ІНФОРМАЦІЯ
про стан організації роботи зі зверненнями громадян в Херсонському обласному територіальному відділенні Антимонопольного комітету України
за І півріччя 2015 року
1. З початку року до Херсонського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України (далі – Відділення) надійшло 82 звернення, що на 11 відсотків менше ніж за аналогічний період 2014 року (за І півріччя 2014 року – 92 звернення).
Кількість звернень, що надішли безпосередньо від:
- Кабінету Міністрів України – 0 (2014 року – 0);
- інших органів влади, установ, організацій, підприємств – 23 або 28 % від загальної кількості звернень (2014 року – 19);
- центрального апарату Комітету – 16 або 20 % (2014 року – 8);
- громадян - 43 або 52 % (2014 року – 65).
За звітний період до Відділення надійшло 7 колективних звернень.
Загальна кількість громадян, які звернулися до Відділення, з урахуванням колективних звернень, складає 258 осіб, що на 3 % більше ніж торік (за І півріччя 2014 року звернулося 251 особа).
Мають місце випадки надходження до Відділення звернень, які містять питання, що не відносяться до компетенції органів Антимонопольного комітету України. Так, наприклад, гр. Полунісна О.Л. зверталася до Відділення зі скаргою щодо збільшення вартості послуг з перевезення пасажирів і вантажу автобусним транспортом на внутрішньообласних маршрутах загального користування. На підставі вимог статті 7 Закону України «Про звернення громадян» скаргу направлено за належністю до Управління транспорту та зв’язку Херсонської обласної державної адміністрації. Громадянка Бережна Н.І. зверталася до Відділення з питання забезпечення відпуску лікарських засобів в аптечних закладах на пільгових умовах. Звернення направлено за належністю на розгляд Департаменту охорони здоров’я Херсонської обласної державної адміністрації.
Питома вага повторних звернень громадян на адресу Відділення склала лише 11 % від загальної кількості (9 звернень), що є свідченням всебічного та повного розгляду звернень. Переважно такі звернення надходять з метою уточнення наданої інформації.
2. Протягом звітного періоду до Відділення не надходили звернення від жінок, яким присвоєно почесне звання «Мати-героїня», інвалідів Великої вітчизняної війни, Героїв Соціалістичної праці, Героїв Радянського Союзу, Героїв України, ветеранів війни та праці, інвалідів, громадян, які постраждали від наслідків Чорнобильської катастрофи, одиноких матерів,членів багатодітних сімей тощо.
4. За видами звернення розподілилися таким чином:
- пропозиції – 0 (0 %), 2014 року – 3 (3 %);
- заяви (клопотання) – 64 (78 %), 2014 – 80 (87 %);
- скарги – 18 (22 %), 2014 року – 9 (10 %).
5. Аналіз звернень за місцем проживання заявників свідчить про те, що найбільш активними в частині подання звернень на адресу Відділення є мешканці обласного центру, міст обласного значення, районних центрів. Питома вага звернень мешканців обласного центру у першому півріччі 2015 складає понад 60 %. Серед причин такого розподілу надходжень звернень слід зазначити територіальне розташування Відділення в обласному центрі, рівень правових знань мешканців м.Херсона, доступність засобів масової інформації. Разом з тим, зазначені фактори ніяким чином не впливають на об'єктивність, всебічність та рівень оперативності фахівців Відділення при розгляді відповідних звернень.
6. Відділенням постійно вживаються заходи щодо забезпечення повного, кваліфікованого, неупередженого та своєчасного розгляду звернень громадян, оперативного вирішення порушених у них питань, задоволення законних вимог заявників, реального поновлення порушених конституційних прав та запобігання вчиненню у подальшому таких порушень. Протягом звітного періоду за 52 зверненнями (63 %) надано повну вичерпну інформацію та роз’яснення, 9 порушених питань (11 %) вирішено позитивно.
Так, наприклад, за зверненням мешканців селища Приозерне Відділенням розглянуто справу про порушення законодавства про захист економічної конкуренції Комунальним підприємством «Три кринички». За підсумками розгляду Відділення оштрафувало зазначене підприємство на 2 тис. грн. загалом за зловживання монопольним становищем та зобов’язало порушника припинити порушення законодавства про захист економічної конкуренції, шляхом приведення договорів, які пов’язані з наданням послуг з централізованого постачання холодної води, у відповідність до вимог чинного законодавства України на основі Типового договору про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005 № 630, та розрахунку і подання на затвердження органу місцевого самоврядування економічно обґрунтованих витрат на послуги з централізованого постачання холодної води у відповідності до вимог чинного законодавства.
За підсумками розгляду звернення мешканців смт Велика Лепетиха дії Великолепетиської селищної ради визнано порушенням законодавства про захист економічної конкуренції та зобов’язано порушника внести зміни до рішення від 25.02.2015 № 12 «Про коригування існуючих тарифів на вивезення рідких побутових відходів» з метою приведення його у відповідність до вимог чинного законодавства України.
За підсумками розгляду звернення гр. Колесніченко Ю.А. Відділенням порушення справу за ознаками вчинення Комунальним підприємством "Красне" та Красненською сільською радою Скадовського району Херсонської області порушення законодавства про захист економічної конкуренції. Розгляд справи наразі триває.
На підставі звернення гр. Арнаута В.В. Відділенням розглядається справа за ознаками порушення законодавства про захист економічної конкуренції Виконавчим комітетом Новокаховської міської ради.
Станом на 15 червня 2015 року 12 звернень знаходяться у стадії розгляду.
7. Відділенням постійно вживаються заходи для забезпечення відкритості в роботі, реалізації права суб’єктів господарювання і громадян на звернення. У Відділенні створені належні умови для прийому громадян. Особистий прийом громадян здійснюється відповідно графіка, затвердженого Головою Відділення.
8. З квітня 2010 року у Відділенні працює постінодіюча «пряма телефонна лінія», чергування на які здійснюється керівними працівниками Відділення.
Відповідно до доручення Голови Антимонопольного комітету України від 23.07.2009 № 13-02/332 у Відділенні також функціонує «гаряча телефонна лінія».
На виконання доручення Голови Антимонопольного комітету України від 12.12.2012 № 13-01/663 з метою вдосконалення роботи зі зверненнями громадян, об’єктивного, всебічного і своєчасного їх розгляду відповідно до наказу голови Відділення від 14.12.2012 № 50 вжито заходів з активізації роботи «прямої» та «гарячої» телефонних ліній.
Так, за звітний період на «гарячу» телефонну лінію звернулися 6 громадян. На усі звернення надано вичерпну інформацію.
9. Під час розгляду звернень громадян фахівці Відділення неухильно дотримуються вимог Конституції України, Закону України "Про звернення громадян", Указу Президента України від 07.02.2008 № 109/2008 "Про першочергові заходи щодо забезпечення реалізації та гарантування конституційного права на звернення до органів державної влади та органів місцевого самоврядування", Інструкції з діловодства за зверненнями громадян в органах державної влади і місцевого самоврядування, об'єднаннях громадян, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форм власності, в засобах масової інформації, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 14.04.1997 № 348, Правил розгляду заяв і справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції, затверджених розпорядженням Антимонопольного комітету України від 19.04.1994 № 5, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 06.05.1994 за № 90/299, інших нормативних актів.
10. Фактів порушення посадовими особами Відділення вимог Закону України «Про звернення громадян» впродовж першого півріччя 2015 року не зафіксовано.
11. Досвід роботи Відділення свідчить про те, що значний позитивний вплив на зростання ефективності прийняття більш об'єктивних, виважених рішень за результатами розгляду звернень громадян мало введення колегіального обговорення. У Відділенні проводяться засідання адміністративної колегії, до участі у яких запрошуються заявники, відповідачі, представники інших компетентних органів.
З березня 2014 року запроваджено практику обговорення рішень, прийнятих адміністративною колегією, на спільних засіданнях територіального осередку Громадської ради при Антимонопольному комітеті України в Херсонській області та адміністрації Відділення за участю інститутів громадянського суспільства.
12. З метою оперативного вирішення порушених у зверненнях громадян питань на підставі спільних листів Комітету з іншими центральними органами державної влади та планів - заходів, розроблених Відділенням, налагоджена плідна співпраця з відповідними службами обласного рівня.
13. На виконання актів Президента України та Кабінету Міністрів України щодо забезпечення відкритості та прозорості роботи органів виконавчої влади Відділенням проводяться зустрічі з представниками засобів масової інформації, виступи на радіо та міському телебаченні, «круглі столи» за участю керівників управлінь і служб обласної державної адміністрації.
Інформаційні повідомлення щодо розгляду звернень громадян у запропонованому Комітетом форматі направляються на електронні адреси місцевих засобів масової інформації. Зокрема, налагоджено тісну співпрацю з низкою провідних друкованих засобів масової інформації та телерадіокомпаній, наприклад, Херсонське представництво Всеукраїнського інформаційного агентства "Контекст-медіа", газета «Гривна», інтернет-видання «Херсонці», «Status Quo», «Агравері.com», «КарпатІнфо», «Бізнес Херсон», «Херсон online», «UA Port», «Рамблер», «Мета», «Redtram.Україна», «Радник», «Наші гроші», «Новини Херсона» тощо.
Щодо висвітлення найбільш актуальних та соціально значущих питань, які порушувалися у зверненнях, головою Відділення надаються інтерв’ю кореспондентам місцевих засобів масової інформації.
14. Відділенням постійно аналізується стан розгляду звернень громадян з метою виявлення причин цих звернень. За підсумками аналізу надаються упереджувальні роз’яснення, рекомендації щодо запобігання порушенням законодавства про захист економічної конкуренції.
Враховуючи особливу роль звернень громадян до органів Антимонопольного комітету у забезпеченні постійного зв'язку між органами державної влади та громадянином, вирішення життєво важливих проблем окремої людини і суспільства в цілому, реалізації конституційних прав і свобод людини і громадянина, утвердження демократичної, соціальної, правової держави, з метою підвищення ефективності роботи зі зверненнями громадян, усунення недоліків у цій сфері у Відділенні на постійному контролі знаходиться питання своєчасності, неупередженості та об'єктивності при розгляді звернень громадян.
15. За результатами аналізу звернень громадян, Відділенням визначаються найбільш актуальні та соціально важливі питання, на розгляд яких, в першу чергу, спрямовується увага Відділення. Протягом першого півріччя 2015 року серед основних питань, що порушують громадяни, слід зазначити такі:
- діяльність місцевих органів виконавчої влади та місцевого самоврядування – 8 % звернень;
- функціонування житлово-комунального господарства – 49 % звернень;
- транспорту і зв’язку – 7 %;
- цінова політика – 15 %;
- інші – 21 %.