Рекомендації від 04.05.2020 №71/2-рк/к Скадовська РДА Херсонської області

Опубліковано 05 травня 2020 року о 14:23

 

АНТИМОНОПОЛЬНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ

ХЕРСОНСЬКЕ ОБЛАСНЕ ТЕРИТОРІАЛЬНЕ ВІДДІЛЕННЯ

 

РЕКОМЕНДАЦІЇ

АДМІНІСТРАТИВНОЇ КОЛЕГІЇ

 

04.05.2020 Херсон №71/2-рк/к

 

 

Скадовська районна державна адміністрація Херсонської області

 

75700, Херсонська область,

м. Скадовськ,

вул. Олександрівська, 34

 

 

Щодо припинення дій, які містять

ознаки порушення законодавства

про захист економічної конкуренції

 

Адміністративна колегія Херсонського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України (далі – Відділення), розглянувши в межах компетенції заяву фізичної особи-підприємця Шмагановського О.В. (далі - ФОП Шмагановський О.В.)
№ б/н та б/д щодо можливих порушень
Скадовською районною державною адміністрацією Херсонської області законодавства про захист економічної конкуренції, які полягають в укладенні з перевізниками договорів на перевезення пасажирів автомобільним транспортом на приміських автобусних маршрутах загального користування без проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, встановила наступне.

Скадовська районна державна адміністрація Херсонської області згідно з відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань є юридичною особою, ідентифікаційний код юридичної особи 04060134, вид економічної діяльності за КВЕД 84.11 «Державне управління загального характеру», організаційно-правова форма: «орган державної влади».

Місцезнаходження: 75700, Херсонська область, м. Скадовськ,
вул. Олександрівська, 34.

Відповідно до статті 1 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» Скадовська районна державна адміністрація Херсонської області (далі – Скадовська РДА) є місцевим органом виконавчої влади і входить до системи органів виконавчої влади.

Місцева державна адміністрація в межах своїх повноважень здійснює виконавчу владу на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, а також реалізує повноваження, делеговані їй відповідною радою.

Частиною другою статті 4 Закону України «Про захист економічної конкуренції» передбачено, що органи влади зобов’язані сприяти розвитку конкуренції та не вчиняти будь-яких неправомірних дій, які можуть мати негативний вплив на конкуренцію.

Отже, реалізація Скадовською РДА покладених на неї повноважень має здійснюватися з дотриманням вимог чинного законодавства, у тому числі Закону України «Про захист економічної конкуренції».

Засади організації та діяльності автомобільного транспорту визначаються Законом України «Про автомобільний транспорт» (далі – Закон).

Відповідно до вимог статті 7 Закону, серед іншого, забезпечення організації пасажирських перевезень на приміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі району, покладається на районні державні адміністрації.

Відповідно до статті 43 Закону, визначення автомобільного перевізника на автобусному маршруті загального користування здійснюється виключно на конкурсних засадах.

Постановою Кабінету Міністрів України №1081 від 03.12.2008 затверджено Порядок проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування (далі – Порядок).

Відповідно до пункту 4 Порядку, організатором на автобусному маршруті загального користування, що не виходить за межі території району (внутрішньорайонний маршрут) є районна держадміністрація.

Згідно з п. 53 Порядку:

організатор перевезень на внутрішньообласних, внутрішньорайонних та міських автобусних маршрутах не пізніше десяти робочих днів з дня опублікування свого рішення на офіційному веб-сайті укладає з переможцем конкурсу договір згідно з обов’язковими та додатковими (за наявності) умовами конкурсу та додатковими умовами обслуговування маршруту, наданими перевізником-претендентом;

у договорі (дозволі) визначаються умови перевезень на рейсі (рейсах) та/або маршруті (маршрутах) відповідно до визначеного об’єкта конкурсу;

організатор перевезень зобов’язаний провести конкурс не пізніше ніж за 45 календарних днів до дня закінчення строку дії договору (дозволу), укладеного (виданого) попередньому переможцю конкурсу. У такому разі дія договору (дозволу), укладеного (виданого) за результатами конкурсу, починається після закінчення строку дії договору (дозволу) на перевезення укладеного (виданого) відповідно до результатів попереднього конкурсу на цьому об’єкті.

Відділенням встановлено, що між Скадовською РДА та ФОП Шмагановським О.В. 08.02.2015 укладено Договір №2 на перевезення пасажирів автомобільним транспортом на приміських автобусних маршрутах загального користування (далі – Договір № 2).

Предметом Договору №2 є здійснення перевезень пасажирів на приміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі Скадовського району Херсонської області згідно із Законами України та іншими нормативно правовими актами, регулюючими перевезення пасажирів.

Згідно з пунктом 2.1.1 Договору №2 Організатор (Скадовська РДА) тимчасово, до проведення конкурсу, надає Перевізнику (ФОП Шмагановський О.В.) право на перевезення пасажирів на маршрутах (рейсах), що проходять у Скадовському районі (Лазурне АС – Скадовськ АС (сезонний) (3297/3298, 3296/3300, 3301/3302, 333/3304); Лазурне АС – Скадовськ АС (4685/4686); Скадовськ АС – Лазурне АС (2782/2783, 2784/2785)).

Згідно з пунктом 4.1. Договору №2 , договір діє з 10 липня 2015 і діє до проведення нового конкурсу на перевезення пасажирів у 2015 році.

Крім цього, між Скадовською РДА та ФОП Шмагановським О.В. 13.06.2018 укладено Договір №1 про організацію перевезень пасажирів на приміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі території Скадовського району (далі - Договір №1).

Предметом Договору №1 є обслуговування маршруту (маршрутів) загального користування, що не виходить (виходять) за межі території Скадовського району на підставі Ліцензії АВ №543484 від 29.06.2010 згідно із законодавством України.

Відповідно до пункту 1.2. Договору №1 Організатор надав Перевізнику право на перевезення пасажирів у відповідності з паспортами маршрутів на маршрутах (рейсах), що проходять територією Скадовського району:

Лазурне АС – Скадовськ АС ч/з Красне (5222/5223);

Лазурне АС – Скадовськ АС ч/з Красне (5218/5219);

Лазурне АС – Скадовськ АС ч/з Красне (5216/5217);

Лазурне АС – Скадовськ АС (5214/5215);

Лазурне АС – Скадовськ АС (5212/5213);

Лазурне АС – Скадовськ АС (5210/5211).

Згідно з пунктом 9.1. Договору №1 цей договір набрав чинність з дня його підписання і діє до проведення конкурсу.

 

Відділенням встановлено, що станом на поточну дату Скадовська РДА жодного конкурсу на визначення перевізників на приміських автобусних маршрутах загального користування у Скадовському районі з 2015 року, всупереч вимогам чинного законодавства України, не проводила та відповідно укладала договори з перевізниками без проведення конкурсних процедур.

Таким чином, Скадовська РДА не провела конкурс з перевезення пасажирів на приміських автобусних маршрутах загального користування в Скадовському районі, внаслідок чого, перевізники до теперішнього часу здійснюють перевезення на маршрутах, не зважаючи на те, що відповідні конкурси не проводились.

Слід зазначити, що конкурс по своїй суті – це конкурентний спосіб надання права на перевезення пасажирів на приміських автобусних маршрутах. Основною метою проведення таких конкурсів є розвиток конкуренції та вибір на конкурсних засадах виконавців відповідних послуг, які спроможні забезпечувати належну якість обслуговування споживачів.

Проведення конкурсу з перевезення пасажирів на приміському автобусному маршруті загального користування, що не виходить за межі території району (внутрішньорайонний маршрут) стимулює розвиток конкурентного середовища та сприяє підвищенню рівня якості даних послуг. Переможцем конкурсу визначається його учасник, що відповідає кваліфікаційним вимогам, може забезпечити надання послуг відповідної кількості та якості, конкурсна пропозиція якого визнана найкращою за результатами оцінки.

Згідно зі статтею 1 Закону України «Про захист економічної конкуренції» економічна конкуренція - це змагання між суб'єктами господарювання з метою здобуття завдяки власним досягненням переваг над іншими суб'єктами господарювання, внаслідок чого споживачі мають можливість вибирати між кількома продавцями.

Потенційними конкурентами на ринку послуг з перевезення пасажирів на приміському автобусному маршруті загального користування, що не виходить за межі території району (внутрішньорайонний маршрут) є суб’єкти господарювання, які мають відповідну матеріально-технічну базу, дозвільні документи, але з певних причин не реалізують ці можливості. Також конкурентами можуть вважатися нові суб’єкти господарювання, які можуть вступити на ринок послуг з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування та мають бажання взяти участь у конкурсі з визначення перевізника пасажирів на приміському автобусному маршруті загального користування, що не виходить за межі території району (внутрішньорайонний маршрут).

Отже, ринок послуг з перевезення пасажирів на приміському автобусному маршруті загального користування, що не виходить за межі території району (внутрішньорайонний маршрут) є потенційно конкурентним і будь-який суб'єкт господарювання, який діє на зазначеному ринку, може взяти участь у конкурсі.

В свою чергу, не проведення Скадовською РДА, всупереч вимогам чинного законодавства України, конкурсу з перевезення пасажирів на приміському автобусному маршруті загального користування, що не виходить за межі території району (внутрішньорайонний маршрут) може обмежувати право певних осіб, які мали (мають) намір взяти участь у такому конкурсі, змагатися за право здійснення відповідної господарської діяльності на ринку з перевезення пасажирів на приміському автобусному маршруті загального користування.

Таким чином, дії Скадовської РДА у вигляді укладення договорів для здійснення пасажирських перевезень на приміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі Скадовського району Херсонської області, без проведення процедури конкурсного відбору, може призвести до недопущення змагальності між суб’єктами господарювання за право входу на відповідний ринок завдяки власним досягненням.

Відповідно до частини першої статті 15 Закону України «Про захист економічної конкуренції» антиконкурентними діями органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю є прийняття будь-яких актів (рішень, наказів, розпоряджень, постанов тощо), надання письмових чи усних вказівок, укладення угод або будь-які інші дії чи бездіяльність органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю (колегіального органу чи посадової особи), які призвели або можуть призвести до недопущення, усунення, обмеження чи спотворення конкуренції.

Згідно з частиною третьою статті 15 Закону України «Про захист економічної конкуренції» вчинення антиконкурентних дій органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю забороняється.

Отже, дії Скадовської РДА, які полягають у визначені перевізників для здійснення пасажирських перевезень на приміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі Скадовського району Херсонської області, без проведення процедури конкурсного відбору, містить ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого частиною першою статті 15, пунктом 3 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді антиконкурентних дій органу влади, які можуть призвести до недопущення конкуренції.

Враховуючи зазначене, на підставі статті 46 Закону України «Про захист економічної конкуренції», керуючись статтею 14 Закону України «Про Антимонопольний комітет України», Положенням про територіальне відділення Антимонопольного комітету України, затвердженим розпорядженням Антимонопольного комітету України від 23.02.2001. №32-р та зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 30.03.2001 за №291/5482 зі змінами та доповненнями, адміністративна колегія Херсонського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України,

 

РЕКОМЕНДУЄ:

 

1. Скадовській районній державній адміністрації Херсонської області (ідентифікаційний код юридичної особи 04060134) припинити дії, які містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого частиною першою статті 15, пунктом 3 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції», шляхом вжиття дієвих заходів щодо визначення перевізників пасажирів на приміських автобусних маршрутах загального користування у Скадовському районі Херсонської області згідно з вимогами чинного законодавства України.

2. Про розгляд рекомендацій та вжиті заходи повідомити Херсонське обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України в 4-місячний строк з дня їх отримання із наданням копій підтверджуючих документів.

 

Відповідно до частини другої статті 46 Закону України «Про захист економічної конкуренції» рекомендації органів Антимонопольного комітету України підлягають обов’язковому розгляду органами чи особами, яким вони надані.

Звертаємо увагу, що відповідно до частини третьої статті 46 Закону України «Про захист економічної конкуренції» за умов виконання положень рекомендацій у разі, якщо порушення не призвело до суттєвого обмеження чи спотворення конкуренції, не завдало значних збитків окремим особам чи суспільству та вжито необхідних заходів для усунення наслідків порушення, провадження у справі про порушення законодавства про захист економічної конкуренції не розпочинається.

 

 

 

Голова адміністративної колегії -

в.о. голови територіального відділення В. В. Андрюк

 

 

Більше за темою

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux