АНТИМОНОПОЛЬНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ
ХЕРСОНСЬКЕ ОБЛАСНЕ ТЕРИТОРІАЛЬНЕ ВІДДІЛЕННЯ
РЕКОМЕНДАЦІЇ
АДМІНІСТРАТИВНОЇ КОЛЕГІЇ
«27» грудня 2019 р. м. Херсон №71/25-рк/к
Головне управління
Держгеокадастру у Херсонській області
вул. Університетська, буд.136А,
м. Херсон, 73036
Про припинення дій, які містять ознаки
порушення законодавства про захист
економічної конкуренції усунення причин
виникнення цих порушень і умов, що їм сприяють
Херсонським обласним територіальним відділенням Антимонопольного комітету України (далі - Відділення) на виконання доручення Голови Антимонопольного комітету України від 21.01.2019 №13-01/50 та здійснення державного контролю щодо дотримання Головним управлінням Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру у Херсонській області законодавства про захист економічної конкуренції під час визначення виконавців земельних торгів протягом 2017-2018 років, встановлено наступне.
Відповідно до частини першої статті 135 Земельного кодексу України (надалі - Кодекс) земельні торги проводяться у формі аукціону, за результатами проведення якого укладається договір купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки з учасником (переможцем) земельних торгів, який запропонував найвищу ціну за земельну ділянку, що продається, або найвищу плату за користування нею, зафіксовану в ході проведення земельних торгів.
Згідно з абзацом першим частини третьої статті 135 Кодексу організатором земельних торгів є фізична або юридична особа - власник земельної ділянки, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, що здійснює реалізацію права державної чи комунальної власності на земельні ділянки, які уклали з виконавцем земельних торгів договір про проведення земельних торгів.
Організатором земельних торгів з продажу права оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності на території Херсонської області є Головне управління Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастру) у Херсонській області.
Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області (далі – Головне управління) відповідно до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань є юридичною особою (ідентифікаційний код 39766281, місцезнаходження:
Відповідно до Положення про Головне управління, затвердженого наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 17.11.2016 №308 (далі – Положення), Головне управління є територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та їй підпорядковане.
Згідно з пунктом 3 Положення завданням Головного управління є реалізація повноважень Держгеокадастру на території Херсонської області.
Головне управління відповідно до покладених на нього завдань, зокрема, розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в порядку визначеному чинним законодавством на території Херсонської області, погоджує в межах повноважень, передбачених законом документацію із землеустрою, видає накази організаційно-розпорядчого характеру, та здійснює державний нагляд (контроль) у частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності, в тому числі за:
- дотриманням вимог земельного законодавства в процесі укладення цивільно-правових договорів, передачі у власність, надання у користування, в в тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок;
- дотриманням органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю;
- дотриманням вимог земельного законодавства органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування з питань передачі земель у власність та надання у користування, у тому числі в оренду, зміни цільового призначення, вилучення, викупу, продажу земельних ділянок або прав на них на конкурентних засадах.
Таким чином, Головне управління відповідно до Положення є територіальним органом Держгеокадастру, а отже є місцевим органом виконавчої влади.
Враховуючи зазначене, Головне управління в розумінні статті 1 Закону України «Про захист економічної конкуренції» є органом влади.
Згідно з абзацом першим частини п’ятої статті 135 Кодексу земельні торги проводяться відповідно до договору між організатором земельних торгів та їх виконавцем.
Відповідно до абзацу другого частини третьої статті 135 Кодексу виконавцем земельних торгів є суб’єкт господарювання, який уклав з організатором земельних торгів договір про їх проведення.
Втім, частиною шостою статті 136 Кодексу передбачено, що закупівля послуг з виконання робіт із землеустрою, оцінки земель у процесі підготовки лотів до продажу земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) на земельних торгах та визначення виконавця земельних торгів організатором земельних торгів здійснюється у порядку, визначеному законодавством про здійснення державних закупівель.
Метою Закону України «Про публічні закупівлі» є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції.
За пропозицією Міністерства аграрної політики та продовольства, Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру стосовно реалізації з 1 жовтня 2017 р. по 1 жовтня 2019 р. пілотного проекту із запровадження електронних земельних торгів територіальними органами Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру, що забезпечують здійснення повноважень щодо розпорядження землями сільськогосподарського призначення державної власності, постановою Кабінету Міністрів України (КМУ) від 21.06.2017 №688 (із змінами, внесеними згідно з постановами КМУ від 20.06.2018 № 492, від 10.04.2019 № 315) затверджено Порядок реалізації пілотного проекту з проведення електронних земельних торгів (далі - Порядок).
Цей Порядок визначає механізм реалізації пілотного проекту з проведення електронних земельних торгів територіальними органами Держгеокадастру під час здійснення ними повноважень щодо розпорядження землями сільськогосподарського призначення державної власності.
У цьому Порядку терміни вживаються зокрема у такому значенні:
- виконавець електронних земельних торгів - суб'єкт господарювання, який уклав з організатором земельних торгів договір про їх проведення;
- організатор електронних земельних торгів - територіальний орган Держгеокадастру, що забезпечує здійснення повноважень щодо розпорядження землями сільськогосподарського призначення державної власності і уклав з виконавцем електронних земельних торгів договір про проведення електронних земельних торгів.
Відповідно до п. 6 Порядку, закупівля послуг з виконання робіт із землеустрою, оцінки земель у процесі підготовки лотів до продажу прав на земельні ділянки (оренди, емфітевзису) на електронних земельних торгах та визначення виконавця електронних земельних торгів організатором електронних земельних торгів здійснюються у порядку, визначеному законом.
Організатор електронних земельних торгів забезпечує визначення виконавця електронних земельних торгів на конкурсній основі з дотриманням принципів відкритості, прозорості та добросовісної конкуренції.
За інформацією, наданою Відділенню Головним управлінням статистики у Херсонській області (лист від 17.04.2019 №06-26.4/898-19) на території Херсонської області знаходиться 33 підприємства, які у 2018 році прозвітували за КВЕД 71.12 «Діяльність у сфері інжинірингу, геології та геодезії, надання послуг з технічного консультування в цих сферах»
За інформацією, яка знаходилась у загальному доступі в мережі Інтернет (адреса сайту - http://khersonska.land.gov.ua/), було зазначено (мовою оригіналу): на виконання вимог постанови Кабінету Міністрів України від 21.06.2017 №688 та доручення Держгеокадастру, Головним управлінням Держгеокадастру у Херсонській області започаткована практика проведення електронних земельних торгів з продажу прав оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності.
Відповідно до укладеного договору електронні земельні торги на території Херсонської області проводяться на електронному майданчику ДП «СЕТАМ».
Також у вказаній інформації було вказано, що на території Херсонської області роботи з підготовки лотів до проведення земельних торгів з продажу прав оренди на земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності здійснюють наступні виконавці торгів:
- Товарна біржа «Аграрна Біржа» (ідентифікаційний код юридичної особи 31390220);
- Консалтингова фірма «Дебет плюс» (ідентифікаційний код юридичної особи 25644448);
- Приватне підприємство «Сокіл !» (ідентифікаційний код юридичної особи 37289486);
- Мале приватне підприємство «Агро-Експерт» (ідентифікаційний код юридичної особи 30904095);
- ДП «Херсонгеоінформ» (ідентифікаційний код юридичної особи 02571698);
- Херсонська регіональна філія ДП «Центр державного земельного кадастру» (ідентифікаційний код юридичної особи 26433127).
Тобто, ринок послуг з проведення земельних торгів з продажу права оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності на території Херсонської області є конкурентним.
Відповідно до наданої Відділенню інформації (листи від 15.02.2019 №11-21-0.61-807/2-19, від 01.07.2019
№11-21-0.61-3196/2-19) Головним управлінням договори про проведення електронних земельних торгів наприкінці 2018 року укладались без застосування конкурсних процедур з тими виконавцями торгів, які вже здійснювали підготовку лотів до проведення традиційних торгів відповідно до укладених раніше договорів про підготовку лотів.
Державне підприємство геодезії, картографії та геокадастру «Херсонгеоінформ» повідомило Відділенню (лист від 01.07.2019 №1/382) про те, що виконувало функції виконавця земельних торгів на підставі договорів, які укладались відповідно до наказів Головного управління від 08.06.2018 №138, від 27.09.2018 №187.
Не запровадження конкурентних засад при здійсненні відбору виконавців земельних торгів із продажу права оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності на території Херсонської області, може призвести до обмеження конкуренції на ринку послуг з проведення земельних торгів з продажу права оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, оскільки право проведення земельних торгів отримується без конкурентного змагання.
Під обмеженням конкуренції розуміється поведінка (бездіяльність) органу влади, яка обмежує чи взагалі не дає можливості учасникам ринку конкурувати між собою на відповідному ринку.
Отже, окремі суб’єкти господарювання (Товарна біржа «Аграрна Біржа», Консалтингова фірма «Дебет плюс»; ПП «Сокіл !»; МПП «Агро-Експерт»; ДП «Херсонгеоінформ»; Херсонська регіональна філія ДП «Центр державного земельного кадастру») здобувають переваги над іншими не завдяки власним досягненням, а внаслідок дії зовнішніх ринкових факторів, одним із яких є вплив органу влади.
Згідно частини другої статті 4 Закону України «Про захист економічної конкуренції» суб’єкти господарювання, органи влади, органи місцевого самоврядування, а також органи адміністративно-господарського управління та контролю зобов’язані сприяти розвитку конкуренції та не вчиняти будь-яких неправомірних дій, які можуть мати негативний вплив на конкуренцію.
Відповідно до частини першої статті 15 Закону України «Про захист економічної конкуренції» антиконкурентними діями органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю є прийняття будь-яких актів (рішень, наказів, розпоряджень, постанов тощо), надання письмових чи усних вказівок, укладення угод або будь-які інші дії чи бездіяльність органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю (колегіального органу чи посадової особи), які призвели або можуть призвести до недопущення, усунення, обмеження чи спотворення конкуренції. Антиконкурентні дії органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю є порушеннями законодавства про захист економічної конкуренції.
Згідно з частиною третьою статті 15 Закону України «Про захист економічної конкуренції» вчинення антиконкурентних дій органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю забороняється і тягне за собою відповідальність згідно з законом.
Таким чином, дії (бездіяльність) Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області, які полягають у не запровадженні конкурентних засад при здійсненні відбору виконавців земельних торгів із продажу права оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності на території Херсонської області, містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого частиною першою статті 15, пунктом 3 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді антиконкурентних дій органу влади, а саме бездіяльності органу влади, яка може призвести до обмеження конкуренції на ринку послуг з проведення земельних торгів з продажу права оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності на території Херсонської області.
Згідно статті 1 Закону України «Про захист економічної конкуренції» зміст економічної конкуренції полягає у змаганні між суб’єктами господарювання з метою здобуття завдяки власним досягненням переваг над іншими суб’єктами господарювання, внаслідок чого, зокрема, споживачі мають можливість вибирати між кількома продавцями.
Відповідно до частини першої статті 15 та пункту 3 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції» антиконкурентними діями органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю є прийняття будь-яких актів (рішень, наказів, розпоряджень, постанов тощо), надання письмових чи усних вказівок, укладення угод або будь-які інші дії чи бездіяльність органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю (колегіального органу чи посадової особи), які призвели або можуть призвести до недопущення, усунення, обмеження чи спотворення конкуренції.
Згідно з абзацом сьомим частини другої статті 15 Закону антиконкурентними діями органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю, зокрема, визнається надання окремим суб'єктам господарювання або групам суб'єктів господарювання пільг чи інших переваг, які ставлять їх у привілейоване становище стосовно конкурентів, що призводить або може призвести до недопущення, усунення, обмеження чи спотворення конкуренції.
Таким чином, дії/бездіяльність Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області, які/яка полягають у не запровадженні конкурентних засад при здійсненні відбору виконавців земельних торгів із продажу права оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності на території Херсонської області, містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого частиною першою статті 15, пунктом 3 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді антиконкурентних дій органу влади, а саме бездіяльності органу влади, яка може призвести до недопущення конкуренції на ринку послуг з проведення земельних торгів з продажу права оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності на території Херсонської області.
Враховуючи наведене, на підставі статті 121, пункту 10 частини п’ятої статті 14 Закону України «Про Антимонопольний комітет України», статей 1, 46 Закону України «Про захист економічної конкуренції», підпункту 13 частини першої пункту 3, абзацу дванадцятого пункту 7 Положення про територіальне відділення Антимонопольного комітету України, затвердженого розпорядженням Антимонопольного комітету України від 23.02.2001
№ 32-р,зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 30.03.2001 за № 291/5482 (зі змінами), адміністративна колегія Херсонського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України надає Головному управлінню Держгеокадастру у Херсонській області такі
РЕКОМЕНДАЦІЇ:
Припинити дії/бездіяльність Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області, які/яка полягає у не запровадженні конкурентних засад при здійсненні відбору виконавців земельних торгів із продажу права оренди земельних ділянок комунальної власності на території м. Херсон та Херсонської області, та містить ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого частиною першою статті 15, пунктом 3 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді антиконкурентних дій органу влади, а саме бездіяльність органу влади, яка може призвести до недопущення конкуренції на ринку послуг з проведення земельних торгів з продажу права оренди земельних ділянок комунальної власності на території м. Херсон та Херсонської області, а також усунути причини виникнення цього порушення та умов, що йому сприяють.
Про виконання рекомендацій шляхом припинення вище наведеної бездіяльності Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області повідомити Херсонське обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України (м. Херсон, просп. Ушакова, 47) у 2-місячний строк з дня отримання рекомендацій. Звертаємо Вашу увагу, що згідно з частиною другою статті 46 Закону України «Про захист економічної конкуренції» рекомендації органів Антимонопольного комітету України підлягають обов’язковому розгляду органом, якому вони надані.
Крім того, відповідно до частини третьої статті 46 вище зазначеного Закону, за умови виконання положень рекомендацій у разі, якщо порушення не призвело до суттєвого обмеження чи спотворення конкуренції, не завдало значних збитків окремим особам чи суспільству та вжито відповідних заходів для усунення наслідків порушення, провадження у справі про порушення законодавства про захист економічної конкуренції не розпочинається.
Голова територіального відділення -
Голова адміністративної колегії А. Г. Кашнікович