|
| ЗАХИСТ КОНКУРЕНЦІЇ на Херсонщині |
|
| Жовтень 2017 року Щоквартальний вісник Херсонського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України www.amc.gov.ua | ||
Офіційно
Інформація про роботу територіального відділення
Протягом 9 місяців 2017 року до Херсонського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України (далі – Відділення) надійшло 104 заяви, переважна більшість яких отримана від фізичних осіб щодо діяльності монополістів на ринках енерго-, тепло-, газо- та водопостачання і водовідведення.
За зазначений період часу Відділенням розглянуто 95 заяв, за результатами розгляду 26 із них розпочато розгляд справ за встановленими ознаками порушення законодавства про захист економічної конкуренції.
За 9 місяців 2017 року Відділенням розглянуто 26 справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції та накладено на порушників законодавства штрафні санкції на суму 486,1 тис. грн, сплачено порушниками до державного бюджету штрафів та пені 411,4 тис. грн.
На виконання рекомендацій адмінколегії Відділення припинено 24 діяння, які містили ознаки порушень законодавства про захист економічної конкуренції.
Найбільшу питому вагу із припинених порушень займають порушення у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем – 34 %, антиконкурентні дії органів влади та місцевого самоврядування – 22 %, недобросовісної конкуренції – 18 %.
Одним із показників ефективності діяльності територіального підрозділу Антимонопольного комітету України є розмір економічного ефекту від припинення порушень законодавства про захист економічної конкуренції (дій, які містять ознаки порушень).
Економічним ефектом є економія витрат фізичних чи юридичних осіб на придбання товарів, економія витрат бюджетів різних рівнів, або недопущення збільшення таких витрат,
отриманих в результаті припинення органом Комітету порушень та дій, які мають ознаки порушень законодавства про захист економічної конкуренції.
Так, завдяки вжитим Відділенням заходам за 9 місяців 2017 року забезпечено економічний ефект у сумі 5071,6 тис.грн.
Державні закупівлі
Притягнуто до відповідальності ТОВ «Елби», ТОВ «ВО Техна» та ТОВ «Компанія Техноекспорт за вчинення антиконкурентних узгоджених дій під час участі у торгах

За результатами звернення Управління служби безпеки України в Херсонській області щодо порушення законодавства про захист економічної конкуренції під час проведення Комунальним підприємством Херсонської обласної ради «Херсонські авіалінії» у серпні 2016 року закупівлі товару – Зведення огорож, Відділенням встановлено, що під час участі у цих торгах ТОВ «Елби», ТОВ «Виробниче об’єднання Техна» та ТОВ «Компанія Техноекспорт» узгодили свою поведінку, внаслідок чого конкуренцію між ними у торгах було усунуто.
Рішенням адміністративної колегії Відділення такі дії ТОВ «Елби» (м. Київ), ТОВ «Виробниче об’єднання Техна» (м. Новгород-Волинський) та ТОВ «Компанія Техноекспорт» (м. Харків) визнано порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, у вигляді антиконкурентних узгоджених дій, які стосуються спотворення результатів торгів.
За вказане порушення законодавства про захист економічної конкуренції на відповідачів у справі накладено штрафні санкції на загальну суму 138,034 тис. грн.
Притягнуто до відповідальності ТОВ «М-Комерц» та ТОВ «ДМ-Груп» за вчинення антиконкурентних узгоджених дій під час участі у торгах
Як показало розслідування, ТОВ «М-Комерц» (м. Миколаїв) та ТОВ «ДМ-Груп» (м. Миколаїв) згодили свої пропозиції при підготовці документів, наданих у складі пропозицій конкурсних торгів для участі у відкритих торгах, проведених у березні 2017 року Державним підприємством "Дослідне господарство Інституту рису Національної академії аграрних наук України" із закупівлі фосфатних добрив та добрив різних.
Поведінка претендентів під час участі у торгах була заздалегідь погодженою та не мала на меті ведення конкурентної боротьби. Документи на торги готувалися таким чином, аби забезпечити перемогу одному з вищезазначених суб’єктів господарювання.
За визначенням закону щодо публічних закупівель розпорядник коштів має вибрати найкращу пропозицію з числа поданих претендентами. Проте, у сфері держзакупівель часто існує практика, коли суб’єкти замість того, щоб конкурувати у чесній боротьбі, між собою домовляються. Адже коли існує справедлива ціна, і відповідно, справедлива пропозиція, тоді виграватиме кращий із них.
У даному випадку цього не відбулося. Учасники лише створювали видимість конкуренції, якої фактично не було.
За прийнятим адміністративною колегією рішенням, такі дії відповідачів визнано порушенням законодавства про захист економічної конкуренції та на них накладено штрафні санкції на загальну суму 41,760 тис. грн.
Дослідження ринку рекламних послуг
| |
| |
Херсонським обласним територіальним відділенням Антимонопольного комітету України за результатами дослідження ринку рекламних послуг в межах Херсонської області встановлено, що у місті Херсоні розташовано магазин торгівлі одягом та взуттям (ФОП Шевчук Н.Г.), на фасаді якого розміщено інформацію «КОНФІСКАТ». Відповідно до статті 354 Цивільного кодексу України, конфіскація - це позбавлення за рішенням суду права власності на майно як санкція за вчинення правопорушення, застосована у випадках встановлених законом.
Згідно статті 465 Митного кодексу України, конфіскація як адміністративне стягнення за порушення митних правил полягає у примусовому вилученні товарів, транспортних засобів і безоплатній передачі їх у власність держави.
Постанови про конфіскацію предмета виконуються державними виконавцями шляхом вилучення конфіскованого предмета і примусового й безоплатного його звернення у власність держави. Реалізація конфіскованих предметів регулюється законами України.
В уяві споживачів традиційно склалося враження, що конфісковані товари, тобто конфіскат, це добра можливість придбати якісні товари за низькою ціною, а магазини конфіскату чи не найкращі місця для здійснення покупок, а отже використання позначення «конфіскат» могло надати ФОП Шевчук Н.Г. відповідні переваги перед конкурентами на ринку торгівлі одягом та взуттям в місті Херсоні.
За прийнятим адміністративною колегією Відділення рішенням, такі дії ФОП Шевчук Н.Г. визнано порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого статтею 151 Закону України «Про захист від недобросовісної конкуренції», у вигляді поширення інформації, що вводить в оману, на відповідача накладено штраф та зобов’язано у двомісячний строк з дня отримання рішення припинити порушення законодавства про захист економічної конкуренції.
Притягнуто до відповідальності ФОП Подсадних Г.П. за порушення законодавства про захист від недобросовісної конкуренції
Відділенням за результатами дослідження товарних ринків, в тому числі ринку рекламних послуг, ринку надання посередницьких послуг при здійсненні операцій з нерухомим майном у територіальних межах Херсонської області, а також здійснення державного контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції, зокрема, про захист від недобросовісної конкуренції суб’єктами господарювання, що здійснюють діяльність на цих ринках встановлено, що в приміщенні УДППЗ «Укрпошта» поширювалися друковані рекламні (інформаційні) матеріали щодо діяльності незалежного ріелтора Подсадних Г.П. (надалі – Суб’єкт господарювання), відповідно до змісту яких, Подсадних Г.П. надає ріелторські послуги на ринку нерухомості, при цьому нерухомість вона продає вдвічі швидше та на 12% дорожче, ніж в середньому по ринку. Крім цього, Суб’єктом господарювання зазначено ряд інших переваг, які клієнти можуть отримати скориставшись послугами саме цього ріелтора. При цьому, ФОП Подсадних Г.П. не проводився моніторинг цін та термінів реалізації нерухомості або будь-які інші дослідження з цього питання, результати яких в подальшому стали підставою для розміщення зазначеної рекламної інформації. Таким чином, Відділенням встановлено, що зазначена ФОП Подсадних Г.П. в рекламних (інформаційних) матеріалах інформація не має будь-якого підтвердження, тобто є неправдивою. Рішенням адміністративної колегії Відділення такі дії ФОП Подсадних Г.П. визнано порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченим статтею 151 Закону України «Про захист від недобросовісної конкуренції», у вигляді поширення інформації, що вводить оману, шляхом повідомлення суб’єктом господарювання невизначеному колу осіб, у тому числі в рекламі, неправдивих відомостей, зокрема внаслідок обраного способу їх викладення, що можуть вплинути на наміри цих осіб щодо придбання (замовлення) товарів цього суб’єкта господарювання. На відповідача накладено штраф.
При визначенні розміру штрафу адмінколегією Відділення враховано, що ФОП Подсадних Г.П. припинила зазначене порушення до прийняття рішення у справі.
Розпочато розгляд справи за наявністю ознак порушення законодавства про захист економічної конкуренції з боку ТОВ «ЕКО» (мережа магазинів «ЕКО-Маркет»)
Відділенням за результатами розгляду заяви мешканця м. Херсона встановлено, що ТОВ «ЕКО» (м. Київ) у магазинах на цінниках продукції розміщувало дані про придатність до застосування продукту харчування, які перевищували встановлений виробником граничний термін споживання, тобто поширювало інформацію, яка може вводити в оману споживачів.
У зв’язку з вищезазначеним, адміністративною колегією Відділення
11 липня цього року розпочато розгляд справи за наявністю в діях
ТОВ «ЕКО» ознак порушення законодавства про захист від недобросовісної конкуренції, у вигляді поширення інформації, що вводить оману, шляхом розміщення неправдивих даних про придатність до застосування продукту харчування.
Наразі проводиться дослідження у справі.
Дії Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області визнано порушенням законодавства про захист економічної конкуренції
Рішенням адміністративної колегії Відділення визнано, що Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області, відмовивши ТОВ «Таврія Солар» у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельних ділянок під розміщення сонячних електростанцій та надавши такий дозвіл його конкуренту ТОВ «Олешківська СЕС», що призвело до усунення конкуренції на ринку виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії в межах Херсонської області, вчинило дії, які є порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, у вигляді антиконкурентних дій органу влади, шляхом надання окремим суб’єктам господарювання переваг, які ставлять їх у привілейоване становище стосовно конкурентів, що призвело до усунення конкуренції.
адміністративною колегією відділення ВНЕСЕНО РЕКОМЕНДАЦІЇ ДП “Скадовський кооперативний ринок» та Скадовському РАЙОННОМУ СПОЖИВЧОМУ ТОВАРИСТВУ
Відділенням за результатами розгляду колективної заяви фізичних осіб-підприємців, які здійснюють діяльність на ринку Дочірнього підприємства «Скадовський кооперативний ринок» Скадовського районного споживчого товариства (далі - Ринок), встановлено, що Ринок укладав зі споживачами (наймачами, орендарями) договори найму (оренди) торгівельного місця, положення яких в повній мірі не відповідають Типовому договору оренди торговельного місця, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 5.03.2009 №278 (зі змінами) (далі – Типовий договір).
Зокрема, при укладенні договорів найму (оренди) торговельного місця на Скадовському кооперативному ринку, Ринком було виключено окремі права наймачів (орендарів) та окремі обов’язки наймодавців (орендодавців), які передбачені Типовим договором, що за певних умов може призвести до ущемлення інтересів споживачів послуг з оренди (користування) торговельних площ (наймачів (орендарів), оскільки вони не у повній мірі зможуть реалізовувати свої права, передбачені нормами чинного законодавства України.
Враховуючи зазначене, в діях ДП «Скадовський кооперативний ринок» Скадовського РСТ, які полягають в укладенні зі споживачами (наймачами, орендарями) договорів найму (оренди) торгівельного місця, положення яких суттєво звужують права наймачів (орендарів) та за певних умов можуть призвести до ущемлення їх інтересів, оскільки вони не у повній мірі зможуть реалізовувати свої права, передбачені нормами чинного законодавства України, встановлено ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, у вигляді зловживання монопольним становищем на ринку.
Крім цього Відділенням встановлено, що бездіяльність Скадовського районного споживчого товариства у вигляді нездійснення належного контролю за діяльністю Ринку містить ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, у вигляді антиконкурентних дій органу адміністративно-господарського управління та контролю, шляхом створення умов для вчинення Ринком порушення законодавства про захист економічної конкуренції.
У зв’язку з цим, адміністративною колегією Відділення було рекомендовано:
· ДП «Скадовський кооперативний ринок» Скадовського РСТ – розробити проект договору найму (оренди) торговельного місця на Скадовському кооперативному ринку, який в повній мірі відповідатиме чинному законодавству України та Типовому договору для подальшого укладання з наймачами (орендарями).
· Скадовському районному споживчому товариству – посилити контроль за діяльністю ДП «Скадовський кооперативний ринок» Скадовського РСТ.
Рекомендації виконано.
Дослідження ринку перевезення пасажирів автомобільним транспортом загального користування на приміських та міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутах
Адмінколегією Відділення 11 серпня цього року прийнято рішення у справі про порушення КП «Херсонкомунтранссервіс» та Управлінням транспортної, дорожньої інфраструктури та зв’язку Херсонської міської ради законодавства про захист економічної конкуренції.
За результатами розгляду колективного звернення жителів с. Інженерне м. Херсона щодо невиконання КП «Херсонкомунтранссервіс» (далі – Перевізник) умов договору про організацію перевезень пасажирів на міському автобусному маршруті загального користування №25-А «сел. Молодіжне - Центральний ринок» у м. Херсоні, Відділенням розглянуто справу про порушення законодавства про захист економічної конкуренції як Перевізником так і Управлінням транспортної, дорожньої інфраструктури і зв’язку Херсонської міської ради (далі – Управління).
Дослідженням встановлено, Управлінням 16.12.2016 було проведено конкурс з перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування, зокрема, і маршруту №25-А.
За результатами даного конкурсу КП «Херсонкомунтранссервіс» визнано переможцем на цьому маршруті та між ним та Управлінням укладено договір про організацію перевезень пасажирів (надалі – Договір).
Проте, КП «Херсонкомунтранссервіс» протягом тривалого проміжку часу починаючи з лютого 2017 року не здійснювало перевезення пасажирів на маршруті №25-А, чим порушило умови Договору та затверджений Управлінням паспорт маршруту №25-А.
Рішенням адміністративної колегії Відділення такі дії Перевізника визнано порушенням законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку та на порушника накладено штраф.
Також, цим же рішенням визнано, що бездіяльність Управління у вигляді нездійснення належного контролю за діяльністю Перевізника, що створило умови для вчинення останнім порушення законодавства про захист економічної конкуренції, є порушенням законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді антиконкурентних дій органу місцевого самоврядування.
Рішенням адмінколегії Відділення зобов’язано Перевізника привести свою діяльність у відповідність до умов укладеного з Управлінням договору про організацію перевезень пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування, а Управління посилити контроль за діяльністю КП «Херсонкомунтранссервіс».
Представники Херсонського обласного територіального відділення АМКУ взяли участь у семінарі з розгляду базових принципів контролю державної допомоги суб`єктам господарювання у місті Одесі
Антимонопольним комітетом України (надалі - Комітет) з метою підготовки до впровадження системи моніторингу та контролю державної допомоги суб`єктам господарювання у відповідності до положень Закону України «Про державну допомогу суб`єктам господарювання» у м. Одесі було проведено семінар з окреслених питань (надалі - Захід).
Під час проведення Заходу, участь у якому приймали представники Відділення, а також співробітники відповідних обласних державних адміністрацій, районних та міських рад, керівник проекту технічної допомоги ЄС Дайга Лагздіна, надали присутнім роз`яснення щодо механізму моніторингу та контролю державної допомоги, а також ролі та повноважень Комітету як Уповноваженого органу з питань державної допомоги, окрім цього представникам органів місцевої виконавчої влади та місцевого самоврядування були надані роз`яснення щодо їх зобов`язань як надавачів державної допомоги. Під час Заходу також були розглянуті й конкретні приклади з досвіду діяльності уповноважених органів з питань державної допомоги країн-членів Європейського союзу.
Роз’яснення |
Відділення звертає увагу підприємців на вимоги Закону України "Про захист економічної конкуренції" щодо виконання рішень та розпоряджень органів Антимонопольного комітету України, голів його територіальних відділень. Зокрема, статтею 56 Закону України "Про захист економічної конкуренції" передбачено, що рішення та розпорядження органів Антимонопольного комітету України, голів його територіальних відділень є обов'язковими до виконання (частина друга). Особа, на яку накладено штраф за рішенням органу Антимонопольного комітету України, сплачує його у двомісячний строк з дня одержання рішення про накладення штрафу. Таким чином, протягом п’яти днів з дня сплати штрафу суб’єкт господарювання зобов’язаний надіслати відповідно до Антимонопольного комітету України або його територіального відділення документи, що підтверджують сплату штрафу. Частиною п’ятою статті 56 Закону України «Про захист економічної конкуренції» передбачено, що за кожний день прострочення сплати штрафу стягується пеня у розмірі півтора відсотка від суми штрафу. Відповідно до пункту 2 оглядового листа Вищого господарського суду України від 04.04.2012 №01-06/418/2012 «Про деякі питання практики вирішення спорів, пов'язаних із застосуванням конкурентного законодавства» у випадку порушення законодавства про захист економічної конкуренції пеня, передбачена статтею 56 Закону України "Про захист економічної конкуренції", не лише має безальтернативний характер, але й не потребує прийняття уповноваженим органом рішення про її застосування, внаслідок чого не підпадає під визначення адміністративно-господарських санкцій у розумінні статей 238 - 239, 249 - 250 Господарського кодексу України. Разом з цим, нарахування пені припиняється з дня прийняття господарським судом рішення про стягнення відповідного штрафу. Також, нарахування пені зупиняється на час розгляду чи перегляду господарським судом справи про визнання недійсним рішення органу Антимонопольного комітету України про накладення штрафу, відповідного рішення (постанови) господарського суду. Аналогічна правова позиція міститься і у постанові пленуму Вищого господарського суду України №15 від 26.12.2011 «Про деякі питання практики застосування конкурентного законодавства». У разі несплати суб'єктом господарювання у добровільному порядку штрафу за порушення законодавства про захист економічної конкуренції та пені за прострочення сплати цього штрафу стягнення цих сум штрафу та пені проводиться у судовому порядку відповідно до статті 25 Закону України «Про Антимонопольний комітет України». Суми стягнутих штрафів та пені зараховуються до державного бюджету.
Таким чином, на виконання зазначених вимог чинного законодавства Відділення протягом січня-березня поточного року підготувало та направило до господарського суду Херсонської області 3 позови з вимогами про стягнення штрафу та пені за прострочення його сплати до Державного бюджету України з підприємств та фізичних осіб – підприємців, які своєчасно не виконали рішення адмінколегії Відділення.
Контакти:
Адреса: пр. Ушакова, 47, м. Херсон, 73000
Тел.: 31-60-29
Факс: 49-82-01, 49-82-29
Е-mail: khs@amсu.gov.ua