|
| ЗАХИСТ КОНКУРЕНЦІЇ на Херсонщині |
|
| Березень 2015 року Щоквартальний вісник Херсонського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України www.amc.gov.ua | ||
Офіційно
Інформація про роботу територіального відділення

Протягом 3 місяців цього року до територіального відділення від громадян надійшло 67 звернень, що більше на 11,8 відсотків в порівнянні з аналогічним періодом 2014 року. Переважна більшість заяв надійшла від фізичних осіб щодо діяльності монополістів на ринках енерго-, тепло-, газо- та водопостачання і водовідведення.
Відділенням розглянуто 56 звернень, за результатами розгляду 5 із них розпочато розгляд справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції.
За 3 місяці цього року було розглянуто 25 справ та накладено на порушників законодавства про захист економічної конкуренції штрафних санкцій на суму 328,5 тис. грн, сплачено до державного бюджету штрафів та пені 105,0 тис. грн.
За результатами розгляду справ припинено 29 порушень. На виконання рекомендацій відділення було припинено 22 діяння, які містили ознаки порушень. Найбільшу питому вагу із припинених порушень займають порушення у вигляді антиконкурентних узгоджених дій суб’єктів господарювання – 32% та недобросовісної конкуренції -36%.
Одним із показників ефективності діяльності територіальних підрозділів Антимонопольного комітету України, є розмір економічного ефекту від припинення порушень законодавства про захист економічної конкуренції (дій, які містять ознаки порушень) та обсягу реалізації товарів, стосовно яких поновлено належні умови конкуренції.
Економічним ефектом є економія витрат фізичних чи юридичних осіб на придбання товарів, економія витрат бюджетів різних рівнів, або недопущення збільшення таких витрат, отримані в результаті припинення органами Комітету порушень та дій, які мають ознаки порушень.
Так, завдяки вжитим заходам за 1 квартал 2015 року територіальним відділенням АМКУ забезпечено економічний ефект у сумі 6476,9 тис.грн та обсяг реалізації товарів, стосовно яких поновлено належні умови конкуренції - 20670,1 млн.грн.
Зловживання монопольним становищем
Територіальне відділення оштрафувало ДП «Херсонстандартметрологія» за зловживання монопольним становищем на ринку. Справу розпочато за результатами розгляду звернення ТОВ «Механічний завод» за дорученням АМКУ
Рішенням адміністративної колегії територіального відділення визнано, що ДП «Херсонстандартметрологія», надаючи у 2013-2014 роках метрологічні послуги за завищеними цінами за рахунок визначення вартості однієї людино-години виконавців метрологічних робіт (послуг) без належного економічного обґрунтування, вчинило порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбачене пунктом 2 статті 50, частиною першою статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді зловживання монопольним становищем на ринку. На порушника законодавства накладено штраф у розмірі 34 тис. грн.
При визначенні розміру штрафу враховано, що ДП «Херсонстандартметрологія» у ході розгляду справи було вжито відповідних заходів щодо припинення порушення законодавства про захист економічної конкуренції, зокрема: зменшено вартість повірки на деякі прилади до 16 відсотків, крім цього, з 01.01.2015 року залишено вартість метрологічних послуг на рівні 2014 року, незважаючи на те, що фактичні витрати підприємства у 2014 році перевищують витрати, що були враховані при визначенні вартості цих послуг, майже до 100 відсотків.
КП «Три Кринички» Комишанської селищної ради не вдалося підвищити тарифи на водопостачання
Адміністративною колегією Херсонського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України, засідання якої відбулося 31.03.2015 р., прийнято рішення про визнання дій КП «Три Кринички», порушеннями законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді зловживання монопольним становищем на ринку надання послуг з централізованого постачання холодної води, що можуть призвести до ущемлення інтересів споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.
На КП «Три Кринички» накладено штраф, а також зобов’язано розрахувати та подати на затвердження органу місцевого самоврядування економічно обґрунтовані витрати на послуги з централізованого постачання холодної води відповідно до вимог чинного законодавства.
Крім того, КП «Три Кринички» зобов’язано привести чинні договори, які пов’язані з наданням послуг з централізованого постачання холодної води у відповідність до вимог чинного законодавства України на основі Типового договору про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005 № 630, шляхом внесення у ці договори відповідних змін.
Державні закупівлі
Територіальне відділення оштрафувало фізичних осіб-підприємців із Запорізької області, визнавши їх дії антиконкурентними
Як показало розслідування Відділення, ФОП Белічко В.М. та ФОП Богданов М.Ф. узгодили свої пропозиції під час участі у процедурі закупівлі продуктів – фруктів, ягід та горіхів, які проводилися Відділом освіти Генічеської Райдержадміністрації Херсонської області у листопаді 2011 року.
Поведінка претендентів під час участі у торгах була заздалегідь погодженою та не мала на меті ведення конкурентної боротьби. Документи на торги готувалися таким чином, аби забезпечити перемогу одному з підприємців.
Проведення конкурсних торгів врегульовано Законом України «Про здійснення державних закупівель». За визначенням цього закону, розпорядник коштів має вибрати найкращу пропозицію з числа поданих претендентами. Проте, у сфері держзакупівель часто існує практика, коли суб’єкти замість того, щоб конкурувати у чесній боротьбі, між собою домовляються. Адже коли існує справедлива ціна, і відповідно, справедлива пропозиція, тоді виграватиме кращий із них.
У даному випадку цього не відбулося. Учасники лише створювали видимість конкуренції, якої фактично не було.
За прийнятим адміністративною колегією рішенням, такі дії відповідачів визнано порушенням законодавства про захист економічної конкуренції та накладено штрафи.
Адміністративною колегією Херсонського обласного територіального відділення АМКУ прийнято рішення у справі ТОВ «Перша Таврійська Агроресурсна компанія» та ПП «Нафтовий Союз»
Зазначені підприємства узгодили свої пропозиції під час участі у відкритих торгах по закупівлі продуктів нафтоперероблення рідких, які проводилися Державною установою «Новокаховський рибоводний завод частикових риб» у квітні 2012 року.
Поведінка претендентів під час участі у торгах була заздалегідь погодженою та не мала на меті ведення конкурентної боротьби. Документи на торги готувалися таким чином, аби забезпечити перемогу ТОВ «Перша Таврійська Агроресурсна компанія», з яким і укладено відповідний договір.
За прийнятим адміністративною колегією рішенням, такі дії відповідачів визнано порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченим пунктом 1 статті 50, пунктом 4 частини другої статті 6 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді антиконкурентних узгоджених дій, які стосуються спотворення результатів торгів, та накладено штрафи.
Адміністративною колегією Херсонського обласного територіального відділення АМКУ прийнято рішення у справі щодо двох перевізників
За результатами здійснення контролю щодо створення конкурентного середовища та захисту конкуренції у сфері державних закупівель територіальним відділенням встановлено, що під час проведення Комунальною установою «Скадовський районний центр фінансово-господарського обслуговування закладів та установ освіти» процедури закупівлі за державні кошти транспортних послуг по перевезенню учнів учасники процедури закупівлі ФОП Івахно І.А. та ПП «Корсар» узгодили свою поведінку, внаслідок чого конкуренцію між ними під час участі у цих торгах було усунуто.
Рішенням адміністративної колегії Херсонського обласного територіального відділення АМКУ дії ФОП Івахно І.А. та ПП «Корсар» визнано порушенням законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді антиконкурентних узгоджених дій, які стосуються спотворення результатів торгів. За вказане порушення законодавства про захист економічної конкуренції на ФОП Івахно І.А. та ПП «Корсар» в установленому законом порядку накладено штрафи.
Недобросовісна конкуренція
Адміністративною колегією Херсонського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України прийняті рішення у справах щодо порушень законодавства про захист від недобросовісної конкуренції ТОВ «ТД Агро Лідер» (м. Херсон) та ТОВ «Спадщина-Україна» (м. Київ)
Розгляд справ про порушення законодавства про захист від недобросовісної конкуренції ТОВ «ТД Агро Лідер» та ТОВ «Спадщина-Україна» було розпочато за дорученням Антимонопольного комітету України та за результатами розгляду звернення одного з цих суб’єктів господарювання.
Під час розслідування у справах було встановлено, що ТОВ «ТД Агро Лідер» та ТОВ «Спадщина-Україна» повелися не зовсім коректно щодо партнерів і споживачів, рекламуючи та розповсюджуючи свою продукцію, а саме – регулятор росту рослин «Сизам Нано» та мікродобриво «Сизам», відповідно, які за інформацією Мінприроди не проходили державну реєстрацію та у зв’язку із чим заборонені до обігу на території України.
Такі дії ТОВ «ТД Агро Лідер» та ТОВ «Спадщина-Україна» визнано порушенням законодавства про захист від недобросовісної конкуренції у вигляді поширення інформації, яка вводить в оману.
За результатами розгляду справ підприємствам доведеться сплатити чималий штраф та привести свою діяльність у відповідність до вимог чинного законодавства.
Водночас слід зазначити, що на теперішній час ТОВ «ТД Агро Лідер» вживаються відповідні заходи щодо державної реєстрації регулятора росту рослин «Сизам Нано».
Антиконкурентні дії органів влади та місцевого самоврядування

Адміністративною колегією Херсонського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України прийнято рішення про визнання дій Каховської міської ради, порушеннями законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченими пунктом 3 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді антиконкурентних дій органу місцевого самоврядування шляхом надання окремим суб’єктам господарювання переваг, які ставлять їх у привілейоване становище стосовно конкурентів та внаслідок яких окремим суб’єктам господарювання створюються несприятливі чи дискримінаційні умови діяльності порівняно з конкурентами. Каховську міську раду зобов’язано усунути порушення шляхом проведення аналізу чинних договорів, якими органом місцевого самоврядування передано суб’єктам господарювання у платне користування земельні ділянки для здійснення господарської діяльності та привести їх у відповідність до чинних рішень, якими визначено розмір орендної плати та компенсації за користування міською територією.
Соціально-важливі ринки
Ринок лікарських засобів та медичних послуг
З метою запобігання порушенням законодавства про захист економічної конкуренції надано обов’язкові для розгляду рекомендації 11 провідним суб’єктам господарювання, що діють на ринку роздрібної торгівлі лікарськими засобами м. Херсона.
Відділення рекомендувало цим суб’єктам господарювання вжити заходів щодо усунення причин та умов вчинення дій, що можуть спричинити необґрунтоване підвищення цін на лікарські засоби та містити ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді антиконкурентних узгоджених дій, передбачених Законом України «Про захист економічної конкуренції».
Про результати розгляду зазначених рекомендацій суб’єкти господарювання повинні повідомити Відділення у п’ятиденний строк з дня їх отримання.
Крім того, з метою стабілізації цінової ситуації на ринку роздрібної торгівлі лікарськими засобами, 25 березня 2015 року в приміщенні Відділення проведено нараду за участю керівників провідних аптечних закладів м. Херсона.
Під час зазначеної наради обговорювались питання ціноутворення на лікарські засоби вітчизняного і іноземного виробництва, причини росту роздрібних цін на ліки в аптечних закладах, шляхи вирішення питання до поліпшення ситуації на фармацевтичному ринку м. Херсона та зниження цін на лікарські засоби, які користуються значним попитом у населення.
Відділенням продовжується дослідження зазначених питань щодо суб’єктів господарювання, які діють в межах Херсонської області.

Херсонським обласним територіальним відділенням Антимонопольного комітету України в ході дослідження ринку надання медичних послуг, встановлено, що окремі суб’єкти господарювання позиціонують свою діяльність в якості «клініки», зокрема, поширюючи таку інформацію в назві медичного закладу, в рекламних матеріалах, на інтернет-сайтах тощо, що не відповідає дійсним обставинам.
Такі дії власників медичних закладів мають ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, у вигляді недобросовісної конкуренції шляхом повідомлення оманливої інформації, яка може вплинути на наміри споживачів щодо придбання послуг цього суб’єкта господарювання.
Адміністративна колегія Херсонського обласного територіального відділення АМКУ рекомендувала НВ ТОВ «ДОК», ТОВ Фірма «Смайл», ПФ «Торнадо», МПП «Дента», ПП «Авіцена», ТОВ «Стоматологія Щербакових», ТОВ «Стоматологічна клініка «Ідеал-Т»», ТОВ «Міжнародний медичний центр «Оксфорд-медікал»» та ТОВ «Фірма «Пінта»» вжити заходів щодо усунення причин та умов вчинення вищезазначених дій, зокрема шляхом припинення використання слова «клініка» в назві медичних закладів, в рекламних матеріалах, на інтернет-сайтах тощо.
Надані рекомендації зазначеними суб’єктами господарювання виконані в повному обсязі.
Ринок роздрібної торгівлі продовольчими товарами
З метою запобігання порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, 24 березня 2015 року Херсонське обласне територіальне відділення АМКУ надало обов’язкові для розгляду рекомендації 5 провідним суб’єктам господарювання, що діють на ринку роздрібної торгівлі продуктами харчування та зареєстровані у м. Херсоні.
Відділення рекомендувало цим суб’єктам господарювання вжити заходів щодо усунення причин та умов вчинення дій, що можуть спричинити необґрунтоване підвищення цін на продукти харчування та містити ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді антиконкурентних узгоджених дій, передбачених Законом України «Про захист економічної конкуренції».
Крім того, було надано аналогічні рекомендації 11 суб’єктам господарювання, які займають монопольне (домінуюче) становище на ринку оптової реалізації хліба та хлібопродуктів у межах Херсонської області.
Про результати розгляду зазначених рекомендацій суб’єкти господарювання повинні повідомити Відділення у п’ятиденний строк з дня їх отримання.
Відділенням продовжується дослідження зазначених питань.
Ринок житлово-комунальних послуг |
Як встановлено Відділенням, обслуговуючі організації, в порушення вимог чинного законодавства, надають неповний перелік обов’язкових послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій споживачам та не вживають дієвих заходів щодо усунення причин цих порушень. Надання підприємствами неповного переліку послуг, передбаченого чинним законодавством, може призвести до ущемлення інтересів споживачів, оскільки вони не отримують якісні послуги в повному обсязі. У червні 2014 року адміністративна колегія Відділення надавала обслуговуючим організаціям рекомендації, щодо приведення кількості фактично надаваємих споживачам послуг у відповідність до норм чинного законодавства, однак ці рекомендації не були виконані. Як наслідок, Відділенням у грудні 2014 року було розпочато розгляд справ відносно обслуговуючих організацій у зв’язку з їх бездіяльністю, у вигляді нездійснення та неподання до органу місцевого самоврядування розрахунків економічно обґрунтованих витрат на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, що призвело до надання споживачам не в повному обсязі цих послуг. Рішеннями адміністративної колегії Відділення така бездіяльність житлово-експлуатаційних організацій визнана порушенням законодавства про захист економічної конкуренції та накладено штрафи. При прийнятті рішень адмінколегією було враховано, що усі обслуговуючі організації в ході засідання адміністративної колегії надали докази щодо усунення зазначених порушень. |
Рекомендації
Адміністративна колегія Херсонського обласного територіального відділення АМКУ рекомендувала ПАТ «Херсонгаз» припинити вимагання від суб’єктів господарювання, які діють на ринку будівельно-монтажних робіт у сфері газифікації, документів, які не передбачені законодавством України.
До Херсонського обласного територіального відділення АМКУ за захистом своїх прав звернулося ТОВ «Оптіма – Газ». За змістом звернення, ПАТ «Херсонгаз» відмовило підприємству в прийманні виконавчої документації на збудовані об’єкти, вимагаючи, при цьому, нотаріального засвідчення довіреностей замовників на представництво їх інтересів при здійсненні ТОВ «Оптіма-Газ» робіт з газифікації об’єктів споживачів. Відділенням встановлено, що такі дії ПАТ «Херсонгаз» містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції та можуть призвести до ущемлення інтересів споживача. Для усунення причин та умов вчинення дій, які містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, Відділенням направлено ПАТ «Херсонгаз» обов’язкові для виконання рекомендації, як виконані підприємством у повному обсязі.
Інформаційні порушення
За подання інформації в неповному обсязі на вимогу територіального відділення АМКУ
ТОВ «Бізнес Інвест Груп» притягнуто до відповідальності
Херсонським обласним територіальним відділенням АМКУ здійснюється державний контроль щодо створення конкурентного середовища та захист конкуренції у сфері державних закупівель, що пов’язано зокрема, з процедурою закупівлі послуг з санітарного очищення та інших для потреб Департаменту житлово-комунального господарства Херсонської міської ради, у зв’язку з чим, до ТОВ «Бізнес Інвест Групп» було направлено вимогу про надання відповідної інформації.
ТОВ «Бізнес Інвест Групп» у визначений строк не надало запитувану інформацію, чим створило Відділенню перешкоди у здійсненні передбачених законодавством повноважень.
Відповідно до пункту 13 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції» такі дії кваліфікуються як порушення законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді неподання інформації територіальному відділенню Антимонопольного комітету України у встановлені головою територіального відділення строки.
Рішенням Адміністративної колегії Відділення дії ТОВ «Бізнес Інвест Групп» визнано порушенням законодавства про захист економічної конкуренції та накладено штраф у розмірі 34,0 тис.грн.
Роз’яснення |
Херсонське обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України звертає увагу підприємців на вимоги Закону України "Про захист економічної конкуренції" щодо виконання рішень та розпоряджень органів Антимонопольного комітету України, голів його територіальних відділень. Зокрема, статтею 56 Закону України "Про захист економічної конкуренції" передбачено, що рішення та розпорядження органів Антимонопольного комітету України, голів його територіальних відділень є обов'язковими до виконання (частина друга). Особа, на яку накладено штраф за рішенням органу Антимонопольного комітету України, сплачує його у двомісячний строк з дня одержання рішення про накладення штрафу. Таким чином, протягом п’яти днів з дня сплати штрафу суб’єкт господарювання зобов’язаний надіслати відповідно до Антимонопольного комітету України або його територіального відділення документи, що підтверджують сплату штрафу. Частиною п’ятою статті 56 Закону України «Про захист економічної конкуренції» передбачено, що за кожний день прострочення сплати штрафу стягується пеня у розмірі півтора відсотка від суми штрафу. Відповідно до пункту 2 оглядового листа Вищого господарського суду України від 04.04.2012 №01-06/418/2012 «Про деякі питання практики вирішення спорів, пов'язаних із застосуванням конкурентного законодавства» у випадку порушення законодавства про захист економічної конкуренції пеня, передбачена статтею 56 Закону України "Про захист економічної конкуренції", не лише має безальтернативний характер, але й не потребує прийняття уповноваженим органом рішення про її застосування, внаслідок чого не підпадає під визначення адміністративно-господарських санкцій у розумінні статей 238 - 239, 249 - 250 Господарського кодексу України. Разом з цим, нарахування пені припиняється з дня прийняття господарським судом рішення про стягнення відповідного штрафу. Також, нарахування пені зупиняється на час розгляду чи перегляду господарським судом справи про визнання недійсним рішення органу Антимонопольного комітету України про накладення штрафу, відповідного рішення (постанови) господарського суду. Аналогічна правова позиція міститься і у постанові пленуму Вищого господарського суду України №15 від 26.12.2011 «Про деякі питання практики застосування конкурентного законодавства». У разі несплати суб'єктом господарювання у добровільному порядку штрафу за порушення законодавства про захист економічної конкуренції та пені за прострочення сплати цього штрафу стягнення цих сум штрафу та пені проводиться у судовому порядку відповідно до статті 25 Закону України «Про Антимонопольний комітет України». Суми стягнутих штрафів та пені зараховуються до державного бюджету.
Таким чином, на виконання зазначених вимог чинного законодавства територіальне відділення протягом січня-березня поточного року підготувало та направило до господарського суду Херсонської області 10 позовів з вимогами про стягнення штрафу та пені за прострочення його сплати до Державного бюджету України з підприємств та фізичних осіб – підприємців, які своєчасно не виконали рішення адмінколегії.
Контакти:
Адреса: пр. Ушакова, 47, м. Херсон, 73022
Тел.: 49-82-01, 49-82-29
Факс: 49-82-01, 49-82-29
| Е-mail: khs@amсu.gov.ua |