|
| ЗАХИСТ КОНКУРЕНЦІЇ на Херсонщині |
|
| Грудень 2017 року Щоквартальний вісник Херсонського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України www.amc.gov.ua | ||
Офіційно
Інформація про роботу територіального відділення
Протягом 2017 року до Херсонського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України (далі – Відділення) надійшло 155 заяв, переважна більшість яких отримана від фізичних осіб щодо діяльності монополістів на ринках енерго-, тепло-, газо- та водопостачання і водовідведення.
За зазначений період часу Відділенням розглянуто 126 заяв, за результатами розгляду 35 із них розпочато розгляд справ за встановленими ознаками порушення законодавства про захист економічної конкуренції.
За 2017 рік Відділенням розглянуто 31 справу про порушення законодавства про захист економічної конкуренції та накладено на порушників законодавства штрафні санкції на суму 823,114 тис. грн, сплачено порушниками до державного бюджету штрафів та пені 486,835 тис. грн.
На виконання рекомендацій адмінколегії Відділення припинено 37 діянь, які містили ознаки порушень законодавства про захист економічної конкуренції.
Найбільшу питому вагу із припинених порушень займають порушення у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем – 36 %, антиконкурентні дії органів влади та місцевого самоврядування – 22 %, недобросовісної конкуренції – 17 %.
Одним із показників ефективності діяльності територіального підрозділу Антимонопольного комітету України є розмір економічного ефекту від припинення порушень законодавства про захист економічної конкуренції (дій, які містять ознаки порушень).
Економічним ефектом є економія витрат фізичних чи юридичних осіб на придбання товарів, економія витрат бюджетів різних рівнів, або недопущення збільшення таких витрат,
отриманих в результаті припинення органом Комітету порушень та дій, які мають ознаки порушень законодавства про захист економічної конкуренції.
Так, завдяки вжитим Відділенням заходам за 2017 рік забезпечено економічний ефект у сумі 19,06 млн.грн.
Державні закупівлі
Притягнуто до відповідальності СП «ВАІК», ТОВ «СП «Стан Комплект», ТОВ «Співдружність – Моноліт» та ТОВ «Гудвіл КО» за вчинення антиконкурентних узгоджених дій під час участі у торгах
Відділенням за результатами дослідження процедури закупівлі ПАТ «Енергопостачальна компанія «Херсонобленерго» електророзподільної та контрольної апаратури, було виявлено, що СП ТОВ "ВА І К" (м. Київ) та ТОВ «СП «Стан КОМПЛЕКТ» (м. Київ), а також, ТОВ «Співдружність –Моноліт» (м. Запоріжжя) та ТОВ «Гудвіл КО» (м. Київ) узгодили свої пропозиції при підготовці документів, наданих у складі пропозицій конкурсних торгів. Тобто, поведінка претендентів під час участі у процедурі закупівлі була заздалегідь погодженою та не мала на меті ведення конкурентної боротьби.
За визначенням закону щодо публічних закупівель розпорядник коштів має вибрати найкращу пропозицію з числа поданих претендентами. Проте, у сфері держзакупівель часто існує практика, коли суб’єкти замість того, щоб конкурувати у чесній боротьбі, між собою домовляються. Адже коли існує справедлива ціна, і відповідно, справедлива пропозиція, тоді виграватиме кращий із них.
У даному випадку цього не відбулося. Учасники лише створювали видимість конкуренції, якої фактично не було.
Адміністративною колегією Відділення прийнято 2 рішення, а саме: відносно СП ТОВ "ВА І К", ТОВ «СП «Стан КОМПЛЕКТ» та ТОВ «Співдружність –Моноліт», ТОВ «Гудвіл КО», якими їх дії визнано порушеннями законодавства про захист економічної конкуренції, у вигляді антиконкурентних узгоджених дій, які стосуються спотворення результатів торгів. На порушників законодавства накладено штрафи на загальну суму 272,0 тис.грн.
ТОВ «ЕКО» (мережа магазинів «ЕКО-Маркет») припинило дії, які мали ознаки порушення законодавства про захист від недобросовісної конкуренції
Відділенням за результатами розгляду заяви мешканця м. Херсона встановлено, що ТОВ «ЕКО» (м. Київ) у магазинах на цінниках продукції (ковбаса «Салямі фуршетна» ТМ «Глобино») розміщувало дані про придатність до застосування продукту харчування, які перевищували встановлений виробником граничний термін споживання, тобто поширювало інформацію, яка може вводити в оману споживачів.
Відділенням було проведено анкетування серед споживачів цієї продукції. Опитуванням було охоплено жителів 14 найбільших міст України, оскільки мережа магазинів «Еко-Маркет» є досить розгалуженою, а самі магазини розміщені в містах.
Дослідженням встановлено, що дії ТОВ «ЕКО», які полягають у зазначенні на ціннику виробу ковбаса «Салямі фуршетна» ТМ «Глобино» дати кінцевої реалізації виробу, яка перевищує встановлений виробником термін на 6 днів, містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого статтею 151 Закону України «Про захист від недобросовісної конкуренції», у вигляді поширення інформації, що вводить в оману шляхом повідомлення суб’єктом господарювання невизначеному колу осіб неправдивих відомостей, зокрема внаслідок обраного способу їх викладення, що можуть вплинути на наміри цих осіб щодо придбання товарів цього суб’єкта господарювання.
У зв’язку з цим, адміністративною колегією Відділення було надано ТОВ «ЕКО» обов’язкові до розгляду рекомендації вжити заходів щодо усунення причин та умов вчинення дій, які містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, шляхом вилучення з обігу в торговельній мережі «ЕКО-Маркет» продукції, строк придатності до споживання (використання) якої, зазначений на цінниках (додаткових стікерах, наклеєних безпосередньо в магазинах), перевищує встановлені виробниками граничні терміни споживання (використання), та утримуватися від вчинення таких дій у подальшому.
ТОВ «ЕКО» виконало рекомендації Відділення.
Адміністративною колегією Відділення внесено рекомендації суб’єктам господарювання, які в м. ХерсонІ надають послуги із ТЕХНІЧНОГО обслуговування ліфтів у багатоквартирних будинках
За результатами розгляду чисельних звернень громадян Відділенням було встановлено, що ТОВ «XXI сторіччя –Херсонсервіс», ПрАТ «Херсонліфт» та ТОВ «Херсонліфт» з 01.02.2017 підвищили вартість послуги з технічного обслуговування ліфтів у будинках, де створені об’єднання співвласників багатоквартирних будинків (надалі – ОСББ) до 0,39 грн за одну поїздку, при цьому вартість зазначеної послуги для мешканців багатоквартирних житлових будинків у м. Херсоні, які обслуговують житлово-експлуатаційні організації, залишилася на рівні 0,18 грн.
Таким чином, в діях цих суб’єктів господарювання у вигляді застосування з 01.02.2017 року різних цін на послуги з технічного обслуговування ліфтів для однієї категорії споживачів – «населення», що може призвести до ущемлення інтересів споживачів мешканців багатоквартирних будинків, де створені ОСББ, встановлено ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, у вигляді зловживання монопольним становищем на ринку послуг з технічного обслуговування ліфтів, шляхом застосування різних цін до рівнозначних угод з покупцями без об'єктивно виправданих на те причин.
У зв’язку з цим, адміністративною колегією Відділення було рекомендовано ТОВ «XXI сторіччя –Херсонсервіс», ПрАТ «Херсонліфт» та ТОВ «Херсонліфт» вжити повних і вичерпних заходів щодо усунення причин та умов вчинення дій, які містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, шляхом встановлення однакових цін на послуги з технічного обслуговування ліфтів, як для багатоквартирних житлових будинків, у яких створені об’єднання співвласників багатоквартирного будинку, так і для житлових будинків, які обслуговують житлово-експлуатаційні організації.
На виконання зазначених рекомендацій ТОВ «XXI сторіччя –Херсонсервіс», ПрАТ «Херсонліфт» та ТОВ «Херсонліфт» повідомили про підписання додаткових угод, відповідно до умов яких, встановлено однакову вартість на послуги з технічного обслуговування ліфтів на рівні 0,39 грн за поїздку для всіх багатоквартирних будинків, на підставі відповідних рішень Херсонської міської ради, якими затверджено вартість послуг на утримання будинків і споруд та прибудинкових територій.
Таким чином, зазначеними суб’єктами господарювання виконано рекомендації адміністративної колегії Відділення в повному обсязі.
Дослідження ринку перевезення пасажирів автомобільним транспортом загального користування на приміських та міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутах
За результатами розгляду колективного звернення жителів с. Садове та с. Кізомис щодо підвищення перевізником ТОВ «Іксора» у січні 2017 вартості послуг з перевезення пасажирів на маршрутах Херсон-Садове та Херсон-Кизомис, Відділенням було встановлено, що це підвищення відбулося без внесення відповідних змін до Договору на перевезення пасажирів автомобільним транспортом на приміських внутрішньообласних автобусних маршрутах загального користування, який укладено між ТОВ «Іксора» – переможцем конкурсу на перевезення пасажирів на зазначених маршрутах, та Управлінням транспорту, дорожньої інфраструктури та зв'язку Херсонської обласної державної адміністрації (надалі – Організатор).
Тому, в діях ТОВ «Іксора», які полягають у підвищенні вартості перевезення пасажирів на один кілометр на приміських внутрішьообласних автобусних маршрутах Херсон-Садове, Херсон - Кізомис без узгодження з Організатором перевезення на цих маршрутах, встановлено ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, у вигляді зловживання монопольним становищем на ринку послуг з перевезення пасажирів автомобільним транспортом загального користування на приміських внутрішьообласних автобусних маршрутах, що призвело до ущемлення інтересів споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.
У зв’язку з цим, адміністративною колегією Відділення у грудні 2017 року внесено ТОВ «Іксора» рекомендації припинити дії, в яких встановлено ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, шляхом узгодження з Організатором нових тарифів на послуги з перевезення пасажирів на приміських внутрішьообласних автобусних маршрутах, на яких Організатором перевезень ТОВ «Іксора» визнано переможцем конкурсу.
Наразі ТОВ «Іксора» проходить процедуру узгодження з Організатором нових тарифів на послуги з перевезення пасажирів на всіх приміських внутрішьообласних автобусних маршрутах.
Херсонським обласним територіальним відділенням АМКУ здійснюється постійний моніторинг нормативно-правових актів та їх проектів відповідних органів місцевої влади, органів місцевого самоврядування та їх виконавчих органів на предмет дотримання вимог Закону України «Про державну допомогу суб`єктам господарювання»
Згідно з дорученням Голови Антимонопольного комітету України, Відділення залучено до процесу моніторингу державної допомоги суб`єктам господарювання, шляхом:
– аналізу проектів нормативно-правових актів, що надходитимуть на погодження до територіального відділення;
– аналізу проектів нормативно-правових актів, що надходили на погодження до територіального відділення з початку 2017 року;
– аналізу чинних нормативно-правових та розпорядчих актів, інформація про які є у вільному доступі (зокрема на офіційних сайтах відповідних органів влади та місцевого самоврядування);
на предмет наявності в них будь-яких заходів підтримки суб’єктів господарювання у будь-якій формі за рахунок місцевих органів.
Враховуючи викладене, пропонуємо заздалегідь повідомляти про відповідний захід державної допомоги Уповноважений орган – Антимонопольний комітет України. Разом з цим, таку інформацію також можливо подати за допомогою Порталу державної допомоги, посилання на який знаходиться на офіційному веб-сайті АМКУ в рубриці «Державна допомога суб`єктам господарювання».
Роз’яснення |
Відділення звертає увагу підприємців на вимоги Закону України "Про захист економічної конкуренції" щодо виконання рішень та розпоряджень органів Антимонопольного комітету України, голів його територіальних відділень. Зокрема, статтею 56 Закону України "Про захист економічної конкуренції" передбачено, що рішення та розпорядження органів Антимонопольного комітету України, голів його територіальних відділень є обов'язковими до виконання (частина друга). Особа, на яку накладено штраф за рішенням органу Антимонопольного комітету України, сплачує його у двомісячний строк з дня одержання рішення про накладення штрафу. Таким чином, протягом п’яти днів з дня сплати штрафу суб’єкт господарювання зобов’язаний надіслати відповідно до Антимонопольного комітету України або його територіального відділення документи, що підтверджують сплату штрафу. Частиною п’ятою статті 56 Закону України «Про захист економічної конкуренції» передбачено, що за кожний день прострочення сплати штрафу стягується пеня у розмірі півтора відсотка від суми штрафу. Відповідно до пункту 2 оглядового листа Вищого господарського суду України від 04.04.2012 №01-06/418/2012 «Про деякі питання практики вирішення спорів, пов'язаних із застосуванням конкурентного законодавства» у випадку порушення законодавства про захист економічної конкуренції пеня, передбачена статтею 56 Закону України "Про захист економічної конкуренції", не лише має безальтернативний характер, але й не потребує прийняття уповноваженим органом рішення про її застосування, внаслідок чого не підпадає під визначення адміністративно-господарських санкцій у розумінні статей 238 - 239, 249 - 250 Господарського кодексу України. Разом з цим, нарахування пені припиняється з дня прийняття господарським судом рішення про стягнення відповідного штрафу. Також, нарахування пені зупиняється на час розгляду чи перегляду господарським судом справи про визнання недійсним рішення органу Антимонопольного комітету України про накладення штрафу, відповідного рішення (постанови) господарського суду. Аналогічна правова позиція міститься і у постанові пленуму Вищого господарського суду України №15 від 26.12.2011 «Про деякі питання практики застосування конкурентного законодавства». У разі несплати суб'єктом господарювання у добровільному порядку штрафу за порушення законодавства про захист економічної конкуренції та пені за прострочення сплати цього штрафу стягнення цих сум штрафу та пені проводиться у судовому порядку відповідно до статті 25 Закону України «Про Антимонопольний комітет України». Суми стягнутих штрафів та пені зараховуються до державного бюджету.
Таким чином, на виконання зазначених вимог чинного законодавства Відділення протягом січня-грудня поточного року підготувало та направило до господарського суду Херсонської області 23 позови з вимогами про стягнення штрафу та пені за прострочення його сплати до Державного бюджету України з підприємств та фізичних осіб – підприємців, які своєчасно не виконали рішення адмінколегії Відділення.
Контакти:
Адреса: пр. Ушакова, 47, м. Херсон, 73000
Тел.: 31-60-29
Факс: 49-82-01, 49-82-29
Е-mail: khs@amсu.gov.ua