
АНТИМОНОПОЛЬНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ
ХЕРСОНСЬКЕ ОБЛАСНЕ ТЕРИТОРІАЛЬНЕ ВІДДІЛЕННЯ
РЕКОМЕНДАЦІЇ
АДМІНІСТРАТИВНОЇ КОЛЕГІЇ
27.06.2019 м. Херсон №71/13-рк/к
Про вжиття заходів щодо усунення
причин та умов вчинення дій,
що містять ознаки порушення законодавства
про захист економічної конкуренції
Херсонським обласним територіальним відділенням Антимонопольного комітету України (далі – Відділення) здійснюється державний контроль за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції з боку суб’єктів господарювання, що здійснюють діяльність на ринках надання житлово-комунальних послуг, а також проводиться дослідження відповідних товарних ринків, зокрема ринку постачання теплової енергії для потреб централізованого опалення, в тому числі послуг з централізованого опалення місць загального користування багатоквартирних будинків, тощо.
В ході дослідження зібраних матеріалів, а також аналізу чинних нормативно-правових актів, якими врегульовано взаємовідносини між споживачами та підприємствами, що надають послуги із постачання теплової енергії для потреб централізованого опалення, встановлено наступне.
Публічне акціонерне товариство «Херсонська теплоелектроцентраль» (ідентифікаційний код юридичної особи – 00131771, юридична адреса: 73000, місто Херсон, Бериславське шосе, будинок 1) (далі – ПАТ «ТЕЦ», Підприємство) зареєстровано виконавчим комітетом Херсонської міської ради 20.06.2002. Як вбачається із відомостей щодо ПАТ «ТЕЦ», які містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань основним видом діяльності товариства є постачання пари, гарячої води та кондиційованого повітря (КВЕД 35.30).
У період 2017-2019 років послуги постачання теплової енергії для потреб централізованого опалення на території міста Херсон надає ПАТ «ТЕЦ».
Відповідно до статті 1 Закону України «Про природні монополії», природна монополія – стан товарного ринку, при якому задоволення попиту на цьому ринку є більш ефективним за умови відсутності конкуренції, внаслідок технологічних особливостей виробництва (у зв’язку з істотним зменшенням витрат виробництва), а товари (послуги), що виробляються суб’єктами природних монополій, не можуть бути замінені у споживанні іншими товарами (послугами), у зв’язку з чим попит на цьому товарному ринку менше залежить від зміни цін на ці товари (послуги), ніж попит на інші товари (послуги).
Відповідно до статті 5 цього ж Закону до сфери діяльності суб’єктів природних монополій віднесено, зокрема, транспортування теплової енергії магістральними та місцевими (розподільчими) тепловими мережами.
Таким чином, ПАТ «ТЕЦ» є суб’єктом природної монополії на ринку постачання теплової енергії для потреб централізованого опалення в територіальних межах міста Херсон Херсонської області в межах міських теплових мереж, які експлуатує та відповідно до статті 12 Закону України «Про захист економічної конкуренції» займає монопольне становище на цьому ринку оскільки не зазнає значної конкуренції внаслідок обмеженості можливостей доступу інших суб’єктів господарювання.
Взаємовідносини між споживачами та підприємствами, які надають послуги з постачання теплової енергії для потреб централізованого опалення регулюються Законами України «Про теплопостачання», «Про житлово - комунальні послуги», Правилами надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005 № 630 із змінами внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 31.10.2007 № 1268 та іншими чинними нормативно – правовими документами.
Пунктом 5 частини першої статті 1 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» від 09.11.2017 № 2189-VIII визначено, що житлово-комунальні послуги - результат господарської діяльності, спрямованої на забезпечення умов проживання та/або перебування осіб у житлових і нежитлових приміщеннях, будинках і спорудах, комплексах будинків і споруд відповідно до нормативів, норм, стандартів, порядків і правил, що здійснюється на підставі відповідних договорів про надання житлово-комунальних послуг.
Відповідно до пункту 2 частини першої статті 1 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» виконавець комунальної послуги - суб’єкт господарювання, що надає комунальну послугу споживачу відповідно до умов договору.
Відповідно до пункту 13 частини першої статті 1 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» споживач житлово-комунальних послуг (далі - споживач) - індивідуальний або колективний споживач.
Відповідно до пункту 6 частини першої статті 1 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» індивідуальний споживач - фізична або юридична особа, яка є власником (співвласником) нерухомого майна, або за згодою власника інша особа, яка користується об’єктом нерухомого майна і отримує житлово-комунальну послугу для власних потреб та з якою або від імені якої укладено відповідний договір про надання житлово-комунальної послуги.
Відповідно до пункту 9 частини першої статті 1 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» колективний споживач - юридична особа, що об’єднує споживачів у будівлі та в їхніх інтересах укладає договір про надання комунальної послуги.
Відповідно до частини 2 статті 12 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» договори про надання житлово-комунальних послуг укладаються відповідно до типових або примірних договорів, затверджених Кабінетом Міністрів України або іншими уповноваженими законом державними органами відповідно до закону. Такі договори можуть затверджуватися окремо для різних моделей організації договірних відносин (індивідуальний договір та колективний договір про надання комунальних послуг) та для різних категорій споживачів (індивідуальний споживач, колективний споживач).
У відповідності до пункту 8 Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21 липня 2005 р. № 630 (зі змінами) (далі – Правила), послуги надаються споживачеві згідно з договором, що оформляється на основі типового договору про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення. Типовий договір про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 21.07. 2005 № 630 (зі змінами), (далі – Типовий договір).
Системний аналіз правових норм низки нормативно-правових актів свідчить про те, що надання споживачам послуг з постачання теплової енергії для потреб централізованого опалення має здійснюватися на підставі договору про надання послуг з надання споживачам послуг з теплопостачання, укладеного на основі Типового договору.
Відповідно до пункту 2 частини другої статті 8 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», виконавець комунальної послуги зобов'язаний готувати та укладати із споживачем договори про надання комунальних послуг з визначенням відповідальності за дотримання умов їх виконання згідно з типовим договором.
Натомість, в порушення вищезазначених норм чинного законодавства України, ПАТ «ТЕЦ» у 2019 році надавало споживачам послуги з теплопостачання за договорами укладеними за єдиною формою (далі – Договір), умови якого звужують обов’язки та відповідальність виконавця послуг, права та гарантії захисту прав споживача порівняно із положеннями Типового договору, про що свідчить аналіз договорів, укладених Підприємством зі споживачами міста Херсон, зокрема:
- від 11.04.2019 № 1033358;
- від 25.03.2019 № 10803;
- від 06.03.2019 № 1033335;
- від 25.03.2019 № 35336;
- від 01.02.2019 № 1033155.
Так, при визначенні прав споживачів у Договорах відсутні умови, які передбачені підпунктами пункту 16 Типового договору, а саме:
9) установлення квартирних засобiв облiку води i теплової енергiї та взяття їх на абонентський облiк;
10) перiодичну повiрку, обслуговування та ремонт квартирних засобiв облiку, у тому числi демонтаж, транспортування та монтаж;
14) укладення з виконавцем договору про замiну або ремонт технiчно несправних санiтарно-технiчних приладiв, пристроїв, обладнання та квартирних засобiв облiку
Вказане суперечить вимогам статтей 12, 13, Закону України «Про житлово-комунальні послуги» та пункту 29 Правил.
Крім того, в Договорі суттєво звужені зобов’язання ПАТ «ТЕЦ». Тобто, відсутні умови, які передбачені підпунктами пункту 19 Типового договору. Зокрема:
1) своєчасно надавати споживачу послуги в установлених обсягах, належної якостi, безпечнi для його життя, здоров’я та якi не спричиняють шкоди його майну, вiдповiдно до вимог законодавства, Правил та цього договору;
2) iнформувати споживача про здійснення перевірки показань квартирних засобів обліку, адресу та номер телефону диспетчерської, аварiйної або аварiйно-диспетчерської служби (зазначаються в договорi i рахунках на сплату послуг, а також розмiщуються на дошках оголошень в усiх пiд’їздах багатоквартирного будинку, а також на дошках оголошень, розташованих поблизу житлового будинку);
21) після отримання показань квартирних засобів обліку, якщо вони відрізняються від розрахованих за показаннями будинкового лічильника, виконавець здійснює коригування плати за надану послугу в наступному розрахунковому періоді шляхом зменшення або збільшення обсягів спожитої споживачем послуги, що відображається окремо у виставленому рахунку (платіжному документі) наступного періоду;
5) проводити два рази на рiк перевiрку стану внутрiшньобудинкових систем багатоквартирного будинку iз складенням вiдповiдного акта;
6) узгодити iз споживачем не пiзнiше нiж за три робочих днi до проведення планових робiт всерединi житлового примiщення час доступу до такого примiщення з наданням йому вiдповiдного письмового повiдомлення;
7) повiдомляти споживача про плановану перерву в наданнi послуг через засоби масової iнформацiї, а також письмово не пiзнiше нiж за 10 днiв до її настання (крiм перерви, що настає внаслiдок аварiї або дiї непереборної сили) iз зазначенням причини та часу перерви в наданнi послуг;
10) утримувати внутрiшньобудинковi мережi у належному технiчному станi, здiйснювати їх технiчне обслуговування та ремонт;
11) iнформувати споживача протягом доби з дня виявлення недолiкiв у роботi внутрiшньобудинкових iнженерних систем та/або iнженерного обладнання, що розташованi за межами багатоквартирного будинку або житлового будинку (у разi його особистого звернення - невiдкладно), про причини та очiкувану тривалiсть зупинення надання послуг або обмеження їх кiлькостi, а також про причини порушення якiсних показникiв надання послуг;
12) усувати аварiї та iншi порушення порядку надання послуг, а також виконувати заявки споживачiв у строк, установлений законодавством i цим договором;
13) вести облiк скарг (заяв, вимог, претензiй) споживачiв щодо кiлькостi та якостi надання послуг, а також облiк їх виконання;
15) звiльняти вiд плати за послуги у разi їх ненадання та виплачувати компенсацiю за перевищення строкiв проведення аварiйно-вiдбудовних робiт;
16) проводити перерахунок розмiру плати за надання послуг у разi ненадання їх або надання не в повному обсязi, зниження якостi, зокрема вiдхилення їх кiлькiсних та/або якiсних показникiв вiд затверджених нормативiв (норм) споживання, в порядку, встановленому Кабiнетом Мiнiстрiв України та визначеному цим договором;
18) вiдшкодовувати збитки, завданi майну та/або примiщенню споживача та/або членiв його сiм’ї, шкоду, що заподiяна його життю чи здоров’ю внаслiдок неналежного надання або ненадання послуг, а також моральну шкоду в порядку та розмiрi, якi визначаються вiдповiдно до законодавства i цього договору;
19) сплачувати споживачу неустойку (штраф, пеню) у разi ненадання послуг або надання послуг неналежної якостi у порядку та у випадках, передбачених законодавством i цим договором;
20) виконувати iншi обов’язки вiдповiдно до законодавства та цього договору.
Тобто, ПАТ «ТЕЦ» безпідставно та неправомірно зменшило, зокрема обсяг обов’язків виконавця, які передбачені Типовим договором, що, в свою чергу, звужує права та гарантований захист прав споживачів у випадку ненадання якісної послуги з централізованого теплопостачання.
Таким чином ПАТ «ТЕЦ», укладаючи договори про надання послуг з централізованого теплопостачання, положення яких не відповідають вимогам чинного законодавства України та Типовому договору, зокрема які не передбачають принципу рівності сторін, ставить споживачів у нерівне становище порівняно з виконавцем відповідних послуг, зокрема шляхом звуження в Договорах прав споживачів.
Зазначене було б неможливим за умов існування конкуренції на ринку. За наявності конкуренції споживач мав би можливість відмовитись від послуг ПАТ «ТЕЦ», який не укладає договір у відповідності з вимогами чинного законодавства України, на основі положень Типового договору, а укладає договір, умови якого не відповідають Типовому договору, та обрати іншого виконавця послуг, який діяв би в межах та на підставі чинного законодавства України. За таких обставин, виконавець послуг, щоб утримати споживача, не припускався би до вище перелічених діянь, а, навпаки, укладав би зі споживачами договори, які б передбачали весь комплекс прав споживачів, обов’язки та відповідальність виконавця послуг у відповідності з вимогами чинного законодавства України та Типового договору.
Відповідно до частини першої статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції» зловживанням монопольним становищем на ринку є дії чи бездіяльність суб’єкта господарювання, який займає монопольне (домінуюче) становище на ринку, що призвели або можуть призвести до недопущення, усунення чи обмеження конкуренції, або ущемлення інтересів інших суб’єктів господарювання чи споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.
Згідно із частиною третьою статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції», зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку забороняється і тягне за собою відповідальність згідно з законом.
З огляду на зазначене, ПАТ «ТЕЦ», уклавши зі споживачами договори про надання послуг з теплопостачання, положення яких не відповідають вимогам чинного законодавства України та Типовому договору про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005 № 630 (зі змінами), вчинило дії, які містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого частиною першою статті 13, пунктом 2 статті 50, Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді зловживання монопольним становищем на ринку послуг з централізованого теплопостачання, що можуть призвести до ущемлення інтересів споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.
Згідно з частиною четвертою статті 4 Закону України «Про захист економічної конкуренції» державний контроль за додержанням законодавства про захист економічної конкуренції, захист інтересів суб'єктів господарювання та споживачів від його порушень здійснюються органами Антимонопольного комітету України.
Враховуючи зазначене, керуючись статтею 46 Закону України «Про захист економічної конкуренції», адміністративна колегія Херсонського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України,
РЕКОМЕНДУЄ:
1. Припинити дії публічному акціонерному товариству «Херсонська теплоелектроцентраль» (ідентифікаційний код юридичної особи – 00131771) які містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, стосовно укладення зі споживачами договорів про надання послуг з теплопостачання в такій редакції, яка суперечить вимогам Типового договору та може призвести до ущемлення інтересів споживачів, усунути причини виникнення цього порушення і умов, що йому сприяють, а саме:
1.1. Привести договори із споживачами стосовно надання послуг про надання послуг з теплопостачання у відповідність до вимог Закону України «Про житлово-комунальні послуги», Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005 № 630 (зі змінами), Типового договору та інших чинних нормативних документів у сфері теплопостачання шляхом повідомлення споживачів про внесення відповідних змін у договори про надання послуг з теплопостачання та у разі звернень споживачів вносити зміни в договори про надання послуг з теплопостачання.
1.2. Нові договори із споживачами стосовно надання послуг з теплопостачання укладати відповідно до вищезазначених вимог законодавства у сфері теплопостачання.
2. Про результати розгляду рекомендацій та вжиті заходи повідомити територіальне відділення в десятиденний строк з дня їх отримання з наданням засвідченої належним чином копії розробленого проекту договору.
Адреса для надання відповіді: м. Херсон, пр-т Ушакова, 47, 73000; e-mail: khs@amcu.gov.ua; факс: (0552) 31-60-29, 49-82-01.
Відповідно до частини другої статті 46 Закону України «Про захист економічної конкуренції», рекомендації органів Антимонопольного комітету України підлягають обов’язковому розгляду особами, яким вони надані.
Згідно з частиною третьою статті 46 Закону України «Про захист економічної конкуренції», за умов виконання положень рекомендацій у разі, якщо порушення не призвело до суттєвого обмеження чи спотворення конкуренції, не завдало значних збитків окремим особам чи суспільству та вжито необхідних заходів для усунення наслідків порушення, провадження у справі про порушення законодавства про захист економічної конкуренції не розпочинається, а розпочате провадження закривається.
Голова територіального відділення -
Голова адміністративної колегії В.П. Василенко