ІІІ квартал 2014 року

Опубліковано 10 жовтня 2014 року о 14:17

publishing

 

ЗАХИСТ КОНКУРЕНЦІЇ на Херсонщині

http://www.dci-group.com.ua/images/ukraine/soa/kherson.jpg

Вересень 2014 року

Щоквартальний вісник Херсонського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України

Офіційно

Інформація про роботу територіального відділення

Протягом 9-ти місяців цього року до територіального відділення надійшло 209 звернень, що більше на 12,8 відсотків в порівнянні з аналогічним періодом 2013 року. Переважна більшість заяв надійшла від фізичних осіб щодо діяльності монополістів на ринках енерго-, тепло-, газо- та водопостачання і водовідведення.

Відділенням розглянуто 156 звернень, за результатами розгляду 20-ти із них розпочато розгляд справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції.

За звітний період поточного року було розглянуто 46 справ та накладено на порушників законодавства про захист економічної конкуренції штрафних санкцій на суму 668,0 тис. грн, сплачено до державного бюджету штрафів та пені 708,0 тис. грн.

За результатами розгляду справ припинено 93 порушення. На виконання рекомендацій відділення було припинено 27 діянь, які містили ознаки порушень. Найбільшу питому вагу із припинених порушень займають порушення у вигляді антиконкурентних дій органів влади та місцевого самоврядування – 42% та недобросовісної конкуренції -35%.

Одним із показників ефективності діяльності територіальних підрозділів Антимонопольного комітету України, є розмір економічного ефекту від припинення порушень законодавства про захист економічної конкуренції (дій, які містять ознаки порушень) та обсягу реалізації товарів, стосовно яких поновлено належні умови конкуренції.

Економічним ефектом є економія витрат фізичних чи юридичних осіб на придбання товарів, економія витрат бюджетів різних рівнів, або недопущення збільшення таких витрат, отримані в результаті припинення органами Комітету порушень та дій, які мають ознаки порушень.

Так, завдяки вжитим заходам за 9 місяців цього року територіальним відділенням АМКУ забезпечено економічний ефект у сумі 155,0 тис.грн та обсяг реалізації товарів, стосовно яких поновлено належні умови конкуренції - 305,7 млн.грн.

Антиконкурентні дії органів влади та місцевого самоврядування

Адміністративною колегією Херсонського обласного територіального відділенням АМКУ прийнято рішення у справі, розпочатій за наявністю в діях Виконавчого комітету Цюрупинської міської ради ознак порушення законодавства про захист економічної конкуренції. Як встановило Відділення, на території міста Цюрупинська житлово-комунальні послуги з водопостачання, водовідведення та утримання будинків і споруд та прибудинкових територій надаються підприємствами за тарифами, без урахування економічно обґрунтованих витрат на їх надання. Такі дії підприємств – виконавців послуг є порушенням законодавства про захист економічної конкуренції та стали можливими внаслідок встановлення Виконкомом Цюрупинської міської ради тарифів на послуги на підставі власних розрахунків без урахування витрат безпосередніх надавачів цих послуг. Конкуренційним законодавством забороняються дії органів місцевого самоврядування, що полягають у створенні умов для вчинення порушень суб’єктами господарювання законодавства про захист економічної конкуренції. Отже, рішенням адміністративної колегії територіального відділення такі дії Виконкому Цюрупинської міської ради визнано порушення законодавства про захист економічної конкуренції. Орган місцевого самоврядування зобов’язано встановити тарифи на житлово-комунальні послуги у місті Цюрупинську на підставі розрахунків економічно обґрунтованих витрат на надання цих послуг, здійснених безпосередніми виконавцями.

На засіданні Адміністративної колегії Херсонського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України було прийнято рішення про порушення Лазурненською селищною радою Скадовського району Херсонської області законодавства про захист економічної конкуренції. Справа була розпочата за зверненням Прокуратури Скадовського району щодо виявлених ознак порушень законодавства про захист економічної конкуренції, при проведені Лазурненською селищною радою процедури закупівлі «послуг підприємств щодо перевезення безпечних відходів» у 2013 році. Під час розгляду цієї справи встановлено, що Лазурненська селищна рада прийняла рішення про допущення до оцінки цінових пропозицій ФОП Кузнєцової О.В. та ПП «Юг Імпорт Флора», які не відповідали вимогам запиту цінових пропозицій та Закону Україні «Про здійснення державних закупівель». Такі дії Лазурненської селищної ради визнані порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, у вигляді антиконкурентних дій органу адміністративно-господарського управління та контролю, шляхом прийняття рішення, яке призвело до спотворення конкуренції.

 

Поширення неправдивої інформації

Херсонським обласним територіальним відділенням Антимонопольного комітету України розглянуто звернення суб’єкта підприємницької діяльності – власника знаку на товари та послуги «Marmelad», який він використовує при здійсненні діяльності з продажу одягу та взуття, щодо неправомірного використання зазначеного знаку його конкурентом. Відділенням встановлено, що порушником дійсно, без дозволу на те власника знаку, використовується при продажу одягу позначення «Marmelad». Таке використання позначення за певних обставин може призвести до змішування з діяльністю заявника та має ознаки порушення законодавства про захист від недобросовісної конкуренції. На засіданні Адміністративної колегії порушнику винесено обов’язкові для виконання рекомендації припинити неправомірне використання знаку для товарів послуг «Marmelad».

У липні місяці Відділенням прийнято рішення у справі, розпочатій за наявністю ознак порушень законодавства про захист від недобросовісної конкуренції в діях ТОВ «Альянс Холдинг» (торгова марка «Shell») м. Київ. Справу було розпочато за результатами розгляду звернень мешканців міст Херсона та Харкова за дорученням АМКУ.

Під час розслідування у справі було встановлено, що ТОВ «Альянс Холдинг» повелося не зовсім коректно щодо партнерів і споживачів, розмістивши на стелах АЗС «Shell» рекламну інформацію «Подарунки кожному», в той час, як за офіційними умовами акції отримати подарунки мав право лише споживач, який заправив від 25 л пального будь-якої марки. Крім того, одним із видів подарунків були сертифікати магазину «COMFI», яким також не було гарантовано отримання подарунків, а лише передбачено знижку не більше 30 відсотків на певний перелік товарів.Тобто, ТОВ «Альянс Холдинг» у такий спосіб розповсюдило неповну та неточну інформацію щодо проведення рекламної акції «Подарунки кожному».

Такі дії підприємства визнано порушенням законодавства про захист від недобросовісної конкуренції у вигляді поширення інформації, яка вводить в оману. За вчинене порушення підприємству доведеться сплатити штраф у розмірі 68,0 тис.грн.

 

Захист економічної конкуренції у сфері житлово-комунальних послуг

Адміністративною колегією прийнято рішення у справі, розпочатій за наявністю в діях надавача послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій у місті Цюрупинську ТОВ «Комунхоз» ознак порушення законодавства про захист економічної конкуренції. Як встановлено Відділенням, ТОВ «Комунхоз» надає послуги мешканцям міста Цюрупинська за економічно необґрунтованими тарифами, оскільки підприємством не здійснено розрахунків економічно обґрунтованих витрат на надання цих послуг, як це передбачено законодавством України. Крім цього, всупереч вимогам чинного законодавства України ТОВ «Комунхоз» відмовляється від здійснення перерахунку плати за послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, надані не в повному обсязі мешканцям будинків, до яких припинено постачання теплової енергії. Рішенням адміністративної колегії територіального відділення такі дії ТОВ «Комунхоз» визнано порушеннями законодавства про захист економічної конкуренції. Житлово-експлуатаційну організацію зобов'язано здійснити розрахунки економічно обґрунтованих витрат та подати їх Виконавчому комітету Цюрупинської міської ради, а також здійснити перерахунки розміру плати за послуги, надані не в повному обсязі, мешканцям будинків, до яких припинено централізоване постачання теплової енергії.

На засіданні адміністративної колегії Херсонського обласного територіального відділенням АМКУ прийняті рішення у справах, розпочатих відносно надавачів послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій у м. Херсоні – КП «Дніпровський», КП «Таврійський» та ТОВ «Шумен». Як встановлено Відділенням, КП «Дніпровський» та ТОВ «Шумен», не дотримуючись приписів чинного законодавства, надають послуги переважній чисельності споживачів за відсутності укладених договорів про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій та не вживають дієвих заходів щодо їх укладання. Це може призвести до ущемлення інтересів споживачів, оскільки КП «Дніпровський» та ТОВ «Шумен» не визначило як коло своїх обов’язків та відповідальність при наданні послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, так і прав споживачів при отриманні цих послуг від підприємств. Крім цього, споживачі позбавлені можливості вирішення спорів у судовому порядку в разі не дотримання виконавцем послуг умов договору. КП «Таврійський» укладалися зі споживачами договори про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, умови яких звужують обов’язки та відповідальність підприємства, як виконавця послуг, порівняно з умовами визначеного законодавством типового договору. Як наслідок, КП «Таврійський», безпідставно та неправомірно зменшивши коло своїх обов’язків та відповідальність, які передбачені типовим договором, звузило права та гарантований захист прав споживачів. Рішеннями адміністративної колегії Відділення такі дії житлово-експлуатаційних організацій визнано порушенням законодавства про захист економічної конкуренції та зобов’язано протягом двох місяців з дня отримання рішення адміністративної колегії усунути зазначене порушення шляхом укладення з усіма споживачами договорів, положення яких відповідають чинному законодавству України та типовому договору.

Крім того, прийняті рішення у справах відносно інших надавачів послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій у м. Херсоні – КП «Центр», ЖЕК №1, ПП «Жилтранс», ПП «Жилсервіс» та ТОВ «Україна». Зазначені житлово-експлуатаційні організації, не дотримуючись приписів чинного законодавства, надають послуги переважній чисельності споживачів за відсутності укладених договорів про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій та не вживають дієвих заходів щодо їх укладання. Це може призвести до ущемлення інтересів споживачів, оскільки КП «Центр», ЖЕК № 1, ПП «Жилтранс», ПП «Жилсервіс» та ТОВ «Україна» не визначили як коло своїх обов’язків та відповідальність при наданні послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, так і прав споживачів при отриманні цих послуг від підприємств. Крім цього, споживачі позбавлені можливості вирішення спорів у судовому порядку в разі не дотримання виконавцем послуг умов договору. Рішеннями адміністративної колегії Відділення такі дії житлово-експлуатаційних організацій визнано порушенням законодавства про захист економічної конкуренції та зобов’язано протягом двох місяців з дня отримання рішення адміністративної колегії усунути зазначене порушення шляхом укладення з усіма споживачами договорів, положення яких відповідають чинному законодавству України та типовому договору.

Державні закупівлі

У вересні цього року адміністративною колегією територіального відділення прийнято рішення про визнання антиконкурентними дій ТОВ «Літлтон ЛТД» та ТОВ «Данадін. Зазначені підприємства узгодили свої пропозиції під час участі у дев’яти процедурах відкритих торгів по закупівлі різних видів продуктів харчування, які проводилися КУ «Скадовський районний центр фінансово-господарського обслуговування закладів та установ освіти», Херсонською державною морською академією та Херсонською обласною клінічною лікарнею протягом 2013 року. Поведінка претендентів під час участі у торгах була заздалегідь погодженою та не мала на меті ведення конкурентної боротьби. Документи на кожні з дев’яти торгів готувалися таким чином, аби забезпечити перемогу ТОВ «Літлтон ЛТД». Проведення конкурсних торгів врегульовано Законом України «Про здійснення державних закупівель». За визначенням цього закону, розпорядник коштів має вибрати найкращу пропозицію з числа поданих претендентами. Проте, у сфері держзакупівель часто існує практика, коли суб'єкти замість того, щоб конкурувати в чесній боротьбі, між собою домовляються. Адже, коли існує справедлива ціна і, відповідно, справедлива пропозиція, тоді виграватиме кращий з них. У даному випадку цього не відбулося. Участь ТОВ «Данадін у торгах, що проводилися КУ«Скадовський районний центр фінансово-господарського обслуговування закладів та установ освіти», Херсонською державною морською академією та Херсонською обласною клінічною лікарнею, лише створювала видимість конкуренції, якої фактично не було. За прийнятим адміністративною колегією рішенням, відповідачам доведеться поповнити бюджет загалом на 54 тис. грн.

Територіальне відділення розпочало розгляд справи за наявності в діях ТОВ «ЮК – Інвест 1982» (м. Київ) та ТОВ «Романов, Інк.» ( м. Київ) ознак порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого пунктом 1 статті 50, пунктом 4 частини 2 станні 6 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді антиконкурентних узгоджених дій, які стосуються спотворення результатів торгів. Відділенням попередньо встановлено, що зазначені суб’єкти підприємницької діяльності узгодили свої пропозиції під час участі у відкритих торгах по закупівлі послуг з поточного ремонту та експлуатаційного утримання автомобільних доріг загального користування які проводилися Службою автомобільних доріг Херсонської області у січні 2012 року. Поведінка претендентів під час участі у торгах скоріш за все була погодженою та не мала на меті ведення конкурентної боротьби. Перемогу у зазначених торгах отримало ТОВ «ЮК-Інвест 1982», з яким і укладено договір на суму 11,6 млн. грн. На разі триває розслідування у справі.

Соціально-важливі ринки

Ринок лікарських засобів та медичних послуг

В ході дослідження ринку реалізації лікарських засобів у Херсонській області Відділенням встановлено, що дії провідних аптечних мереж міста Херсона суперечать чесним торговим звичаям та мають ознаки порушення законодавства про захист від недобросовісної конкуренції. Територіальним відділенням прийняті рішення у справах відносно ТОВ «Виробничо-комерційна фірма «Медпрепарати» та ТОВ «Фирма хорошая». За матеріалами справи, обраний цими фірмами спосіб проведення рекламної кампанії є порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченим статтею 15 Закону України «Про захист від недобросовісної конкуренції», у вигляді поширення інформації, що водить в оману споживачів внаслідок обраного способу її викладення, що може вплинути на наміри цих осіб щодо придбання товарів цього суб'єкта господарювання. На засіданні було вирішено за вчинення даних порушень на кожне з підприємств - порушників накласти штраф.

Крім того, в ході дослідження було встановлено, що обласне комунальне підприємство «Ліки Херсонщини» Херсонської обласної ради та підприємство комунальної власності області «Фармація» (м.Миколаїв), готуючись до конкурсних торгів, що проводили Комунальний заклад Херсонської обласної ради «Херсонський обласний онкологічний диспансер», Комунальний заклад Херсонської обласної ради «Обласний кардіологічний диспансер» та Комунальний заклад Херсонської обласної ради «Херсонський обласний госпіталь інвалідів та ветеранів війни», створювали лише видимість конкуренції на торгах, якої фактично не було. Поведінку аптекарів відділенням визнано антиконкурентною та застосовані штрафні санкції. Одним з принципів здійснення закупівель, визначених статтею 3 Закону України «Про здійснення державних закупівель», є добросовісна конкуренція серед учасників. Коли ж учасники торгів домовляються між собою, принцип конкуренції не спрацьовує. За визначенням статті 1 зазначеного Закону, змова - домовленість між двома чи кількома учасниками процедури закупівлі, спрямована на встановлення ціни пропозиції конкурсних торгів або цінової пропозиції на штучних або неконкурентних рівнях з відома або без відома замовника. Відділення сподівається, що прийняте рішення спонукає підприємців до внесення коректив до правил ведення свого бізнесу.

В ході дослідження ринку надання медичних послуг, Херсонським обласним територіальним відділенням АМКУ встановлено, що окремі суб’єкти господарювання позиціонують свою діяльність в якості клінік, не маючи на це права. Такі дії можуть ввести в оману споживачів та мають ознаки порушення законодавства про захист від недобросовісної конкуренції. Серед зазначених суб’єктів господарювання - ПП «Довіра» та ПП «Стоматцентр «Астера». Розпорядженням Адміністративної колегії Відділення відносно зазначених суб’єктів господарювання розпочато розгляд справ. Наразі Відділенням проводиться розслідування у справах.

Дослідження ринку реалізації лікарських засобів та виробів медичного призначення у Херсонській області, яке розпочато за дорученням першого заступника голови Херсонської обласної державної адміністрації продовжується та має декілька напрямків:

1. Визначення на ринку роздрібної торгівлі лікарськими засобами монопольного становища одного або декількох суб’єктів господарювання з метою попередження та/або виявлення фактів зловживання монопольним становищем.

2. Здійснення контролю у сфері державних закупівель на ринку реалізації лікарських засобів та виробів медичного призначення.

3. Виявлення та/або попередження порушень законодавства про захист від недобросовісної конкуренції, зокрема в ході проведення підприємствами рекламних кампаній для підтримання та підвищення популяризації аптечних закладів.

4. Виявлення антиконкурентних узгоджених дій суб’єктів господарювання, що здійснюють реалізацію лікарських засобів.

 

Рекомендації

ПАТ «ЕК «Херсонобленерго» виконало рекомендації Адміністративної колегії Відділення. До Херсонського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України за захистом своїх прав звернувся мешканець м. Нова Каховка. За змістом звернення працівниками ПАТ «ЕК «Херсонобленерго» неправомірно, а саме за відсутності споживача, складено акт про порушення правил користування електричної енергії. Як встановило Відділення, дії ПАТ «ЕК «Херсонобленерго» є неправомірними та можуть призвести до ущемлення інтересів споживача. Для усунення причин та умов вчинення дій, які містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, Відділенням направлено ПАТ «ЕК «Херсонобленерго» обов’язкові для виконання рекомендації. Як повідомило ПАТ «ЕК «Херсонобленерго», рекомендації Адміністративної колегії виконані та проведено навчання з персоналом стосовно порядку складання актів про порушення правил користування електричною енергією.

 

Роз’яснення

Херсонське обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України вкотре звертає увагу підприємців на вимоги Закону України "Про захист економічної конкуренції" щодо виконання рішень та розпоряджень органів Антимонопольного комітету України, голів його територіальних відділень. Зокрема, статтею 56 Закону України "Про захист економічної конкуренції" передбачено, що рішення та розпорядження органів Антимонопольного комітету України, голів його територіальних відділень є обов'язковими до виконання (частина друга). Особа, на яку накладено штраф за рішенням органу Антимонопольного комітету України, сплачує його у двомісячний строк з дня одержання рішення про накладення штрафу. Таким чином, протягом п’яти днів з дня сплати штрафу суб’єкт господарювання зобов’язаний надіслати відповідно до Антимонопольного комітету України або його територіального відділення документи, що підтверджують сплату штрафу. Частиною п’ятою статті 56 Закону України «Про захист економічної конкуренції» передбачено, що за кожний день прострочення сплати штрафу стягується пеня у розмірі півтора відсотка від суми штрафу.

Контакти

Адреса: пр. Ушакова, 47, м. Херсон, 73022

Тел.: 49-82-01, 49-82-29

Факс: 49-82-01, 49-82-29

Е-mail: kherson_tv@ukrpost.ua

 

 

Більше за темою

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux