприємців та громадських формувань (далі – ЄДР): 11.03.2008, 24990000000024793.
Враховуючи зазначене, у розумінні абзацу дванадцятого статті 1 Закону України «Про захист економічної конкуренції» ФОП Пастернак О.Г. є суб'єктом господарювання.
Господарську діяльність ФОП Пастернак О.Г. здійснює у магазині дитячих товарів «Чух-Чух» за адресою: вул. О. Гончара,
Відповідно до заяви, ФОП Пастернак О.Г. під час реалізації у серпні 2019 року аксесуарів для волосся (Арт.Р7111) (Резинка Рапунцель Україна) поширювалася інформація, що вводить в оману, а саме: зазначалися неповні дані про ціну товару, що вплинуло на намір заявника його придбати.
Так, аксесуари для волосся (Арт.Р7111) (Резинка Рапунцель Україна) в магазині «Чух-Чух» реалізовувалися попарно (скріплювалися між собою за допомогою картонної упаковки, зображення якої наведено у Додатку 1). Поштучно товар не реалізовувався. Крім того, придбання однієї одиниці товару було неможливим без пошкодження відповідної картонної упаковки та цінника зі штрих-кодом товару.
При цьому, на ціннику, розміщеному безпосередньо на картонній упаковці містилася ціна 18.90 грн без зазначення одиниці товару (штуки, набору, тощо) (копію цінника наведено у Додатку 2).
Зі змісту заяви встановлено, що заявник придбавши аксесуари для волосся (Арт.Р7111) (Резинка Рапунцель Україна) у кількості 2 набори (4 одиниці) був переконаний, що сума покупки становитиме 2*18,90 грн=37,80 грн
При цьому, відповідно до товарного чеку від 14.08.2019 № 9138, сума покупки становила 75,60 грн (копію чеку наведено у Додатку 2). Тобто 18,90 грн - вартість не набору з двох одиниць, а вартість однієї одиниці аксесуару для волосся (Арт.Р7111) (Резинка Рапунцель Україна), про що не було вказано на ціннику.
За результатами розгляду заяви Відділенням встановлено, що аксесуари для волосся (Арт.Р7111) (Резинка Рапунцель Україна) для ФОП Пастернак О.Г. постачає єдиний продавець ФОП Савенко Н.П. (ідентифікаційний код <<інформація з обмеженим доступом>>), згідно з договором від 01.08.2019 № б/н. Відповідно до накладної від 01.08.2019 № 107, ФОП Пастернак О.Г. придбано 10 одиниць аксесуарів для волосся (Арт.Р7111) (Резинка Рапунцель Україна) за ціною 9,00 грн за 1 одиницю товару, які реалізовано протягом серпня-вересня 2019 року на загальну суму 189,00 грн за ціною 18,90 грн за 1 одиницю товару.
Відповідно до інформації ФОП Пастернак О.Г., наданої листом від 11.10.2019 № б/н, при формуванні ціни реалізації на товар (в т.ч. на аксесуари для волосся (Арт.Р7111) (Резинка Рапунцель Україна) крім ціни закупки одиниці товару також враховується комплектація товару постачальником (поштучно чи в наборі). Згідно з накладною від 01.08.2019 № 107, аксесуар для волосся (Арт.Р7111) (Резинка Рапунцель Україна) поставлялась не в наборі, а поштучно. Таким чином, і в реалізацію резинка була виставлена не в наборі, а поштучно.
Відносини між споживачами товарів, робіт і послуг та виробниками і продавцями товарів, виконавцями робіт і надавачами послуг різних форм власності, встановлює права споживачів, а також визначає механізм їх захисту та основи реалізації державної політики у сфері захисту прав споживачів регулює Закон України «Про захист прав споживачів».
Відповідно до вимог частини першої статті 15 Закону України «Про захист прав споживачів», споживач має право на одержання необхідної, доступної, достовірної та своєчасної інформації про продукцію, що забезпечує можливість її свідомого і компетентного вибору. Інформація повинна бути надана споживачеві до придбання ним товару чи замовлення роботи (послуги). Інформація про продукцію не вважається рекламою.
Інформація про продукцію повинна містити, зокрема, дані про ціну (тариф), умови та правила придбання продукції.
Відповідно до вимог частини третьої статті 15 Закону України «Про захист прав споживачів», продавець (виконавець), який реалізує продукцію, повинен обов'язково зазначати ціну кожної одиниці такої продукції або однієї категорії продукції та ціну однієї стандартної одиниці цієї продукції.
Написи щодо ціни реалізації продукції мають бути чіткими і простими для розуміння.
Ціна товару зазначається за одну упаковку такого товару, а якщо товар поставляється без упаковки - за одиницю вимірювання, яка звичайно застосовується до такого товару.
Основні вимоги щодо порядку позначення роздрібних цін на товари народного споживання в підприємствах роздрібної торгівлі, закладах ресторанного господарства та спрямована на дотримання прав споживачів щодо одержання необхідної, доступної та достовірної інформації про ціни на товари відповідно до Закону України "Про захист прав споживачів" визначає Інструкція про порядок позначення роздрібних цін на товари народного споживання в підприємствах роздрібної торгівлі та закладах ресторанного господарства (далі – Інструкція), Затверджена наказом Міністерства зовнішніх економічних зв'язків і торгівлі України від 04.01.1997 № 2.
Відповідно до п. 6 Інструкції, Інформування споживачів про роздрібні ціни на товари здійснюється за допомогою таких засобів:
ярликів цін (цінників) на зразках товарів або покажчиків цін в підприємствах роздрібної торгівлі;
ярликів цін (цінників), прейскурантів алкогольних напоїв, меню та прейскурантів цін на куповані товари у закладах ресторанного господарства.
Ярлик цін (цінник) призначається для надання споживачам основної інформації на окремий товар, покажчик цін і прейскурант цін на куповані товари - на ряд товарів, що є у продажу, меню - про перелік страв, кулінарних, булочних, борошняних кондитерських виробів, що пропонуються протягом дня.
Згідно з п.7 Інструкції, ярлики цін (цінники) та покажчики цін повинні мати такі реквізити, зокрема, для дрібних штучних товарів (парфюмерні, галантерейні та ін.)
- назва товару, вага або місткість, ціна за штуку або одиницю упаковки.
Дослідивши інформацію, на ціннику, який було розміщено безпосередньо на картонній упаковці встановлено, що на ньому крім назви товару зазначено виключно інформацію про вартість продукції 18.90 грн без зазначення одиниці товару (штуки, набору, тощо), що не відповідає п. 7 Інструкції.
Оскільки аксесуари для волосся (Арт.Р7111) (Резинка Рапунцель Україна) в магазині «Чух-Чух» реалізовувалися попарно (скріплювалися між собою за допомогою картонної упаковки) та придбання однієї одиниці товару було неможливим без пошкодження відповідної картонної упаковки та цінника зі штрих-кодом товару, то на відповідній упаковці мало бути позначено, що ціна вказана за 1 одиницю товару.
Закон України «Про захист від недобросовісної конкуренції» (далі – Закон) визначає правові засади захисту суб'єктів господарювання і споживачів від недобросовісної конкуренції.
Закон спрямований на встановлення, розвиток і забезпечення торгових та інших чесних звичаїв ведення конкуренції при здійсненні господарської діяльності в умовах ринкових відносин.
Одним із проявів недобросовісної конкуренції є поширення інформації, що вводить в оману.
Відповідно до ст.151 Закону, поширенням інформації, що вводить в оману, є повідомлення суб'єктом господарювання, безпосередньо або через іншу особу, одній, кільком особам або невизначеному колу осіб, у тому числі в рекламі, неповних, неточних, неправдивих відомостей, зокрема внаслідок обраного способу їх викладення, замовчування окремих фактів чи нечіткості формулювань, що вплинули або можуть вплинути на наміри цих осіб щодо придбання (замовлення) чи реалізації (продажу, поставки, виконання, надання) товарів, робіт, послуг цього суб'єкта господарювання.
Інформацією, що вводить в оману є, зокрема, відомості, які містять неповні дані про комплектність товарів, ціну на них, а також про істотні умови договору.
Враховуючи зазначене, ФОП Пастернак О.Г., не зазначивши на ціннику товару інформацію про одиницю реалізації товару (а саме, що 18.90 грн – це вартість однієї одиниці аксесуарів для волосся (Арт.Р7111) (Резинка Рапунцель Україна), а не набору з двох одиниць), поширила інформацію що може ввести в оману покупців продукції та, як наслідок, вплинути на їх наміри щодо придбання продукції саме у ФОП Пастернак О.Г.
Враховуючи, що ринок реалізації товарів для дітей (зокрема аксесуарів для волосся) в межах м. Херсона є конкурентним та представленим значною кількість дитячих магазинів та суб’єктів господарювання, які здійснюють реалізацію аналогічних та взаємозамінних товарів, то основною умовою вибору та придбання споживачем цих товарів є, між іншим, ціна на товар.
Таким чином, не зазначивши на ціннику товару інформацію про одиницю реалізації товару (а саме, що 18.90 грн – це вартість однієї одиниці аксесуарів для волосся (Арт.Р7111) (Резинка Рапунцель Україна), а не набору з двох одиниць), ФОП Пастернак О.Г. вчинила дії, які мають ознаки порушення законодавства, про захист економічної конкуренції передбаченого статтею 151 Закону України «Про захист від недобросовісної конкуренції», у вигляді поширення інформації, що вводить в оману.
Разом з тим, наразі у Відділення відсутня інформація, яка б свідчила про те, що зазначені дії ФОП Пастернак О.Г. призвели до суттєвого обмеження чи спотворення конкуренції, чи завдали значних збитків окремим особам чи суспільству.
Одним із завдань органів Антимонопольного комітету України, відповідно до статті 3 Закону України «Про Антимонопольний комітет України» є здійснення державного контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції на засадах рівності суб’єктів господарювання перед законом та пріоритету прав споживачів, запобігання, виявлення і припинення порушень законодавства про захист економічної конкуренції.
Враховуючи зазначене, керуючись статтею 46 Закону України «Про захист економічної конкуренції», керуючись статтею 14 Закону України «Про Антимонопольний комітет України», Положенням про територіальне відділення Антимонопольного комітету України, затвердженим розпорядженням Антимонопольного комітету України від 23.02.2001. №32-р та зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 30.03.2001 за №291/5482 зі змінами та доповненнями, адміністративна колегія Херсонського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України,
Р Е К О М Е Н Д У Є:
1. Фізичній особі-підприємцю Пастернак Оксані Григорівні (ідентифікаційний код <<інформація з обмеженим доступом>>, адреса: <<інформація з обмеженим доступом>>), припинити дії, які містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого статтею 151 Закону України «Про захист від недобросовісної конкуренції» у вигляді поширення інформації, що вводить в оману, зокрема, шляхом зазначення на цінниках товарів інформації про одиницю реалізації товару, та утримуватися від вчинення таких дій в подальшому.
Про результати розгляду даних рекомендацій та вжиті заходи необхідно повідомити територіальне відділення Антимонопольного комітету України в десятиденний строк з дня їх отримання з наданням копій підтверджуючих документів.
Відповідно до частини другої статті 46 Закону України «Про захист економічної конкуренції», рекомендації органів Антимонопольного комітету України є обов’язковими для розгляду та виконання органами чи особами, яким вони надані.
Звертаємо увагу, що відповідно до частини третьої статті 46 Закону України «Про захист економічної конкуренції», за умов виконання положень рекомендацій у разі, якщо порушення не призвело до суттєвого обмеження конкуренції та не завдало значних збитків окремим особам чи суспільству та вжиття відповідних заходів для усунення наслідків порушень, відділенням не буде розпочато розгляд справи про порушення законодавства про захист економічної конкуренції.
Голова адміністративної колегії -
Голова територіального відділення А.Г. Кашнікович