На засіданні адміністративної колегії Одеського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України (далі — Відділення) 08 серпня 2019 року схвалено звіт за результатами дослідження ринку надання послуг з доступу до об’єктів доступу на території м. Одеси та Одеської області.
Відділенням проводилось дослідження на предмет дотримання вимог законодавства про захист економічної конкуренції суб’єктами господарювання з питань надання послуг з доступу до об’єктів доступу на території м. Одеси та Одеської області; здійснювався аналіз рішень органів влади, органів місцевого самоврядування що стосується питань надання послуг з доступу до об’єктів доступу на території м. Одеси та Одеської області.
Період проведення дослідження Відділенням: 2018 рік та перше півріччя 2019 року.
Мета дослідження: виявлення проблемних питань на ринку надання послуг з доступу до об’єктів доступу на території м. Одеси та Одеської області, зокрема у вигляді наявності бар’єрів доступу нових суб’єктів господарювання на ринок, наявності умов для зловживання монопольним становищем, недосконалості законодавчого регулювання тощо.
В процесі дослідження адміністративною колегією Відділення були надані обов’язкові для розгляду та виконання рекомендації з метою адвокатування конкуренції та запобігання порушенням законодавства про захист економічної конкуренції: КП “Одесміськелектротранс”, 21 рекомендації органам місцевого самоврядування (міським та селищним радам), виконавчому комітету Білгород-Дністровської міської ради, Теплодарській міській раді, виконавчому комітету Ізмаїльської міської ради, Авангардівській селищній раді, ТОВ «Данлін» та ТОВ НВП «ТЕНЕТ», ОСББ “МАРСЕЛЬ”, ТОВ “КПП “Гарант” тощо.
Відділенням були виявлені проблемні питання на ринку надання послуг з доступу до об’єктів доступу на території м. Одеси та Одеської області, вирішення яких потребує внесення змін до чинного законодавства України, зокрема:
1. Часто відбувається укладання договорів з іншим предметом, зокрема, договору про участь у витратах на утримання і ремонт ліній зовнішнього освітлення, договору про участь у витратах на утримання і ремонт будинків і споруд, що не передбачено чинним законодавством. В такому випадку має місце нав’язування додаткових договорів та і відповідно до додаткової сплати коштів та спотворення конкуренції, а у разі відмови від укладання додаткових договорів, договорів з іншим предметом, може призвести до відмови у доступі до елементів будівель та споруд.
2. Відповідно до Закону України «Про доступ до об’єктів будівництва, транспорту, електроенергетики з метою розвитку телекомунікаційних мереж», проектна документація з доступу не потребує погодження органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими особами та/або юридичними особами, утвореними такими органами, а відповідно до Закону України “Про охорону об’єктів культурної спадщини”, Історико-архітектурного опорного плану проекту зон охорони та визначення меж історичних ареалів м. Одеси затверджено наказом Міністерства культури і туризму України від 20 червня 2008 року № 728/0/16-08 необхідно отримати погодження Управління з питань охорони об’єктів культурної спадщини Одеської міської ради та без дозволу Управління охорони об’єктів культурної спадщини Одеської обласної державної адміністрації.
3. Недосконале визначення терміну власника об’єкта будівництва в Законі України «Про доступ до об’єктів будівництва, транспорту, електроенергетики з метою розвитку телекомунікаційних мереж» від від 07.02.2017 року № 1834-VIII та Цивільного кодексу України, а саме статті 876, в якій власником об'єкта будівництва визначено замовника. Також пропонуємо більш детально прописати визначення Власника об'єкта будівництва та визначення поняття об’єкта будівництва із законодавчої визначеності набуття такого статусу.
4. Відсутність відповідальності відповідно до Закону України «Про доступ до об’єктів будівництва, транспорту, електроенергетики з метою розвитку телекомунікаційних мереж», у разі не створення ОСББ, саме для співвласників багатоквартирних будинків. Також Законом України не передбачено, як в такому випадку операторам та провайдерам отримувати доступ до об’єктів будівництва у будинках, які вже введені в експлуатацію, ОСББ не створено, конкурс з визначення управителя не проведений. Отже, в цих випадках Закон України «Про доступ до об’єктів будівництва, транспорту, електроенергетики з метою розвитку телекомунікаційних мереж» майже не працює, та це блокує провайдерам та операторам роботу щодо доступу до об’єктів будівництва, власником яких є співвласники багатоквартирних будинків.
5. Складність притягнення ОСББ до відповідальності відповідно до статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції» у вигляді зловживання монопольним становищем полягає в тому, що ОСББ не є господарючими суб’єктами та притягнути їх до відповідальності органами Антимонопольного комітету України не є можливим.
З повним текстом Звіту можна ознайомитись за посиланням