Прес-брифінг голови Херсонського обласного територаільного відділення Антимонопольного комітету України Ротової Альони Іллівни

Опубліковано 18 грудня 2014 року о 13:00

Підсумки роботи Херсонського обласного територіального відділення

Антимонопольного комітету України за 2014 рік

Загальна інформація про роботу територіального відділення

Протягом 2014 року до територіального відділення надійшло 253 звернень. Переважна більшість заяв надійшла від фізичних осіб щодо діяльності монополістів на ринках енерго-, тепло-, газо-, водопостачання та житлово-комунальних послуг.

За 2014 рік було розглянуто 91 справу та накладено на порушників законодавства про захист економічної конкуренції штрафних санкцій на суму 1 млн. 367 тис. грн, сплачено до державного бюджету штрафів та пені майже 900 тис. грн.

За результатами розгляду справ припинено 126 порушень законодавства про захист економічної конкуренції. На виконання рекомендацій Відділення, 36 субєктів господарювання усунули ознаки порушень. Найбільшу питому вагу із припинених порушень займають порушення у вигляді: зловживання монопольним становищем – 39%; антиконкурентних дій органів влади та місцевого самоврядування – 27%; антиконкурентні узгодженні дії під час проведення державних закупівель – 17% та недобросовісної конкуренції - 7%. Питома вага порушень, вчинених органами місцевого самоврядування становить близько 44 відсотків із загальної кількості порушень законодавства про захист економічної конкуренції.

 

Результати роботи територіального відділення АМКУ на ринку лікарських засобів та медичних послуг

 

Територіальним відділенням, за дорученнями Антимонопольного комітету України та голови Херсонської обласної державної адміністрації, влітку 2014 року було розпочато комплексне дослідження ринку лікарських засобів, виробів медичного призначення та надання медичних послуг, оскільки ця тема є злободенною і викликає багато нарікань у мешканців Херсонської області.

В ході дослідження ринку реалізації лікарських засобів у Херсонській області Відділенням встановлено, що дії провідних аптечних мереж міста Херсона суперечать чесним торговим звичаям та є порушенням законодавства про захист від недобросовісної конкуренції. Територіальним відділенням прийняті рішення у справах відносно ТОВ «Виробничо-комерційна фірма «Медпрепарати» та ТОВ «Фирма хорошая», ТОВ «Система аптек «КРОК». За матеріалами справи, обраний цими фірмами спосіб проведення рекламної кампанії є порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченим статтею 151 Закону України «Про захист від недобросовісної конкуренції», у вигляді поширення інформації, що водить в оману споживачів внаслідок обраного способу її викладення, що може вплинути на наміри цих осіб щодо придбання товарів цього суб'єкта господарювання. На засіданні адміністративної колегії на порушників накладено штрафи.

В ході дослідження ринку надання медичних послуг, Відділенням встановлено, що окремі суб’єкти господарювання позиціонують свою діяльність в якості клінік, не маючи на це права.

Територіальним відділенням вжито передбачені чинним законодавством заходи щодо ПП «Довіра», ПП «Стоматцентр «Астера», ФОП Барвінського В.С., ФОП Поліводи Г.С., якими на теперішній час припинені порушення законодавства про захист економічної конкуренції, у вигляді поширення інформації, що вводить в оману, а саме: поширення суб’єктом господарювання невизначеному колу осіб відомостей, які містять неправдиві дані (використання позначення «клініка»), що можуть вплинути на наміри цих осіб щодо одержання (замовлення) послуг саме в цього суб’єкта господарювання.

Відділенням продовжується дослідження ринку надання медичних послуг. Наразі досліджується діяльність на предмет дотримання вимог законодавства про захист економічної конкуренції наступних суб’єктів господарювання:

Приватне підприємство «Авіцена»;

Приватне підприємство «ИМПЕРИЯ ВИП»;

Науково-виробниче товариство з обмеженою відповідальністю «ДОК»;

Товариство з обмеженою відповідальністю «Стоматологія Щербакових»;

Мале приватне підприємство «Дента»;

Товариство з обмеженою відповідальністю «Стоматологічна Клініка «ІДЕАЛ-Т»;

Товариство з обмеженою відповідальністю ФІРМА «СМАЙЛ»;

ПРИВАТНА ФІРМА «ТОРНАДО»;

Товариство з обмеженою відповідальністю «Міжнародний медичний центр «ОКСФОРД МЕДІКАЛ» ;

Товариство з обмеженою відповідальністю «Каховська стоматологічна поліклініка»;

Товариство з обмеженою відповідальністю Фірма «Пінта» (клініка Ескулап);

Товариство з обмеженою відповідальністю «Клініка Взгляд +».

За результатами дослідження, в разі виявлення ознак порушень господарювання законодавства про захист економічної конкуренції зазначеними суб’єктами господарювання, до них будуть вжиті передбачені чинним законодавством заходи реагування.

 

Відділенням, в ході дослідження було встановлено, що обласне комунальне підприємство «Ліки Херсонщини» Херсонської обласної ради та підприємство комунальної власності області «Фармація» (м. Миколаїв), готуючись до конкурсних торгів, що проводили Комунальний заклад Херсонської обласної ради «Херсонський обласний онкологічний диспансер», Комунальний заклад Херсонської обласної ради «Обласний кардіологічний диспансер» та Комунальний заклад Херсонської обласної ради «Херсонський обласний госпіталь інвалідів та ветеранів війни», створювали лише видимість конкуренції на торгах, якої фактично не було. Поведінку аптекарів Відділенням визнано антиконкурентною та застосовані штрафні санкції. Одним з принципів здійснення закупівель, визначених статтею 3 Закону України «Про здійснення державних закупівель», є добросовісна конкуренція серед учасників. Коли ж учасники торгів домовляються між собою, принцип конкуренції не спрацьовує. За визначенням статті 1 зазначеного Закону, змова - домовленість між двома чи кількома учасниками процедури закупівлі, спрямована на встановлення ціни пропозиції конкурсних торгів або цінової пропозиції на штучних або неконкурентних рівнях з відома або без відома замовника.

 

Ринок рекламних послуг

Відділенням проведено дослідження ринку розміщення об’єктів зовнішньої реклами на території міста Херсона. За результатами розгляду колективного звернення розповсюджувачів реклами в місті Херсоні,

Як з’ясувало територіальне відділення, Виконком Херсонської міської ради, затвердивши рішенням від 19.02.2013 №25 «Правила розміщення та експлуатації об’єктів зовнішньої реклами та інформації в місті Херсоні», встановив не передбачені чинним законодавством України додаткові обмеження на ринку послуг з розміщення об’єктів зовнішньої реклами в адміністративних межах міста Херсона. При цьому ці правила суперечать Постанові КМУ, якою затверджено Типові правила розміщення об'єктів зовнішньої реклами для України в цілому. А саме, Виконкомом були введені додаткові, не передбачені чинним законодавством України, обмеження у встановленні пріоритету на місце розташування рекламного засобу, додаткові підстави для припинення дії дозволу в разі зміни містобудівної ситуації та підстави для анулювання дозволу до закінчення терміну його дії.

Адмінколегією Відділення такі дії Виконкому визнано порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, у вигляді антиконкурентних дій органу місцевого самоврядування.

На теперішній час, Виконком не погоджується з рішенням адміністративної колегії Відділення і намагається через суд скасувати це рішення. Взявши до уваги всі матеріали справи суд відмовив Виконкому в задоволенні позову, зобов'язавши його припинити порушення.

 

Результати роботи територіального відділення АМКУ на ринку надання житлово-комунальних послуг

В ході проведення дослідження ринків надання житлово-комунальних послуг, яке здійснюється на виконання Пріоритетів роботи Херсонського обласного територіального відділення АМКУ на 2014 рік, погоджених Головою Херсонської облдержадміністрації 31.12.2013, затверджених Головою АМКУ та з метою забезпечення єдиного, для всіх регіонів підходу до формування тарифів у сфері житлово-комунальних послуг постановою КМУ від 1 червня 2011 року № 869 «Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги» виявлено, що дії житлових організацій м.Херсон, які полягають у наданні послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій без врахування переліку послуг, визначеного Порядком формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій визначеним Постановою Кабміну, можуть призвести до ущемлення інтересів споживачів, оскільки вони не отримають Послуги від житлових організацій в повному обсязі, як це передбачено Порядком.

З метою припинення дій, що містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, усунення причин виникнення цих порушень і умов, що їм сприяють, керуючись статтею 46 Закону України "Про захист економічної конкуренції", адміністративна колегія Відділення 05 червня 2014 року рекомендувала комунальним підприємствам міста Херсона протягом трьох місяців з дня отримання рекомендацій вжити заходів щодо надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій за тарифами, сформованих відповідно до вимог Порядку формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, затвердженого Постановою КМУ від 01.06.2011 №869 «Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги», зокрема з урахуванням переліку послуг, визначеного цим Порядком та визначенням розміру кожної складової для цих тарифів.

Адміністративна колегія Відділення 03 червня 2014 року рекомендувала Виконавчому комітету Херсонської міської раді протягом трьох місяців з дня отримання рекомендацій вжити заходів щодо усунення причин та умов вчинення дій, що мають ознаки порушень законодавства про захист економічної конкуренції, шляхом: прийняття рішень, відповідно до яких комунальне підприємство матиме можливість здійснити розрахунки складових тарифу на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій; встановлення тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій для комунальних підприємств відповідно до вимог Порядку формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, затвердженого Постановою КМУ від 01.06.2011 № 869 «Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги» з урахуванням переліку послуг, визначеного цим Порядком, з визначенням розміру кожної складової для цих тарифів.

Строк виконання наданих рекомендацій сплив у вересні 2014 року.

На сьогоднішній день рекомендації Відділення не виконані, у зв’язку із чим, 18 грудня 2014 року адміністративною колегією Відділення прийнято розпорядження про початок розгляду справ за наявністю ознак порушень в діях комунальних підприємств, які надають послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій міста Херсон.

Окрім того, в ході проведення дослідження ринків надання житлово-комунальних послуг, Відділенням виявлені факти надання комунальними підприємствами міста послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій споживачам без укладення відповідних договорів, що є порушенням вимог чинного законодавства. Така поведінка комунальних підприємств призводить до ущемлення інтересів споживачів, оскільки підприємством не визначено коло своїх обов’язків та відповідальність при наданні послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, не визначено прав споживачів при отриманні цих послуг. Крім цього, у випадку не дотримання виконавцем послуг умов договору споживачі позбавлені можливості вирішення спорів у судовому порядку.

Адміністративна колегія Відділення у липні та вересні 2014 року прийняла рішення, визнавши такі дії комунальних підприємств м.Херсона порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, наклала на відповідачів штрафи та зобов’язала їх у двомісячний строк із дня отримання рішення вжити відповідні заходи та укласти із всіма споживачами договори про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій.

Ринок поводження з побутовими відходами.

Відділенням, відповідно до доручення АМК України від 02.04.2013 №13-01/142 проводиться дослідження на ринках у сфері поводження з побутовими відходами, зокрема, збору, вивезення, перероблення та захоронення побутових відходів.

В ході дослідження встановлено, що рішенням виконавчого комітету Херсонської міської ради від 11.03.2011 №118 виконавцем послуг із приймання та захоронення твердих побутових відходів визначено ТОВ «РИМЗ», яке у межах міста Херсона не має конкурентів на згаданому ринку, та займає монопольне (домінуюче) становище на ньому. Відповідно до вимог низки чинних нормативно-правових актів, ТОВ «РИМЗ» здійснило розрахунки витрат на послугу із захоронення побутових відходів та подало їх на затвердження виконкому Херсонської міської ради. Виконком, не дотримавшись принципу економічної обґрунтованості при встановленні тарифів на послугу із захоронення побутових відходів, допустив встановлення економічно необґрунтованого тарифу та прийняв рішення від 18.06.2013 року № 165. «Про встановлення та введення в дію тарифів на послуги із захоронення побутових відходів ТОВ «РИМЗ»

Фахівцями Відділення проведено аналіз здійснених ТОВ «РИМЗ» розрахунків та встановлено факт безпідставного завищення собівартості послуги із захоронення побутових відходів. Зазначене підтверджено й висновками обласної робочої групи з перевірки економічної обґрунтованості тарифів на житлово-комунальні послуги, створеній при Херсонській облдержадміністрації.

Адміністративна колегія Відділення визнала порушенням законодавства про захист економічної конкуренції діяння ТОВ «РИМЗ» та виконавчого комітету Херсонської міської ради. Рішенням Адмінколегії від 07.11.2013 року Виконком зобов’язано скасувати власне рішення від 18.06.2013 року № 165 «Про встановлення та введення в дію тарифів на послуги із захоронення побутових відходів ТОВ «РИМЗ» протягом 14 днів з дня набуття рішення Адмінколегії законної сили.

Цим же рішенням адмінколегії за порушення законодавства на ТОВ «РИМЗ» накладено штраф у сумі 68,0 тис. грн. та зобов’язано протягом одного місяця після скасування рішення Виконкому від 18.06.2013 року № 165 здійснити відповідні перерахунки споживачам послуги із захоронення побутових відходів.

Але, незважаючи на те, що рішення адмінколлегії АМКУ прийнято майже рік тому, до сьогоднішнього дня воно так і не виконано, рішення міськвиконкому №165 не скасовано, перерахунки споживачам не проведені.

І це при тому, що саме підприємство ТОВ «РИМЗ» визнало своє правопорушення і фактично виконало рішення адмінколлегіі, але виконавчий комітет Херсонської міської ради, який повинен був скасувати цей тариф і переглянути його з урахуванням того, що підприємство розробить нові цифри, довгий час не реагував на проблему взагалі.

У зв'язку з невиконанням Виконкомом Херсонської міської ради у встановлені законодавством терміни рішення АМКУ, Відділення звернулося до Господарського суду Херсонської області з позовом про зобов'язання виконати рішення. Рішенням Господарського суду від 29 серпня 2014 у справі №923/1087/14 позов задоволено в повному обсязі.

У процесі судового розгляду справи ТОВ «РИМЗ», щодо якого прийнято протиправне рішення (рішення виконкому від 18.06.2013року №165 «Про встановлення та введення в дію тарифів на послуги з захоронення побутових відходів ТОВ« РИМЗ»), заявляло клопотання про вступ у справу в якості третьої особи на стороні відповідача, у задоволенні якої судом відмовлено на підставі необґрунтованості такого клопотання.

Однак, ТОВ «РИМЗ» подано до Одеського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу, яку згідно з постановою того ж суду від 14.10.2014 р, задоволено, прийнято нове рішення, яким у задоволенні позову Відділенню відмовлено.

Задовольняючи апеляційну скаргу, судом апеляційної інстанції, при прийнятті постанови порушено норми матеріального та процесуального права, що стало підставою для оскарження такого рішення в касаційному порядку. Касаційну скаргу Відділення у Вищому господарському суді України задоволено, постановою від 16.12.2014 рішення суду апеляційної інстанції скасовано.

 

Ринок послуг з організації приймання платежів від фізичних осіб за спожиті житлово-комунальні послуги.

На виконання доручення Антимонопольного комітету України, Відділенням проводиться поглиблене дослідження ринку послуг з приймання платежів від споживачів за надані їм житлово-комунальні послуги.

З метою проведення ретельного, всебічного та об’єктивного дослідження, яке має соціальне спрямування та стосується інтересів широкого кола споживачів міста Херсон, Відділенням досліджуються питання тристоронніх взаємовідносин підприємств-надавачів житлово-комунальних послуг, кредитно-банківських установ, які безпосередньо здійснюють приймання готівкових платежів, та суб’єктів господарювання, які здійснюють інформаційно-технічний супровід процедури приймання платежів від споживачів житлово-комунальних послуг.

Відділенням одночасно досліджується питання порядку формування розмірів комісійної винагороди на користь суб’єктів господарювання, які здійснюють розрахунково-касове обслуговування та інформаційно-технічний супровід приймання готівкових платежів за надані житлово-комунальні послуги.

На теперішній час опрацьовується інформація, отримана від ряду підприємств-надавачів житлово-комунальних послуг міста Херсона та органів місцевої влади, за результатами опрацювання якої у разі встановлення ознак порушень законодавства про захист економічної конкуренції в діях суб’єктів господарювання, які є учасниками досліджуваного ринку, відділенням будуть вжиті заходи реагування в установленому чинним законодавством порядку.

Ринок будівництва житла.

Відділенням розглядається звернення мешканців м .Херсона, щодо можливих порушень законодавства про захист економічної конкуренції в діях ТОВ «Кредо-Інвест-Строй» та ТОВ «Південенерго». Крім того за дорученням АМКУ проводиться дослідження відповідних товарних ринків.

В ході проведення дослідження, в діях ТОВ «Кредо-Інвест-Строй» та ТОВ «Південенерго» встановлено ознаки порушень законодавства про захист економічної конкуренції, у зв’язку із чим, 18 грудня 2014 року адміністративною колегією Відділення прийнято розпорядження про початок розгляду справ відносно зазначених суб’єктів господарювання.

 

Стан виконання рішень адміністративної колегії Відділення, прийнятих відносно органів місцевого самоврядування.

Відділенням на постійній основі здійснюється контроль за станом виконання рішень, прийнятих адміністративною колегією. В переважній більшості рішення адміністративної колегії Відділення виконуються своєчасно, про те частина відповідачів у справах не мають бажання припиняти порушення законодавства про захист економічної конкуренції.

Оскільки згідно з частиною 2 статті 56 Закону України «Про захист економічної конкуренції» рішення органів Антимонопольного комітету України є обов’язковими до виконання, у разі відсутності належних доказів виконання рішень адміністративної колегії, Відділенням вживаються заходи реагування у відповідності до вимог чинного законодавства.

Так, протягом 2014 року Відділенням в порядку статті 25 Закону України «Про антимонопольний комітет України», статті 56 Закону України «Про захист економічної конкуренції» та статті 12 ГПК України було подано 9 позовних заяв до органів місцевого самоврядування, по яких судами прийняті рішення:

6 заяв до Виконавчого комітету Херсонської міської ради. По 4 справам рішеннями ГСХО позовні зави задоволено в повному обсязі, по 1 заяві – частково, 1 – на розгляді.

1 заява до Виконавчого комітету Наддніпрянської селищної ради. Рішенням ГСХО від 25.11.2014р. закрито провадження у справі у зв’язку з виконанням органом місцевого самоврядування рішення ХОТВ АМК України.

1 заява до Генічеської міської ради. Рішенням ГСХО від 09.12.2014р. позов задоволено частково. Зобов’язано провести конкурс, а в частині скасування рішення міськради – відмовлено. Після отримання повного тексту рішення буде направлена апеляційна скарга до Одеського апеляційного господарського суду.

1 заява до Виконавчого комітету Чаплинської міської ради про зобов’язання виконати рішення. Рішенням ГСХО від 24.07.2014р. позов задоволено. Відділенням подано заяву до ВДВС ГУЮ у Херсонській області. 03.10.2014р. відкрито виконавче провадження. Здійснюються виконавчі дії.

На теперішній час по 4 судовим рішенням направлено зави до ВДВС ГУЮ у Херсонській області щодо примусового виконання рішень, відкриті виконавчі провадження, здійснюються виконавчі дії.

На стадії розгляду в судових інстанціях різного рівня перебувають 13 рішень адміністративної колегії Відділення, прийнятих відносно органів місцевого самоврядування, із яких 8 рішень (61,5 відсотки) - по Херсонській міській раді та її структурних підрозділах.

Крім того, станом на 15.12.2014 року підготовлено для подання до суду позовні заяви щодо органів місцевого самоврядування, якими не виконано 13 рішень адміністративної колегії Відділення:

3 рішення – Цюрупинська міська рада та виконавчий комітет, 2 – Високопільська селищна рада та виконавчий комітет, 2 - Новокаховська міська рада та виконавчий комітет, 2 - Каховська міська рада та виконавчий комітет, 1 – виконавчий комітет Херсонської міської ради, 1 – Голопристанська міська рада, 1- Василівська сільська рада Каховського району та 1 – Тягинська сільська рада Бериславського району.

Основними порушеннями законодавства про захист економічної конкуренції у справах відносно органів місцевого самоврядування, є дії або бездіяльність останніх, які створюють умови для вчинення суб’єктами господарювання порушень законодавства про захист економічної конкуренції, а також мали негативний вплив на розвиток конкуренції на відповідних товарних ринках.

 

Більше за темою

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux