Захід проходив у форматі всеукраїнської селекторної веб-конференції, зокрема, за участю представників Міністерства регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ, Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг, Київської міської державної адміністрації, Асоціації міст України, Державної служби України з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва, Українського союзу промисловців та підприємців, Всеукраїнської громадської організації «Ефективний власник».
В Херсонські студії участь у круглому столі взяли представники Управління ЖКГ Херсонської облдержадміністрації, Департаменту ЖКГ Херсонської міської ради, Цюрупинської міської ради, ПАТ «Херсонтеплокомуненерго», МКП «Виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства м. Херсона», Херсонського обласного товариства захисту інтересів споживачів, ТОВ «Україна» та ОСББ міста Херсона.
Серед питань, що обговорювалися в ході заходу, проблеми у функціонуванні ОСББ, зокрема,
- затягування з передачею багатоквартирних будинків на баланс ОСББ;
- відмова ресурсопостачальних підприємств від укладення прямих договорів з кінцевими споживачами; висування вимог щодо надання ОСББ додаткової технічної документації на будинок, яка не вимагалася від попередньої обслуговуючої організації;
- нарахування власникам (наймачам) квартир у будинках плати за надані послуги з централізованого опалення не за показаннями будинкових приладів обліку теплової енергії;
-укладення зі споживачами договорів на житлово-комунальні послуги, які не відповідають типовим договорам, затвердженим постановами Уряду;
- утворення за сприяння компаній-забудовників «кишенькових» ОСББ та передача такими ОСББ функцій з обслуговування будинків управляючій компанії, яка пов’язана із забудовником, що призводить до збільшення такою управляючою компанією у кілька разів тарифів на утримання будинків і прибудинкових територій.
Найчастіше виникнення цих проблем пов’язане із недосконалістю законодавства у сфері ЖКХ, у тому числі застарілі на цей час положення Закону «Про ОСББ» та постанови КМУ від 11 жовтня 2002 року № 1521 «Про реалізацію Закону України «Про об’єднання співвласників багатоквартирного будинку», які не відповідають сучасним реаліям і в значній частині не відображають всіх аспектів функціонування ОСББ.
Існує проблематика і у взаємовідносинах із надавачами послуг з електро-, газо-, тепло-, водопостачання та водовідведення. Так, надавачами зазначених послуг ОСББ сприймаються як юридичні особи, однак, не враховується особливість того, що та чи інша послуга отримується об’єднанням для задоволення потреб населення – мешканців будинку.
Наявність у законодавстві суперечливих норм, правова невизначеність меж співвласності, неврегульованість правової природи ОСББ тощо, значно ускладнюють діяльність ОСББ та спотворюють його суть. З метою забезпечення реалізації громадянами своїх конституційних прав щодо володіння, користування та розпорядження власністю, усунення перешкод у створенні та функціонуванні ОСББ та упорядкування відносин на ринках житлово-комунальної сфери потребують визначення на законодавчому рівні, зокрема питання щодо:
- меж відповідальності кожного співвласника багатоквартирного будинку в управлінні та утриманні цього будинку і благоустрою прибудинкової території, що у свою чергу має сприяти ефективному управлінню та розпорядженню спільним майном;
- уточнення правового статусу та принципів діяльності ОСББ, порядку утворення і ліквідації об’єднання;
- удосконалення механізму набуття членства у створеному ОСББ всіма власниками квартир, у тому числі законодавчого визначення безоплатного вступу в ОСББ;
- здійснення органами державної влади та місцевого самоврядування своїх повноважень щодо створення, діяльності та ліквідації ОСББ;
- удосконалення процедури передачі багатоквартирного будинку в управління ОСББ;
- визначення порядку передачі прибудинкової території в оренду, в постійне користування чи у власність ОСББ;
- визначення земельних площ навколо будинків, зокрема шляхом проведення відповідної інвентаризації.
За результатами круглого столу прийнято рішення створити робочу групу для вжиття заходів щодо демонополізації потенційно конкурентних ринків житлово-комуналної сфери, упорядкування відносин на ринках житлово-комунальної сфери , усунення перешкод у створенні та функціонуванні ОСББ. До складу цієї групи увійшли представники АМКУ та присутніх на заході відомств.