Одеським обласним територіальним відділенням АМКУ (далі - Відділення) проводилось дослідження стану конкуренції на ринку перевезень пасажирів на приміських автобусних маршрутах загального користування на території Одеської області.
Відповідно до статей 43, 44 Закону України «Про автомобільний транспорт» визначення автомобільного перевізника на автобусному маршруті загального користування здійснюється виключно на конкурсних засадах, організація проведення конкурсу та визначення умов перевезень покладаються на органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування. Зокрема, на конкурс виносяться маршрути із затвердженими паспортами. У свою чергу паспорт маршруту визначається як документ, що містить схему маршруту, розклад руху, таблицю вартості проїзду, графіки режимів праці та відпочинку водіїв тощо.
Враховуючи, що вартість проїзду повинна затверджуватися як частина паспорта маршруту і, крім того, є істотною умовою договору про перевезення, під умовами організації перевезень, які встановлюються у договорах про організацію перевезень пасажирів на автобусному маршруті загального користування, що укладаються між державними адміністраціями та перевізниками, слід розуміти і ціну (вартість) перевезення пасажирів, тим більше, що перевізники під час проведення конкурсу для визначення відповідного перевізника на автобусних маршрутах загального користування мають змагатися між собою, у тому числі за допомогою пропозиції встановлення відповідної ціни (вартості) послуг перевезення.
У ході дослідження Відділенням було виявлено, що в умовах конкурсу на визначення перевізників на перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування (які не виходять за межі району), вартість перевезення, умови за яких можлива зміна вартості перевезень, порядок (умови) ініціювання та внесення таких змін у договори, організаторами конкурсів не обумовлювалися.
Отже, системна бездіяльність відповідних державних адміністрацій, а саме відсутність вимоги до перевізників під час їх конкурсного відбору щодо визначення ними вартості, може призвести до виникнення ознак порушення законодавства про захист економічної конкуренції.
Керуючись ст. 14 Закону України «Про Антимонопольний комітет України», адміністративна колегія Відділення у лютому та березні 2019 року надала відповідні рекомендації Ананьївській, Арцизькій, Балтській, Березівській, Білгород-Дністровській, Болградській, Великомихайлівській, Захарівській, Лиманській, Любашівській, Подільській, Ренійській, Савранській, Саратській, Татарбунарській, Тарутинській та Ширяївській районним державним адміністраціям Одеської області забезпечити проведення конкурсного відбору перевізників з урахуванням вартості їх послуг, за результатами якого укладати договори про організацію перевезень пасажирів.