Рекомендації від 27.02.2020 №71/1-рк/к АТ "Херсонобленерго"

Опубліковано 29 лютого 2020 року о 14:19

 

АНТИМОНОПОЛЬНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ

ХЕРСОНСЬКЕ ОБЛАСНЕ ТЕРИТОРІАЛЬНЕ ВІДДІЛЕННЯ

 

РЕКОМЕНДАЦІЇ

АДМІНІСТРАТИВНОЇ КОЛЕГІЇ

 

«27» лютого 2020 р. Херсон №71/1-рк/к

 

АТ «Херсонобленерго»

 

вул. Пестеля, 5, м. Херсон, 73003

 

Про вжиття заходів щодо усунення

причин та умов вчинення дій,

що мають ознаки порушення законодавства

про захист економічної конкуренції

 

Адміністративною колегією Херсонського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України (далі – Відділення) у межах завдань та повноважень, визначених Законом України «Про Антимонопольний комітет України» за результатами розгляду заяви ФОП Івершень І. М. від 27.11.2019 №1-26 (вх. №71-01/54 АМ) щодо наявності ознак порушення законодавства про захист економічної конкуренції в діях АТ «Херсонобленерго» у вигляді безпідставного нарахування оперативно - господарських санкцій у розмірі 31620,58 грн відповідно до акту про порушення від 08.07.2019 №131726, встановлено наступне.

АТ «Херсонобленерго» є юридичною особою, має самостійний баланс, розрахунковий та інші рахунки в установах банків, печатки із своєю назвою, штампи, бланки та інші реквізити, необхідні для здійснення операцій з предметом статутної діяльності. Здійснює свою діяльність на підставі Статуту.

Метою діяльності Товариства є задоволення суспільних потреб в його продукції, роботах, послугах, задоволення потреб споживачів електричної енергії в умовах функціонування єдиної енергетичної системи України та реалізація, на підставі одержаного прибутку, соціальних та економічних інтересів акціонерів Товариства. Основний вид діяльності - Розподілення електроенергії (Код КВЕД 35.13).

Юридична і фактична адреса Товариства: 73000, м. Херсон, вул. Пестеля, 5. Ідентифікаційний код юридичної особи – 05396638.

Тип Товариства – акціонерне товариство (відповідно до Статуту).

Отже, АТ «Херсонобленерго» є юридичною особою, здійснює господарську діяльність, надає платні послуги споживачам на договірних засадах, а отже, в розумінні статті 1 Закону України «Про захист економічної конкуренції», є суб’єктом господарювання.

Відповідно до положень пункту 13 розділу XVII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про ринок електричної енергії» діяльність з розподілу електричної енергії з 1 січня 2019 року здійснюється на підставі нових ліцензій на провадження діяльності з розподілу електричної енергії.

Відповідно до Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі – НКРЕКП) від 20.11.2018 № 1469 «Про видачу АТ «Херсонобленерго» ліцензії з розподілу електричної енергії та анулювання ліцензій з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами і постачання електричної енергії за регульованим тарифом», між іншим видано АТ «Херсонобленерго» ліцензію на право провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії у межах місць провадження господарської діяльності.

Таким чином, у період з 01.01.2019 по 29.02.2020 АТ «Херсонобленерго» здійснювало діяльність з розподілу електричної енергії та у межах території ведення своєї ліцензійної діяльності є оператором системи розподілу (ОСР) у Херсонській області.

 

За результатами дослідження, здійсненого відповідно до Методики визначення монопольного (домінуючого) становища суб’єктів господарювання на ринку, затвердженої розпорядженням Антимонопольного комітету України від 05.03.2002 № 49-р, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 01.04.2002 за №317/6605 (надалі - Методика), з урахуванням пункту 2.2. Методики встановлено наступне.

Об’єкт аналізу щодо визначення монопольного становища.

Об’єктом аналізу щодо визначення монопольного становища є АТ «Херсонобленерго», що у 2019 році здійснювало діяльність з розподілу електричної енергії (ОСР) споживачам в межах Херсонської області.

Перелік споживачів.

Споживачі послуг діяльності з розподілу електричної енергії - юридичні або фізичні особи, у яких з Товариством існують відповідні договірні відносини.

Визначення товарних меж ринку.

Відповідно до пункту 5.1 Методики, товарні межі ринку визначаються шляхом формування групи взаємозамінних товарів (товарних груп), у межах якої споживач за звичайних умов може перейти від споживання одного товару до споживання іншого. Товарними межами ринку визначено діяльність з розподілу електричної енергії споживачам.

Визначення територіальних (географічних) меж ринку.

Характерною умовою діяльності з розподілу електричної енергії споживачам є те, що споживачі можуть отримувати дані послуги лише в межах тієї території, на якій ліцензіат має право їх здійснювати. Відповідно до пункту 6.1 Методики, територіальні (географічні) межі ринку певного товару (товарної групи) визначаються шляхом установлення мінімальної території, за межами якої з точки зору споживача придбання товарів (товарної групи), що належать до групи взаємозамінних товарів (товарної групи), є неможливим або недоцільним. Враховуючи зазначене, територіальними межами ринку є територія Херсонської області.

Визначення часових меж ринку. Відповідно до пункту 7.1 Методики, часові межі - проміжок часу, протягом якого відповідна сукупність товарно-грошових відносин між продавцями (постачальниками, виробниками) і споживачами утворює ринок товару із сталою структурою. Таким чином, часовими межами ринку визначено, зокрема, 2019 рік та січень-лютий 2020 року (станом на 29 лютого) - проміжок часу, протягом якого відповідна сукупність товарно-грошових відносин між АТ «Херсонобленерго» і споживачами послуг з розподілу електричної енергії утворює ринок товару (послуг) із сталою структурою.

Аналіз структури ринку (визначення частки на ринку).

АТ «Херсонобленерго» у 2019 році було єдиною організацією, яка здійснювала діяльність з розподілу електричної енергії споживачам.

Враховуючи викладене, відповідно до частини першої статті 12 Закону України «Про захист економічної конкуренції» АТ «Херсонобленерго» у період з 01.012019 по 29.02.2020 займало монопольне (домінуюче) становище на ринку здійснення діяльності з розподілу електричної енергії споживачам в межах території Херсонської області з часткою 100 відсотків.

Закон України «Про ринок електричної енергії» визначає правові, економічні та організаційні засади функціонування ринку електричної енергії, регулює відносини, пов’язані з виробництвом, передачею, розподілом, купівлею-продажем, постачанням електричної енергії для забезпечення надійного та безпечного постачання електричної енергії споживачам з урахуванням інтересів споживачів, розвитку ринкових відносин, мінімізації витрат на постачання електричної енергії та мінімізації негативного впливу на навколишнє природне середовище.

Відповідно до частини першої статті 11 Закону України «Про ринок електричної енергії» (далі - Закон) суб’єктам господарювання, відносини яких регулюються цим Законом, згідно із Законом України «Про захист економічної конкуренції» забороняється зловживати монопольним (домінуючим) становищем у будь-якій формі.

Відповідно до абзацу другого частини 3 статті 60 Закону захист прав споживачів електричної енергії, а також механізм захисту цих прав регулюються цим Законом, законами України «Про захист прав споживачів», «Про захист економічної конкуренції», іншими нормативно-правовими актами.

Статтею 77 Закону передбачена відповідальність за порушення законодавства, що регулює функціонування ринку електричної енергії, а також визначено, що є порушеннями на ринку електричної енергії.

Так, відповідно до частини 2 статті 77 Закону правопорушеннями на ринку електричної енергії зокрема є:

- крадіжка електричної енергії, самовільне підключення до об’єктів електроенергетики, споживання електричної енергії без приладів обліку;

- пошкодження приладів обліку, використання приладів обліку електричної енергії, неповірених або неатестованих в установленому порядку;

- пошкодження цілісності пломб, повірочного тавра тощо;

- відмова у доступі уповноважених працівників постачальників послуг комерційного обліку до приміщень, де розташовані лічильники електричної енергії, якщо обов’язок надання такого доступу встановлений законодавством.

 

Взаємовідносини оператора систем розподілу (ОСР), користувачів системи розподілу та замовників послуги з приєднання щодо оперативного та технологічного управління системою розподілу, її розвитку та експлуатації, забезпечення доступу та приєднання електроустановок, врегульовані Кодексом систем розподілу, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП) від 14.03.2018  № 310, Кодексом комерційного обліку електричної енергії, затвердженим постановою НКРЕКП від 14.03.2019 № 311 (далі - Кодекс) та Правилами роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 312 (далі – ПРРЕЕ, Правила).

Відповідно до пункту 7.4 глави 7 розділу VI Кодексу засіб вимірювальної техніки має бути опломбований на затискній кришці пломбою постачальника послуг комерційного обліку. Пломби з тавром постачальника послуг комерційного обліку мають бути встановлені також на пристроях що закривають первинні і вторинні кола живлення засобу обліку, важелі і кнопки управління комутаційних апаратів та кришки автоматів, встановлених у цих кола, двері комірок трансформаторів напруги, кришки на зборках і колодках затискачів, випробувальних блоках, усі інші пристрої і місця, що унеможливлюють доступ до струмоведучих частин схеми обліку.

Відповідно до положень пунктів 8.2.5 та 8.2.6 глави 8.2 розділу VIII ПРРЕЕ, у разі виявлення під час контрольного огляду або технічної перевірки уповноваженим представником оператора системи, від якого споживач одержує електричну енергію, порушень цих Правил, у тому числі фактів розкрадання електричної енергії, на місці виявлення порушення у присутності споживача або представника споживача оформлюється акт про порушення.

В акті про порушення мають бути зазначені зміст виявленого порушення з посиланням на відповідні пункти цих Правил та вихідні дані, необхідні для визначення обсягу необлікованої електричної енергії та/або суми завданих споживачем збитків. За необхідності в акті зазначаються заходи, яких необхідно вжити для усунення допущених порушень.

Акт про порушення складається у двох примірниках, один з яких передається або надсилається споживачеві.

На підставі акта про порушення уповноваженими представниками оператора системи розподілу під час засідань комісії з розгляду актів про порушення визначаються обсяг необлікованої електричної енергії та сума завданих споживачем збитків. Рішення комісії оформлюється протоколом, копія якого видається споживачу.

Положеннями пункту 8.4.2 глави 8.4 розділу VIII ПРРЕЕ (із змінами, внесеними постановою НКРЕКП від 18.07.2019 № 1525) встановлено, що визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії здійснюється оператором системи розподілу на підставі акта про порушення, складеного у порядку, визначеному ПРРЕЕ, у разі виявлення, зокрема, порушень, зазначених у підпункті 2 цього пункту, а саме: пошкодження або відсутність пломб з відбитками тавр оператора системи чи інших заінтересованих сторін, установлених на засобах (вузлах) вимірювальної техніки в місцях, указаних в акті про пломбування, складеному в порядку, визначеному Кодексом комерційного обліку електричної енергії, затвердженим постановою НКРЕКП від 14.03.2019 № 311, або в іншому документі, який підтверджує факт пломбування і передачу на збереження засобів вимірювальної техніки та установлених пломб (крім пломб, установлених на кріпленнях кожуха лічильника електричної енергії).

Положеннями пункту 8.4.4 глави 8.4 розділу VIII ПРРЕЕ (із змінами) визначено, що факт пошкодження пломб та/або індикаторів, та/або засобів вимірювальної техніки, факт втручання споживача в роботу засобів вимірювальної техніки має бути підтверджений експертизою, проведеною спеціалізованою організацією (підприємством), яка має право на її проведення відповідно до законодавства. До отримання оператором системи результатів експертизи положення цієї глави не застосовуються для визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії, за винятком випадків, передбачених цим пунктом.

 

Відділенням встановлено, що відповідальними представниками АТ «Херсонобленерго»

08.07.2019 на об’єкті який належить фізичній особі-підприємцю Івершень І.М. за адресою: м. Херсон, вул. 8 Західна, 21, було встановлено порушення п.2.3.4, п.5.5.5, п.п.8 ПРРЕЕ, а саме: при обстеженні електролічильника № 840462 тип СА4У-И672М виявлено (у присутності директора), що пломба № С14647389, яка була встановлена у відповідності до акту про опломбування та збереження пломб № 154798 від 05.06.2014 не фіксується в замку, вільно відкривається та закривається.

Відповідно до встановленого порушення відповідальними працівниками АТ «Херсонобленерго» складено акт про порушення від 08.07.2019 № 131726.

Комісією Інформаційно-консультаційного центру АТ «Херсонобленерго» по роботі із споживачами при розгляді акту про порушення від 08.07.2019 № 131726 відповідно глави 8.2 розділу VIII ПРРЕЕ (із змінами) проведено нарахування ФОП Івершень І. М. оперативно – господарських санкцій у розмірі 31620,58 грн (протокол розгляду від 17.10.2019 №88).

Дослідженням акту про опломбування та збереження пломб від 05.06.2014 №154798 встановлено, що двері щита, в якому встановлені трансформатори струму, були опломбовані (окрім пломби № С14647389, яка відповідно до акта
№ 131726 від 08.07.2019 пошкоджена) пломбою – контроль №28282392 без пошкодження (зняття) якої неможливо відкрити вказані двері для доступу струмоведучих частин схеми обліку (кіл обліку).

Проведеним Херсонським науково-дослідним експертно-криміналістичним центром експертним дослідженням (висновок від 08.08.2019 №31-ТР/Д), не встановлено факту втручання споживача в роботу засобів вимірювальної техніки.

Отже, проведений Відділенням аналіз свідчить, що нарахування АТ «Херсонобленерго» ФОП Івершень І. М. оперативно-господарських санкцій в розмірі 31620,58 грн, здійснено без підтвердження того, що ФОП Івершень І. М. вчинено дії з втручання в роботу засобів вимірювальної техніки, які б призвели до неврахування електричної енергії.

Зазначене підтверджується позицією Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (лист НКРЕКП від 28.12.2019 №13779/20/7-19).

Таким чином , накладення на ФОП Івершень І. М. . оперативно-господарських санкцій в розмірі 31620,58 грн призводить до завдання йому значних матеріальних збитків та ущемлює його інтереси, як споживача на ринку здійснення діяльності з розподілу електричної енергії.

За умов існування у 2019 році конкуренції на ринку здійснення діяльності з розподілу електричної енергії споживачі мали би змогу відмовитись від послуг АТ «Херсонобленерго» і звернутись до іншого суб’єкта господарювання з метою отримання відповідних послуг.

В даному випадку конкуренція на зазначеному ринку у межах Херсонської області у 2019 році була відсутня, тому АТ «Херсонобленерго» користуючись монопольним (домінуючим) становищем на ринку мало можливість накладати на споживачів необґрунтовані оперативно-господарські санкції у значних розмірах.

За умов існування економічної конкуренції на ринку, необхідною ознакою якої, відповідно до статті 1 Закону України «Про захист економічної конкуренції», є можливість вибирати споживачами між кількома продавцями, а окремий суб’єкт господарювання не може визначати умови обороту товарів на ринку, такі дії АТ «Херсонобленерго» в частині накладення на ФОП Івершень І. М. оперативно-господарських санкцій в розмірі 31620,58 грн, були б неможливими.

Таким чином, дії АТ «Херсонобленерго» у вигляді накладення на ФОП Івершень І. М. оперативно-господарських санкцій в розмірі 31620,58 грн, містили ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого частиною першою статті 13, пунктом 2 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді зловживання монопольним становищем на ринку здійснення діяльності з розподілу електричної енергії споживачам, що може призвести до ущемлення інтересів споживача, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.

Проте, в ході розгляду заяви ФОП Івершень І. М. від 27.11.2019 №1-26 АТ «Херсонобленерго» повідомило Відділенню (лист від 27.02.2020 №35-29/1-15), що 28.01.2020 комісією Інформаційно-консультаційного центру
АТ «Херсонобленерго» по роботі із споживачами (далі - комісія) прийнято рішення, щодо скасування рішення комісії, оформленого протоколом від 17.10.2019 №88 про накладення на ФОП Івершень І. М. . оперативно-господарських санкцій в розмірі 31620,58 гривень відповідно до акта про порушення від 08.07.2019 №131726.

Також було повідомлено, що комісією АТ Херсонобленерго» було прийнято рішення про списання бланку акта про порушення від 08.07.2019 №131726 (протокол від 03.02.2020 №5).

Таким чином, АТ «Херсонобленерго» припинило дії, які містили ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції.

Враховуючи викладене, з метою запобігання порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, керуючись частиною шостою статті 14 Закону України «Про Антимонопольний комітет України» адміністративна колегія Херсонського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України,

 

РЕКОМЕНДУЄ:

1. Акціонерному товариству «Херсонобленерго» (ідентифікаційний код юридичної особи 05396638) при здійсненні діяльності з розподілу електричної енергії споживачам діяти виключно в межах чинного законодавства України та не допускати дій, що можуть призвести до порушень законодавства про захист економічної конкуренції.

2. Про результати розгляду рекомендацій повідомити територіальне відділення у десятиденний строк з дня їх отримання з наданням копій відповідних документів.

 

 

Голова адміністративної колегії -

в. о голови територіального відділення В. В. Андрюк

 

 

 

Більше за темою

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux