|
| ЗАХИСТ КОНКУРЕНЦІЇ на Херсонщині |
| ||
| Вересень 2015 року Щоквартальний вісник Херсонського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України www.amc.gov.ua Офіційно
Протягом 9-ти місяців цього року до Херсонського обласного територіального відділення (надалі – Відділення) надійшло 176 звернень, що менше на 22 відсотки в порівнянні з аналогічним періодом 2014 року. Переважна більшість заяв надійшла від фізичних осіб щодо діяльності монополістів на ринках енерго-, тепло-, газо- та водопостачання і водовідведення. Відділенням розглянуто 165 звернень, за результатами розгляду 27-ти із них розпочато розгляд справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції. За звітний період поточного року було розглянуто 83 про справи порушення законодавства про захист економічної конкуренції та накладено на порушників штрафних санкцій на суму 1061,5 тис. грн, сплачено до державного бюджету штрафів та пені 948,3 тис. грн. За результатами розгляду справ припинено 111 порушень. На виконання рекомендацій Відділення було припинено 99 діянь, які містили ознаки порушень законодавства про захист економічної конкуренції. Найбільшу питому вагу із припинених порушень займають порушення у вигляді антиконкурентних узгоджених дій – 31%, зловживання монопольним становищем - 33% та недобросовісної конкуренції -27%. Одним із показників ефективності діяльності територіального підрозділу Антимонопольного комітету України є розмір економічного ефекту від припинення порушень законодавства про захист економічної конкуренції (дій, які містять ознаки порушень) та обсяг реалізації товарів, стосовно яких поновлено належні умови конкуренції. Економічним ефектом є економія витрат фізичних чи юридичних осіб на придбання товарів, економія витрат бюджетів різних рівнів, або недопущення збільшення таких витрат, отримані в результаті припинення органами Комітету порушень та дій, які мають ознаки порушень. Так, завдяки вжитим заходам за 9 місяців 2015 року Відділенням забезпечено економічний ефект у сумі 38,4 млн.грн та обсяг реалізації товарів, стосовно яких поновлено належні умови конкуренції - 83,6 млн.грн. Антиконкурентні дії органів влади та місцевого самоврядування Новокаховський міськвиконком зобов’язано припинити порушення законодавства
Рішенням адміністративної колегії Відділення дії Виконавчого комітету Новокаховської міської ради, який своїм рішенням затвердив конкурсну документацію з визначення виконавця послуг із збирання та вивезення побутових відходів на території м. Нова Каховка, встановивши не передбачені чинним законодавством кваліфікаційні вимоги до учасників конкурсу визнано порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, у вигляді антиконкурентних дій органу місцевого самоврядування шляхом прийняття рішень, які можуть призвести до обмеження конкуренції. Виконавчий комітет Новокаховської міської ради зобов’язано припинити вказане порушення шляхом внесення відповідних змін до конкурсної документації з визначення виконавця послуг із збирання та вивезення побутових відходів на території м. Нова Каховка згідно з вимогами чинного законодавства України..
За результатами дослідження товарних ринків, в тому числі ринків закупівлі молока для промислової переробки у населення в межах Херсонської області, а також здійснення державного контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції суб’єктами господарювання, що здійснюють діяльність на цих ринках, виявлено порушення законодавства про захист економічної конкуренції в діях Каланчацької районної державної адміністрації. Рішенням адміністративної колегії Відділення дії Каланчацької районної державної адміністрації, яка своїм розпорядженням від 14.02.2014 № 55 «Про скасування паспорта прив’язки тимчасової споруди», всупереч вимогам чинного законодавства України скасувала паспорт прив’язки тимчасової споруди – контейнера для прийому та охолодження молока ПАТ «Новокаховський завод плавлених сирів», в наслідок чого ПАТ «Новокаховський завод плавлених сирів» не мало можливості у повній мірі здійснювати свою господарську діяльність, визнано порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, у вигляді антиконкурентних дій органу влади шляхом прийняття рішень, які можуть призвести до обмеження конкуренції. Постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 17.12.2014 по судовій справі № 821/2109/14 розпорядження Каланчацької РДА від 14.02.2014 № 55 «Про скасування паспорта прив’язки тимчасової споруди» визнано протиправним та скасовано, що підтверджує правомірність висновків адміністративної колегії Відділення. Захист економічної конкуренції у сфері житлово-комунальних послуг
Адміністративною колегією Відділення за результатами дослідження дотримання вимог конкуренційного законодавства при встановленні тарифів на послуги з теплопостачання мешканцям будинків, які мають дахові котельні у місті Херсоні, прийняті рішення, якими визнано, що ДП «Теплотехсервіс» та ТОВ «Ж.К. Будівельник» протягом 2011-2015 років, не дотримуючись вимог порядку встановлення тарифів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 № 869 «Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги» не здійснили розрахунків економічно обґрунтованих витрат на надання послуг з виробництва теплової енергії та опалення у житловому будинку № 26 по пр. Сенявіна у м. Херсоні та не подали їх до органу місцевого самоврядування для встановлення тарифів на надання цих послуг, вчинили тим самим порушення законодавства про захист економічної конкуренції, у вигляді зловживання монопольним становищем на ринку. На порушників законодавства накладено штрафи та зобов’язано до початку нового опалювального періоду здійснити розрахунки економічно обґрунтованих витрат на надання послуг у зазначеному будинку та подати ці розрахунки на затвердження органу місцевого самоврядування.
За результатами розгляду заяви споживача послуг з централізованого водопостачання та водовідведення щодо дій КП «Асканія-Нова» та проведеного дослідження відповідних товарних ринків виявлено порушення» законодавства про захист економічної конкуренції в діях КП «Асканія-Нова. Рішенням адміністративної колегії Відділення дії КП «Асканія-Нова» у вигляді: - укладання зі споживачами договорів про надання послуг з постачання холодної води і водовідведення, положення якого не відповідають чинному законодавству України; - припинення споживачу надання послуг з централізованого водопостачання за наявності у споживача заборгованості за житлово-комунальні послуги; - нездійснення та неподання на затвердження органу місцевого самоврядування розрахунку економічно обґрунтованих витрат на послуги з централізованого водопостачання і водовідведення; - стягнення зі споживачів послуг з централізованого водопостачання та водовідведення (населення) плати за опломбування засобів обліку води; - нав’язування споживачам платної послуги з виготовлення технічних умов на встановлення засобів обліку води, що не передбачено нормативно-правовими актами України, визнано порушеннями законодавства про захист економічної конкуренції, у вигляді зловживання монопольним становищем. За вказані порушення законодавства про захист економічної конкуренції на КП «Асканія-Нова» накладено штрафи. При накладені штрафів адміністративною колегію Відділення було враховано, що на момент винесення рішення підприємством було припинено всі вищезазначені порушення законодавства про захист економічної конкуренції.
Адміністративною колегією Відділення прийнято рішення у справі ТОВ «ЮГ - МЕДІА» та ПП «ПР «МЕДІА ПРОФІ-ПОСТ» За результатами здійснення контролю щодо створення конкурентного середовища та захисту конкуренції у сфері державних закупівель територіальним відділенням встановлено, що під час проведення Відділом освіти Чаплинської районної державної адміністрації процедури закупівлі за державні кошти устаткування для автоматичного оброблення інформації, учасники процедури закупівлі ТОВ «ЮГ - МЕДІА» та ПП «ПР «МЕДІА ПРОФІ-ПОСТ» узгодили свою поведінку, внаслідок чого конкуренцію між ними було під час участі у цих торгах було усунуто. Рішенням адміністративної колегії Відділення дії ТОВ «ЮГ - МЕДІА» та ПП «ПР «МЕДІА ПРОФІ-ПОСТ» визнано порушенням законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді антиконкурентних узгоджених дій, які стосуються спотворення результатів торгів. За вказане порушення законодавства про захист економічної конкуренції на ТОВ «ЮГ - МЕДІА» та ПП «ПР «МЕДІА ПРОФІ-ПОСТ» згідно чинного законодавства накладено штрафи.
Відділення визнало антиконкурентними дії двох підприємців з міста Нової Каховки За результатами здійснення контролю щодо створення конкурентного середовища та захисту конкуренції у сфері державних закупівель територіальним відділенням встановлено, що під час проведення Комунальною установою «Горностаївський районний центр по обслуговуванню закладів освіти» процедур закупівлі за державні кошти м'яса свіжого та замороженого, продукції рибної, масла вершкового, сиру сичужного та кисломолочного (загалом 4 процедури закупівель) в лютому 2013 року учасники цих процедур ФОП Асанова О.Ю. та ФОП Соколов М.О. узгодили свою поведінку, внаслідок чого конкуренцію між ними під час участі у цих торгах було усунуто. Рішеннями адміністративної колегії територіального відділення дії ФОП Асанової О.Ю. та ФОП Соколова М.О. визнано порушеннями законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченими пунктом 1 статті 50, пунктом 4 частини другої статті 6 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді антиконкурентних узгоджених дій, які стосуються спотворення результатів торгів. За вчинені порушення обом відповідачам доведеться сплатити штрафи на загальну суму 279,8 тис.грн. Соціально-важливі ринки
Дії окремих лікувальних закладів визнано порушеннями законодавства про захист економічної конкуренції За результатами проведеного дослідження товарних ринків, в тому числі ринку надання платних медичних послуг, а також здійснення державного контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції суб’єктами господарювання, що здійснюють діяльність на цьому ринку, виявлено низку порушень законодавства про захист економічної конкуренції в діях лікувально-профілактичних закладів, які діють на території Херсонської області. Рішеннями адміністративної колегії Відділення КЗ «Високопільська ЦРЛ», КЗ «Іванівська ЦРЛ», КО (У/З) Генічеська ЦРЛ та Нижньосірогозької ЦРЛ у вигляді встановлення економічно необґрунтованої завищеної вартості послуг з попереднього медичного огляду для отримання посвідчення водія транспортних засобів, проведення медичного огляду для отримання дозволу (ліцензії) на об’єкт дозвільної системи за рахунок включення до вартості зазначених послуг заробітної плати окремих лікарів та вартості додаткових лабораторних і функціональних обстежень, що не передбачено діючими нормативно-правовими актами України, визнано порушеннями законодавства про захист економічної конкуренції, у вигляді зловживання монопольним становищем. За вказані порушення законодавства про захист економічної конкуренції на зазначені вище лікувальні заклади накладено штрафи, а також зобов’язано КЗ «Іванівську ЦРЛ» та КО (У/З) Генічеську ЦРЛ у п’ятнадцятиденний строк припинити порушення законодавства про захист економічної конкуренції. В ході розгляду справ КЗ «Високопільська ЦРЛ» та Нижньосірогозька ЦРЛ порушення припинили, внаслідок чого вартість зазначених платних медичних послуг у Високопільському та Нижньосірогозькому районі приведено у відповідність до норм чинного законодавства. Наразі Відділенням продовжується дослідження зазначених питань щодо лікувально-профілактичних закладів, які діють в інших районах області. Ринок постачання електричної енергії
Рішенням адміністративної колегії Херсонського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України дії ПАТ «ЕК «Херсонобленерго», яке розірвало зі споживачем договір про постачання електричної енергії без дотримання установленого чинним законодавством порядку, визнано порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, у вигляді зловживання монопольним становищем на ринку, шляхом вчинення дій, що могли призвести до ущемлення інтересів споживача, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку. За вказане порушення законодавства про захист економічної конкуренції на ПАТ «ЕК «Херсонобленерго» накладено штраф. Інформаційні порушення
Відділенням під час реалізації покладених державою завдань було направлено вимоги щодо отримання від суб’єктів господарювання необхідної інформації. Проте, на вимоги голови Відділення ПП «БАРО ПЛЮС», ПП «ЮЖАГРОТРАНС», ТОВ «ТАВРІЙСЬКИЙ», ПП «МИРНЕНСЬКИЙ ПАЛИВНИЙ СКЛАД» у визначений строк надали недостовірну інформацію, чим створили Відділенню перешкоди у здійсненні передбачених законодавством повноважень, зокрема дослідженню відповідних товарних ринків. Відповідно до пункту 15 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції» такі дії кваліфікуються як порушення законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді подання недостовірної інформації територіальному відділенню Антимонопольного комітету України у встановлені головою територіального відділення строки. Рішеннями Адміністративної колегії Відділення такі дії ПП «БАРО ПЛЮС», ПП «ЮЖАГРОТРАНС», ТОВ «ТАВРІЙСЬКИЙ», ПП «МИРНЕНСЬКИЙ ПАЛИВНИЙ СКЛАД» визнано порушеннями законодавства про захист економічної конкуренції та накладено штрафи на загальну суму 15,6 тис. грн. Судова практика
Рішенням Господарського суду Херсонської області від 10.02.2015 задоволено позов Відділення АМКУ до Голопристанської міської ради Херсонської області про зобов’язання виконати рішення адміністративної колегії Відділення від 10.09.2013р. № 84/2-рш. Зазначеним рішенням певні дії Голопристанської міської ради визнано порушенням законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді антиконкурентних дій органу місцевого самоврядування та зобов’язано до 01.03.2014р. провести конкурс з визначення виконавця послуг з вивезення твердих побутових відходів у м. Гола Пристань й скасувати рішення від 21 жовтня 2011 року № 288 «Про призначення КП «Міськтеплокомуненерго» виконавцем послуг з утримання об’єктів благоустрою, утримання та поводження з тваринами у місті Голій Пристані» в частині визначення виконавця послуг з вивезення твердих побутових відходів. Постановою Одеського апеляційного господарського від 02.04.2015р. рішення Господарського суду Херсонської області від 10.02.2015р. залишено без змін. Не погоджуючись з постановою Одеського апеляційного господарського суду від 02.04.2015р., якою залишено без змін рішення Господарського суду Херсонської області від 10.02.2015р., Голопристанська міська рада Херсонської області подала касаційну скаргу до Вищого господарського суду України, в якій просила оскаржувану постанову суду скасувати та прийняти нове рішення. Колегія суддів, розглянувши наявні матеріали, заслухавши пояснення представника позивача, обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування норм матеріального і процесуального права вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню. Касаційну скаргу Голопристанської міської ради Херсонської області залишено без задоволення, а постанову Одеського апеляційного господарського суду від 02.04.2015р. у справі № 923/29/15 – без змін, чим втретє підтверджено правомірність дій Відділення. РІШЕННЯМ ОДЕСЬКОГО АПЕЛЯЦІЙНОГО ГОСПОДАРСЬКОГО СУДУ ВІД 24.09.2015 Р. ПО СПРАВІ № 923/1063/15 підтверджено правомірність та законність рішення адміністративної колегії відділення Відділення звернулося з позовом до Державного підприємства «Херсонський морський торговельний порт» про стягнення пені в сумі 19 380,00 грн. Пеня нарахована за несвоєчасне виконання відповідачем рішення адміністративної колегії Відділення №81-р/к від 31.10.2014 р., яким на ДП «Херсонський морський торговельний порт» було накладено штраф в розмірі 68 000,00 грн. за вчинення порушення законодавства про захист економічної конкуренції. Рішенням господарського суду Херсонської області від 20.07.2015 р. позов задоволено з підстав доведеності та обгрунтованості позовних вимог. Не погодившись з рішенням суду, ДП «Херсонський морський торговельний порт» звернувся із апеляційною скаргою до Одеського апеляційного господарського суду, в якій просив рішення скасувати, в позові відмовити, посилаючись на нез’ясування судом обставин, що мають значення для справи; невідповідність висновків, викладених у рішенні суду, обставинам справи; порушенням судом норм матеріального та процесуального права. Дослідивши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, судова колегія дійшла висновку що позовні вимоги Відділення АМКУ про стягнення пені за невиконання рішення адмінколегії № 81- р/к від 31.10.2014 р. підлягають задоволенню. Одеський апеляційний господарський суд апеляційну скаргу ДП «Херсонський морський торговельний порт» залишив без задоволення, а рішення господарського суду Херсонської області від 20.07.2015 р. без змін, тим самим підтвердив правомірність та законність дій Відділення. РІШЕННЯМ ГОСПОДАРСЬКОГО СУДУ ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ ВІД 08.09.2015 Р. ПО СПРАВІ № 923/1323/15 підтверджено правомірність та законність рішення адміністративної колегії відділення Відділення звернулося до Господарського суду Херсонської області з позовом щодо стягнення з відповідача ТОВ «Південенерго» штрафу, нарахованого на підставі рішення адміністративної колегії ХОТВ АМКУ від 31.03.2015 р. № 30 – р/к, а також пені за прострочку оплати штрафу. Зазначеним рішенням визнано, зокрема що ТОВ «Південенерго» (м. Нова Каховка), передавши у власність учасникам квартири (житло), які не були в повній мірі придатними для проживання та не могли використовуватися відповідно з їх призначенням, а також встановивши в договорах про дольову участь у будівництві житлових будинків за адресою: прос. Сенявіна, 152-а та 152-б, різні умови внесення вартості квартири та різні розміри утримань відсотків від суми повернення грошових коштів у разі розірвання договорів з ініціативи учасників, вчинило порушення законодавства про захист економічної конкуренції, у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринках послуг з організації та будівництва житлових будинків. За вчиненні порушення на відповідача накладено штраф на загальну суму 30 000, 00 грн. За відсутності доказів сплати штрафу у встановлені строки, відповідачу нарахована пеня у сумі 30 000, 00 грн. Доводи відповідача судом не прийняті до уваги. Господарський суд Херсонської області позов задовольнив та зобов’язав ТОВ «Південенерго» сплатити штраф та пеню у сумі 60 000, 00 грн, тим самим підтвердив правомірність та законність дій Херсонського обласного територіального відділення.
Антимонопольний комітет України змінив підходи до розрахунку штрафних санкцій за порушення конкурентного законодавства, які стали публічними 15 вересня цього року АМКУ прийняв рекомендаційні роз’яснення щодо порядку розрахунку штрафів за порушення законодавства про захист економічної конкуренції. У процесі їх розроблення були враховані пропозиції європейських експертів, громадських організацій та практикуючих юристів. У разі виявлення недоліків під час їх практичного застосування АМКУ докладатиме зусиль щодо їх постійного вдосконалення задля створення конкурентного середовища в Україні. Загальний порядок визначення розміру штрафу за порушення законодавства про захист економічної конкуренції включає наступні складові: - визначення базового розміру штрафу; - врахування обтяжувальних та пом’якшувальних обставин; - остаточне визначення розміру штрафу з огляду на: - максимально можливі значення, передбачені статтею 52 Закону України «Про захист економічної конкуренції» та статтею 21 Закону України «Про захист від недобросовісної конкуренції»; - вплив штрафу на конкурентоспроможність суб’єкта господарювання або можливість задоволення споживчого попиту (можливість зменшення); - забезпечення цілей застосування штрафів у виключних випадках (можливість збільшення). Cистема розрахунку розміру штрафів передбачає врахування масштабу порушення (він зазвичай вимірюється розміром доходу, отриманого у зв’язку з порушенням), тяжкості порушення та необхідності забезпечення стримувального ефекту. Для порушень формального характеру (концентрація без згоди, неподання та подання недостовірної інформації) встановлено фіксовані базові розміри штрафу в неоподаткованих мінімумах. Під час визначення остаточного розміру штрафу враховуються обтяжувальні та пом’якшувальні обставини. Контакти Адреса: пр. Ушакова, 47, м. Херсон, 73022 Тел.: 31-60-28, 31-60-29 Факс: 49-82-01, 49-82-29
| ||||