Щоквартальний вісник Херсонського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України www.amc.gov.ua |
Квітень 2014 року |
|
Результати роботи Херсонського обласного територіального відділення АМКУ протягом першого кварталу 2014 року
Протягом першого кварталу поточного року до відділення надійшло 88 звернень, за результатами розгляду яких було порушено 5 справ за встановленими ознаками порушеннями законодавства про захист економічної конкуренції. Значна кількість заяв надійшла від фізичних осіб щодо діяльності монополістів на ринках енерго-, тепло-, газо- та водопостачання і водовідведення.
Протягом звітного періоду за рахунок вжитих територіальним відділенням заходів було припинено 21 порушення законодавства про захист економічної конкуренції та накладено на порушників законодавства про захист економічної конкуренції штрафних санкцій на суму 34,0 тис. грн., сплачено до державного бюджету штрафів та пені 106,7 тис. грн. Рішення приймалися за участю осередку громадської ради при Антимонопольному комітеті України.
Економічний ефект припинених порушень склав майже 35,5 млн. грн.
Відділенням здійснюється контроль за виконанням порушниками законодавства про захист економічної конкуренції рішень, прийнятих адміністративною колегією відділення, якими вони були зобов'язані припинити порушення цього законодавства.
Проаналізувавши стан виконання рішень, прийнятих адміністративною колегією у 2011, 2012 роках встановлено, що у 2011 році було прийнято 90 рішень, із них 12 – не виконані в повному обсязі (не сплачено штрафи, пеню, не виконані зобов’язання), 2 – знаходяться у провадженні підрозділів примусового виконання рішень ВДВС.
У 2012 році було прийнято 173 рішення, із них 32 – не виконані в повному обсязі, 19 – знаходяться у провадженні підрозділів примусового виконання рішень ВДВС.
Враховуючи зазначене, Відділенням здійснюються відповідні заходи щодо виконання відповідачами рішень адмінколегії, зокрема направлено 6 позовів до суду та станом на теперішній час готуються ще 14 позовів до суду.
Зловживання монопольним становищем
Відділення захистило інтереси мешканців м. Херсона, які декілька років впродовж не могли припинити договірні відносини з теплопостачальним підприємством, маючи на це відповідні дозвільні документи
На засіданні адміністративної колегії відділення, яке відбулося 31.03.2014 року, було прийнято рішення, яким визнано, що публічне акціонерне товариство «Херсонська теплоелектроцентраль», безпідставно відмовляючи мешканцям м. Херсона у припинені договірних відносин, незважаючи на те, що вони за згодою постійно діючої міжвідомчої комісії для розгляду питань щодо відключення споживачів від мереж централізованого опалення та на підставі технічних умов, виданих цим же підприємством, встановили у квартирах альтернативне опалення, нарахувавши їм оплату за фактично ненадані послуги з централізованого опалення, вчинило порушення законодавства про захист економічної конкуренції, у вигляді зловживання монопольним становищем на ринку.
На порушника законодавства накладено штраф у розмірі 15000 грн.
ПАТ «Херсонська ТЕЦ» порушення законодавства про захист економічної конкуренції визнало та зобов’язується припинити договірні відносини зі споживачами та зняти з їх особових рахунків нарахування за фактично ненадані послуги з централізованого опалення.
ТОВ «Каланчацький водоканал» не врахував вимоги чинного законодавства
Як встановило територіальне відділення, ТОВ «Каланчацький водоканал» займаючи монопольне становище на ринку послуг з утримання будинків, споруд та прибудинкових територій, у межах закріпленого за ТОВ «Каланчацький водоканал» майна, має здійснювати свою господарську діяльність з дотриманням вимог законодавства про захист економічної конкуренції, які регламентують економічну поведінку монополістів на відповідному ринку.
Наразі триває розгляд справи за ознаками порушення конкурентного законодавства ТОВ «Каланчацький водоканал», якій не включив до розрахунку тарифу при наданні послуги з утримання будинків, споруд та прибудинкових територій (для забезпечення споживачів послугами в достатніх обсягах та якістю, що встановлена державними стандартами) послуги на обслуговування димових та вентиляційних каналів, протягом 2010 та 2011 років. Такі дії мають ознаки порушень законодавства про захист економічної конкуренції, передбачених пунктом 2 статті 50, частиною першою статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді зловживання монопольним становищем, що призвело до ущемлення інтересів споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.
Херсонське територіальне відділення досліджує справу щодо діянь
КП «Світоч» та Наддніпрянської селищної ради, в яких вбачаються ознаки порушення конкурентного законодавства.
Розпорядженням Адміністративної колегії Херсонського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 15 жовтня 2013 року №120/р-1 розпочато розгляд справи №113/1-13 за наявністю в діяннях комунального підприємства «Світоч» та виконавчого комітету Наддніпрянської селищної ради ознак порушень законодавства про захист економічної конкуренції.
Розгляд справи №113/1-13 розпочато за результатами проведеного дослідження ринків житлово-комунальної сфери, а також здійснення державного контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції з боку суб’єктів господарювання, що здійснюють діяльність на цих ринках.
КП «Світоч» при наданні послуг з водопостачання та обслуговування житлових будинків застосовує економічно необґрунтовані тарифи на ці послуги.
Відсутність належного контролю за діяннями КП «Світоч» з боку Надніпрянської селищної ради призвело до порушення законодавства про захист економічної конкуренції цим підприємством.
Херсонське обласне територіальне відділення АМКУ надало можливість трьом комунальним підприємствам сплачувати штрафи до кінця цього року
Адміністративна колегія Херсонського обласного територіального відділення АМКУ (надалі - Адмінколегія) власними рішеннями надала КП «Високопільський комунсервіс», КП «Водопровідно-каналізаційне господарства селища Верхній Рогачик» та ТОВ «Каланчацький водоканал» розстрочку сплати штрафів до кінця 2014 року за встановленими графіками.
Нагадаємо, що у грудні минулого року рішеннями Адмінколегії певні дії згаданих підприємств було визнано порушеннями законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді зловживання монопольним становищем на ринках централізованого водопостачання і водовідведення. Загальна сума накладених на відповідачів штрафів склала біля 50,0 тис.грн., які необхідно було сплатити вже у березні цього року.
Частиною 6 статті 56 Закону «Про захист економічної конкуренції» передбачено, що за заявою особи, на яку накладено штраф, органи Антимонопольного комітету України своїм рішенням мають право відстрочити або розстрочити сплату накладеного ним штрафу.
У зв’язку із наявністю обставин, які ускладнюють своєчасну сплату штрафів в повному обсязі, зазначені підприємства звернулися до АМКУ із відповідними клопотаннями, кожне із яких було розглянуто Адмінколегією та задоволено.
Недобросовісна конкуренція
Територіальне відділення АМКУ розпочало розгляд справи відносно ФОП Жильцової О.В.
Херсонське обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України розпочало розгляд справи відносно ФОП Жильцової О.В., за неподання інформації територіальному відділенню АМКУ у встановлені головою територіального відділення строки.
ФОП Жильцова О.В. умисно не отримує пошту від територіального відділення, що в свою чергу перешкоджає здійсненню територіальним відділенням повноважень, визначених законодавством.
Такі дії ФОП Жильцової О.В. є порушенням законодавства про захист економічної конкуренції та тягне за собою встановлену законом.
Черговий привід засумніватися у правдивості інформації на упаковках
За захистом своїх прав до Антимонопольного комітету України звернулася жителька м. Києва щодо можливих порушень законодавства про захист економічної конкуренції з боку ПрАТ «ЧУМАК» (м. Каховка) при маркуванні продукції власного виробництва, зокрема макаронних виробів власного виробництва.
Спеціалістами Херсонського обласного територіального відділення АМКУ попередньо було встановлено, що виробник поводився не зовсім некоректно щодо партнерів і споживачів, розміщуючи на упаковках своєї продукції неточну інформацію, щодо складу цієї продукції. Зокрема, ПрАТ «ЧУМАК» розмістило на упаковках макаронних виробів інформацію з використанням у назві словосполучення «…з твердих сортів пшениці», коли на справді продукція виготовлена із суміші борошна різних сортів пшениці.
Такі дії підприємства мають ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, у вигляді недобросовісної конкуренції шляхом повідомлення оманливої інформації, яка може вплинути на наміри споживачів щодо придбання товарів цього суб’єкта господарювання.
Адміністративна колегія Херсонського обласного територіального відділення АМКУ рекомендувала ПрАТ «ЧУМАК» вжити заходів щодо усунення причин та умов вчинення вищезазначених дій, зокрема шляхом припинення розповсюдження інформації з ознаками порушення законодавства про захист економічної конкуренції на упаковках восьми видів макаронних виробів торгової марки «ЧУМАК».
Надані рекомендації ПрАТ «ЧУМАК» виконало в повному обсязі.
Черговий привід засумніватися у правдивості інформації на упаковках
Херсонським обласним територіальним відділенням Антимонопольного комітету України, під час здійснення державного контролю за дотриманням законодавства про захист від недобросовісної конкуренції на ринку реалізації продуктів харчування, виявлено виробництво та реалізацію Приватним акціонерним товариством «ЧУМАК» продукції під назвою «Кетчуп лагідний для дітей».
За результатами проведеного дослідження встановлено, що сферою застосування даного кетчупу є: харчування населення, в тому числі дітям віком від семи років, про що виробник у рекламних матеріалах цього продукту навіть не зазначив. До того ж, розміщуючи на лицьовій стороні упаковки неповну та неточну інформацію, підприємство привертає увагу споживача, спонукаючи його до придбання товару, використавши позначення «для дітей» у спосіб, який може ввести в оману та створити для ПрАТ «ЧУМАК» неправомірні переваги порівняно з конкурентами.
Такі дії підприємства мають ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді недобросовісної конкуренції шляхом поширення інформації, що може ввести в оману споживачів та вплинути на їх наміри щодо придбання товарів цього суб’єкта господарювання.
У зв’язку із зазначеним, територіальним відділенням розпочато розгляд справи відносно ПрАТ «ЧУМАК» за наявністю в його діях ознак порушення законодавства про захист від недобросовісної конкуренції, передбаченого статтею 151 Закону України «Про захист від недобросовісної конкуренції».
Черговий привід засумніватися у правдивості інформації на упаковках
Херсонським обласним територіальним відділенням АМКУ прийнято рішення у справі, розпочатій за наявністю в діях ТОВ «Богодухівський молзавод» (Харківська обл.) ознак порушень законодавства про захист від недобросовісної конкуренції.
Спеціалістами Відділення було встановлено, що виробник поводився не зовсім коректно щодо партнерів і споживачів, розміщуючи на упаковках своєї продукції неправдиву інформацію щодо її складу та споживчих властивостей, чим вводив в оману споживачів.
Зокрема, ТОВ «Богодухівський молзавод» використало у назві продукту (закуски бутербродної) позначення «з бужениною» та розмістило це позначення з відповідним зображенням на упаковці такого продукту за відсутності цього інгредієнту у складі згаданого виду продукції.
Рішенням Адміністративної колегії такі дії підприємства визнано порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, у вигляді недобросовісної конкуренції шляхом повідомлення оманливої інформації, яка може вплинути на наміри споживачів щодо придбання товарів цього суб’єкта господарювання.
В ході розгляду справи ТОВ «Богодухівський молзавод» визнало порушення та вжило заходи для його припинення, проте уникнути штрафу не вдалося - 10,0 тис.грн підприємство повинно сплатити до Державного бюджету протягом двох місяців.
Херсонським обласним територіальним відділенням АМКУ за зверненням громадської організації проводиться дослідження на предмет дотримання вимог конкурентного законодавства одним із регіональних виробників плавлених сирів
З метою захисту прав споживачів до Антимонопольного комітету України звернулася Громадська організація «Всеукраїнська асоціація з питань захисту прав споживачів» (м. Київ) щодо можливих порушень законодавства про захист від недобросовісної конкуренції з боку одного із регіональних виробників плавлених сирів а саме Новокаховського заводу плавлених сирів.
За змістом звернення, вказаною громадською організацією у порядку моніторингу якості та безпеки молокопродуктів, які реалізуються на споживчих ринках України, проводиться відбір різних зразків продукції, які в подальшому досліджуються в лабораторії ДП «Укрметртестстандарт».
Об’єктом досліджень вказаної лабораторії стала й продукції одного із місцевих виробників. В ході дослідження було встановлено, що сир плавлений «Дружба 55% жиру» містить 12 відсотків немолочних жирів, що не відповідає вимогам нормативного документу ДСТУ 4635:2006 «Сири плавлені. Загальні технічні умови», згідно якого вміст немолочних жирів у такій продукції не допускається. Цим справжній плавлений сир і відрізняється від плавленого сирного продукту, у складі якого замість молочного жиру присутні його замінники (маргарин, пальмове і кокосове масло та інші), а також частенько соєвий та інші рослинні білки, як замінники молочного білку.
Отже, інформація про склад цього продукту, розміщена виробником на упаковці, не відповідає дійсності та могла ввести в оману споживачів.
Наразі спеціалістами відділення проводиться дослідження у справі відносно Новокаховського заводу плавлених сирів.
Органи влади
Херсонським обласним територіальним відділенням АМКУ проводиться дослідження ринку розміщення об’єктів зовнішньої реклами на території міста Херсона
За результатами розгляду колективного звернення розповсюджувачів реклами в місті Херсоні, територіальним відділенням розпочато розгляд справи відносно виконкому Херсонської міської ради, в діях якого встановлено ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, у вигляді антиконкурентних дій органу місцевого самоврядування.
За результатами проведеного збору та аналізу доказів у цій справі, територіальним відділенням підготовлено подання з попередніми висновками.
Як з’ясувало територіальне відділення, виконком Херсонської міської ради, затвердивши рішенням від 19.02.2013 №25 Правила розміщення та експлуатації об’єктів зовнішньої реклами та інформації в місті Херсоні, встановив не передбачені чинним законодавством України додаткові обмеження на ринку послуг з розміщення об’єктів зовнішньої реклами в адміністративних межах міста Херсона. Такі дії Виконкому можуть призвести до обмеження конкуренції на цьому ринку.
Зазначене питання стосується значного кола споживачів таких послуг, зокрема розповсюджувачів реклами. За інформацією Виконкому, на початок 2013 року Дозволи на розміщення об’єктів зовнішньої реклами мали 50 суб’єктів господарювання але протягом 2013 року більше 20 з них (більше 40 відсотків від загальної кількості), з різних підстав припинили діяльність на цьому ринку.
Херсонській міській раді відмовлено в
погодженні проекту рішення про встановлення
норм споживання води
Через відсутність достатніх підстав, Херсонське обласне територіальне відділення АМКУ відмовило Херсонській міській раді в погодженні розробленого нею проекту рішення «Про затвердження науково обґрунтованих нормативів питного водопостачання та норм споживання населенням м. Херсона послуг централізованого питного водопостачання, а також норм витрат води на поливання».
За висновком фахівців відділення, зазначений проект рішення не містив матеріалів, які б підтверджували наведені в ньому нормативи питного водопостачання на норми споживання населенням м. Херсона послуг централізованого питного водопостачання, та норми витрат на поливання. Зокрема, не надано результатів вимірювань фактичного водоспоживання населенням м. Херсона, які мають бути проведені згідно з Методикою визначення нормативів питного водопостачання населення, затвердженої наказом Державного комітету України з питань житлово-комунального господарства від 27.09.2005 N 148.
На думку відділення, зазначене рішення доцільно прийняти після проведення громадських слухань та будь-яких відкритих обговорень проекту регуляторного акту.
Херсонським обласним територіальним відділенням АМКУ
завершено збір та аналіз доказів у справі щодо Комунального
підприємства «Іванівський комунальний сервіс» та
Виконавчого комітету Іванівської селищної ради.
Зазначену справу розпочато за результатами розгляду звернення Державної фінансової інспекції в Херсонській області щодо відповідності розрахованих КП «Іванівський комунальний сервіс» тарифів на послугу з водопостачання вимогам чинного законодавства.
Як з’ясувало відділення, КП «Іванівський комунальний сервіс» розрахувало та надало на затвердження органу місцевого самоврядування витрати на послугу водопостачання без належного економічного обґрунтування.
Чинне законодавство у сфері ЖКГ, зокрема, Закон України «Про житлово-комунальні послуги», зобов’язує органи місцевого самоврядування при затвердженні тарифів на послугу з водопостачання дотримуватися принципу економічної обґрунтованості та не допускати можливості затвердження економічно необґрунтованого тарифу.
Натомість, виконавчий комітет Іванівської селищної ради, не дотримуючись положень чинного законодавства України та не виконуючи належним чином своїх обов’язків в межах наданих йому повноважень, своїм рішенням від 21.05.2013 №47 «Про затвердження тарифів на послуги з водопостачання» встановив тарифи на послугу з водопостачання без належного економічного обґрунтування розрахунків витрат на цю послугу.
Як наслідок КП «Іванівський комунальний сервіс» набуло права реалізувати послугу з водопостачання за тарифом, сформованим без належного економічного обґрунтування розрахунків витрат. Реалізація КП «Іванівський комунальний сервіс» такого права може призвести до ущемлення інтересів споживачів, що кваліфікується як порушення законодавства про захист економічної конкуренції.
Крім цього, укладені водопостачальником договори про надання послуги не відповідають Типовому договору про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005 № 630, що також може призвести до ущемлення прав споживачів.
Рішенням адмінколегії відділення такі дії КП «Іванівський комунальний сервіс» та Іванівської селищної ради порушеням законодавства про захист економічної конкуренції та зобов’язано припинити ці порушення.
Виконавчий комітет Рубанівської сільської ради проігнорував вимоги чинного законодавства при встановленні тарифів на воду
На засіданні Адміністративної колегії Херсонського обласного територіального відділенням АМКУ прийнято рішення у справі, розпочатій за наявністю в діях виконавчого комітету Рубанівської сільської ради Великолепетиського району (надалі – Виконавчий комітет) ознак порушень законодавства про захист економічної конкуренції.
В ході розгляду справи спеціалістами відділення було встановлено, що на території Рубанівської сільської ради Великолепетиського району Херсонської області послуги централізованого водопостачання надають зокрема, СТОВ «Південне» та СВК «Шлях Волі».
За зверненнями зазначених підприємств, Виконавчим комітетом були прийняті рішення від 26.12.2012 року № 117 «Про погодження тарифів на послуги водопостачання СВК «Шлях волі» та від 30.01.2013 року № 8 «Про погодження тарифів на послуги водопостачання СТОВ «Південне», якими затверджено більш високі тарифи на послуги централізованого водопостачання та введено в дію з 1 січня 2013 року та з 1 лютого 2013 року відповідно.
Як встановило відділення, згадані рішення були прийняті без врахування вимог частини п’ятої статті 32 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», якою передбачено обов’язок виконавця послуг не менше ніж за 15 днів до введення у дію нових тарифів повідомити про це споживачів.
Ці рішення Виконавчого комітету дали змогу СТОВ «Південне» та СВК «Шлях Волі» передвчасно проводити нарахування споживачам плати за послугу за новими тарифами, що може призвести до ущемлення їх інтересів.
Сьогоднішнім рішенням Адміністративної колегії такі дії Виконавчого комітету визнано порушеннями законодавства про захист економічної конкуренції та зобов’язано їх усунути у двомісячний строк шляхом внесення змін до згаданих рішень.
Василівська сільська рада проігнорувала вимоги чинного законодавства при встановленні тарифів на воду
На засіданні Адміністративної колегії Херсонського обласного територіального відділенням АМКУ прийнято рішення у справі, розпочатій за наявністю в діях Василівської сільської ради Каховського району ознак порушень законодавства про захист економічної конкуренції.
Нагадуємо, що, як встановлено територіальним відділенням, Василівська сільська рада Каховського району своїми рішеннями від 11.04.2011 № 59 та 17.05.2012 № 129 «Про затвердження тарифів Василівського СКП «Вікторія» встановила та ввела в дію тарифи на послугу з водопостачання, які не мають достатнього економічного обґрунтування і до того ж введені в дію передчасно та без врахування думки територіальної громади на громадських слуханнях.
Як наслідок, Василівською сільською радою створено умови для вчинення виробником послуги з водопостачання – Василівським сільським комунальним підприємством «Вікторія» порушення законодавства про захист економічної конкуренції, яке може призвести до ущемлення інтересів споживачів.
Сьогоднішнім рішенням Адміністративної колегії такі дії Василівської сільської ради визнано порушеннями законодавства про захист економічної конкуренції та зобов’язано їх усунути до 1 липня 2014 року шляхом приведення тарифів на послугу з водопостачання у відповідність до чинного законодавства та внесення відповідних змін до рішення Василівської сільської ради від 17.05.2012 № 129 «Про затвердження тарифів Василівського СКП «Вікторія.
Судова практика
На 170 тисяч грн. поповнили державний бюджет херсонські порушники конкурентного законодавства
Таку суму сплатили відповідачі у справі про порушення конкурентного законодавства Товариство з обмеженою відповідальністю «Супермаркет Україна», фізична особа-підприємець Борщевська Ніна Харлампієвна та фізична особа-підприємець Потоцька Світлана Вікторівна після спроби оскаржити рішення Адмінколегії Херсонського обласного територіального відділення АМКУ в Херсонському окружному адміністративному суді. Суд не врахував доводи позивачів про визнання рішення Адмінколегії недійсним та залишив його в силі.
Нагадаємо, зазначені підприємці узгодили свою конкуренту поведінку під час участі у відкритих торгах із закупівлі продуктів харчування для потреб 56 дошкільних навчальних закладів освіти м. Херсона на 2013 рік, які проведені Управлінням освіти Херсонської міської ради у 2013 році. Справу розглянуто за результатами розгляду звернення Прокуратури Херсонської області щодо можливих порушень законодавства про захист економічної конкуренції.
Ще один учасник змови - Товариство з обмеженою відповідальністю «Арта Плюс» продовжив судову тяганину та оскаржив рішення Господарського суду Херсонської області в апеляційній інстанції. Одеський апеляційний господарський суд залишив рішення Господарського суду Херсонської області в силі. Тепер відповідачеві доведеться сплатити не тільки застосовані до нього штрафні санкції у розмірі 68, 0 тисяч грн., а й пеню за несвоєчасну сплату штрафу.
Законність рішення адміністративної колегії територіального
відділення АМКУ підтверджено рішенням господарського суду Херсонської області
В результаті розгляду справи господарським судом Херсонської області підтверджено законність рішення адміністративної колегії Херсонського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України про порушення законодавства про захист економічної конкуренції Приватною телерадіокомпанією «Рубін-плюс» (м. Нова Каховка, Херсонська область).
Після перегляду рішень суддів першої та апеляційної інстанції у касаційному порядку Вищим господарським судом України прийнято постанову про їх скасування та передачу справи на новий розгляд. Так, при повторному розгляді господарським судом Херсонської області прийнято 04 лютого 2014 року рішення, яким відмовлено у задоволенні позову про визнання рішення адмінколегії недійсним.
Нагадуємо зацікавленій громаді, що 26 березня 2013 року адміністративною колегією Херсонського обласного відділення Антимонопольного комітету України визнано, що приватна телерадіокомпанія «Рубін-плюс» у період із січня 2010 року по березень 2013 року надавала програмну послугу споживачам з використанням багатоканальної кабельної телемережі за договорами на абонентське обслуговування, умови яких не відповідають вимогам чинного законодавства, а тому вчинила порушення законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді зловживання монопольним становищем на ринку програмної послуги, що може призвести до ущемлення інтересів абонентів, зокрема, встановлення таких умов реалізації товару, які неможливо було б встановити за умов існування значної конкуренції на ринку.
В результаті такого висновку на порушника територіальним відділенням накладено штраф у розмірі 68 000 гривень та зобов’язано припинити порушення законодавства про захист економічної конкуренції, шляхом приведення умов договорів, які укладені та будуть укладені з абонентами у майбутньому відповідно до вимог чинного законодавства України.
Проте, не погоджуючись із рішенням адміністративної колегії територіального відділення приватна телерадіокомпанія «Рубін-плюс» затіяла тривалу судову тяганину.
Вищий господарський суд України суд підтвердив правомірність
рішення Адміністративної колегії Херсонського обласного територіального відділення АМКУ, яким дії харківських підприємців ТОВ «Технолоджі груп» та фірма «Радмір» ДП «АТ НДІРВ» визнано порушенням конкуретного законодавства та накладено штраф 10,0 тис. грн.
Нагадаємо, зазначені суб’єкти господарювання узгодили свої дії на торгах, що проводила Херсонська міська клінічна лікарня у 2012 році. Обставини торгів свідчать про те, що поведінка учасників під час участі у торгах була погодженою та не мала на меті ведення конкурентної боротьби. Учасники торгів організували несправжнє змагання, внаслідок якого перемога дісталася одному з учасників змови – ТОВ «Технолоджі груп», з яким і було укладено договір про закупівлю.
Внаслідок узгодженої поведінки не на конкурентних засадах медичним закладом було придбано медичне устаткування на суму 900,0 тис. грн. для потреб територіальної громади міста Херсона.
Не згодне з рішенням Адмінколегії відділення, ТОВ «Технолоджі груп» затіяло тривалу судову тяганину, останню крапку в якій поставив Вищий господарський суд України,
Рішенням цієї судової інстанції рішення Господарського суду Херсонської області від 09.07.2013 та постанову Одеського апеляційного господарського суду від 09.10.2013 №923/187/13-г залишено без змін, а касаційну скаргу позивача – без задоволення.
Вищий господарський суд України суд підтвердив правомірність
рішення Адміністративної колегії Херсонського обласного територіального відділення АМКУ, яким дії миколаївських підприємців ТОВ «Єврострой-Монтаж» та ТОВ «Автобуд-Нікма» визнано порушенням конкуретного законодавства та накладено штраф 136,0 тис. грн.
Нагадаємо, зазначені суб’єкти господарювання узгодили свої дії на торгах, що проводило ДП «Херсонський морський торговельний порт» із закупівлі робіт з капітального ремонту.
Обставини торгів свідчать про те, що поведінка учасників під час участі у торгах була погодженою та не мала на меті ведення конкурентної боротьби. Учасники торгів організували несправжнє змагання, внаслідок якого перемога дісталася одному з учасників змови – ТОВ «Еврострой - Монтаж», з яким і було укладено договір про закупівлю товарів за державні кошти на суму 1, 2 млн. грн.
Не згодне з рішенням Адмінколегії відділення, ТОВ «Еврострой - Монтаж» затіяло тривалу судову тяганину, останню крапку в якій поставив Вищий господарський суд України,
Рішенням цієї судової інстанції рішення Господарського суду Херсонської області від 12.09.2013 та постанову Одеського апеляційного господарського суду від 30.10.2013 у справі №923/885/13 залишено без змін, а касаційну скаргу позивача – без задоволення.
Господарським судом Херсонської області
задоволено скаргу Антимонопольного комітету України на дії відділу державної виконавчої служби
Тривалий час відділ державної виконавчої служби Суворовського районного управління юстиції у місті Херсоні не здійснив примусове виконання рішення господарського суду Херсонської області від 09.11.2010 про стягнення коштів до державного бюджету за позовом Антимонопольного комітету України, що стало приводом для подання скарги до суду, супроводження якої здійснює територіальне відділення.
Сумісними зусиллями Антимонопольного комітету України та Херсонського обласного територіального відділення господарський суд Херсонської області визнав обґрунтованою скаргу на дії відділу державної виконавчої служби Суворовського районного управління юстиції у місті Херсоні при здійснення виконавчого провадження з примусового виконання рішення господарського суду Херсонської області від 09.11.2010 про стягнення до Державного бюджету України з приватного підприємства «Квант-Юг» та приватних підприємців Панченка А.М. і Андрієвської Н.В. штрафу та пені на загальну суму 440 000,00 грн. за порушення законодавства про захист економічної конкуренції.
На підставі встановлених судом фактичних обставин та наведених правових норм суд дійшов висновку, що державним виконавцем при здійсненні виконавчого провадження не вжито усіх необхідних для своєчасного і в повному обсязі дій з метою виконання вищезазначеного рішення, зокрема, в частині встановлення місцезнаходження боржників.
Ухвалою суду від 20 лютого 2014 року постанова про повернення виконавчого листа без виконання визнана неправомірною та скасована, а також зобов’язано відділ державної виконавчої служби Суворовського районного управління у місті Херсоні вжити усіх заходів, передбачених законом та необхідних для своєчасного виконання наказу господарського суду Херсонської області від 14.11.2011.
Одеський апеляційний адміністративний суд підтвердив правомірність рішення адміністративної колегії Херсонського обласного територіального відділення АМКУ, яким дії підприємців ПАТ «Будмонтаж» та ТОВ «Дісєст» визнано порушенням конкурентного законодавства та накладено штраф на загальну суму 136 тис. грн.
Нагадуємо, що зазначені суб’єкти господарювання узгодили свої дії на відкритих торгах, що проводив Херсонський обласний центр зайнятості із закупівлі робіт по будівництву Цюрупинського районного центру зайнятості у вересні – грудні 2012 року.
Обставини торгів свідчать про те, що поведінка підприємств під час участі у торгах була погодженою та не мала на меті ведення конкурентної боротьби. Тобто, учасники торгів організували несправжнє змагання, внаслідок якого перемога дісталася одному з них – ТОВ «Дісєст», з яким і було укладено договір про закупівлю товарів за державні кошти на суму 10,52 млн. грн.
Не погоджуючись із рішенням адмінколегії органу Антимонопольного комітету України та із рішенням Херсонського окружного адміністративного суду, ТОВ «Будмонтаж» звернулось із апеляційної скаргою до Одеського апеляційного адміністративного суду.
Проте, 04 березня 2014 року суд апеляційної інстанції у своїй ухвалі зазначив, що доводи скарги не спростовують висновків про те, що ПАТ «Будмонтаж» та ТОВ «Дісєст», як учасники торгів діяли не самостійно, а узгоджували свої дії та не змагалися між собою, що є обов’язковою умовою конкуренції.
Таким чином, постанову Херсонського окружного адміністративного суду від 20 грудня 2013 року, якою відмовлено ТОВ «Будмонтаж» скасувати рішення адмінколегії, залишено без змін, а скаргу позивача – без задоволення.
Херсонське обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України звертає увагу підприємців на вимоги Закону України «Про захист економічної конкуренції» щодо виконання рішень та розпоряджень органів Антимонопольного комітету України, голів його територіальних відділень
Зокрема, статтею 56 Закону України "Про захист економічної конкуренції" передбачено, що рішення та розпорядження органів Антимонопольного комітету України, голів його територіальних відділень є обов'язковими до виконання (частина друга).
Особа, на яку накладено штраф за рішенням органу Антимонопольного комітету України, сплачує його у двомісячний строк з дня одержання рішення про накладення штрафу.
Таким чином, протягом п’яти днів з дня сплати штрафу суб’єкт господарювання зобов’язаний надіслати відповідно до Антимонопольного комітету України або його територіального відділення документи, що підтверджують сплату штрафу.
Частиною п’ятою статті 56 Закону України «Про захист економічної конкуренції» передбачено, що за кожний день прострочення сплати штрафу стягується пеня у розмірі півтора відсотка від суми штрафу.
Відповідно до пункту 2 оглядового листа Вищого господарського суду України від 04.04.2012 №01-06/418/2012 «Про деякі питання практики вирішення спорів, пов'язаних із застосуванням конкурентного законодавства» у випадку порушення законодавства про захист економічної конкуренції пеня, передбачена статтею 56 Закону України "Про захист економічної конкуренції", не лише має безальтернативний характер, але й не потребує прийняття уповноваженим органом рішення про її застосування, внаслідок чого не підпадає під визначення адміністративно-господарських санкцій у розумінні статей 238 - 239, 249 - 250 Господарського кодексу України.
Разом з цим, нарахування пені припиняється з дня прийняття господарським судом рішення про стягнення відповідного штрафу. Також, нарахування пені зупиняється на час розгляду чи перегляду господарським судом справи про визнання недійсним рішення органу Антимонопольного комітету України про накладення штрафу, відповідного рішення (постанови) господарського суду.
Аналогічна правова позиція міститься і у постанові пленуму Вищого господарського суду України №15 від 26.12.2011 «Про деякі питання практики застосування конкурентного законодавства».
У разі несплати суб'єктом господарювання у добровільному порядку штрафу за порушення законодавства про захист економічної конкуренції та пені за прострочення сплати цього штрафу стягнення цих сум штрафу та пені проводиться у судовому порядку відповідно до статті 25 Закону України «Про Антимонопольний комітет України». Суми стягнутих штрафів та пені зараховуються до державного бюджету.
Таким чином, на виконання зазначених вимог чинного законодавства територіальне відділення протягом березня поточного року підготувало та направило до господарського суду Херсонської області 6 позовів з вимогами про стягнення штрафу та пені за прострочення його сплати до Державного бюджету України з підприємств та фізичних осіб – підприємців, які своєчасно не виконали рішення адмінколегії.
Антиконкурентні узгоджені дії
Територіальне відділення АМКУ надало рекомендації
Новотроїцькій центральній районній лікарні
Херсонським обласним територіальним відділенням Антимонопольного комітету України, під час здійснення контролю за додержанням законодавства про захист економічної конкуренції у сфері державних закупівель, встановлено, що у 2011-2012 роках Новотроїцькою центральною районною лікарнею за результатами торгів здійснено закупівлю продуктів нафтоперероблення рідких.
Територіальним відділенням проведено аналіз та розслідування вищезазначених процедур закупівель, за результатами чого встановлено, що ФОП Філенко Г.Г. і ФОП Мельник Н.В. узгодили свої пропозиції під час участі у торгах. Поведінка претендентів була заздалегідь погодженою та не мала на меті ведення конкурентної боротьби. Документи на торги готувалися таким чином, аби забезпечити перемогу ФОП Філенку Г.Г., з яким і було укладено договори на поставку продуктів нафтоперероблення рідких.
Співставлення та аналіз пропозицій конкурсних торгів учасників процедури закупівлі та документації конкурсних торгів Новотроїцької ЦРЛ показали, що ФОП Мельник Н.В. була допущена до участі у Торгах незважаючи на те, що її пропозиція конкурсних торгів не відповідала документації конкурсних торгів Новотроїцької ЦРЛ. За результатами цього розслідування Новотроїцькій ЦРЛ були надані обов’язкові для розгляду рекомендації від 30.01.2014 №1/1-рк/к щодо усунення причин та умов вчинення вищезазначених діянь, які містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції.
Новотроїцька центральна районна лікарня повідомила, що рекомендації адміністративної колегії територіального відділення уважно розглянуті та виконанні.
Територіальне відділення АМКУ надало рекомендації
ДП «Херсонський облавтодор» відкритого акціонерного товариства «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України»
Херсонським обласним територіальним відділенням Антимонопольного комітету України, під час здійснення контролю за додержанням законодавства про захист економічної конкуренції у сфері державних закупівель, встановлено, що у 2012 році ДП «Херсонський облавтодор» проведено торги по закупівлі піску та гравію.
Територіальним відділенням проведено аналіз та розслідування вищезазначеної процедури закупівлі, за результатами чого встановлено, що ТОВ «Енергополюс» (м. Кривий Ріг) і ТОВ «Техполюс» (м. Кривий Ріг) узгодили свої пропозиції під час участі у торгах. Поведінка претендентів була заздалегідь погодженою та не мала на меті ведення конкурентної боротьби. Документи на торги готувалися таким чином, аби забезпечити перемогу ТОВ «Техполюс», з яким і було укладено договір на поставку піску та гравію на загальну суму 1881,5 тис. грн.
Співставлення та аналіз пропозицій конкурсних торгів учасників процедури закупівлі та документації конкурсних торгів ДП «Херсонський облавтодор» показали, що ТОВ «Техполюс» та ТОВ «Енергополюс» були допущені до участі у Торгах не завдяки власним досягненням, а внаслідок діяння Замовника, що не відповідали вимогам законодавства України. За результатами цього розслідування ДП «Херсонський облавтодор» були надані обов’язкові для розгляду рекомендації від 30.01.2014 №1/2-рк/к щодо усунення причин та умов вчинення вищезазначених діянь, які містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції.
ДП «Херсонський облавтодор» повідомив, що рекомендації адміністративної колегії територіального відділення уважно розглянуті та виконанні
Інші питання
Херсонським обласним територіальним відділенням АМКУ проведено аналіз динаміки цін на соціально значущі товари області
Міністерством економічного розвитку і торгівлі України проводиться щодекадний моніторинг цін на соціально значущі товари (по 25 групах товарів).
За результатами проведеного територіальним відділенням аналізу динаміки цін станом на 20.03.2014 року в порівнянні з цінами на 11.03.2014 року, по 13 групах товарів (52% від загальної кількості) на території Херсонської області відбулось зростання середньої ціни в порівнянні з цінами попередньої декади (рис, яловичина, борошно пшеничне, макаронні вироби, крупи гречані, ковбаси варені, молоко, сметана, масло вершкове, цукор, яйця, капуста, дизельне пальне).
При цьому, тільки на товарні групи «Масло вершкове» та «Сметана» середня ціна на території Херсонської області за кілограм перевищує відповідний показник по Україні на 1,3 та 4,6 відсотка відповідно. По іншим товарним групам ціни в межах області нижче середнього показника по Україні.
По 6 групах товарів (24% від загальної кількості) рівень цін на території Херсонської області в порівнянні з цінами попередньої декади залишився без змін (хліб пшеничний, хліб житній, свинина, сир м’який, олія соняшникова, картопля).
По 6 групах товарів (24% від загальної кількості) рівень цін на території Херсонської області в порівнянні з цінами попередньої декади мав тенденцію до зниження (птиця, сало, морква, буряк, цибуля ріпчаста, бензин А-95).