| ЗАХИСТ КОНКУРЕНЦІЇ на Херсонщині | |
грудень 2019 року Щоквартальний вісник Херсонського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України www.amc.gov.ua |
Офіційно
Інформація про роботу територіального відділення
Протягом ІV кварталу 2019 року до Херсонського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України (далі – Відділення) надійшло 11 заяв, переважна більшість яких отримана від юридичних осіб щодо діяльності монополістів на ринках енерго-, тепло-, газо- та водопостачання і водовідведення.
За зазначений період часу Відділенням розглянуто 9 заяв.
Відділенням також розглянуто 14 звернень громадян.
За ІV квартал 2019 року Відділенням розглянуто 11 справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції та накладено на порушників законодавства штрафні санкції на суму більше 5,1 млн. грн.
За результатами розгляду справ припинено 11 порушень законодавства про захист економічної конкуренції.
Державні закупівлі
Адміністративною колегією Відділення прийнято рішення по трьох справах за встановленими ознаками вчинення антиконкурентних узгоджених дій під час участі у торгах
Херсонським обласним територіальним відділенням Антимонопольного комітету України було здійснено заходи державного контролю за дотриманням ТОВ «Пирятинське РТП» та ТОВ «ВК БУДАГРОМАШ» (наразі - ТОВ «Долмі Люкс») законодавства про захист економічної конкуренції під час їх спільної участі у закупівлях на території України сільськогосподарської та іншої техніки протягом 2016-2018 років. За результатами здійснених заходів, встановлено, що вказані суб’єкти господарювання узгодили власну поведінку під час підготовки та участі у торгах (75 процедур закупівель на загальну суму понад 80 млн.грн).
У зв’язку з цим, 18 листопада 2019 року на засіданні адміністративної колегії Відділення прийнято рішення про порушення ТОВ «Пирятинське РТП» та
ТОВ «Долмі Люкс» законодавства про захист економічної конкуренції, передбачених пунктом 1 статті 50, пунктом 4 частини другої статті 6 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді анти конкурентних узгоджених дій, які стосуються спотворення результатів торгів.
За вказані порушення на кожного з суб’єктів господарювання рішенням адмінколегії Відділення накладено штрафні санкції на суму 5,1 млн. грн.
При закупівлі Державним підприємством «Одеська об’єднана дирекція будівництва водогосподарських об’єктів» із закупівлі: ДСТУ Б.Д.1.1-1-2013 «Реконструкція насосної станції НС №1 каналу Р-5-1-1 Генічеського УВГ Генічеського району Херсонської області» (Ідентифікатор закупівлі UA-2017-08-19-000260-b) та при закупівлі Державним підприємством «Одеська об’єднана дирекція будівництва водогосподарських об’єктів» із закупівлі: ДСТУ Б.Д.1.1-1-2013 «Реконструкція насосної станції №3 каналу Р-5-1-1 Генічеського УВГ Генічеського району Херсонської області» (Ідентифікатор закупівлі UA-2017-08-19-000313-b)
Відділенням встановлено, що товариство з обмеженою відповідальністю «Траст Імпорт» (ідентифікаційний код юридичної особи 39003763) та приватне підприємство «Універсалгазбуд» » (ідентифікаційний код юридичної особи 34195762) вчинили порушення, передбачене пунктом 4 частини другої статті 6, пунктом 1 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді антиконкурентних узгоджених дій, які стосуються спотворення результатів торгів.
Тобто, поведінка претендентів під час участі у зазначених торгах була заздалегідь погодженою та не мала на меті ведення конкурентної боротьби.
За визначенням закону щодо публічних закупівель, розпорядник коштів має вибрати найкращу пропозицію з числа поданих претендентами. Проте, у сфері держзакупівель часто існує практика, коли суб’єкти замість того, щоб конкурувати у чесній боротьбі, між собою домовляються. Адже коли існує справедлива ціна, і відповідно, справедлива пропозиція, тоді виграватиме кращий із них.
У зазначених торгах цього не відбулося. Учасники лише створювали видимість конкуренції, якої фактично не було.
Також, порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбачене пунктом 1 статті 50, пунктом 4 частини другої статті 6 Закону України «Про захист економічної конкуренції» у вигляді антиконкурентних узгоджених дій, які стосуються спотворення результатів торгів було встановлено Відділенням в діях
ТОВ «Буфет і К» (ідентифікаційний код юридичної особи 39461162) та ТОВ «Світ школяра 2010» (ідентифікаційний код юридичної особи 39272385) під час участі у Процедурі закупівлі, проведеної Херсонським Таврійським ліцеєм мистецтв Херсонської міської ради із закупівлі послуги з організації харчування учнів Херсонського Таврійського ліцею мистецтв та в пришкільному оздоровчому таборі (Ідентифікатор закупівлі UA-2017-12-18-001953-b).
Щодо неподання інформації на вимогу Відділення
Протягом ІV кварталу 2019 року Відділенням прийняті рішення про накладення штрафу за неподання інформації, подання інформації не в повному обсязі на
ПП Левас», ТОВ «ТПК «Укрпроменерго»,
ФОП Карапетяна С.А., ТОВ «Ерідан», ТОВ «Вугільна компанія «Оріон» та Фоп Рагуліна А.А.
Звертаємо увагу на те, що повноваження Антимонопольного комітету України та його територіальних відділень визначено Законом України «Про Антимонопольний комітет України». Відповідно до цього Закону органи АМКУ під час реалізації покладених державою завдань мають право одержувати від суб’єктів господарювання необхідну інформацію, у тому числі інформацію з обмеженим доступом. Вимоги голови територіального відділення є обов’язковими для виконання у встановлені терміни.
Пріоритетним завданням для органів АМКУ є не накладення штрафів за неподання інформації на вимогу Відділення, а отримання відповідної інформації. При цьому, неподання інформації у встановлені строки, подання неповної та недостовірної інформації створює перешкоди для виконання територіальним відділенням завдань, передбачених законодавством про захист економічної конкуренції.
Тому застерігаємо суб’єктів господарювання бути поміркованими та уважними до отриманих вимог та надавати повну та достовірну інформацію на вимоги у встановлені головою Відділення строки.
Дослідження щодо дотримання законодавства про захист від недобросовісної конкуренції
Адміністративною колегією Відділення дії фізичної особи - підприємця Кожушко О.В., які полягають у неправомірному використанні у своїй господарській діяльності позначення «LVIV CROISSANTS» без дозволу (згоди) суб'єкта господарювання ТОВ «ФАСТ ФУД ФРАНЧАЙЗИНГ ГРУП», який раніше почав використовувати таке позначення у господарській діяльності, що призвело до змішування з діяльністю цього суб'єкта господарювання визнано порушенням законодавства про захист від недобросовісної конкуренції, передбаченим статтею 4 Закону України «Про захист від недобросовісної конкуренції». На ФОП Кожушко О.В. було накладено штраф, відповідно до чинного законодавства.
Також адміністративною колегією Відділення було визнано, що дії
ФОП Пастернак О.Г. у виді не зазначення на ціннику товару інформацію про одиницю реалізації товару (а саме, що 18.90 грн – це вартість однієї одиниці аксесуарів для волосся (Арт.Р7111) (Резинка Рапунцель Україна), а не набору з двох одиниць),
ФОП Пастернак О.Г мають ознаки порушення законодавства, про захист економічної конкуренції передбаченого статтею 151 Закону України «Про захист від недобросовісної конкуренції», у вигляді поширення інформації, що вводить в оману.
ФОП Пастернак О.Г. надано обов’язкові для розгляду рекомендації припинити дії, які містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого статтею 151 Закону України «Про захист від недобросовісної конкуренції» у вигляді поширення інформації, що вводить в оману, зокрема, шляхом зазначення на цінниках товарів інформації про одиницю реалізації товару, та утримуватися від вчинення таких дій в подальшому.
Роз’яснення
Відділення звертає увагу підприємців на вимоги Закону України «Про захист економічної конкуренції» щодо виконання рішень та розпоряджень органів Антимонопольного комітету України, голів його територіальних відділень. Зокрема, статтею 56 Закону України «Про захист економічної конкуренції» передбачено, що рішення та розпорядження органів Антимонопольного комітету України, голів його територіальних відділень є обов'язковими до виконання (частина друга). Особа, на яку накладено штраф за рішенням органу Антимонопольного комітету України, сплачує його у двомісячний строк з дня одержання рішення про накладення штрафу. Таким чином, протягом п’яти днів з дня сплати штрафу суб’єкт господарювання зобов’язаний надіслати відповідно до Антимонопольного комітету України або його територіального відділення документи, що підтверджують сплату штрафу. Частиною п’ятою статті 56 Закону України «Про захист економічної конкуренції» передбачено, що за кожний день прострочення сплати штрафу стягується пеня у розмірі півтора відсотка від суми штрафу. Відповідно до пункту 2 оглядового листа Вищого господарського суду України від 04.04.2012 №01-06/418/2012 «Про деякі питання практики вирішення спорів, пов'язаних із застосуванням конкурентного законодавства» у випадку порушення законодавства про захист економічної конкуренції пеня, передбачена статтею 56 Закону України «Про захист економічної конкуренції», не лише має безальтернативний характер, але й не потребує прийняття уповноваженим органом рішення про її застосування, внаслідок чого не підпадає під
визначення адміністративно-господарських санкцій у розумінні статей 238 - 239,
249 - 250 Господарського кодексу України. Разом з цим, нарахування пені припиняється з дня прийняття господарським судом рішення про стягнення відповідного штрафу. Також, нарахування пені зупиняється на час розгляду чи перегляду господарським судом справи про визнання недійсним рішення органу Антимонопольного комітету України про накладення штрафу, відповідного рішення (постанови) господарського суду. Аналогічна правова позиція міститься і у постанові пленуму Вищого господарського суду України №15 від 26.12.2011 «Про деякі питання практики застосування конкурентного законодавства». У разі несплати суб'єктом господарювання у добровільному порядку штрафу за порушення законодавства про захист економічної конкуренції та пені за прострочення сплати цього штрафу стягнення цих сум штрафу та пені проводиться у судовому порядку відповідно до статті 25 Закону України «Про Антимонопольний комітет України». Суми стягнутих штрафів та пені зараховуються до державного бюджету.
Таким чином, на виконання зазначених вимог чинного законодавства Відділення протягом січня-березня поточного року підготувало та направило до господарського суду Херсонської області 3 позови з вимогами про стягнення штрафу та пені за прострочення його сплати до Державного бюджету України з підприємств та фізичних осіб – підприємців, які своєчасно не виконали рішення адмінколегії Відділення.
Контакти:
Адреса: пр. Ушакова, 47, м. Херсон, 73000
Тел.: 31-60-29
Факс: 49-82-01, 49-82-29
Е-mail: khs@amсu.gov.ua