Миколаївським обласним територіальним відділенням Антимонопольного комітету України 05 березня 2015 року розпочато розгляд справи про порушення законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді вчинення антиконкурентних узгоджених дій, які були вчинені підприємствами-перевізниками, що здійснюють перевезення пасажирів на маршрутах загального користування у місті Миколаєві у режимі маршрутного таксі, які, вимагаючи підвищення тарифів на перевезення пасажирів у м. Миколаєві, 03 березня 2015 року, в порушення умов договорів між ними та виконкомом Миколаївської міської ради, не вийшли на маршрути, визначені укладеними договорами.
АНТИМОНОПОЛЬНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ
МИКОЛАЇВСЬКЕ ОБЛАСНЕ ТЕРИТОРІАЛЬНЕ ВІДДІЛЕННЯ
РОЗПОРЯДЖЕННЯ
АДМІНІСТРАТИВНОЇ КОЛЕГІЇ
05 березня 2015 р. №4-р
Справа №2-26.206/04-2015
Про початок розгляду справи
про порушення законодавства
про захист економічної конкуренції
Адміністративна колегія Миколаївського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України, розглянувши подання другого відділу досліджень і розслідувань територіального відділення про початок розгляду справи від 05.03.2015 №2-06/18-пр,
ВСТАНОВИЛА:
В ході здійснення Миколаївським обласним територіальним відділенням Антимонопольного комітету України, відповідно до статті 3 Закону України "Про Антимонопольний комітет України" державного контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції, зокрема, під час перевезення пасажирів на маршрутах загального користування в м. Миколаєві в режимі маршрутного таксі, встановлено наступне.
03 березня 2015 року суб’єкти господарювання (підприємства-перевізники), які здійснюють перевезення пасажирів на маршрутах загального користування у місті Миколаєві у режимі маршрутного таксі, висуваючи до виконавчого комітету Миколаївської міської ради вимоги щодо підвищення тарифів на перевезення пасажирів у м. Миколаєві, які не були задоволені, не вийшли на автобусні маршрути.
З кожним із підприємств-перевізників виконавчим комітетом Миколаївської міської ради були укладені договори на перевезення пасажирів на міському автобусному маршруті загального користування.
Відповідно до договорів, укладених між виконкомом та перевізниками, виконком надає перевізнику право на обслуговування міського автобусного маршруту загального користування, який має відповідний номер та назву, а перевізник виконує пасажирські перевезення на маршруті визначеному у договорів відповідно до умов договору, вимог чинних нормативно-правових документів державного та місцевого значення, якими регламентуються пасажирські перевезення автомобільним транспортом. Окремий перевізник обслуговує декілька маршрутів.
Умови та порядок розірвання договору на перевезення пасажирів на міському автобусному маршруті загального користування визначені у пунктах 3.1; 5.2. та 6.1. договорів, укладених виконкомом з кожним із підприємств-перевізників. Зазначені пункти договорів не містять умов щодо дострокового розірвання перевізником договору в односторонньому порядку, шляхом самовільного припинення перевізником обслуговування наданого маршруту, у разі не прийняття виконком рішення щодо підвищення тарифів на перевезення пасажирів.
Укладені договори мають індивідуальний характер, оскільки укладені виконкомом з окремим перевізником та регулюють відносини виконкому з конкретним перевізником, що передбачає самостійність дій кожного із перевізників під час виконання умов договору щодо здійснення пасажирських перевезень на визначеному в договорі маршруті.
Натомість, за наявною у територіального відділення інформацією, підприємства-перевізники в порушення умов договорів на перевезення пасажирів на міському автобусному маршруті загального користування 03 березня 2015 року одночасно самовільно припинили обслуговування маршрутів, визначених укладеними договорами, чим погодили свою поведінку, будучі конкурентами один одному за споживчими характеристиками, умовами споживання та іншими показниками послуги з перевезення пасажирів автомобільним транспортом загального користування в режимі маршрутного таксі.
Наслідком вчинення підприємствами-перевізниками вказаних дій стало повне припинення 03 березня 2015 року перевезення пасажирів у місті Миколаєві у режимі маршрутного таксі та відмова споживачам у реалізації послуг з перевезення пасажирів автомобільним транспортом загального користування в режимі маршрутного таксі у м. Миколаєві. Такі дії підприємств-перевізників могли призвести до усунення конкуренції на ринку перевезення пасажирів в режимі маршрутного таксі у м. Миколаєві, у зв’язку з припиненням надання вказаної послуги учасниками ринку.
В свою чергу, припинення надання підприємствами-перевізниками вказаних послуг призвело би до необхідності вирішення виконкомом питання щодо забезпечення перевезення пасажирів іншими перевізниками, які могли би це зробити лише після проведення нового конкурсу на перевезення пасажирів в режимі маршрутного таксі у м. Миколаєві, що потребує відповідного часу.
Згідно частини першої статті 5 Закону України «Про захист економічної конкуренції» (надалі – Закон) узгодженими діями є укладання суб’єктами господарювання угод у будь-якій формі, прийняття об'єднаннями рішень у будь-якій формі, а також будь-яка інша погоджена конкурентна поведінка (діяльність, бездіяльність) суб’єктів господарювання. У частині другій статті 5 Закону вказано, що особи, які чинять або мають намір чинити узгоджені дії, є учасниками узгоджених дій.
Відповідно до частини першої статті 6 Закону узгоджені дії, які призвели чи можуть призвести до недопущення, усунення чи обмеження конкуренції є антиконкурентними узгодженими діями. Згідно пункту першого частини другої статті 6 Закону антиконкурентними узгодженими діями, визнаються, зокрема узгоджені дії, що стосуються встановлення цін чи інших умов придбання або реалізації товарів.
Частиною четвертою статті 6 Закону визначено, що вчинення антиконкурентних узгоджених дій забороняється і тягне за собою відповідальність згідно закону.
Згідно пункту 1 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції» порушенням законодавства про захист економічної конкуренції є антиконкурентні узгоджені дії.
Згідно статті 1 Закону економічна конкуренція характеризується як змагання між суб'єктами господарювання з метою здобуття завдяки власним досягненням переваг над іншими суб'єктами господарювання, внаслідок чого споживачі та інші суб'єкти господарювання, можуть вибирати між кількома продавцями, покупцями, а окремий суб’єкт господарювання не може визначати умови обороту товарів на ринку.
Отже, Закон допускає досягнення переваг за рахунок саме власних досягнень суб’єктів господарювання. У випадку, коли суб’єкти господарювання погоджують свою поведінку, то усувається й самостійність в їх поведінці, а як наслідок, і конкуренція між ними.
З огляду на вказані законодавчі норми, дії суб’єктів господарювання (підприємств-перевізників), які здійснюють перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування у місті Миколаєві у режимі маршрутного таксі щодо узгодження своєї поведінки, що полягає у одночасному самовільному та безпідставному припиненні 03 березня 2015 року обслуговування маршрутів, визначених договорами укладеними між ними та виконавчим комітетом Миколаївської міської ради, що призвело до усунення конкуренції на ринку перевезення пасажирів в режимі маршрутного таксі у м. Миколаєві, містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого пунктом 1 статті 50, частиною першою статті 6 Закону України "Про захист економічної конкуренції", у вигляді антиконкурентних узгоджених дій, які призвели до усунення конкуренції.
Виходячи з наведеного, керуючись статтею 12 Закону України «Про Антимонопольний комітет України», частиною першою статті 37 Закону України «Про захист економічної конкуренції», пунктом 11 Положення про територіальне відділення Антимонопольного комітету України, затвердженого розпорядженням Антимонопольного комітету від 23.02.2001 р. №32-р, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 30.03.2001 р. за №291/5482, зі змінами та доповненнями, пунктом 203 Правил розгляду заяв і справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції (Правила розгляду справ), затверджених розпорядженням Антимонопольного комітету України від 19.04.1994 р. №5, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 06.05.94 р. за №90/299, зі змінами та доповненнями, адміністративна колегія Миколаївського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України
ПОСТАНОВИЛА:
1. Розпочати розгляд справи у зв’язку з наявністю в діях суб’єктів господарювання (підприємств-перевізників), які здійснюють перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування у місті Миколаєві у режимі маршрутного таксі, та які 03 березня 2015 року в порушення умов договорів, укладених між ними та виконавчим комітетом Миколаївської міської ради, одночасно самовільно та безпідставно припинили обслуговування маршрутів, визначених укладеними договорами, ознак порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого пунктом 1 статті 50, частиною першою статті 6 Закону України "Про захист економічної конкуренції", у вигляді антиконкурентних узгоджених дій, які призвели до усунення конкуренції.
2. Доручити збирання та аналіз доказів у справі другому відділу досліджень і розслідувань.
Голова адміністративної колегії
Миколаївського обласного
територіального відділення
Антимонопольного комітету України В. Харченко