| ЗАХИСТ КОНКУРЕНЦІЇ на Херсонщині | |
Березень 2016 року Щоквартальний вісник Херсонського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України www.amc.gov.ua |
Офіційно
Інформація про роботу територіального відділення
Протягом I кварталу 2016 року до територіального відділення надійшло 52 заяви. Переважна більшість заяв надійшла від фізичних осіб щодо діяльності монополістів на ринках енерго-, тепло-, газо- та водопостачання і водовідведення.
За зазначений період часу Відділенням розглянуто 52 заяви, за результатами розгляду 15 із них розпочато розгляд справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції.
За I квартал 2016 року розглянуто 20 справ та накладено на порушників законодавства про захист економічної конкуренції штрафних санкцій на суму 158,659 тис. грн, сплачено до державного бюджету штрафів та пені 184,672 тис. грн.
За результатами розгляду справ припинено 27 порушень законодавства про захист економічної конкуренції. На виконання рекомендацій відділення припинено 34 діяння, які містили ознаки порушень законодавства про захист економічної конкуренції. Найбільшу питому вагу із припинених порушень займають порушення у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем – 73,33 %, антиконкурентних узгоджених дій – 20%.
Одним із показників ефективності діяльності територіального підрозділу Антимонопольного комітету України є розмір економічного ефекту від припинення порушень законодавства про захист економічної конкуренції (дій, які містять ознаки порушень) та обсягу реалізації товарів, стосовно яких поновлено належні умови конкуренції.
Економічним ефектом є економія витрат фізичних чи юридичних осіб на придбання товарів, економія витрат бюджетів різних рівнів, або недопущення збільшення таких витрат, отриманих в результаті припинення органом Комітету порушень та дій, які мають ознаки порушень законодавства про захист економічної конкуренції.
Так, завдяки вжитим заходам за 1 квартал 2016 року територіальним відділенням АМКУ забезпечено економічний ефект у сумі 247,795 тис.грн.
Зловживання монопольним становищем
Територіальне відділення оштрафувало КП «Стояни» Дудчанської сільської ради за зловживання монопольним становищем на ринку. Справу розпочато за результатами дослідження відповідних товарних ринків
Рішенням адміністративної колегії територіального відділення визнано, що Комунальне підприємство «Стояни» Дудчанської сільської ради, стягуючи зі споживачів (населення) послуги з централізованого водопостачання плату за опломбування засобів обліку води, що не передбачено чинними нормативно-правовими актами України, вчинило порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбачене пунктом 2 статті 50, визначене пунктом 1 частини другої статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді зловживання монопольним становищем на ринку послуги з централізованого водопостачання шляхом встановлення таких умов придбання товару, які неможливо було б встановити за умов існування значної конкуренції на ринку. На порушника законодавства накладено штраф відповідно до чинного законодавства.
При визначенні розміру штрафу враховано: сприяння у розгляді справи; фактичні обставини порушення законодавства про захист економічної конкуренції; припинення порушення законодавства про захист економічної конкуренції в ході розгляду справи; відшкодування споживачам матеріальних витрат, пов’язаних з опломбування засобів обліку, фінансовий стан підприємства.
Відділенням притягнуто до відповідальності водопостачальне підприємство МКП «ВУВКГ м. Херсона» за порушення законодавства про захист економічної конкуренції
За результатами розгляду заяв мешканців м. Херсона Відділенням розглянуто справу про порушення МКП «ВУВКГ м. Херсона» законодавства про захист економічної конкуренції, у вигляді зловживання монопольним становищем, що призвело до ущемлення інтересів споживачів.
Так, МКП «ВУВКГ м. Херсона», використовуючи монопольне становище, створило для себе додаткові та не передбачені положеннями законів та підзаконних галузевих нормативно-правових актів України у сфері питного водопостачання важелі впливу на споживачів, зокрема, видавало їм технічні умови на проектування квартирних засобів обліку води, які в свою чергу передбачали обов’язкову розробку проектної документації, за яку споживачам необхідно було сплатити певні додаткові кошти у проектних організаціях.
Рішенням адміністративної колегії Херсонського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України дії МКП «ВУВКГ м. Херсона», які полягають у видачі споживачам (населенню) вихідних даних (технічних умов) на проектування квартирних водомірних вузлів для комерційного обліку води з зобов’язанням споживача отримати відповідну проектну документацію, що не передбачено чинними законодавчими та галузевими нормативно-правовими актами України, визнано порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, у вигляді зловживання монопольним становищем.
За вказане порушення законодавства про захист економічної конкуренції на МКП «ВУВКГ м. Херсона» накладено штраф.
При визначені розміру штрафу МКП «ВУВКГ м. Херсона» адміністративною колегію Відділення враховано, що на момент винесення рішення водопостачальним підприємством наказом від 21.03.2016 №117 припинено з 28.03.2016 року видачу вихідних даних (технічних умов) на встановлення квартирних засобів обліку води.
Тобто, підприємство припинило порушення законодавства про захист економічної конкуренції до прийняття рішення у справі.
Державні закупівлі
Територіальне відділення оштрафувало фізичних осіб-підприємців із м. Херсона, визнавши їх дії антиконкурентними
Як показало розслідування Відділення, ФОП Єрошенко П.В. та ФОП Дєдов О.М. узгодили свої пропозиції під час участі у процедурі закупівлі за бюджетні кошти 18 найменувань плитки та плит керамічних, які проводилися Управлінням освіти Херсонської міської ради у 2014 році.
Поведінка претендентів під час участі у торгах була заздалегідь погодженою та не мала на меті ведення конкурентної боротьби. Документи на торги готувалися таким чином, аби забезпечити перемогу одному з підприємців.
Проведення конкурсних торгів врегульовано Законом України «Про здійснення державних закупівель». За визначенням цього закону, розпорядник коштів має вибрати найкращу пропозицію з числа поданих претендентами. Проте, у сфері держзакупівель часто існує практика, коли суб’єкти замість того, щоб конкурувати у чесній боротьбі, між собою домовляються. Адже коли існує справедлива ціна, і відповідно, справедлива пропозиція, тоді виграватиме кращий із них.
У даному випадку цього не відбулося. Учасники лише створювали видимість конкуренції, якої фактично не було.
За прийнятим адміністративною колегією рішенням, такі дії відповідачів визнано порушенням законодавства про захист економічної конкуренції та накладено штрафи.
Адміністративною колегією Херсонського обласного територіального відділення АМКУ прийнято рішення у справі ТОВ «Морське агентство «Пітерс» (м. Миколаїв) та ФОП Ярченко І.М. (м. Миколаїв)
Зазначені підприємства узгодили свої пропозиції під час участі у відкритих торгах по закупівлі за державні кошти послуг вантажних транспортно-експедиційних агентств, які проводилися Військовою частиною А1604 Міністерства оборони України у 2014 році.
Поведінка претендентів під час участі у торгах була заздалегідь погодженою та не мала на меті ведення конкурентної боротьби. Документи на торги готувалися таким чином, аби забезпечити перемогу ФОП Ярченко І.М. з якою і укладено відповідний договір закупівлі.
Рішенням адміністративної колегії територіального відділення АМКУ такі дії ТОВ «Морське агентство «Пітерс» та ФОП Ярченко І.М. визнано порушенням законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді антиконкурентних узгоджених дій, які стосуються спотворення результатів торгів.
За вказане порушення законодавства про захист економічної конкуренції на ТОВ «Морське агентство «Пітерс» та ФОП Ярченко І.М. в установленому законом порядку накладено штрафні санкції.
Дії органів влади та місцевого самоврядування
Адміністративною колегією Херсонського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України прийнято рішення, яким визнано, що дії Виконавчого комітету Херсонської міської ради у вигляді прийняття рішення від 18.11.2014 № 298 «Про затвердження Порядку проведення конкурсу із визначення операторів, яким надається право обладнання, утримання та використання майданчиків для паркування транспортних засобів на території міста Херсона», яким встановлені не передбачені чинним законодавством кваліфікаційні вимоги до учасників конкурсу, є порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченим частиною першою статті 15, пунктом 3 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді антиконкурентних дій органу місцевого самоврядування шляхом прийняття рішення, яке може призвести до обмеження конкуренції.
Виконавчий комітет Херсонської міської ради припинив порушення законодавства про захист економічної конкуренції шляхом внесення відповідних змін до Порядку проведення конкурсу із визначення операторів, яким надається право обладнання, утримання і використання майданчиків для паркування транспортних засобів на території міста Херсона, затвердженого рішенням від 18.11.2014 № 298.
Соціально-важливі ринки
Ринок послуг з приймання платежів від населення
За результатами розгляду заяви громадянина м. Херсона щодо стягнення з нього комісійної винагороди при оплаті за послуги з централізованого водопостачання та водовідведення на користь МКП «ВУВКГ м. Херсона» Відділенням встановлено ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції як в діях МКП «ВУВКГ м. Херсона», так і в діях Українського державного підприємства поштового зв’язку «Укрпошта» та ПАТ «Державний ощадний банк України».
Відділенням встановлено, що дії МКП «ВУВКГ м. Херсона», які полягають у не визначенні в договорах з банками та іншими фінансовими установами розміру комісійної винагороди, яку МКП «ВУВКГ м. Херсона» має сплачувати на користь банків та інших фінансових установ за приймання платежів від населення та дії ПАТ «Державний ощадний банк України» та УДППЗ «Укрпошта», які полягають у не визначенні в договорі з МКП «ВУВКГ м. Херсона» розміру комісійної винагороди, яку МКП «ВУВКГ м. Херсона» має сплачувати на його користь за приймання платежів від населення, що суперечить пункту 16 Порядку формування тарифів на послуги з централізованого постачання холодної води, водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем), мають ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого частиною першою статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді зловживання монопольним становищем на ринку, що призвело до ущемлення інтересів споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.
Адміністративна колегія Херсонського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України надала обов’язкові для розгляду рекомендації МКП «ВУВКГ м. Херсона», УДППЗ «Укрпошта» та ПАТ «Державний ощадний банк України» вжити заходів щодо усунення причин та умов вчинення дій, що мають ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, шляхом внесення відповідних змін до договорів або переукладення договорів про приймання платежів від населення із визначенням розміру комісійної винагороди, яку МКП «ВУВКГ м. Херсона» сплачуватиме останнім за приймання платежів від населення.
Ринок послуг з перевезення пасажирів на приміських та міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутах загального користування в звичайному режимі руху
За результатами дослідження цього ринку Відділенням в діях автомобільних перевізників, а саме, ПП «Поярков», ТОВ «Іксора», ПрАТ «Великолепетиське АТП 16543», ПАТ «Цюрупинськ-Автотранс», ПФ «МИС», ПрАТ «Верхньорогачицьке АТП-16546», ФОП Барнак Юрій Михайлович, ПрАТ «Нижньосірогозське АТП 16542», ФОП Монастирьов Юрій Вікторович, ПрАТ «Херсонське АТП 16527», ТОВ «Каланчацьке АТП-16549» та ПП «Кулида» встановлено ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого пунктом 1 статті 50, частиною 3 статті 6 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді антиконкурентних узгоджених дій, шляхом вчинення суб’єктами господарювання схожих дій на ринку, які можуть призвести до обмеження конкуренції без наявності об’єктивних причин для вчинення таких дій.
Як встановлено Відділенням, зазначені перевізники застосовували з травня 2015 року однаковий тариф на перевезення пасажирів на приміських та міжміських внутрішньообласних маршрутах, що ними обслуговуються за відсутності економічно обґрунтованих розрахунків витрат на надання цих послуг, що свідчать про узгодженість їх поведінки на ринку надання транспортних послуг у межах Херсонської області.
Тому, адміністративна колегія Херсонського обласного територіального відділення АМКУ рекомендувала зазначеним автомобільним перевізникам вжити повних та вичерпних заходів щодо припинення дій, що мають ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, а також усунення причин виникнення цих порушень і умов, що їм сприяють, шляхом здійснення розрахунків економічно обґрунтованих планових витрат на надання послуг з перевезення пасажирів на приміських та міжміських внутрішньообласних маршрутах.
Надані рекомендації зазначеними суб’єктами господарювання виконані в повному обсязі.
Ринок закупівлі молока для промислової переробки у населення
За результатами дослідження товарних ринків, в тому числі ринків закупівлі молока для промислової переробки у населення в межах Херсонської області встановлено, що дії ПАТ «Новокаховський завод плавлених сирів», ПАТ «Чаплинський маслосирзавод» та ПАТ «Іванівський маслозавод», які полягають у не приведенні оптово-відпускних цін на готову продукцію до економічно обґрунтованого рівня при зниженні у 2014 році закупівельних цін на сировину - молоко коров’яче незбиране для промислової переробки, що закуповується у населення, мають ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого пунктом 2 статті 50, частиною 1 статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді зловживання монопольним становищем на ринку, що може призвести до ущемлення інтересів споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.
Адміністративна колегія Відділення надала рекомендації зазначеним суб’єктам господарювання вжити повних та вичерпних заходів щодо припинення дій, що мають ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, а також усунення причин виникнення цих порушень і умов, що їм сприяють, шляхом встановлення оптово-відпускних цін на готову продукцію на економічно обґрунтованому рівні із врахуванням змін закупівельних цін на сировину - молоко коров’яче незбиране для промислової переробки, що закуповується у населення.
Крім цього, адміністративною колегією Відділення 29.03.2016 ПАТ «Новокаховський завод плавлених сирів» та ПАТ «Чаплинський маслосирзавод» притягнуто до відповідальності за вчинення порушення законодавства про захист економічної конкуренції, у вигляді зловживання монопольним становищем на ринку закупівлі молока коров’ячого незбираного для промислової переробки у населення, шляхом застосування різних цін при закупівлі молока коров’ячого до рівнозначних угод із продавцями, без об’єктивно виправданих на те причин. За вказане порушення на ПАТ «Новокаховський завод плавлених сирів» та ПАТ «Чаплинський маслосирзавод» накладено штрафи відповідно до чинного законодавства.
Ринок роздрібної торгівлі продуктами харчування
З метою запобігання порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, 24 лютого 2016 року Херсонське обласне територіальне відділення АМКУ надало обов’язкові для розгляду рекомендації 6 провідним суб’єктам господарювання, що діють на ринку роздрібної торгівлі продуктами харчування та зареєстровані у Херсонській області.
Відділення рекомендувало цим суб’єктам господарювання вжити заходів щодо усунення причин та умов вчинення дій, що можуть спричинити необґрунтоване підвищення цін на продукти харчування та містити ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді антиконкурентних узгоджених дій, передбачених Законом України «Про захист економічної конкуренції».
Рекомендації
Територіальним відділенням за результатами розгляду звернень мешканців м. Херсона, які не змогли передати ПАТ «Херсонгаз» до 5 січня 2016 року інформацію про показники лічильника газу, спожитого за попередній місяць, обов’язковість надання якої у визначений термін з посиланням на введення в дію з 2016 року Кодексу газорозподільних систем оприлюднено ПАТ «Херсонгаз» у засобах масової інформації, в діях газорозподільного підприємства встановлено ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції.
Так, відділенням встановлено, що ПАТ «Херсонгаз» розмістило у ЗМІ інформацію, яка стосується лише встановленого цим Кодексом порядку повідомлення споживачами до 5 числа місяця показників лічильника газу, спожитого за попередній місяць, але ця інформація є неповною та не містить інформації щодо термінів та порядку укладання договору розподілу природного газу, що визначений розділом VІ цього Кодексу, а також, що кожному споживачу буде присвоєно в місячний строк персональний ЕІС-код, за допомогою якого споживач може передати показники лічильника газу, та іншу інформацію про перелік всіх процедур та питань, які необхідно поступово здійснити у зв’язку з введенням в дію Кодексу.
Адміністративною колегією відділення було внесено ПАТ «Херсонгаз» обов’язкові для виконання рекомендації, а саме: вжити заходів щодо усунення причин та умов вчинення дій, що мають ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, шляхом оприлюднення у ЗМІ повної інформації щодо поступових дій підприємства у зв’язку з введенням в дію положень Кодексу газорозподільних систем та створення сприятливих умов для споживачів щодо можливості своєчасно до 5 числа місяця повідомляти газорозподільному підприємству показники лічильників газу.
На виконання рекомендацій ПАТ «Херсонгаз» повідомило Відділенню про вжиті ним заходи, зокрема, про оприлюднення у засобах масової інформації додаткових роз’яснень для споживачів, які стосуються порядку повідомлення споживачами показників лічильника газу.
Херсонським обласним територіальним відділенням вжито заходів щодо
захисту інтересів населення міста Херсона
Територіальним відділенням за результатами розгляду звернення депутата Комсомольської районної у місті Херсоні ради та колективного звернення мешканців мікрорайону «Корабел» м. Херсона в діях ПП «Жилсервісс» та МКП «Херсонтеплоенерго» встановлено ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції.
Так, Відділенням встановлено, що ПП «Жилсервісс» звернулось до МКП «Херсонтеплоенерго» з листом, складеним без належно оформлених підтверджуючих документів, щодо зниження плати за послугу з централізованого опалення у окремих квартирах будинків у зв’язку з тим, що в листопаді 2015 року в житлових будинках, що обслуговуються ПП «Жилсервісс», мешканці не отримували цю послугу в повному обсязі.
В свою чергу, МКП «Херсонтеплоенерго» на підставі зазначеного листа ПП «Жилсервісс» провело розподіл між споживачами спожитої за приладами обліку теплової енергії в залежності від днів одержання послуги з централізованого опалення у листопаді 2015 року, внаслідок чого МКП «Херсонтеплоенерго» визначило розрахунковий тариф на цю послугу для споживачів одного і того ж будинку від 3 грн до 12 грн за 1 кв.м опалювальної площі в залежності від кількості днів одержання теплової енергії.
Нарахування споживачам одного і того ж будинку різного тарифу за надання однакової послуги з централізованого опалення призвело до ущемлення інтересів споживачів.
Такі дії МКП «Херсонтеплоенерго» та ПП «Жилсервіс» містять ознаки порушень законодавства про захист економічної конкуренції, у вигляді зловживання монопольним становищем на відповідних ринках, що призвело до ущемлення інтересів споживачів.
У зв’язку з цим, адміністративною колегією Відділення надано МКП «Херсонтеплоенерго» та ПП «Жилсервісс» обов’язкові для розгляду рекомендації щодо вжиття заходів на усунення причин та умов вчинення дій, що мають ознаки порушень законодавства про захист економічної конкуренції.
На виконання цих рекомендацій МКП «Херсонтеплоенерго» повідомило Відділенню, що у лютому 2016 року ним проведено перерахунок оплати за надані послуги з централізованого опалення мешканцям будинків мікрорайону «Корабел» у листопаді 2015 року та ПП «Жилсервісс» повідомило, що ним відкликано попередню інформацію щодо відсутності опалення в окремих квартирах житлових будинках цього мікрорайону, на підставі якої МКП «Херсонтеплоенерго» провело розподіл спожитої за приладами обліку теплової енергії між окремими квартирами будинків в залежності від днів одержання послуг в листопаді 2015 року.
Таким чином, дії МКП «Херсонтелоенерго» та ПП «Жилсервісс», які містили ознаки порушень законодавства про захист економічної конкуренції, припинено.
Інформаційні порушення
За неподання інформації на вимогу Відділення ПФ «ВЕЛ» притягнуто до відповідальності
У зв’язку з розглядом звернення Управління захисту економіки в Херсонській області Департаменту захисту економіки Національної поліції України та здійснення державного контролю за дотриманням вимог законодавства про захист економічної конкуренції під час проведення у лютому 2015 року Херсонським вищим училищем фізичної культури закупівлі за бюджетні кошти палива рідинного та газу; оливи мастильної (бензин) (надалі – Процедура закупівлі) Відділенням було направлено на адресу ПФ «ВЕЛ» вимогу про надання відповідної інформації.
Проте, ПФ «ВЕЛ» відмовило надати цю інформацію та копії запитуваних у вимозі Відділення документів, чим створило перешкоди у розгляді звернення та досліджені Процедури закупівлі.
Рішенням адміністративної колегії Відділення визнано, що дії ПФ «ВЕЛ» у вигляді неподання інформації на вимогу у встановлений головою Відділення строк є порушенням законодавства про захист економічної конкуренції.
За вказане порушення законодавства про захист економічної конкуренції на ПФ «ВЕЛ» накладено штраф у розмірі 34 000 грн.
Судова практика
Рішенням Одеського апеляційного господарського суду України від 10.12.2015 по справі № 923/1509/15 вдруге підтверджено правомірність та законність рішення адміністративної колегії Херсонського обласного територіального відділення АМКУ
ТОВ «Ж.К.Будівельник» (м. Херсон) звернулось до Господарського суду Херсонської області з позовом до Херсонського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України про визнання недійсним та скасування рішення адміністративної колегії Херсонського тервідділення АМКУ від 30.06.2015 № 51-р/к.
Рішенням господарського суду Херсонської області від 28.10.2015 у задоволені позову відмовлено з огляду на відсутність передбачених ст. 59 Закону України «Про захист економічної конкуренції» підстав для визнання недійсним і скасування рішення адмінколегії Херсонського тервідділення від 30.06.2015 №51-р/к та недоведеність позивачем обставин, які б спростовували виявлені відповідачем факти вчинення ТОВ «Ж.К.Будівельник» порушень законодавства про захист економічної конкуренції.
ТОВ «Ж.К.Будівельник» не погоджуючись із рішенням господарського суду Херсонської області від 28.10.2015 , звернулось до Одеського апеляційного господарського суду щодо скасування рішення господарського суду Херсонської області від 28.10.2015.
Одеський апеляційний господарський суд апеляційну скаргу ТОВ «Ж.К.Будівельник» залишив без задоволення, а рішення господарського суду Херсонської області від 28.10.2015 без змін, тим самим підтвердив правомірність та законність дій Херсонського обласного територіального відділення та зобов’язав ТОВ «Ж.К.Будівельник» сплатити штраф та виконати зобов’язання.
Роз’яснення |
Херсонське обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України звертає увагу підприємців на вимоги Закону України "Про захист економічної конкуренції" щодо виконання рішень та розпоряджень органів Антимонопольного комітету України, голів його територіальних відділень. Зокрема, статтею 56 Закону України "Про захист економічної конкуренції" передбачено, що рішення та розпорядження органів Антимонопольного комітету України, голів його територіальних відділень є обов'язковими до виконання (частина друга). Особа, на яку накладено штраф за рішенням органу Антимонопольного комітету України, сплачує його у двомісячний строк з дня одержання рішення про накладення штрафу. Таким чином, протягом п’яти днів з дня сплати штрафу суб’єкт господарювання зобов’язаний надіслати відповідно до Антимонопольного комітету України або його територіального відділення документи, що підтверджують сплату штрафу. Частиною п’ятою статті 56 Закону України «Про захист економічної конкуренції» передбачено, що за кожний день прострочення сплати штрафу стягується пеня у розмірі півтора відсотка від суми штрафу. Відповідно до пункту 2 оглядового листа Вищого господарського суду України від 04.04.2012 №01-06/418/2012 «Про деякі питання практики вирішення спорів, пов'язаних із застосуванням конкурентного законодавства» у випадку порушення законодавства про захист економічної конкуренції пеня, передбачена статтею 56 Закону України "Про захист економічної конкуренції", не лише має безальтернативний характер, але й не потребує прийняття уповноваженим органом рішення про її застосування, внаслідок чого не підпадає під визначення адміністративно-господарських санкцій у розумінні статей 238 - 239, 249 - 250 Господарського кодексу України. Разом з цим, нарахування пені припиняється з дня прийняття господарським судом рішення про стягнення відповідного штрафу. Також, нарахування пені зупиняється на час розгляду чи перегляду господарським судом справи про визнання недійсним рішення органу Антимонопольного комітету України про накладення штрафу, відповідного рішення (постанови) господарського суду. Аналогічна правова позиція міститься і у постанові пленуму Вищого господарського суду України №15 від 26.12.2011 «Про деякі питання практики застосування конкурентного законодавства». У разі несплати суб'єктом господарювання у добровільному порядку штрафу за порушення законодавства про захист економічної конкуренції та пені за прострочення сплати цього штрафу стягнення цих сум штрафу та пені проводиться у судовому порядку відповідно до статті 25 Закону України «Про Антимонопольний комітет України». Суми стягнутих штрафів та пені зараховуються до державного бюджету.
Таким чином, на виконання зазначених вимог чинного законодавства територіальне відділення протягом січня-березня поточного року підготувало та направило до господарського суду Херсонської області 6 позовів з вимогами про стягнення штрафу та пені за прострочення його сплати до Державного бюджету України з підприємств та фізичних осіб – підприємців, які своєчасно не виконали рішення адмінколегії.