Рекомендації від 27.06.2019 №71/15-рк/к

Опубліковано 03 липня 2019 року о 08:29

 

АНТИМОНОПОЛЬНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ

ХЕРСОНСЬКЕ ОБЛАСНЕ ТЕРИТОРІАЛЬНЕ ВІДДІЛЕННЯ

 

РЕКОМЕНДАЦІЇ

АДМІНІСТРАТИВНОЇ КОЛЕГІЇ

 

27.06.2019 м. Херсон №71/15-рк/к

 

Комунальне підприємство

«Міськтеплокомуненерго»

вул. Покришева, 41, м. Гола Пристань,

Голопристанський район,

Херсонська область, 75600

 

Про вжиття заходів щодо усунення

причин та умов вчинення дій,

що містять ознаки порушення законодавства

про захист економічної конкуренції

Херсонським обласним територіальним відділенням Антимонопольного комітету України (далі – Відділення) здійснюється державний контроль за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції з боку суб’єктів господарювання, що здійснюють діяльність на ринках надання житлово-комунальних послуг, а також проводиться дослідження відповідних товарних ринків, зокрема ринку постачання теплової енергії для потреб централізованого опалення, в тому числі послуг з централізованого опалення місць загального користування багатоквартирних будинків, тощо.

В ході дослідження зібраних матеріалів, а також аналізу чинних нормативно-правових актів, якими врегульовано взаємовідносини між споживачами та підприємствами, що надають послуги із постачання теплової енергії для потреб централізованого опалення, встановлено наступне.

Комунальне підприємство «Міськтеплокомуненерго» (ідентифікаційний код юридичної особи – 21284482, юридична адреса: 75600, Херсонська область, Голопристанський район, місто Гола Пристань, вулиця Покришева, будинок 41) (далі – КП «Міськтеплокомуненерго», Підприємство) зареєстровано Голопристанською районною державною адміністрацією Херсонської області 21.07.1997. Як вбачається із відомостей щодо КП «Міськтеплокомуненерго», які містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань основним видом діяльності товариства є постачання пари, гарячої води та кондиційованого повітря (КВЕД 35.30).

У період 2017-2019 років послуги постачання теплової енергії для потреб централізованого опалення на території міста Гола Пристань Херсонської області надає КП «Міськтеплокомуненерго».

Відповідно до статті 1 Закону України «Про природні монополії», природна монополія – стан товарного ринку, при якому задоволення попиту на цьому ринку є більш ефективним за умови відсутності конкуренції, внаслідок технологічних особливостей виробництва (у зв’язку з істотним зменшенням витрат виробництва), а товари (послуги), що виробляються суб’єктами природних монополій, не можуть бути замінені у споживанні іншими товарами (послугами), у зв’язку з чим попит на цьому товарному ринку менше залежить від зміни цін на ці товари (послуги), ніж попит на інші товари (послуги).

Відповідно до статті 5 цього ж Закону до сфери діяльності суб’єктів природних монополій віднесено, зокрема, транспортування теплової енергії магістральними та місцевими (розподільчими) тепловими мережами.

КП «Міськтеплокомуненерго» - єдине підприємство, яке надає послуги постачання теплової енергії для потреб централізованого опалення на території міста Гола Пристань Херсонської області.

Таким чином, КП «Міськтеплокомуненерго» є суб’єктом природної монополії на ринку постачання теплової енергії для потреб централізованого опалення в територіальних межах міста Гола Пристань Херсонської області в межах міських теплових мереж, які експлуатує та відповідно до статті 12 Закону України «Про захист економічної конкуренції» займає монопольне становище на цьому ринку з часткою 100%, оскільки не має жодного конкурента.

Взаємовідносини між споживачами та підприємствами, які надають послуги з постачання теплової енергії для потреб централізованого опалення регулюються Законами України «Про теплопостачання», «Про житлово - комунальні послуги», Правилами надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005 № 630 із змінами внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 31.10.2007 № 1268 та іншими чинними нормативно – правовими документами.

Пунктом 5 частини першої статті 1 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» від 09.11.2017 № 2189-VIII визначено, що житлово-комунальні послуги - результат господарської діяльності, спрямованої на забезпечення умов проживання та/або перебування осіб у житлових і нежитлових приміщеннях, будинках і спорудах, комплексах будинків і споруд відповідно до нормативів, норм, стандартів, порядків і правил, що здійснюється на підставі відповідних договорів про надання житлово-комунальних послуг.

Відповідно до пункту 2 частини першої статті 1 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» виконавець комунальної послуги - суб’єкт господарювання, що надає комунальну послугу споживачу відповідно до умов договору.

Відповідно до пункту 13 частини першої статті 1 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» споживач житлово-комунальних послуг (далі - споживач) - індивідуальний або колективний споживач.

Відповідно до пункту 6 частини першої статті 1 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» індивідуальний споживач - фізична або юридична особа, яка є власником (співвласником) нерухомого майна, або за згодою власника інша особа, яка користується об’єктом нерухомого майна і отримує житлово-комунальну послугу для власних потреб та з якою або від імені якої укладено відповідний договір про надання житлово-комунальної послуги.

Відповідно до пункту 9 частини першої статті 1 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» колективний споживач - юридична особа, що об’єднує споживачів у будівлі та в їхніх інтересах укладає договір про надання комунальної послуги.

Відповідно до частини 2 статті 12 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» договори про надання житлово-комунальних послуг укладаються відповідно до типових або примірних договорів, затверджених Кабінетом Міністрів України або іншими уповноваженими законом державними органами відповідно до закону. Такі договори можуть затверджуватися окремо для різних моделей організації договірних відносин (індивідуальний договір та колективний договір про надання комунальних послуг) та для різних категорій споживачів (індивідуальний споживач, колективний споживач).

У відповідності до пункту 8 Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21 липня 2005 р. № 630 (зі змінами) (далі – Правила), послуги надаються споживачеві згідно з договором, що оформляється на основі типового договору про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення.

Типовий договір про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 21.07. 2005 № 630 (зі змінами), (далі – Типовий договір).

Системний аналіз правових норм низки нормативно-правових актів свідчить про те, що надання споживачам послуг з постачання теплової енергії для потреб централізованого опалення має здійснюватися на підставі договору про надання послуг з надання споживачам послуг з теплопостачання, укладеного на основі Типового договору.

Відповідно до пункту 2 частини другої статті 8 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», виконавець комунальної послуги зобов'язаний готувати та укладати із споживачем договори про надання комунальних послуг з визначенням відповідальності за дотримання умов їх виконання згідно з типовим договором.

Натомість, в порушення вищезазначених норм чинного законодавства України, КП «Міськтеплокомуненерго» у 2017-2019 роках надавало споживачам послуги з теплопостачання за договорами укладеними ще у 2006 році за єдиною формою (даліДоговір), умови якого звужують обов’язки та відповідальність виконавця послуг, права та гарантії захисту прав споживача порівняно із положеннями Типового договору, про що свідчить аналіз договорів, укладених з споживачами міста Гола Пристань Херсонської області, зокрема:

- від 15.06.2006 № б/н з гр. Русских Н.І.;

- від 15.06.2006 № б/н з гр. Бушма В.І..

Так, при визначенні прав споживачів у Договорі з КП «Міськтеплокомуненерго» відсутні умови, які передбачені підпунктами пункту 16 Типового договору, а саме:

2) отримання в установленому законодавством порядку iнформацiї про перелiк послуг, їх вартiсть, загальну суму мiсячного платежу, структуру тарифiв, нормативiв (норм) споживання, режиму надання послуг, їх споживчi властивостi;

3) вiдшкодування збиткiв, завданих його майну та/або примiщенню, шкоди, заподiяної його життю чи здоров’ю внаслiдок неналежного надання або ненадання послуг;

4) зменшення розмiру плати в разi ненадання послуг, надання їх не в повному обсязi, зниження якостi, зокрема вiдхилення їх кiлькiсних та/або якiсних показникiв вiд затверджених нормативiв (норм) споживання;

5) усунення виконавцем виявлених недолiкiв у наданнi послуг протягом установленого Кабiнетом Мiнiстрiв України строку;

6) несплату вартостi послуг за перiод тимчасової вiдсутностi споживача i членiв його сiм’їразi вiдключення виконавцем холодної та гарячої води i опломбування запiрних вентилiв у квартирi (будинку садибного типу) та вiдновлення надання вiдповiдних послуг шляхом зняття пломб за власний рахунок протягом доби згiдно з письмовою заявою;

7) зменшення розмiру плати за послуги у разi тимчасової вiдсутностi споживача та/або членiв його сiм’ї на пiдставi письмової заяви та офiцiйного документа, що пiдтверджує його/їх вiдсутнiсть (довiдка з мiсця тимчасового проживання, роботи, лiкування, навчання, проходження вiйськової служби, вiдбування покарання);

8) перевiрку кiлькiсних та/або якiсних показникiв надання послуг (якiсть i тиск води, температура гарячої води, температура повiтря у примiщеннях тощо) у порядку, встановленому Правилами, iншими актами законодавства України та цим договором. Витрати, пов’язанi з перевiркою кiлькiсних i якiсних показникiв надання послуг, вiдшкодовуються виконавцем у разi обґрунтованостi звернення споживача та споживачем — у разi необґрунтованостi такого звернення;

9) установлення квартирних засобiв облiку води i теплової енергiї та взяття їх на абонентський облiк;

10) перiодичну повiрку, обслуговування та ремонт квартирних засобiв облiку, у тому числi демонтаж, транспортування та монтаж;

11) ознайомлення з нормативно-правовими актами у сферi житлово-комунальних послуг;

12) внесення за погодженням з виконавцем у договiр змiн, що впливають на розмiр плати за послуги;

13) звiльнення вiд плати за послуги у разi їх ненадання та отримання компенсацiї за перевищення строкiв проведення аварiйно-вiдбудовних робiт;

14) укладення з виконавцем договору про замiну або ремонт технiчно несправних санiтарно-технiчних приладiв, пристроїв, обладнання та квартирних засобiв облiку.

Вказане суперечить вимогам статтей 12, 13, Закону України «Про житлово-комунальні послуги» та пункту 29 Правил.

Крім того, в Договорі суттево звужені зобов’язання КП «Міськтеплокомуненерго». Тобто, відсутні умови, які передбачені підпунктами пункту 19 Типового договору. Зокрема:

1) своєчасно надавати споживачу послуги в установлених обсягах, належної якостi, безпечнi для його життя, здоров’я та якi не спричиняють шкоди його майну, вiдповiдно до вимог законодавства, Правил та цього договору;

2) iнформувати споживача про здійснення перевірки показань квартирних засобів обліку, адресу та номер телефону диспетчерської, аварiйної або аварiйно-диспетчерської служби (зазначаються в договорi i рахунках на сплату послуг, а також розмiщуються на дошках оголошень в усiх пiд’їздах багатоквартирного будинку, а також на дошках оголошень, розташованих поблизу житлового будинку);

21) після отримання показань квартирних засобів обліку, якщо вони відрізняються від розрахованих за показаннями будинкового лічильника, виконавець здійснює коригування плати за надану послугу в наступному розрахунковому періоді шляхом зменшення або збільшення обсягів спожитої споживачем послуги, що відображається окремо у виставленому рахунку (платіжному документі) наступного періоду;

3) надавати споживачевi в установленому порядку iнформацiю про перелiк послуг, їх вартiсть, загальну вартiсть мiсячного платежу, структуру тарифiв, нормативи (норми) споживання, режим надання послуг, їх споживчi властивостi, якiснi показники надання послуг, граничнi строки усунення аварiй або iнших порушень порядку надання послуг, можливі способи передачі показань квартирних засобів обліку (шляхом заповнення відповідних граф у платіжних документах, за допомогою телефонного зв’язку чи електронних сервісів, запроваджених виконавцем, тощо), а також iнформацiю про Правила (зазначається у цьому договорi, а також розмiщується на дошцi оголошень у примiщеннi виконавця);

4) контролювати установленi мiжповiрковi iнтервали, проводити перiодичну повiрку квартирних засобiв облiку, їх обслуговування та ремонт, у тому числi демонтаж, транспортування та монтаж;

5) проводити два рази на рiк перевiрку стану внутрiшньобудинкових систем багатоквартирного будинку складенням вiдповiдного акта;

6) узгодити споживачем не пiзнiше нiж за три робочих днi до проведення планових робiт всерединi житлового примiщення час доступу до такого примiщення з наданням йому вiдповiдного письмового повiдомлення;

7) повiдомляти споживача про плановану перерву в наданнi послуг через засоби масової iнформацiї, а також письмово не пiзнiше нiж за 10 днiв до її настання (крiм перерви, що настає внаслiдок аварiї або дiї непереборної сили) зазначенням причини та часу перерви в наданнi послуг;

8) вiдновлювати надання послуг за письмовою заявою споживача шляхом зняття протягом доби пломб запiрних вентилiв у квартирi (будинку садибного типу);

9) забезпечувати за заявою споживача взяття у тижневий строк на абонентський облiк квартирних засобiв облiку;

10) утримувати внутрiшньобудинковi мережi у належному технiчному станi, здiйснювати їх технiчне обслуговування та ремонт;

11) iнформувати споживача протягом доби з дня виявлення недолiкiв у роботi внутрiшньобудинкових iнженерних систем та/або iнженерного обладнання, що розташованi за межами багатоквартирного будинку або житлового будинку (у разi його особистого звернення - невiдкладно), про причини та очiкувану тривалiсть зупинення надання послуг або обмеження їх кiлькостi, а також про причини порушення якiсних показникiв надання послуг;

12) усувати аварiї та iншi порушення порядку надання послуг, а також виконувати заявки споживачiв у строк, установлений законодавством i цим договором;

13) вести облiк скарг (заяв, вимог, претензiй) споживачiв щодо кiлькостi та якостi надання послуг, а також облiк їх виконання;

14) зменшувати розмiр плати за послуги у разi тимчасової вiдсутностi споживача та/або членiв його сiм’ї на пiдставi письмової заяви та офiцiйного документа, що пiдтверджує його/їх вiдсутнiсть (довiдка з мiсця тимчасового проживання, роботи, лiкування, навчання, проходження вiйськової служби, вiдбування покарання);

15) звiльняти вiд плати за послуги у разi їх ненадання та виплачувати компенсацiю за перевищення строкiв проведення аварiйно-вiдбудовних робiт;

16) проводити перерахунок розмiру плати за надання послуг у разi ненадання їх або надання не в повному обсязi, зниження якостi, зокрема вiдхилення їх кiлькiсних та/або якiсних показникiв вiд затверджених нормативiв (норм) споживання, в порядку, встановленому Кабiнетом Мiнiстрiв України та визначеному цим договором;

17) своєчасно проводити за власний рахунок роботи з усунення виявлених несправностей, пов’язаних з отриманням послуг, що виникли з його вини;

18) вiдшкодовувати збитки, завданi майну та/або примiщенню споживача та/або членiв його сiм’ї, шкоду, що заподiяна його життю чи здоров’ю внаслiдок неналежного надання або ненадання послуг, а також моральну шкоду в порядку та розмiрi, якi визначаються вiдповiдно до законодавства i цього договору;

19) сплачувати споживачу неустойку (штраф, пеню) у разi ненадання послуг або надання послуг неналежної якостi у порядку та у випадках, передбачених законодавством i цим договором;

20) виконувати iншi обов’язки вiдповiдно до законодавства та цього договору.

Крім того, КП «Міськтеплокомуненерго», виключило із договорів зі споживачами пункти, які визначають у яких випадках виконавець послуг несе відповідальність у розділі «Відповідальність сторін» відповідно до підпунктів пункту 21 Типового договору, тим самим позбавивши себе будь якої відповідальності, зокрема, у випадках:

1) неналежного надання або ненадання послуг, що призвело до заподiяння збиткiв, завданих майну та/або примiщенню споживача, шкоди, що заподiяна його життю чи здоров’ю, - шляхом вiдшкодування збиткiв;

2) надання послуг не в повному обсязi, зниження їх якостi, зокрема зниження їх кiлькiсних та/або якiсних показникiв - шляхом зменшення розмiру плати та виплати споживачевi компенсацiї за перевищення строкiв проведення аварiйно-вiдбудовних робiт у розмiрi, встановленому законодавством, ______ вiдсоткiв мiсячної плати за послугу за кожну добу її ненадання;

3) порушення прав споживачiв згiдно законодавством;

4) порушення зобов’язань, установлених цим договором або законодавством.

Таким чином, КП «Міськтеплокомуненерго», як виконавець послуг з централізованого теплопостачання, усувається від відповідальності за ненадання якісних послуг централізованого теплопостачання, що може призвести до ущемлення інтересів споживачів.

Тобто, КП «Міськтеплокомуненерго» безпідставно та неправомірно зменшило, зокрема обсяг обов’язків виконавця, які передбачені Типовим договором, що, в свою чергу, звужує права та гарантований захист прав споживачів у випадку ненадання якісної послуги з централізованого теплопостачання.

Таким чином КП «Міськтеплокомуненерго», укладаючи договори про надання послуг з централізованого теплопостачання, положення яких не відповідають вимогам чинного законодавства України та Типовому договору, зокрема які не передбачають принципу рівності сторін, ставить споживачів у нерівне становище порівняно з виконавцем відповідних послуг, зокрема шляхом звуження в Договорах прав споживачів.

Також встановлено, що у Договорах, укладених зі споживачами взагалі відсутні наступні розділи:

1. «Суб’єкти користування послугами», який передбачено пунктом 2 Типового договору;

2. «Характеристика об’єкта надання послуг», який передбачено пунктом 3 Типового договору;

3. «Характеристика засобів обліку води і теплової енергії», який передбачено пунктом 4 Типового договору;

4. «Тарифи на послуги», який передбачено пунктом 5 Типового договору;

5. «Точки розподілу, в яких здійснюється передача послуг від виконавця споживачеві», який передбачено пунктом 22 Типового договору;

6. «Порядок встановлення факту неналежного надання або ненадання послуг та розв’язання спорів», який передбачено пунктами 23 – 29 Типового договору;

7. «Форс-мажорні обставини», передбачений пунктом 30 Типового договору.

Скорочення у Договорах цих розділів за певних умов може призвести до ущемлення інтересів споживачів.

Крім того, в ході дослідження виявлено, що пунктом 6.1.3 Договорів передбачено право виконавця припиняти надання послуг з теплопостачання у разі прострочення оплати на понад 1,5 місяці.

Вказане суперечить вимогам пункту 3 Правил та частини третьої статті 16 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», в якій міститься вичерпний перелік випадків, коли можливі перебої в наданні житлово-комунальних послуг. При цьому, зазначене у пункті 6.1.3 Договору право виконавця припиняти надання послуг з теплопостачання у разі прострочення оплати на понад 1,5 місяці, не є підставою для припинення надання послуг з теплопостачання.

Отже, надання КП «Міськтеплокомуненерго», згідно Договору, права припиняти надання послуг з теплопостачання у випадках, не визначених у частині третій статті 16 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» за певних умов може призвести до ущемлення інтересів споживачів.

Зазначене було б неможливим за умов існування конкуренції на ринку. За наявності конкуренції споживач мав би можливість відмовитись від послуг КП «Міськтеплокомуненерго», який не укладає договір у відповідності з вимогами чинного законодавства України, на основі положень Типового договору, а укладає договір, умови якого не відповідають Типовому договору, та обрати іншого виконавця послуг, який діяв би в межах та на підставі чинного законодавства України. За таких обставин, виконавець послуг, щоб утримати споживача, не припускався би до вище перелічених діянь, а, навпаки, укладав би зі споживачами договори, які б передбачали весь комплекс прав споживачів, обов’язки та відповідальність виконавця послуг у відповідності з вимогами чинного законодавства України та Типового договору.

Відповідно до частини першої статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції» зловживанням монопольним становищем на ринку є дії чи бездіяльність суб’єкта господарювання, який займає монопольне (домінуюче) становище на ринку, що призвели або можуть призвести до недопущення, усунення чи обмеження конкуренції, або ущемлення інтересів інших суб’єктів господарювання чи споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.

Згідно із частиною третьою статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції», зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку забороняється і тягне за собою відповідальність згідно з законом.

З огляду на зазначене, КП «Міськтеплокомуненерго», уклавши зі споживачами договори про надання послуг з теплопостачання, положення яких не відповідають вимогам чинного законодавства України та Типовому договору про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005 № 630 (зі змінами), вчинило дії, які містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого частиною першою статті 13, пунктом 2 статті 50, Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді зловживання монопольним становищем на ринку послуг з централізованого теплопостачання, що можуть призвести до ущемлення інтересів споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.

Згідно з частиною четвертою статті 4 Закону України «Про захист економічної конкуренції» державний контроль за додержанням законодавства про захист економічної конкуренції, захист інтересів суб'єктів господарювання та споживачів від його порушень здійснюються органами Антимонопольного комітету України.

Враховуючи зазначене, керуючись статтею 46 Закону України «Про захист економічної конкуренції», адміністративна колегія Херсонського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України,

РЕКОМЕНДУЄ:

1. Припинити дії комунальному підприємству «Міськтеплокомуненерго» (ідентифікаційний код юридичної особи – 21284482) які містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, стосовно укладення зі споживачами договорів про надання послуг з теплопостачання в такій редакції, яка суперечить вимогам Типового договору та може призвести до ущемлення інтересів споживачів, усунути причини виникнення цього порушення і умов, що йому сприяють, а саме:

1.1. Привести договори із споживачами стосовно надання послуг про надання послуг з теплопостачання у відповідність до вимог Закону України «Про житлово-комунальні послуги», Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005 № 630 (зі змінами), Типового договору та інших чинних нормативних документів у сфері теплопостачання шляхом повідомлення споживачів про внесення відповідних змін у договори про надання послуг з теплопостачання та у разі звернень споживачів вносити зміни в договори про надання послуг з теплопостачання.

1.2. Нові договори із споживачами стосовно надання послуг з теплопостачання укладати відповідно до вищезазначених вимог законодавства у сфері теплопостачання.

2. Про результати розгляду рекомендацій та вжиті заходи повідомити територіальне відділення в десятиденний строк з дня їх отримання з наданням засвідченої належним чином копії розробленого проекту договору.

Адреса для надання відповіді: м. Херсон, пр-т Ушакова, 47, 73000; e-mail: khs@amcu.gov.ua; факс: (0552) 31-60-29, 49-82-01.

Відповідно до частини другої статті 46 Закону України «Про захист економічної конкуренції», рекомендації органів Антимонопольного комітету України підлягають обов’язковому розгляду особами, яким вони надані.

Згідно з частиною третьою статті 46 Закону України «Про захист економічної конкуренції», за умов виконання положень рекомендацій у разі, якщо порушення не призвело до суттєвого обмеження чи спотворення конкуренції, не завдало значних збитків окремим особам чи суспільству та вжито необхідних заходів для усунення наслідків порушення, провадження у справі про порушення законодавства про захист економічної конкуренції не розпочинається, а розпочате провадження закривається.

 

 

Голова територіального відділення -

Голова адміністративної колегії В.П. Василенко

 

Більше за темою

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux