ІНФОРМАЦІЯ
про стан організації роботи зі зверненнями громадян в Херсонському обласному територіальному відділенні Антимонопольного комітету України
за ІІ півріччя 2017 року
1. Станом на 15 грудня 2017 року до Херсонського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України (далі – Відділення) надійшло 52 звернення громадян, що на 16 відсотків менше ніж за аналогічний період 2016 року (за І півріччя 2017 року – 61 звернення). Із загальної кількості звернень, що надійшли до Відділення:
- подано під час особистого прийому громадян 9 звернень.
- надіслано поштою – 43 звернення.
1.1. Кількість звернень громадян, що надішли безпосередньо від:
а) Кабінету Міністрів України – 0 (2016 року – 0);
б) інших органів державної влади, органів місцевого самоврядування, установ, організацій, підприємств – 16 або 30 % від загальної кількості звернень (2016 року – 4);
в) апарату Антимонопольного комітету України – 12 або 23 % (2016 року – 14);
г) громадян - 27 або 51 % (2016 року – 24);
д) кількість звернень, які не належать до компетенції органів Антимонопольного комітету України – 8 або 15 % (2016 року – 1);
е) колективних звернень – 4 або % (2016 року – 6).
Загальна кількість громадян, які звернулися до Відділення, з урахуванням колективних звернень, складає 165 осіб, що на 70 % менше ніж торік (за ІІ півріччя 2016 року звернулося 575 осіб).
1.2. Питома вага повторних звернень громадян, які надходять на адресу Відділення склала 5 % від загальної кількості звернень (3 звернення). Переважно такі звернення надходять з метою уточнення наданої інформації або внесення пропозицій у зв’язку з нововиявленими обставинами.
2. Протягом звітного періоду до Відділення не надходили звернення від Героїв Радянського Союзу, Героїв Соціалістичної Праці, Героїв України та інвалідів Великої Вітчизняної війни.
3. В ІІ півріччі 2017 року до Відділення не надходили звернення від ветеранів праці, та. Натомість Відділенням було розглянуто одне звернення від багатодітної мати Ладнюк А.В. щодо надання пояснень в контексті справи, що перебувала на розгляді. Звернення знаходилось на особистому контролі у керівництва Відділення. Заявниці була надана вичерпна відповідь.
4. За видами звернення розподілилися таким чином:
пропозиції (зауваження) – 0, 2016 року – 1 (2 %);
заяви (клопотання) – 45 (86 % від загальної кількості), що на 27 відсотків менше, ніж у 2016 році (33 звернення).
скарги – 7 (14 % від загальної кількості), що на 12 відсотків менше, ніж у 2016 році (8 звернень).
5. Аналіз звернень за місцем проживання заявників свідчить про те, що найбільш активними в частині подання звернень на адресу Відділення є мешканці обласного центру, міст обласного значення, районних центрів. Питома вага звернень мешканців обласного центру у другому півріччі 2017 року складає понад 60 %. Серед причин такого розподілу надходжень звернень слід зазначити територіальне розташування Відділення в обласному центрі, рівень правових знань мешканців м. Херсона, доступність засобів масової інформації. Разом з тим, зазначені фактори ніяким чином не впливають на об'єктивність, всебічність та рівень оперативності фахівців Відділення при розгляді відповідних звернень.
6. Відділенням постійно вживаються заходи щодо забезпечення повного, кваліфікованого, неупередженого та своєчасного розгляду звернень громадян, оперативного вирішення порушених у них питань, задоволення законних вимог заявників, реального поновлення порушених конституційних прав та запобігання вчиненню у подальшому таких порушень. Протягом звітного періоду за 30 зверненнями (57 % від загальної кількості звернень) надано повну вичерпну інформацію та роз’яснення, 11 порушених питань (21 % від загальної кількості звернень) вирішено позитивно.
Так, наприклад, за зверненням громадянкт Теплової Я.С. Відділенням розпочато розгляд справи за наявністю в діях ПрАТ «ЕК «Херсонобленерго» ознак порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого частиною першою статті 13, пунктом 2 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції» у вигляді зловживання монопольним становищем на ринку, шляхом вчинення дій, що можуть призвести до ущемлення інтересів інших суб’єктів господарювання, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку. Наразі справа розглядається.
За результатами розгляду звернення гр. Рожкова О.О. Відділенням надано рекомендації Приватному акціонерному товариству «Херсонська теплоелектроцентраль» вжити заходів щодо усунення причин та умов вчинення дій, що мають ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого пунктом 2 статті 50, частиною першою статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції», шляхом здійснення споживачам будинку №173А по вул. 40 років Жовтня у м. Херсоні перерахунків розміру оплати за послуги з централізованого опалення надані в опалювальному сезоні 2016/2017 року згідно з показаннями засобу обліку теплової енергії на кінець цього опалювального сезону.
Рекомендації Відділення виконано вчасно та в повному обсязі, про що повідомлено заявника.
За результатами розгляду заяви гр. Чупикової О. Відділенням надано рекомендації Управлінню транспортної дорожньої інфраструктури і зв’язку Херсонської міської ради вжити заходів щодо припинення дій, які містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, шляхом посилення контролю за діяльністю Перевізників.
Рекомендації Відділення виконано вчасно та в повному обсязі, про що повідомлено заявника.
За підсумками розгляду звернення громадянина Ляшко Л.В Відділенням встановлено, що дії ПАТ «Херсонгаз» у вигляді припинення надання послуг з розподілу природного газу мешканцям житлового будинку за адресою: Херсонська область, м. Нова Каховка, вул. Горького, 9, без завчасного повідомлення, яке передбачено нормативно-правовими актами України, містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого пунктом 2 статті 50, частиною першою статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді зловживання монопольним становищем на ринку, що може призвести до ущемлення інтересів споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.. Відділенням надано рекомендації Публічному акціонерному товариству «Херсонгаз» (ідентифікаційний код 03355353) вжити заходів щодо усунення причин та умов вчинення дій, що мають ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого пунктом 2 статті 50, частиною першою статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції».
Рекомендації Відділення виконано вчасно та в повному обсязі, про що повідомлено заявника.
7. У Відділенні створені належні умови для прийому громадян. Особистий прийом громадян здійснюється відповідно до графіка, затвердженого наказом голови Відділення від 04 лютого 2015 року № 3. Крім того, прийом громадян головою та заступником голови Відділення проводиться у зручний для відвідувачів час. Громадянам надаються вичерпні консультації та роз’яснення.
8. З квітня 2010 року у Відділенні працює постійнодіюча «пряма телефонна лінія», чергування на якій здійснюється керівними працівниками Відділення відповідно до графіка, визначеного наказом голови Відділення від 29 квітня 2016 року № 12.
На виконання доручення Голови Антимонопольного комітету України від 23 липня 2009 року № 13-02/332 у Відділенні також функціонує «гаряча телефонна лінія» щоденно протягом усього робочого часу.
9. З початку 2017 року надійшло одне звернення про недоліки в роботі Відділення. Громадянка Бірюк І.І. у зверненні від 04 квітня 2017 року (зареєстроване в Антимонопольному комітеті України 10 квітня 2017 року за № 14-01/477-Б, зареєстроване у Відділенні 13 квітня 2017 року за № 2-12/38/1-Б) скаржилась на бездіяльність Відділення щодо забезпечення контролю за виконанням рішення адміністративної колегії від 26 травня 2016 року № 35-р/к про порушення Скадовською міською радою законодавства про захист економічної конкуренції, передбачене пунктом 3 статті 50, частиною першою статті 15 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді антиконкурентних дій органу місцевого самоврядування, які призвели до усунення конкуренції на ринку ритуальних послуг у межах м. Скадовська. За підсумками розгляду звернення листом від 24 квітня 2017 року № 14-2/547 заявницю поінформовано про вжитті Відділенням заходи щодо додаткового дослідження ринку ритуальних послуг у м.Скадовську у зв’язку зі зміною його учасників та підготовку позову до суду про зобов’язання Скадовської міської ради виконати рішення адміністративної колегії від 26 травня 2016 року № 35-р/к.
11. Фактів порушення посадовими особами Відділення вимог Закону України «Про звернення громадян» впродовж другого півріччя 2017 року не зафіксовано. Випадків не вирішення порушених у зверненні питань, що належать до компетенції Відділення, не встановлено.
Питання щодо забезпечення якісного та своєчасного розгляду звернень громадян систематично розглядаються на апаратних нарадах у голови Відділення, надаються доручення про вжиття дієвих заходів із забезпечення належного рівня роботи зі зверненнями. Періодично проводяться навчання з підвищення кваліфікації працівників Відділення під час розгляду звернень громадян, ведення діловодства за зверненнями.
12. За поданням Відділу досліджень і розслідувань звернення громадян розглядаються на засіданні адміністративної колегії Відділення.
13. З метою оперативного вирішення порушених у зверненнях громадян питань на підставі спільних листів Антимонопольного комітету України з іншими центральними органами державної влади та планів - заходів, розроблених Відділенням, налагоджена плідна співпраця з відповідними службами обласного рівня. Так, Відділення співпрацює з Херсонською обласною державною адміністрацією щодо розгляду звернень громадян з питань забезпечення організації пасажирських перевезень на приміських і міжміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі Херсонської області. Керівництво Відділення неодноразово зустрічалося з головою Херсонської обласної державної адміністрації з обговорення цих питань. За підсумками обговорення внесено низку пропозицій щодо вдосконалення діяльності за цим напрямком.
З питань встановлення тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, які постійно порушуються у зверненнях громадян, Відділення тісно співпрацює з Херсонською міською радо. Представники Відділення беруть участь у роботі комісії Херсонської міської ради з перевірки здійснення розрахунків економічно обґрунтованих витрат, які включаються до тарифу.
На виконання доручень Голови Антимонопольного комітету України від 13.10.2016 № 13-01/394 та від 24.05.2017 № 13-01/158 щодо забезпечення виконання умов Меморандуму про посилення співпраці на ринках електричної енергії, природного газу, теплопостачання, водопостачання та водовідведення між Антимонопольним комітетом України та Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг з початку 2017 року 22 звернення громадян направлено за належністю до Сектору Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг в Херсонській області про що повідомлено заявників.
14. Інформація про роботу Відділення зі зверненнями громадян періодично оприлюднюється шляхом розміщення на суб-сайті Відділення офіційного веб-порталу Антимонопольного комітету України у розділі: Звернутися/Інформація про звернення громадян.
На виконання актів Президента України та Кабінету Міністрів України щодо забезпечення відкритості та прозорості роботи органів виконавчої влади Відділенням проводяться зустрічі з представниками засобів масової інформації, виступи на радіо та міському телебаченні, «круглі столи» за участю керівників управлінь і служб обласного рівня.
Інформаційні повідомлення щодо розгляду звернень громадян у запропонованому Антимонопольним комітетом України форматі направляються на електронні адреси місцевих засобів масової інформації. Зокрема, налагоджено тісну співпрацю з низкою провідних засобів масової інформації Херсонщини, наприклад, Херсонське представництво Всеукраїнського інформаційного агентства "Контекст-медіа", газета «Гривна», інтернет-видання «Херсон online», «Новини Херсона», «Мост», «Набережная», «0552», «Херсонские вести» тощо.
Щодо висвітлення найбільш актуальних та соціально значущих питань, які порушувалися у зверненнях, головою Відділення надаються інтерв’ю кореспондентам місцевих засобів масової інформації.
15. Відділенням постійно аналізується стан розгляду звернень громадян з метою виявлення причин цих звернень. За підсумками аналізу надаються упереджувальні роз’яснення, рекомендації щодо запобігання порушенням законодавства про захист економічної конкуренції.
16. За результатами аналізу звернень громадян, Відділенням визначаються найбільш актуальні та соціально важливі питання, на розгляд яких, в першу чергу, спрямовується увага Відділення. Серед основних питань, що порушували громадяни протягом другого півріччя 2017 року, слід зазначити такі:
- реформування економіки, приватизації, підприємництва – 5 або 9,6 %;
- діяльності місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування – 3 або 5,7%;
- житлові – 4 або 8 %;
- комунального господарства – 14 або 26,9 %;
- транспорту і зв’язку – 12 або 23 %;
- інші – 14 або 26,8 %.