Рекомендації від 15.08.2019 №71/16-рк/к

Опубліковано 20 серпня 2019 року о 11:36

 

АНТИМОНОПОЛЬНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ

ХЕРСОНСЬКЕ ОБЛАСНЕ ТЕРИТОРІАЛЬНЕ ВІДДІЛЕННЯ

 

РЕКОМЕНДАЦІЇ

АДМІНІСТРАТИВНОЇ КОЛЕГІЇ

 

15 серпня 2019 року Херсон №71/16-рк/к

 

 

Білозерська селищна рада

Херсонської області

вул. Свободи, 83, смт Білозерка

Херсонська область, 75000

Щодо припинення дій, які містять

ознаки порушень законодавства

про захист економічної конкуренції

 

Адміністративна колегія Херсонського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України (далі – Відділення), розглянула заяву фізичної особи-підприємця Ампілова С.М. (далі – ФОП Ампілов С.М.) (від 09.07.2019 № б/н) щодо порушення Білозерською селищною радою Херсонської області законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді ненадання ФОП Ампілову С.М. дозволу на розміщення об’єктів святкової торгівлі, а саме, торгівлю карнавальною атрибутикою, попкорном, солодкою ватою, встановлення атракціону «Дартс» та батуту під час святкування «Івана Купала» 06.07.2019 у смт Білозерка.

За результатами аналізу зібраних в ході розгляду заяви матеріалів Відділенням встановлено наступне.

Білозерська селищна рада Херсонської області (надалі – Білозерська с/р) згідно з відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань є органом місцевого самоврядування. Ідентифікаційний код юридичної особи 04401368. Державна реєстрація здійснена 21.05.1997 року за номером
1 482 120 0000 000537. Основний вид діяльності за КВЕД 84.11 Державне управління загального характеру.

Місцезнаходження юридичної особи: вул. Свободи, 83, смт Білозерка, Херсонська область, 75000.

У розумінні абзацу дванадцятого статті 1 Закону України «Про захист економічної конкуренції» Білозерська с/р є суб'єктом господарювання.

Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі – Закон) визначається система та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування, а також повноваження виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ради.

Відповідно до частини першої статті 10 Закону, селищні ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Згідно з абзацом 11 статті 1 цього Закону виконавчі органи рад - органи, які відповідно до Конституції України та цього Закону створюються сільськими, селищними, міськими, районними в містах (у разі їх створення) радами для здійснення виконавчих функцій і повноважень місцевого самоврядування у межах, визначених цим та іншими законами.

Статтями 30, 32 Закону, до повноважень виконавчих органів міських, селищних, сільських рад віднесено, в тому числі, організацію місцевих ринків, ярмарків, сприяння розвитку всіх форм торгівлі, прийняття рішень з питань благоустрою населених пунктів, зокрема, організацію забезпечення на території населеного пункту чистоти і порядку, дотримання тиші в громадських місцях, організації місць відпочинку для населення.

Згідно з частиною першою статті 59 Закону, рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Відповідно до частини шостої статті 59 Закону, Виконавчий комітет сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради в межах своїх повноважень приймає рішення. Рішення виконавчого комітету приймаються на його засіданні більшістю голосів від загального складу виконавчого комітету і підписуються сільським, селищним, міським головою, головою районної у місті ради.

Закон України «Про благоустрій населених пунктів» визначає правові, економічні, екологічні, соціальні та організаційні засади благоустрою населених пунктів і спрямований на створення умов, сприятливих для життєдіяльності людини.

Згідно зі статтею 10 цього закону до повноважень сільських, селищних і міських рад у сфері благоустрою населених пунктів належить, зокрема, організація місць відпочинку для населення та визначення обсягів пайової участі власників тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення.

Відповідно до Закону України «Про благоустрій населених пунктів» з метою формування сприятливого для життєдіяльності людини середовища, в умовах якого забезпечуються захист довкілля, санітарне та епідемічне благополуччя населення, розробляється комплекс взаємопов'язаних нормативних документів, якими визначаються взаємопогоджені вимоги до об'єктів благоустрою, зокрема, Правила благоустрою території населеного пункту (далі - Правила), які розробляються для всіх сіл, селищ, міст і затверджуються відповідними органами місцевого самоврядування.

Такі Правила включають низку вимог, в тому числі, щодо утримання об’єктів та елементів благоустрою, зокрема розміщення малих архітектурних форм та тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення.

Порядок розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності затверджений наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011 № 244 та зареєстрований в Міністерстві юстиції України 22.11.2011 за № 1330/20068 (далі - Порядок), пунктом 1.11 якого передбачено встановлення органами місцевого самоврядування окремого порядку для розміщення тимчасових споруд під час проведення ярмарок, державних та місцевих святкових, урочистих масових заходів.

В ході дослідження Відділенням встановлено, що Білозерська селищна рада не приймала нормативно-правових актів, якими врегульовано механізм отримання суб’єктами господарювання дозволу (погодження) для надання послуг з організації відпочинку та розваг, зокрема, розміщення об’єктів святкової торгівлі.

Питання щодо розробки та затвердження документів, якими визначено порядок надання Білозерською с/р дозволів та встановлено вимоги до суб’єктів господарювання, що бажають надавати послуги з організації відпочинку та розваг на пленарних засіданнях Білозерської с/р та її виконавчого комітету не розглядалося.

Протягом січня-липня 2019 року до Білозерської с/р надійшло чотири звернення від суб’єктів господарювання про отримання дозволу (погодження) на розміщення атракціонів та об’єктів святкової торгівлі тощо, а саме:

Найменування суб’єкта господарювання, який звернувся за дозволом (погодженням)
Реквізити листа-звернення
Спосіб, у який повідомлено про результати розгляду звернення та дата надання відповіді
ФОП Ампілов С.М.
Заява від 03.06.2019
Лист від 12.06.2019
ФОП Гузов М.А.
Заява від 29.01.2019
Лист від 04.02.2019
ФОП Компанієць Є.В.
Заява від 08.02.2019
Лист від 23.07.2019
ФОП Лозовенко Є.О.
Заява від 25.02.2019
Лист від 23.07.2019

Згідно з інформацією наданою Відділенню Білозерською с/р листом від 24.07.2019
№ 02-23/1812, за результатами розгляду вказаних вище звернень дозволи на надання послуг з організації відпочинку та розваг відповідні відмови не надавалися, так як такі дозволи не передбачені чинним законодавством України.

Дійсно, спеціальних дозволів від органів місцевого самоврядування для надання послуг з організації відпочинку та розваг законодавством не встановлено. Разом з тим, пункт 1.11 Порядку передбачає можливість органами місцевого самоврядування встановлювати окремий порядок розміщення ТС під час проведення ярмарок,  державних та місцевих святкових,  урочистих масових заходів на строк проведення таких  заходів, у якому можна передбачити прийняття рішень, за заявами осіб, про погодження чи відмову у наданні дозволів (рішень) на розміщення атракціонів та об’єктів святкової торгівлі.

Відділенням встановлено, що заявникам про результати розгляду відповідних звернень Білозерська с/р повідомляла листами у строки, які в окремих випадках становили близько 5 місяців.

Протягом січня-липня 2019 року Білозерською с/р проведено 14 святкових заходів (у т.ч. державні свята, тощо), при цьому жодному з суб’єктів господарювання, які виявили намір розмістити атракціони та об’єкти святкової торгівлі тощо, органом місцевого самоврядування відповідного дозволу надано не було.

Оскільки на території смт Білозерска розміщені стаціонарні торговельні точки (магазини, кіоски тощо) та заклади відпочинку і дозвілля (кафе, тощо), Білозерська с/р ненадаючи іншим суб’єктам господарювання дозволів на розміщення під час святкових заходів атракціонів та об’єктів святкової торгівлі за певних умов може впливати на конкуренцію на відповідному ринку, чим створювати нерівні умови у конкуренції.

Ефективність конкурентної політики, зокрема, залежить від регулювання сфер господарської діяльності органами місцевого самоврядування, які, на підставі наданих законами України повноважень, приймають владно – управлінські рішення і, таким чином, можуть:

- впливати на формування структури ринків;

- впливати на умови ведення господарської діяльності;

- впливати на процедуру отримання дозвільних документів.

Визначення Білозерською селищною радою умов та порядку для розміщення тимчасових споруд, в тому числі для надання послуг у сфері відпочинку та розваг, під час проведення ярмарків, державних та місцевих святкових, урочистих масових заходів, тощо, встановлення вичерпного переліку документів, що буде подаватися суб’єктом господарювання, для отримання погодження, підстави відмови в отриманні такого погодження, сприятиме розвитку конкуренції на ринку, встановить єдині умови та порядок погодження місць для надання послуг на території селища, а також вимоги до утримання таких місць.

Статтею 15 Закону України «Про захист економічної конкуренції» визначено, що антиконкурентними діями органів місцевого самоврядування є в тому числі дії чи бездіяльність органів місцевого самоврядування, які призвели або можуть призвести до недопущення, усунення, обмеження чи спотворення конкуренції.

Відсутність з боку органу місцевого самоврядування дій, що сприяли б створенню та розвитку конкурентного середовища на ринку послуг з організації відпочинку та розваг на території селища під час проведення ярмарок, державних та місцевих святкових, урочистих масових заходів, тощо, може призвести до обмеження конкуренції на цьому ринку.

Таким чином, бездіяльність Білозерської селищної ради Херсонської області, щодо невизначення порядку розміщення тимчасових споруд під час проведення ярмарків, державних та місцевих святкових, урочистих масових заходів, в тому числі для розміщення під час святкових заходів атракціонів та об’єктів святкової торгівлі, містить ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого частиною першою статті 15 Закону України «Про захист економічної конкуренції» у вигляді антиконкурентних дій органу місцевого самоврядування в частині його бездіяльності, що може призвести до обмеження конкуренції.

Враховуючи зазначене та керуючись пунктом 10 частини п'ятої статті 14 Закону України «Про Антимонопольний комітет України», статтею 46 Закону України «Про захист економічної конкуренції», підпунктом 13 частини першої пункту 3 Положення про територіальне відділення Антимонопольного комітету України, затвердженого розпорядженням Антимонопольного комітету України від 23.02.2001 № 32-р, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 30.03.2001 за № 291/5482 (зі змінами), адміністративна колегія Херсонського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України:

РЕКОМЕНДУЄ:

 

Білозерській селищній раді Херсонської області (ідентифікаційний код юридичної особи 04401368, місцезнаходження: вул. Свободи, 83, смт Білозерка, Херсонська область, 75000) вжити заходів щодо припинення бездіяльності, яка містить ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого частиною першою статті 15 Закону України «Про захист економічної конкуренції» у вигляді антиконкурентних дій органу місцевого самоврядування в частині його бездіяльності, що може призвести до обмеження конкуренції, а саме, визначити порядок розміщення тимчасових споруд під час проведення ярмарків, державних та місцевих святкових, урочистих масових заходів тощо, в тому числі для розміщення під час святкових заходів атракціонів та об’єктів святкової торгівлі тощо.

 

Про розгляд рекомендацій та вжиті заходи повідомити Херсонське обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України в 60-денний строк з дня їх отримання із наданням копій підтверджуючих документів.

 

Відповідно до частини другої статті 46 Закону України «Про захист економічної конкуренції» рекомендації органів Антимонопольного комітету України підлягають обов’язковому розгляду органами чи особами, яким вони надані.

Звертаємо увагу, що відповідно до частини третьої статті 46 Закону України «Про захист економічної конкуренції» за умов виконання положень рекомендацій у разі, якщо порушення не призвело до суттєвого обмеження чи спотворення конкуренції, не завдало значних збитків окремим особам чи суспільству та вжито необхідних заходів для усунення наслідків порушення, провадження у справі про порушення законодавства про захист економічної конкуренції не розпочинається.

 

 

 

Голова адміністративної колегії -

В.о. голови територіального відділення А.Г. Кашнікович

 

 

 

 

Більше за темою

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux