|
| ЗАХИСТ КОНКУРЕНЦІЇ на Херсонщині |
|
| Липень 2019 року Щоквартальний вісник Херсонського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України www.amc.gov.ua | ||
Офіційно
Інформація про роботу територіального відділення

Протягом IІ кварталу 2019 року до Херсонського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України (далі – Відділення) надійшло 22 заяви, переважна більшість яких отримана від юридичних осіб щодо діяльності монополістів на ринках енерго-, тепло-, газо- та водопостачання і водовідведення.
За зазначений період часу Відділенням розглянуто 15 заяв.
Відділенням також розглянуто 14 звернень громадян.
За IІ квартал 2019 року Відділенням розглянуто 6 справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції та накладено на порушників законодавства штрафні санкції на суму 109 605 грн.
За результатами розгляду справ припинено 6 порушень законодавства про захист економічної конкуренції.
Зловживання монопольним становищем
Притягнуто до відповідальності КП «Вікторія» за вчинення порушення законодавства про захист економічної конкуренції у виді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку послуги централізованого водопостачання

За результатами розгляду Херсонським обласним територіальним відділенням Антимонопольного комітету України заяви сільськогосподарського обслуговуючого кооперативу «Селена» (далі – СОК «Селена», Кооператив) про порушення законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді зловживання монопольним становищем на ринку централізованого водопостачання шляхом відключення молокоприймального пункту Кооперативу від мережі централізованого водопостачання.
Рішеннями адміністративної колегії Відділення такі дії КП «Вікторія» у виді припинення водопостачання з підстав, які суперечать вимогам чинного законодавства України. визнано порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченим пунктом 2 статті 50, частиною першою статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку послуги централізованого водопостачання, шляхом вчинення таких дій, що призвели до ущемлення інтересів споживача, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку
За вказане порушення законодавства про захист економічної конкуренції на
КП «Вікторія» в установленому законом порядку накладено штрафні санкції на загальну суму 20 000 тис.грн. та зобов’язано припинити порушення законодавства про захист економічної конкуренції, зазначене у пункті 2 резолютивної частини цього рішення, шляхом відновлення надання сільськогосподарському обслуговуючому кооперативу «Селена» послуг з централізованого водопостачання.
Щодо неподання інформації на вимогу Відділення

Протягом ІІ кварталу 2019 року Відділенням прийняті рішення про накладення штрафу за неподання інформації, подання інформації не в повному обсязі на
ТОВ «ПИРЯТИНСЬКЕ РЕМОНТНО-ТРАНСПОРТНЕ ПІДПРИЄМСТВО», ПП «ТК ЕНЕРГОТРАНС»,
ТОВ «Мрія» та ТОВ «АВІА КОНСАЛТ».
Звертаємо увагу на те, що повноваження Антимонопольного комітету України та його територіальних відділень визначено Законом України «Про Антимонопольний комітет України». Відповідно до цього Закону органи АМКУ під час реалізації покладених державою завдань мають право одержувати від суб’єктів господарювання необхідну інформацію, у тому числі інформацію з обмеженим доступом. Вимоги голови територіального відділення є обов’язковими для виконання у встановлені терміни.
Пріоритетним завданням для органів АМКУ є не накладення штрафів за неподання інформації на вимогу Відділення, а отримання відповідної інформації. При цьому, неподання інформації у встановлені строки, подання неповної та недостовірної інформації створює перешкоди для виконання територіальним відділенням завдань, передбачених законодавством про захист економічної конкуренції.
Тому застерігаємо суб’єктів господарювання бути поміркованими та уважними до отриманих вимог та надавати повну та достовірну інформацію на вимоги у встановлені головою Відділення строки.
Дослідження ринку послуг з оформлення приходу суден у морський порт, надання дозволу на вихід суден у море та оформлення виходу суден із морського порту.
За результатами розгляду заяви товариства з обмеженою відповідальністю «Баярд» щодо створення державним підприємством «Адміністрація морських портів України» в особі Херсонської філії перешкод у його діяльності шляхом відмови ТОВ «Баярд» в продовженні/пролонгації договору від 02.03.2015 №25-П-ХЕФ-15 «Про надання послуг» та не наданні щорічного дозволу щодо приходу/відходу судна ОС-10, що належить ТОВ «Баярд», в акваторію Херсонського морського порту на 2018 рік, що призвело до усунення конкуренції на ринку послуг із:
приймання з суден та передачі на плавучі або берегові очисні споруди забруднюючих речовин або вод, що їх містять;
приймання з суден сміття та відходів з безпосередньою передачею їх спеціалізованим підприємствам для подальшого поводження з ними згідно з чинним законодавством України в акваторії Херсонського морського порту, адміністративною колегією Відділення розпочато розгляд справи відносно ДП «Адміністрація морських портів України» в особі Херсонської філії за наявністю в його діях ознак порушення законодавства про захист економічної конкуренції законодавства, у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку.
Рішенням адміністративної колегії Відділення від 28.05.2019 №71/12-р/к Визнано, що державне підприємство «Адміністрація морських портів України» в особі Херсонської філії на ринку надання послуг з оформлення приходу суден у морський порт, надання дозволу на вихід суден у море та оформлення виходу суден із морського порту, які оплачуються у складі портових зборів, з грудня 2017 року та протягом 2018 року в територіальних (географічних) межах території та акваторії Херсонського морського порту з усіма гідротехнічними спорудами, що знаходяться у господарському віданні ДП «АМПУ», займає монопольне (домінуюче) становище з часткою 100 відсотків, оскільки не має жодного конкурента.
Визнано дії державного підприємства «Адміністрація морських портів України» в особі Херсонської філії, які полягають у безпідставній відмові ТОВ «Баярд» в продовженні/пролонгації договору від 02.03.2015 №25-П-ХЕФ-15 «Про надання послуг» та не наданні щорічного дозволу щодо приходу/відходу судна ОС-10, що належить ТОВ «Баярд», в акваторію Херсонського морського порту на 2018 рік, що призвело до усунення ТОВ «Баярд» з ринків послуг
приймання з суден та передачі на плавучі або берегові очисні споруди забруднюючих речовин або вод, що їх містять;
приймання з суден сміття та відходів з безпосередньою передачею їх спеціалізованим підприємствам для подальшого поводження з ними згідно з чинним законодавством України в акваторії Херсонського морського порту,
порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченим пунктом 2 статті 50, пунктом 5 частини другої статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку послуг із оформлення приходу суден у морський порт, надання дозволу на вихід суден у море та оформлення виходу суден із морського порту, шляхом повної відмови від реалізації товару за відсутності альтернативних джерел придбання.
За вказане порушення на державне підприємство «Адміністрація морських портів України» накладено штраф у розмірі 68000 (шістдесят вісім тисяч) гривень.
Роз’яснення
Відділення звертає увагу підприємців на вимоги Закону України "Про захист економічної конкуренції" щодо виконання рішень та розпоряджень органів Антимонопольного комітету України, голів його територіальних відділень. Зокрема, статтею 56 Закону України "Про захист економічної конкуренції" передбачено, що рішення та розпорядження органів Антимонопольного комітету України, голів його територіальних відділень є обов'язковими до виконання (частина друга). Особа, на яку накладено штраф за рішенням органу Антимонопольного комітету України, сплачує його у двомісячний строк з дня одержання рішення про накладення штрафу. Таким чином, протягом п’яти днів з дня сплати штрафу суб’єкт господарювання зобов’язаний надіслати відповідно до Антимонопольного комітету України або його територіального відділення документи, що підтверджують сплату штрафу. Частиною п’ятою статті 56 Закону України «Про захист економічної конкуренції» передбачено, що за кожний день прострочення сплати штрафу стягується пеня у розмірі півтора відсотка від суми штрафу. Відповідно до пункту 2 оглядового листа Вищого господарського суду України від 04.04.2012 №01-06/418/2012 «Про деякі питання практики вирішення спорів, пов'язаних із застосуванням конкурентного законодавства» у випадку порушення законодавства про захист економічної конкуренції пеня, передбачена статтею 56 Закону України "Про захист економічної конкуренції", не лише має безальтернативний характер, але й не потребує прийняття уповноваженим органом рішення про її застосування, внаслідок чого не підпадає під визначення адміністративно-господарських санкцій у розумінні статей 238 - 239, 249 - 250 Господарського кодексу України. Разом з цим, нарахування пені припиняється з дня прийняття господарським судом рішення про стягнення відповідного штрафу. Також, нарахування пені зупиняється на час розгляду чи перегляду господарським судом справи про визнання недійсним рішення органу Антимонопольного комітету України про накладення штрафу, відповідного рішення (постанови) господарського суду. Аналогічна правова позиція міститься і у постанові пленуму Вищого господарського суду України №15 від 26.12.2011 «Про деякі питання практики застосування конкурентного законодавства». У разі несплати суб'єктом господарювання у добровільному порядку штрафу за порушення законодавства про захист економічної конкуренції та пені за прострочення сплати цього штрафу стягнення цих сум штрафу та пені проводиться у судовому порядку відповідно до статті 25 Закону України «Про Антимонопольний комітет України». Суми стягнутих штрафів та пені зараховуються до державного бюджету.
Таким чином, на виконання зазначених вимог чинного законодавства Відділення протягом січня-березня поточного року підготувало та направило до господарського суду Херсонської області 3 позови з вимогами про стягнення штрафу та пені за прострочення його сплати до Державного бюджету України з підприємств та фізичних осіб – підприємців, які своєчасно не виконали рішення адмінколегії Відділення.
Контакти:
Адреса: пр. Ушакова, 47, м. Херсон, 73000
Тел.: 31-60-29
Факс: 49-82-01, 49-82-29
Е-mail: khs@amсu.gov.ua