Рекомендації від 13.11.2019 № 71/23-рк/к

Опубліковано 14 листопада 2019 року о 10:28

 

АНТИМОНОПОЛЬНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ

ХЕРСОНСЬКЕ ОБЛАСНЕ ТЕРИТОРІАЛЬНЕ ВІДДІЛЕННЯ

 

РЕКОМЕНДАЦІЇ

АДМІНІСТРАТИВНОЇ КОЛЕГІЇ

13.11.2019 м. Херсон № 71/23-рк/к

 

 

АТ «ХЕРСОНОБЛЕНЕРГО»

вул. Пестеля, 5, м. Херсон, 73000

 

ТОВ «Херсонська обласна

енергопостачальна компанія»

вул. Перекопська, 179, м. Херсон, 73009

Про припинення дій, які містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції усунення причин виникнення цих порушень і умов, що їм сприяють

 

Херсонським обласним територіальним відділенням Антимонопольного комітету України (надалі - Відділення) проводиться дослідження товарних ринків, в тому числі ринків послуг з виробництва, розподілу, передачі та постачання електричної енергії у межах Херсонської області, а також здійснюється державний контроль за додержанням вимог законодавства про захист економічної конкуренції, що здійснюють діяльність на цих ринках.

В ході дослідження встановлено наступне.

Акціонерне товариство «ХЕРСОНОБЛЕНЕРГО» (далі – АТ «ХЕРСОНОБЛЕНЕРГО», Товариство) здійснює свою діяльність на підставі Статуту.

Відповідно до Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі – НКРЕКП) від 20.11.2018 № 1469 «Про видачу АТ «ХЕРСОНОБЛЕНЕРГО» ліцензії з розподілу електричної енергії та анулювання ліцензій з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами і постачання електричної енергії за регульованим тарифом», між іншим:

1.        Видано АТ «ХЕРСОНОБЛЕНЕРГО» ліцензію на право провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії у межах місць провадження господарської діяльності відповідно до додатка.

2.        Анульовано АТ «ХЕРСОНОБЛЕНЕРГО» з 01 січня 2019 року ліцензію на право провадження господарської діяльності з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами, видану відповідно до постанови Національної комісії з питань регулювання електроенергетики України 04 вересня 1996 року № 69, та ліцензію на право провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії за регульованим тарифом, видану відповідно до постанови Національної комісії з питань регулювання електроенергетики України від 17 вересня 1996 року № 95, на підставі пункту 13 розділу XVII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про ринок електричної енергії».

 

Юридична і фактична адреса Товариства: 73000, м. Херсон, вул. Пестеля, 5. Ідентифікаційний код юридичної особи 05396638.

Тип Товариства – приватне акціонерне товариство (відповідно до Статуту).

Отже, АТ «ХЕРСОНОБЛЕНЕРГО» є юридичною особою, здійснює господарську діяльність, надає платні послуги споживачам на договірних засадах, а отже, в розумінні статті 1 Закону України «Про захист економічної конкуренції», є суб’єктом господарювання.

 

На виконання вимог чинного законодавства, зокрема Закону України «Про ринок електричної енергії» (далі – Закон), який набрав чинності 11 червня 2017 року, в Україні триває процес реформування енергетичної галузі.

Одним з основних етапів реформи є відокремлення функції з розподілу електричної енергії від функцій виробництва, передачі та постачання, тобто створення відповідних окремих юридичних осіб.

На виконання вищезазначеного, АТ “Херсонобленерго було створено товариство з обмеженою відповідальністю «Херсонська обласна енергопостачальна компанія» (даліТОВ «ХОЕК»).

Ідентифікаційний код юридичної особи – 42117825, юридична та фактична адреса: 73009, м. Херсон, вул. Перекопська, 179.

ТОВ «ХОЕК» 14 червня 2018 року  отримано ліцензію на право провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу (постанова НКРЕКП № 429 від 14.06.2018).

З січня 2019 року АТ «Херсонобленерго» припинило свою діяльність в частині постачання електричної енергії.

Прикінцевими та перехідними положеннями вищезазначеного Закону передбачено, що оператор системи розподілу, кількість приєднаних споживачів до системи розподілу якого перевищує 100 тисяч, повинен вжити заходів для відокремлення оператора системи розподілу від постачання електричної енергії шляхом створення електропостачальника, який упродовж двох років з дня отримання ліцензії на провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії виконує функції постачальника універсальних послуг на закріпленій території, яка визначається як область, місто Київ, на якій до відокремлення провадив свою діяльність з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами та постачання електричної енергії за регульованим тарифом вертикально інтегрований суб’єкт господарювання.

Засновником ТОВ «ХОЕК», є АТ «Херсонобленерго» ринкове становище якого має ознаки монопольного (домінуючого) на ринку розподілу електричної енергії на території Херсонської області, де розташовані власні місцеві (локальні) електричні мережі.

А відтак, ТОВ «ХОЕК» та АТ «Херсонобленерго» є вертикально інтегрованими суб’єктами господарювання.

Таким чином, в розумінні статті 1 Закону України «Про захист економічної конкуренції» ТОВ «ХОЕК» та АТ «Херсонобленерго» вважаються єдиним суб’єктом господарювання.

 

Станом на 31.12.2018 на рахунках споживачів, відкритих у АТ «Херсонобленерго» виникла переплата по авансовим платежам, отриманим за електроенергію.

Згідно з інформацією, розміщеною на офіційному сайті АТ “Херсонобленерго, якщо споживачі мають переплату за електроенергію, то наявна переплата у подальшому буде перерахована на рахунки абонентів.

Листом від 30.09.2019 № 21-049574-10 АТ «Херсонобленерго» повідомило наступне: «Згідно з п. 13 Закону України «Про ринок електричної енергії» оператор системи розподілу, а саме АТ «Херсонобленерго» є правонаступником в частині прав та обов’язків пов’язаних із провадженням діяльності з постачання електричної енергії за регульованим тарифом та із провадження діяльності з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електромережами за договорами на постачання електричної енергії та про користування електричною енергією. В той же час механізм реалізації відповідних положень не визначено в жодному нормативно-правовому акту.

При вирішенні питання врегулювання виниклих відносин, Товариство керувалось вимогами загальних нормативно-правових актів, в т.ч. і Цивільним кодексом України. Так, статею 527 Цивільного кодексу України чітко визначено, що боржник зобов’язаний виконати свій обов’язок, а кредитор – прийняти виконання особисто, якщо інше не встановлено договором або законом, не випливає із суті зобов’язання чи звичаїв ділового обороту. Враховуючи зазначені положення, а також той факт, що за своєю суттю надлишково отримані кошти є безпідставно набутим майном, АТ «Херсонобленерго» зобов’язане повернути надлишково сплачені кошти безпосередньо споживачу.

Між АТ «Херсонобленерго» та ТОВ «ХОЕК» не укладались договори щодо врегулювання проведення взаєморозрахунків між колишнім та новим постачальником електричної енергії (зокрема, щодо повернення переплати, стягнення заборгованості тощо, тому АТ «Херсонобленерго» не проводило взаєморозрахунків із ТОВ «ХОЕК», що стосується переплати суб’єктів господарювання за отримані послуги від оператора системи розподілу (АТ «Херсонобленерго») станом на 31.12.2018.

АТ «Херсонобленерго» вчинило дії щодо повернення коштів, переплачених суб’єктами господарювання у порядку, встановленому законодавством України, зокрема, шляхом врахування волевиявлення споживачів, що відповідає ст. 203 Цивільного кодексу України, а саме шляхом перерахування коштів безпосередньо на рахунки споживачів.

Задля цього, з метою реалізації прав споживачів на отримання коштів, що були переплачені суб’єктами господарювання та враховуючи той факт, що питання повернення коштів не було врегульовано законодавчо (регулятором не визначено порядок повернення коштів), АТ «Херсонобленерго» було прийнято локальний акт – Розпорядження від 10.01.2019 № Саф-32 «Про повернення авансів отриманих за електроенергію» (далі – Розпорядження).

Відповідно до вказаного Розпорядження, суб’єкти господарювання, які мають переплату за електричну енергію для прийняття рішення щодо повернення на їх рахунки переплат мають подати до АТ «Херсонобленерго» наступні документи:

-         Для юридичних споживачів пакет документів містить:

·        Заяву на Голову правління щодо повернення коштів;

·        Акт звірки, підписаний споживачем з одного боку і начальником РЕЗіЕМ та бухгалтером РЕЗіЕМ з іншого.

-         Для фізичних осіб – підприємців пакет документів містить:

·        Заяву на Голову правління щодо повернення коштів;

·        Акт звірки, підписаний споживачем з одного боку і начальником РЕЗіЕМ та бухгалтером РЕЗіЕМ з іншого;

·        Оригінал довідки з банку щодо реквізитів споживача, на які необхідно здійснити перерахування коштів.

 

Проте, у Відділення відсутня інформація щодо способу, у який відповідне Розпорядження було доведено до відома споживачів (розміщено на офіційному сайті АТ «Херсонобленерго», опубліковано у пресі тощо).

Враховуючи зазначене, фактично реалізувати право на повернення авансів отриманих за електроенергію можуть лише ті споживачі, яким відомо про умови такого повернення та які подали пакет документів, встановлений Розпорядженням.

При цьому, суб’єктам господарювання, які з певних причин не подали до АТ «Херсонобленерго» пакет документів, необхідний для повернення перплат, аванси отримані за електроенергію Товариством не повертаються.

 

Відповідно до роз’яснень НКРЕКП, розміщених на сайті регулятора за посиланням https://www.nerc.gov.ua/?news=8765, на виконання пункту 13 розділу ХVII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про ринок електричної енергії» оператори систем розподілу (ОСР) у разі відокремлення є правонаступниками в частині прав та обов'язків, зокрема пов'язаних із провадженням діяльності з постачання електричної енергії за регульованим тарифом та із провадженням діяльності з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електромережами за договорами на постачання електричної енергії та про користування електричною енергією.

Так, у зв’язку з виконанням наведених вимог стан розрахунків за спожиту електричну енергію між електропостачальниками та споживачами згідно з укладеними договорами про постачання та користування електричною енергією станом на 01.01.2019 буде як з дебіторською, так і з кредиторською заборгованістю.

Необхідно зазначити, що загальне законодавство, щодо виконання господарських зобов’язань визначено Господарським кодексом України (ГКУ) та Цивільним кодексом України.

Так, статтею 179 ГКУ встановлено, що господарські зобов'язання можуть виникати, зокрема з господарського договору та інших угод, передбачених законом, а також з угод, не передбачених законом, але таких, які йому не суперечать.

Крім цього, суб'єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов'язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов'язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться (стаття 193 ГКУ).

Відповідно до пункту 2.1.12 глави 2.1 розділу ІІ Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 312, невід’ємними частинами договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії є, зокрема інші додатки, оформлені сторонами за взаємною згодою.

Таким чином, з метою недопущення подвійної оплати за один і той самий розрахунковий період, споживачами у яких станом на 01.01.2019 року на особових рахунках наявна переплата за електричну енергію, ОСР має врегулювати із такими споживачами питання зарахування кредиторської заборгованості відповідно до чинного законодавства, зокрема:

-  на рахунок постачальника електричної енергії;

-  на рахунок ОСР;

-  повернення суми попередньої оплати за електричну енергію за відповідною письмовою заявою споживача;

-  інший спосіб не заборонений законодавством.

 

Відповідно до інформації, наданої Відділенню АТ «Херсонобленерго» листом від 30.09.2019 № 21-049574-10, кількість суб’єктів господарювання, які станом на 31.12.2018 мали переплату за отримані у АТ «Херсонобленерго» послуги з постачання електричної енергії та з 01.01.2019 отримують відповідні послуги у ТОВ «ХОЕК» становить 11437 суб’єктів господарювання. При цьому, загальна сума таких переплат станом на 31.12.2018 становить 84501749,50 грн.

Протягом січня-вересня 2019 року АТ «Херсонобленерго» частково поверталися переплати на рахунки споживачів, внаслідок чого, станом на 27.09.2019 загальна сума неповернених переплат становить 8830301,71 грн, кількість суб’єктів господарювання – 3982.

Враховуючи зазначене, вжиті Товариством заходи, спрямовані на повернення переплат споживачам за спожиту електроенергію не забезпечили повернення переплат усім без виключення абонентам.

В той же час, Товариством не було своєчасно (на дату відкриття особових рахунків послуг ТОВ «ХОЕК») проведено перерахунок коштів ТОВ «ХОЕК», що в свою чергу могло призвести до виникнення у суб’єктів господарювання заборгованості перед новим постачальником електричної енергії або до подвійної оплати у 2019 році отриманих послуг.

Неузгодженість поведінки АТ «Херсонобленерго» та ТОВ «ХОЕК», які є єдиним суб’єктом господарювання, щодо повернення суб’єктам господарювання кредиторської заборгованості (авансів отриманих за електроенергію), за певних умов може призвести до ущемлення інтересів суб’єктів господарювання – споживачів електричної енергії.

А відтак, бездіяльність АТ «Херсонобленерго» та ТОВ «ХОЕК» щодо узгодження проведення взаєморозрахунків між колишнім та новим постачальником електричної енергії, може призвести до порушення законодавства про захист економічної конкуренції передбаченого пунктом другим статті 50 та частиною першою статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції» у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку, що може призвести до ущемлення інтересів споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.

Враховуючи наведене, керуючись статтею 14 Закону України «Про Антимонопольний комітет України», на підставі статті 46 Закону України «Про захист економічної конкуренції», адміністративна колегія Дніпропетровського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України,

 

РекомендУЄ:

 

Акціонерному товариству «ХЕРСОНОБЛЕНЕРГО» (Ідентифікаційний код юридичної особи 05396638, місцезнаходження: 73000, м. Херсон, вул. Пестеля, 5) та товариству з обмеженою відповідальністю «Херсонська обласна енергопостачальна компанія» (ідентифікаційний код юридичної особи 42117825, місцезнаходження: 73009,
м. Херсон, вул. Перекопська, 179
) вжити заходів, щодо припинення бездіяльності, яка містить ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого пунктом другим статті 50, частиною першою статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції» у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку, що може призвести до ущемлення інтересів споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку, зокрема шляхом узгодження проведення взаєморозрахунків між колишнім та новим постачальником електричної енергії.

 

Рекомендації органів Антимонопольного комітету України підлягають обов’язковому розгляду особами, яким вони надані.

Про результати розгляду необхідно повідомити територіальне відділення в тридцятиденний строк з дати отримання рекомендацій та надати документи, які свідчать про вжиті заходи, направлені на запобігання зазначених вище порушень та їх результати.

 

 

 

Голова територіального відділення -

Голова адміністративної колегії А.Г. Кашнікович

 

 

Більше за темою

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux