|
| ЗАХИСТ КОНКУРЕНЦІЇ на Херсонщині |
|
| Грудень 2015 року Щоквартальний вісник Херсонського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України www.amc.gov.ua | ||
Офіційно
Інформація про роботу територіального відділення
Протягом 2015 року до Херсонського обласного територіального відділення АМКУ (надалі – Відділення) надійшло 220 звернень, що менше на 16,7 відс. в порівнянні з аналогічним періодом 2014 року. Переважна більшість заяв надійшла від фізичних осіб щодо діяльності монополістів на ринках енерго-, тепло-, газо- та водопостачання і водовідведення.
Відділенням розглянуто 206 звернень, за результатами розгляду 34-х із них розпочато розгляд справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції.
За звітний період поточного року було розглянуто 108 про справи порушення законодавства про захист економічної конкуренції та накладено на порушників штрафних санкцій на суму 1640,2 тис. грн, сплачено до державного бюджету штрафів та пені 1287,1 тис. грн.
За результатами розгляду справ припинено 153 порушення. На виконання рекомендацій Відділення було припинено 109 діянь, які містили ознаки порушень законодавства про захист економічної конкуренції. Найбільшу питому вагу із припинених порушень займають порушення у вигляді зловживання монопольним становищем - 38%, антиконкурентних узгоджених дій – 30%, та недобросовісної конкуренції -26%.
Одним із показників ефективності діяльності територіального підрозділу Антимонопольного комітету України є розмір економічного ефекту від припинення порушень законодавства про захист економічної конкуренції (дій, які містять ознаки порушень) та обсяг реалізації товарів, стосовно яких поновлено належні умови конкуренції.
Економічним ефектом є економія витрат фізичних чи юридичних осіб на придбання товарів, економія витрат бюджетів різних рівнів, або недопущення збільшення таких витрат, отримані в результаті припинення органами Комітету порушень та дій, які мають ознаки порушень.
Так, завдяки вжитим заходам за 2015 рік Відділенням забезпечено економічний ефект у сумі 43,4 млн.грн та обсяг реалізації товарів, стосовно яких поновлено належні умови конкуренції - 84,0 млн.грн.
Антиконкурентні дії органів влади та місцевого самоврядування
Дії Виконавчого комітету Білозерської селищної ради визнано порушенням законодавства
В ході дослідження товарних ринків, в тому числі ринку надання послуг з вивезення побутових відходів в межах смт. Білозерка Відділенням встановлено, що Виконавчий комітет Білозерської селищної ради рішенням від 29.04.2010 №30 визначив МКП «Водограй» виконавцем послуг з вивезення твердих побутових відходів без проведення відповідної конкурсної процедури, а також рішенням від 25.09.2014 № 57 встановив для МКП «Водограй» тариф на вивезення рідких побутових відходів без визначення МКП «Водограй» виконавцем цих послуг, що суперечить чинним законодавчим та нормативно-правовим актам України.
Рішенням адміністративної колегії Херсонського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України такі дії Виконавчого комітету Білозерської селищної ради визнано порушеннями законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченими пунктом 3 статті 50, абзацом 7 частини 2 статті 15, статтею 17 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді антиконкурентних дій органу місцевого самоврядування, що полягають у наданні окремому суб’єкту господарювання переваг, які ставлять його у привілейоване становище стосовно конкурентів та у вигляді створення умов для вчинення порушень законодавства про захист економічної конкуренції.
Херсонську міську раду зобов’язано припинити порушення законодавства про захист економічної конкуренції
Розгляд справи було розпочато за результатами розгляду заяви ПАТ «ЕК «Херсонобленерго» щодо можливих порушень законодавства про захист економічної конкуренції Херсонською міською радою та Управлінням транспортної дорожньої інфраструктури і зв’язку Херсонської міської ради під час видачі технічних умов з безпеки дорожнього руху на платній основі.
Рішенням адміністративної колегії Відділення дії Херсонської міської ради у вигляді прийняття рішення від 12.09.2014 № 1480, яким встановлено власні надходження Управління транспортної, дорожньої інфраструктури і зв’язку Херсонської міської ради від надання платних послуг за видачу технічних умов на влаштування водовідведення, підключення до каналізаційних, теплових, водопровідних мереж, видачу технічних умов на забезпечення безпеки дорожнього руху та надання довідки про дорожню обстановку та технічні засоби, призначені для організації та регулювання дорожнього руху, що не передбачено чинним законодавством України, визнано порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, у вигляді у вигляді схилення до порушень законодавства про захист економічної конкуренції.
Херсонську міську раду зобовязано в двомісячний строк з дня отримання рішення припинити порушення законодавства про захист економічної конкуренції, шляхом скасування власного рішення від 12.09.2014 № 1480 «Про затвердження Положення про власні надходження управління транспортної, дорожньої інфраструктури і зв’язку Херсонської міської ради».
Захист економічної конкуренції у сфері житлово-комунальних послуг
Територіальне відділення наклало штраф на МКП «Водограй» Білозерської селищної ради за зловживання монопольним становищем на ринку
За результатами розгляду заяви споживача послуг з вивезення твердих побутових відходів щодо дій МКП «Водограй» у вигляді встановлення вартості послуги з вивезення твердих побутових відходів у розмірі 20,20 гривень з особи без здійснення розрахунку економічно обґрунтованих витрат та не надання їх органу місцевого самоврядування для встановлення тарифу на ці послуги, що суперечить чинному законодавству України, виявлено порушення МКП «Водограй» законодавства про захист економічної конкуренції.
Рішенням адміністративної колегії Відділення дії МКП «Водограй» у вигляді встановлення вартості послуги з вивезення твердих побутових відходів у розмірі 20,20 гривень з особи без здійснення розрахунку економічно обґрунтованих витрат та не надання їх органу місцевого самоврядування для встановлення тарифу на ці послуги, що суперечить чинному законодавству України, визнано порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, у вигляді зловживання монопольним становищем на ринку, шляхом вчинення дій, що могли призвести до ущемлення інтересів споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.
За вказане порушення законодавства про захист економічної конкуренції на МКП «Водограй» накладено штраф.
Дії КП «Гопри-Водоканал» визнано порушенням законодавства
За результатами розгляду колективної заяви споживачів послуг з централізованого водопостачання та водовідведення м. Голої Пристані щодо дій КП «Гопри-Водоканал» та проведеного дослідження відповідних товарних ринків виявлено порушення законодавства про захист економічної конкуренції в діях КП «Гопри-Водоканал».
Рішенням адміністративної колегії Відділення дії КП «Гопри-Водоканал» у вигляді стягнення зі споживачів послуг з централізованого водопостачання та водовідведення (населення) плати за опломбування засобів обліку води та нав’язування споживачам платної послуги з виготовлення технічних умов на встановлення засобів обліку води, що не передбачено нормативно-правовими актами України, визнано порушеннями законодавства про захист економічної конкуренції, у вигляді зловживання монопольним становищем.
За вказані порушення законодавства про захист економічної конкуренції на КП «Гопри-Водоканал» накладено штрафи. При накладені штрафів адміністративною колегію Відділення було враховано, що на момент винесення рішення підприємством було припинено всі вищезазначені порушення законодавства про захист економічної конкуренції.
У зв’язку з невиконанням Міським комунальним підприємством «Виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства міста Херсона» (далі – МКП ВУВКГ м. Херсона») рекомендацій адміністративної колегії Відділення розпочато розгляд справи відносно цього підприємства
Зазначені рекомендації були надані МКП «ВУВКГ м. Херсона» за результатами розгляду численних звернень громадян обласного центра. Так, Відділенням було встановлено, що МКП «ВУВКГ м. Херсона» при встановленні приладів обліку води змушує споживачів отримувати не передбачені чинним законодавством документи - Технічні умови на проектування квартирного водомірного вузла для комерційного обліку, які в свою чергу передбачають обов’язкову платну послугу проектної організації в частині розробки проектної документації на облаштування квартирного приладу обліку води.
МКП «ВУВКГ м. Херсона» було рекомендовано вжити заходів щодо усунення причин та умов вчинення зазначених вище дій, які містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді зловживання монопольним становищем на ринку, зокрема шляхом припинення видачі споживачам (населенню) вихідних даних (технічних умов) на проектування квартирних водомірних вузлів для комерційного обліку води. Проте, МКП «ВУВКГ м. Херсона» положення рекомендацій адміністративної колегії Відділення не виконано.
Наразі триває розслідування у цій справі.
Херсонським обласним територіальним відділенням АМКУ проводиться поглиблене дослідження ринків надання послуг централізованого водопостачання та водовідведення у Херсонській області
Необхідність проведення такого дослідження пов’язана в першу чергу із надходженням до територіального відділення значної кількості заяв та скарг від споживачів на дії водопостачальних підприємств Херсонської області.
Основними питаннями, що досліджуються, є дотримання визначеного чинним законодавством порядку встановлення тарифів на послуги водопостачання та водовідведення, договірні відносини між виконавцями таких послуг та споживачами в частині відповідності укладених договорів формі типового договору, дотримання вимог законодавства про захист економічної конкуренції під час надання споживачам інших платних послуг, пов’язаних з основною діяльністю водопостачальних підприємств тощо. Відділенням досліджується саме процедура встановлення тарифів, а не його розміри. Питання обґрунтованості розмірів тарифів не відноситься до повноважень територіального відділення, яке діє виключно в межах передбаченої чинним законодавством компетенції.
Наразі досліджується діяльність суб’єктів господарювання, що надають послуги на зазначених ринках в межах Білозерського, Бериславського, Великоолександрівського, Високопільськоого та Нововоронцовського районів. На адреси водопостачальних підприємств направлено вимоги про надання відповідної інформації. За результатами опрацювання отриманої інформації, у разі встановлення ознак порушень законодавства про захист економічної конкуренції, територіальним відділенням будуть вжиті заходи реагування в установленому чинним законодавством порядку.
Державні закупівлі
Дії шести підприємств з міста Херсона визнано антиконкурентними
За результатами розгляду звернення одного із мешканців міста Херсона та здійснення контролю щодо створення конкурентного середовища та захисту конкуренції у сфері державних закупівель Відділенням встановлено, що під час проведення Департаментом житлово-комунального господарства Херсонської міської ради закупівлі за бюджетні кошти через процедуру відкритих торгів послуг: код 81.29.1 «Послуги щодо очищування, інші» 15 (п’ятнадцять) лотів у лютому-березні цього року учасники цієї процедури закупівлі ТОВ «Днепровський», ПП «Фірма «Шуменський», ТОВ «Терен Юг», ТОВ «Таврійський», ПП «КП «Центр» та ПП «Мєзон» узгодили свою поведінку, внаслідок чого конкуренцію між ними під час участі у цих торгах було усунуто.
Рішенням адміністративної колегії Відділення дії ТОВ «Днепровський», ПП «Фірма «Шуменський», ТОВ «Терен Юг», ТОВ «Таврійський», ПП «КП «Центр» та ПП«Мєзон» визнано порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченим пунктом 1 статті 50, пунктом 4 частини другої статті 6 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді антиконкурентних узгоджених дій, які стосуються спотворення результатів торгів.
За вчинене порушення зазначеним відповідачам доведеться сплатити штрафи на загальну суму 110,8 тис. гривень.
Відділення визнало антиконкурентними дії двох підприємців з міста Нової Каховки
За результатами здійснення контролю щодо створення конкурентного середовища та захисту конкуренції у сфері державних закупівель територіальним відділенням встановлено, що під час проведення Бериславським міжрайонним управлянням водного господарства у 2013 році закупівлі за бюджетні кошти через процедуру запиту цінових пропозицій електричного устаткування, учасники процедури закупівлі ПП «БАРО ПЛЮС» та ПП «ЮЖАГРОТРАНС» узгодили свою поведінку, внаслідок чого конкуренцію між ними під час участі у цих торгах було усунуто.
Рішенням адміністративної колегії Відділення такі дії ПП «БАРО ПЛЮС» та ПП «ЮЖАГРОТРАНС» визнано порушенням законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді антиконкурентних узгоджених дій, які стосуються спотворення результатів торгів.
За вказане порушення законодавства про захист економічної конкуренції на обох відповідачів в установленому законом порядку накладено штрафні санкції на загальну суму 113,33 тис.грн.
Соціально-важливі ринки
Ринок надання платних медичних послуг
Дії окремих лікувальних закладів визнано порушеннями законодавства про захист економічної конкуренції
За результатами проведеного дослідження товарних ринків, в тому числі ринку надання платних медичних послуг, а також здійснення державного контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції суб’єктами господарювання, що здійснюють діяльність на цьому ринку, виявлено низку порушень законодавства про захист економічної конкуренції в діях лікувально-профілактичних закладів, які діють на території Херсонської області.
Рішеннями адміністративної колегії Відділення дії Каховської центральної районної лікарні та Чаплинської районної лікарні у вигляді встановлення економічно необґрунтованої завищеної вартості послуг з попереднього медичного огляду для отримання посвідчення водія транспортних засобів, проведення медичного огляду для отримання дозволу (ліцензії) на об’єкт дозвільної системи за рахунок включення до вартості зазначених послуг заробітної плати окремих лікарів та вартості додаткових лабораторних і функціональних обстежень, що не передбачено діючими нормативно-правовими актами України, визнано порушеннями законодавства про захист економічної конкуренції, у вигляді зловживання монопольним становищем.
За вказані порушення законодавства про захист економічної конкуренції на зазначені вище лікувальні заклади накладено штрафи, а також зобов’язано припинити порушення законодавства про захист економічної конкуренції.
Ринок постачання електричної енергії
За результатами розгляду заяви споживача електричної енергії щодо оскарження дій ПАТ «ЕК «Херсонобленерго» під час розірвання договору про постачання електричної енергії виявлено порушення енергопостачальником законодавства про захист економічної конкуренції.
Рішенням адміністративної колегії Херсонського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України дії ПАТ «ЕК «Херсонобленерго», яке розірвало зі споживачем договір про постачання електричної енергії без дотримання установленого чинним законодавством порядку, визнано порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, у вигляді зловживання монопольним становищем на ринку, шляхом вчинення дій, що могли призвести до ущемлення інтересів споживача, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.
За вказане порушення законодавства про захист економічної конкуренції на ПАТ «ЕК «Херсонобленерго» накладено штраф.
Інформаційні порушення
За неподання інформації на вимоги територіального відділення АМКУ ФОП Асанову О.Ю., ФОП Соколова М.О., ФОП Чавурську О.В., ПП «РЕЗЕРВ Д1» та ТОВ «ТД «ЮГМЕГАТОРГ» притягнуто до відповідальності
Відділенням під час реалізації покладених державою завдань було направлено вимоги щодо отримання від суб’єктів господарювання необхідної інформації.
Проте, на вимоги голови Відділення фізичні особи –підприємці Асанова О.Ю., Соколов М.О., Чавурська О.В., ПП «РЕЗЕРВ Д1» та ТОВ «ТД «ЮГМЕГАТОРГ» у визначений строк не надали запитувану інформацію, чим створили Відділенню перешкоди у здійсненні передбачених законодавством повноважень, зокрема дослідженню відповідних товарних ринків.
Відповідно до пункту 13 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції» такі дії кваліфікуються як порушення законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді неподання інформації територіальному відділенню Антимонопольного комітету України у встановлені головою територіального відділення строки.
Рішеннями адміністративної колегії Відділення такі дії ФОП Асанової О.Ю., ФОП Соколова М.О., ФОП Чавурської О.В., ПП «РЕЗЕРВ Д1» та ТОВ «ТД «ЮГМЕГАТОРГ» визнано порушеннями законодавства про захист економічної конкуренції та накладено штрафи на загальну суму 25,1 тис. грн.
Судова практика
РІШЕННЯМ ОДЕСЬКОГО АПЕЛЯЦІЙНОГО ГОСПОДАРСЬКОГО СУДУ ВІД 19.11.2015 ПО СПРАВІ № 923/1313/15 підтверджено правомірність та законність рішення адміністративної колегії Херсонського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України
Приватне підприємство «Нафтатранссервіс» звернулося з позовом до Відділення про визнання недійсним пунктів 1,3,4,6,7,9 рішення адміністративної колегії Відділення від 03.06.2015 №46-р/к «Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції та накладення штрафу».
Зазначеним рішенням визнано, що дії ПП «Нафтатранссервіс» (м. Кривий Ріг, Дніпропетровська область) та ФОП Бреславця С.О. (смт Високопілля, Херсонська область), які полягали в узгодженні своєї поведінки при підготовці документів, наданих у складі пропозицій конкурсних торгів для участі у відкритих торгах, які проводились 27.02.2012 року Відділом освіти Великоолександрівської районної державної адміністрації Херсонської області із закупівлі товарів: продукти нафтоперероблення рідкі, внаслідок чого конкуренцію між ними під час участі у вказаних Торгах було усунуто, є порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченим пунктом 1 статті 50, пунктом 4 частини другої статті 6 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді антиконкурентних узгоджених дій, які стосуються спотворення результатів торгів.
Позовні вимоги мотивовані тим, що рішення адміністративної колегії ХОТВ АМКУ слід визнати частково недійсним на підставі статті 59 Закону України «Про захист економічної конкуренції», оскільки воно прийнято при неповному з’ясуванні і недоведеності обставин, які мають значення для справи, а викладені в ньому висновки про вчинення учасниками антиконкурентних узгоджених дій, які стосуються спотворення результатів торгів, не відповідають фактичним обставинам справи.
Рішенням господарського суду Херсонської області від 29.09.2015 у задоволенні позову відмовлено з підстав наявності антиконкурентних узгоджених дій ПП «Нафтатранссервіс» та ФОП Бреславця С.О., направлених на досягнення певного результату торгів не шляхом дійсної конкуренції, а шляхом узгоджених дій, тобто на спотворення результатів торгів.
Не погодившись з рішенням суду, ПП «Нафтатранссервіс» звернулося із апеляційною скаргою до Одеського апеляційного господарського суду, в якій просило рішення господарського суду Херсонської області скасувати, позов задовольнити, посилаючись на неповне з’ясування судом обставин, що мають значення для справи.
Колегією суду Одеського апеляційного адміністративного суду за наслідками розгляду апеляційної скарги підтверджено правильність застосування господарським судом Херсонської області норм матеріального і процесуального права при винесенні рішення, а відтак і обґрунтованість та законність дій Херсонського обласного територіального відділення в частині винесення рішення адміністративною колегією від 03.06.2015 №46-р/к «Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції та накладення штрафу» відносно ПП «Нафтатранссервіс».
РІШЕННЯМ ОДЕСЬКОГО АПЕЛЯЦІЙНОГО ГОСПОДАРСЬКОГО СУДУ ВІД 24.09.2015 Р. ПО СПРАВІ № 923/1063/15 підтверджено правомірність та законність рішення адміністративної колегії відділення
Відділення звернулося з позовом до Державного підприємства «Херсонський морський торговельний порт» про стягнення пені в сумі 19 380,00 грн.
Пеня нарахована за несвоєчасне виконання відповідачем рішення адміністративної колегії Відділення №81-р/к від 31.10.2014 р., яким на ДП «Херсонський морський торговельний порт» було накладено штраф в розмірі 68 000,00 грн. за вчинення порушення законодавства про захист економічної конкуренції.
Рішенням господарського суду Херсонської області від 20.07.2015 р. позов задоволено з підстав доведеності та обгрунтованості позовних вимог.
Не погодившись з рішенням суду, ДП «Херсонський морський торговельний порт» звернувся із апеляційною скаргою до Одеського апеляційного господарського суду, в якій просив рішення скасувати, в позові відмовити, посилаючись на нез’ясування судом обставин, що мають значення для справи; невідповідність висновків, викладених у рішенні суду, обставинам справи; порушенням судом норм матеріального та процесуального права.
Дослідивши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, судова колегія дійшла висновку що позовні вимоги Відділення АМКУ про стягнення пені за невиконання рішення адмінколегії № 81- р/к від 31.10.2014 р. підлягають задоволенню.
Одеський апеляційний господарський суд апеляційну скаргу ДП «Херсонський морський торговельний порт» залишив без задоволення, а рішення господарського суду Херсонської області від 20.07.2015 р. без змін, тим самим підтвердив правомірність та законність дій Відділення.
Роз’яснення
Рішення органів Антимонопольного комітету України є обов'язковими до виконання
Херсонське обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України вкотре звертає увагу підприємців на вимоги Закону України "Про захист економічної конкуренції" щодо виконання рішень та розпоряджень органів Антимонопольного комітету України, голів його територіальних відділень. Зокрема, статтею 56 Закону України "Про захист економічної конкуренції" передбачено, що рішення та розпорядження органів Антимонопольного комітету України, голів його територіальних відділень є обов'язковими до виконання (частина друга). Особа, на яку накладено штраф за рішенням органу Антимонопольного комітету України, сплачує його у двомісячний строк з дня одержання рішення про накладення штрафу. Таким чином, протягом п’яти днів з дня сплати штрафу суб’єкт господарювання зобов’язаний надіслати відповідно до Антимонопольного комітету України або його територіального відділення документи, що підтверджують сплату штрафу. Частиною п’ятою статті 56 Закону України «Про захист економічної конкуренції» передбачено, що за кожний день прострочення сплати штрафу стягується пеня у розмірі півтора відсотка від суми штрафу.