АНТИМОНОПОЛЬНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ
МИКОЛАЇВСЬКЕ ОБЛАСНЕ ТЕРИТОРІАЛЬНЕ ВІДДІЛЕННЯ
РОЗПОРЯДЖЕННЯ
АДМІНІСТРАТИВНОЇ КОЛЕГІЇ
09.10.2018 р. №14-р
Справа №2-26.206/14-2018
Про початок розгляду справи
про порушення законодавства
про захист економічної конкуренції
Адміністративна колегія Миколаївського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України, розглянувши подання Відділу досліджень та розслідувань територіального відділення про початок розгляду справи від 09.10.2018 №2-06/95-пр,
ВСТАНОВИЛА:
(1) До Миколаївського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України (надалі - Відділення, територіальне відділення) надійшов лист Громадської організації «Миколаївський Центр журналістських розслідувань» від 06.10.2017 року щодо дій ТОВ «Дельта-Ойл» та ТОВ «Дорбудсервис» (надалі – Учасники) під час участі у електронних процедурах публічних закупівель, які можуть містити ознаки порушень законодавства про захист економічної конкуренції, передбачених пунктом 1 статті 50, пунктом 4 частини другої статті 6 Закону України «Про захист економічної конкуренції» у вигляді антиконкурентних узгоджених дій, що стосуються спотворення результатів торгів (тендерів).
(2) За результатами здійсненого відповідного дослідження, розпорядженням адміністративної колегії територіального відділення було розпочато розгляд справи №2-26.206/3-2018 за ознаками вчинення ТОВ «Дельта-Ойл» та ТОВ «Дорбудсервис» трьох порушень законодавства про захист економічної конкуренції, передбачених пунктом 1 статті 50 та пунктом 4 частини другої статті 6 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді вчинення антиконкурентних узгоджених дій, які стосуються спотворення результатів торгів, тендерів, а саме процедур публічних закупівель, проведених Департаментом житлово-комунального господарства Миколаївської міської ради, за ідентифікаторами: UA-2017-08-10-000806-c, UA-2017-08-10-000832-c та UA-2017-08-10-000877-c.
(3) Під час проведення розслідування у справі №2-26.206/3-2018, за результатами моніторингу системи електронних процедур публічних закупівель «ProZorro», територіальним відділенням встановлено, що ТОВ «Дельта-Ойл» та ТОВ «Дорбудсервис» також разом приймали участь у ще одній процедурі закупівлі за ідентифікатором UA-2017-08-10-000747-c, замовником у якій також виступив Департамент житлово-комунального господарства Миколаївської міської ради.
(4) В ході здійснення територіальним відділенням дослідження щодо дій ТОВ «Дельта-Ойл» та ТОВ «Дорбудсервис» під час участі у електронній процедурі публічної закупівлі за ідентифікатором UA-2017-08-10-000747-c, які можуть містити ознаки порушень законодавства про захист економічної конкуренції, встановлено наступне.
(5) Товариство з обмеженою відповідальністю «Дельта-Ойл» (ідентифікаційний код юридичної особи 36317323, місцезнаходження: 54030, м. Миколаїв, вул. Наваринська, буд. 15, кв. 13) згідно з відомостями, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб − підприємців та громадських формувань (https://usr.minjust.gov.ua/) зареєстроване 17.12.2008 року. Основним видом діяльності Товариства, згідно з даними органів статистики про основний вид економічної діяльності юридичної особи, є будівництво житлових і нежитлових будівель (код КВЕД 41.20).
(6) Товариство з обмеженою відповідальністю «Дорбудсервис» (ідентифікаційний код юридичної особи 41121296, місцезнаходження: 54055, м. Миколаїв, вул. Садова, буд. 50, кв. 72) згідно з відомостями, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб − підприємців та громадських формувань (https://usr.minjust.gov.ua/) зареєстроване 02.02.2017 року. Основним видом діяльності Товариства, згідно з даними органів статистики про основний вид економічної діяльності юридичної особи, є будівництво доріг і автострад (код КВЕД 42.11).
(7) Як було зазначено вище, за результатами моніторингу системи електронних процедур публічних закупівель «ProZorro» територіальним відділенням встановлено, що ТОВ «Дельта-Ойл» та ТОВ «Дорбудсервис» приймали участь разом, зокрема, у процедурі закупівлі за ідентифікатором UA-2017-08-10-000747-c.
(8) З метою встановлення обставин, які можуть свідчити про вчинення Учасниками порушення законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді антиконкурентних узгоджених дій, що стосуються спотворення результатів торгів, територіальним відділенням було проведено порівняльний аналіз документів, що входять до складу тендерних пропозицій Учасників на предмет наявності схожостей та помилок, які об’єктивно зумовлені вимогами та оформленням тендерної документації Замовника процедури публічної закупівлі, та помилок/схожостей, які носять суб’єктивний характер та жодним чином не пов’язані зі специфікою тендерної документації та вимог Замовника.
(9) Здійснено дослідження на предмет наявності між Учасниками відносин контролю в розумінні визначення статті 1 Закону України «Про захист економічної конкуренції».
(10) За результатами проведеного комплексного дослідження Відділенням було встановлено, що ТОВ «Дельта-Ойл» та ТОВ «Дорбудсервис» під час участі у вищевказаній процедурі закупівлі діяли не як самостійні суб’єкти господарювання, та узгоджували свою поведінку.
(11) Метою проведення торгів є отримання замовником найкращої пропозиції, тобто одержання товару належної якості за оптимальною ціною. Змагальність учасників торгів передбачає самостійні дії (поведінку) кожного з учасників і зумовлює для здобуття перемоги пропонування кращих умов за найнижчими цінами; якщо учасники торгів домовляються між собою (узгоджуються) щодо умов своїх пропозицій конкурсних торгів, то усувається й самостійність в їх поведінці.
(12) Відповідно до підпункту 28 пункту 1 статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі», тендер (торги) - це здійснення конкурентного відбору учасників з метою визначення переможця торгів згідно з процедурами, установленими цим Законом (крім переговорної процедури закупівлі).
(13) Такий конкурентний відбір забезпечується лише завдяки наявності конкуренції між учасниками торгів.
(14) Згідно зі статтею 1 Закону України «Про захист економічної конкуренції» конкуренція - це змагання між суб'єктами господарювання з метою здобуття завдяки власним досягненням переваг над іншими суб'єктами господарювання, внаслідок чого споживачі, суб'єкти господарювання мають можливість вибирати між кількома продавцями, покупцями, а окремий суб’єкт господарювання не може визначати умови обороту товару на ринку.
(15) Отже, Закон України «Про захист економічної конкуренції» допускає досягнення переваг за рахунок саме власних досягнень суб'єктів господарювання. У випадку ж, коли учасники торгів домовляються (узгоджують свою поведінку між собою) один з іншим щодо умов своїх пропозицій конкурсних торгів, то усувається й самостійність в їх поведінці, а як наслідок, і конкуренція між ними під час проведення процедур закупівель. Якщо ж учасники замінили конкуренцію між собою на координацію, то покупець не отримує той результат, який би він отримав в умовах справжньої конкуренції. За результатами таких торгів перемагає учасник торгів не внаслідок конкурентного відбору, наявність чого відповідно до законодавства є обов’язковою умовою при визначенні переможця. Тому такі узгоджені дії учасників торгів спотворюють ці ж самі торги (тендери).
(16) В даному випадку, Учасники під час участі у вказаній процедурі закупівлі не змагалися між собою, оскільки діяли не самостійно, а узгоджували свої дії, тому усунули конкуренцію між собою. В результаті був спотворений основний принцип торгів - здійснення конкурентного відбору учасників, відповідно, право на укладення договору було отримано переможцем не на конкурентних засадах.
(17) Частиною першою статті 6 Закону України «Про захист економічної конкуренції» передбачено, що узгоджені дії, які призвели чи можуть призвести до усунення конкуренції, є антиконкурентними узгодженими діями. Антиконкурентними узгодженими діями відповідно до пункту 4 частини другої статті 6 цього Закону визначаються, зокрема узгоджені дії, які стосуються спотворення результатів торгів (тендерів). Вчинення антиконкурентних узгоджених дій забороняється і тягне за собою відповідальність згідно із цим Законом.
(18) Отже, дії ТОВ «Дельта-Ойл» та ТОВ «Дорбудсервис», які полягають в узгодженні своєї поведінки під час участі у процедурі публічної закупівлі за ідентифікатором UA-2017-08-10-000747-с, містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого пунктом 1 статті 50, пунктом 4 частини другої статті 6 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді антиконкурентних узгоджених дій, які стосуються спотворення результатів торгів (тендерів).
Виходячи із наведеного, керуючись статтею 14 Закону України «Про Антимонопольний комітет України», статтями 36, 37 Закону України «Про захист економічної конкуренції», пунктом 11 Положення про територіальне відділення Антимонопольного комітету України, затвердженого розпорядженням Антимонопольного комітету України від 23.02.01 р. № 32-р, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 30.03.01 р. за № 291/5482, із змінами та доповненнями, пунктом 203 Правил розгляду заяв і справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції (Правила розгляду справ), затверджених розпорядженням Антимонопольного комітету України від 19.04.1994р. №5, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 06.05.1994р. за №90/299, адміністративна колегія Миколаївського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України,
ПОСТАНОВИЛА:
1. Розпочати розгляд справи за власною ініціативою у зв’язку з наявністю у діях товариства з обмеженою відповідальністю «Дельта-Ойл» (ідентифікаційний код юридичної особи 36317323, місцезнаходження: 54030, м. Миколаїв, вул. Наваринська, буд. 15, кв. 13) та товариства з обмеженою відповідальністю «Дорбудсервис» (ідентифікаційний код юридичної особи 41121296, місцезнаходження: 54055, м. Миколаїв, вул. Садова, буд. 50, кв. 72) ознак порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого пунктом 1 статті 50, пунктом 4 частини другої статті 6 Закону України «Про захист економічної конкуренції» у вигляді антиконкурентних узгоджених дій, які стосуються спотворення результатів торгів (тендерів), проведених Департаментом житлово-комунального господарства Миколаївської міської ради за ідентифікатором UA-2017-08-10-000747-c.
2. Доручити збирання та аналіз доказів у справі Відділу досліджень і розслідувань.
Голова адміністративної колегії
Миколаївського обласного
територіального відділення
Антимонопольного комітету України В. Харченко