ПІВДЕННИМ МІЖОБЛАСНИМ ТЕРИТОРІАЛЬНИМ ВІДДІЛЕННЯМ АМКУ ВИЯВЛЕНІ ПОРУШЕННЯ ЗАКОНОДАВСТВА ПРО ЗАХИСТ ЕКОНОМІЧНОЇ КОНКУРЕНЦІЇ НА РИНКУ НАДАННЯ ПОСЛУГ З ПРОВЕДЕННЯ МЕДИЧНИХ ОГЛЯДІВ З МЕТОЮ ОТРИМАННЯ ДОПУСКУ ОСОБАМ ДО ЗАНЯТЬ ФІЗИЧНОЮ КУЛЬТУРОЮ ТА СПОРТОМ
В ході дослідження ринку надання послуг з проведення медичних оглядів Одеським обласним територіальним відділенням Антимонопольного комітету України (наразі - Південне міжобласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України, далі – Відділення) встановлено, що комунальне некомерційне підприємство “Одеський обласний лікарсько-фізкультурний диспансер” Одеської обласної ради” (далі - Диспансер) є суб’єктом господарювання, який здійснює діяльність на ринку надання послуг з проведення медичних оглядів з метою отримання допуску особам до занять фізичною культурою та спортом, у тому числі з обов’язковим диспансерним наглядом, зокрема обов’язкове проходження ЕКГ з навантаженням і висновком лікаря спортивної медицині на території міста Одеси та Одеської області, та має ознаки такого, що згідно із статтею 12 Закону України “Про захист економічної конкуренції” займає монопольне становище на зазначеному ринку, як таке що не мав жодного конкурента протягом 2018-2019.
Постановою КМУ від 17.09.1996 № 1138 затверджено вичерпний перелік платних послуг, які надаються в державних і комунальних закладах охорони здоров’я та вищих медичних навчальних закладах. Послуга з проведення медичних оглядів допуску осіб до занять фізичною культурою та спортом, у тому числі з обов’язковим диспансерним наглядом, до цього переліку не включена.
Відповідно до Статуту метою створення Диспансеру є реалізація державної політики у сфері охорони здоров’я, що передбачає проведення на території Одеси та Одеський області кваліфікованої, спеціалізованої, консультативної та первинної амбулаторно-поліклінічної медичної допомоги та реабілітації, без цілі отримання прибутку.
Крім того, калькуляції та зразки договорів (контрактів) на такі послуги узгоджуються з органом управління (Департамент охорони здоров’я Одеської обласної державної адміністрації) та уповноваженим органом Власника (Одеська обласна рада).
Дії Диспансеру у вигляді включення до розрахунку тарифу на послугу з проведення медичних оглядів з метою отримання допуску осіб до занять фізичною культурою та спортом, у тому числі з обов’язковим диспансерним наглядом тих витрат, які фінансуються за рахунок бюджету (оплата праці працівників, нарахування на заробітну плату, на медикаменти та перев’язувальні матеріали), містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого ч. 1 ст. 13 Закону України “Про захист економічної конкуренції” у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку, що може призвести до ущемлення інтересів споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.
Крім того, встановлення Диспансером умов щодо необхідності обов’язкового проходження ЕКГ з навантаженням і висновком лікаря спортивної медицині саме в КНП “ООЛФД” ООР” при отримані послуги з проведення медичних оглядів з метою отримання допуску особам до занять фізичною культурою та спортом, та враховуючи те, що статті витрат, які закладені у цей тариф (ціну) фінансуються за рахунок бюджетних коштів, призводить до того, що двічі одні і ті ж самі витрати (оплата праці, і нарахувань на заробітну плату, на медикаменти та перев’язувальні матеріали, на оплату оплату послуг (крім комунальних), на оплату комунальних послуг та енергоносіїв, на оплату теплопостачання, на оплату водопостачання та водовідведення, на оплату електроенергії) включені до статей витрат такої послуги та у кінцевому випадку, споживачі вимушені платити кошти у розмірі 104,52 грн на особу саме в Диспансері без альтернативи отримання таких послуг у інших суб’єктів господарювання, для того щоб отримати допуск осіб до занять фізичною культурою та спортом, у тому числі з обов’язковим диспансерним наглядом. При цьому слід зазначити, що в інших містах України такий допуск надається безкоштовно.
Таким чином, Дії Диспансеру містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого п. 2 ст. 50, п. 1 ч. 2 ст. 13 Закону України “Про захист економічної конкуренції”, у вигляді встановлення таких умов придбання товару, які неможливо було б встановити за умов існування значної конкуренції на ринку, що призводить до ущемлення інтересів споживачів.
Керуючись статтею 14 Закону України “Про Антимонопольний комітет України”, статтею 46 Закону України “Про захист економічної конкуренції”11 червня 2020 року адміністративна колегія Відділення надала обов’язкові для розгляду рекомендації:
- Комунальному некомерційному підприємству “Одеський обласний лікарсько-фізкультурний диспансер” Одеської обласної ради” припинити дії, які містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбачених п. 2 ст. 50, п. 1 ч. 2 ст. 13 та п. 2 ст. 50, ч. 1 ст. 13 Закону України “Про захист економічної конкуренції” Закону України “Про захист економічної конкуренції”;
- Департаменту охорони здоров’я Одеської обласної державної адміністрації припинити дії у вигляді легітимації вчинення Диспансером порушення законодавства про захист економічної конкуренції, а саме в узгодженні Департаментом охорони здоров’я Одеської обласної державної адміністрації Диспансеру цін (тарифів) на проведення медичного огляду з метою отримання допуску особам до занять фізичною культурою та спортом від 27.02.2018, зокрема обов’язкове проходження ЕКГ із фізичним навантаженням і консультацію лікаря спортивної медицини, до розрахунку, яких включені витрати, які фінансуються за рахунок бюджету;
- Управлінню обласної ради з майнових відносин припинити дії у вигляді легітимації вчинення Диспансером порушення законодавства про захист економічної конкуренції, а саме в узгодженні Управлінням обласної ради з майнових відносин Диспансеру цін (тарифів) на проведення медичного огляду з метою отримання допуску особам до занять фізичною культурою та спортом від 27.02.2018, зокрема обов’язкове проходження ЕКГ із фізичним навантаженням і консультацію лікаря спортивної медицини, до розрахунку, яких включені витрати, які фінансуються за рахунок бюджету.