»
АНТИМОНОПОЛЬНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ
ХЕРСОНСЬКЕ ОБЛАСНЕ ТЕРИТОРІАЛЬНЕ ВІДДІЛЕННЯ
РІШЕННЯ
АДМІНІСТРАТИВНОЇ КОЛЕГІЇ
Херсон
«20» червня 2019 р. №71/14-р/к
Справа №71-/9-19
Про порушення законодавства
про захист економічної конкуренції
та накладення штрафу
Комунальне підприємство «Вікторія» Миколаївської сільської ради Великолепетиського району Херсонської області (далі – КП «Вікторія», Підприємство. Відповідач), як суб’єкт природної монополії, протягом 2016-2018 років та по теперішній час 2019 займає монопольне становище на ринку послуги централізованого водопостачання в територіальних межах с. Миколаївка Великолепетиського району Херсонської області в межах розподільчих водопровідних мереж, що перебувають у його користуванні, з часткою 100 відсотків.
Як наслідок, КП «Вікторія» має змогу самостійно визначати умови надання послуги централізованого водопостачання.
При цьому, КП «Вікторія» на підставі рішення органу місцевого самоврядування припинило з 01.07.2018 надавати сільськогосподарському обслуговуючому кооперативу «Селена» послуги централізованого водопостачання з підстав, які суперечать вимогам чинного законодавства України.
За результатами розгляду справи № 71-/9-19 такі дії КП «Вікторія» визнано зловживанням монопольним (домінуючим) становищем на ринку послуги централізованого водопостачання (частина перша статті 13, пункт 2 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції»).
На КП «Вікторія» накладено штраф у розмірі 20 000 (двадцять тисяч) гривень.
Адміністративна колегія Херсонського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України, розглянувши матеріали справи № 71-9/-19 про порушення КП «Вікторія» законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого частиною першою статті 13, пунктом 2 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції», та подання про попередні висновки Відділу досліджень і розслідувань від 17.05.2019 № 71-03/26п,
ВСТАНОВЛЕНО:
(1) Зловживання монопольним становищем КП «Вікторія» на ринку послуги централізованого водопостачання.
2. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ
(2) Херсонським обласним територіальним відділенням Антимонопольного комітету України (далі - Відділення) розглянуто заяву сільськогосподарського обслуговуючого кооперативу «Селена» (далі – СОК «Селена», Кооператив) від 12.07.2018 № 1 про порушення КП «Вікторія» законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді зловживання монопольним становищем на ринку централізованого водопостачання шляхом відключення молокоприймального пункту Кооперативу від мережі централізованого водопостачання.
(3) За результатами розгляду заяви СОК «Селена» від 12.07.2018 № 1 в діях
КП «Вікторія», які полягали у припиненні з 01.07.2018 надання послуги централізованого водопостачання СОК «Селена» у зв’язку з прийняттям Миколаївською сільською радою Великолепетиського району рішення від 31.05.2018 № 264 «Про призупинення молокоприймального пункту СОК «Селена» в межах населеного пункту» та усної вказівки голови сільської ради, що не передбачено чинними нормативно-правовими актами, було встановлено ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого пунктом 2 статті 50, частиною першою статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку послуги централізованого водопостачання, шляхом вчинення таких дій, що призвели до ущемлення інтересів споживача, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.
(4) З метою усунення причин та умов, що сприяли вчиненню порушення законодавства про захист економічної конкуренції, керуючись статтею 46 Закону України «Про захист економічної конкуренції», адміністративна колегія Відділення рекомендувала (рекомендації № 71/1-рк/к від 23.01.2019) КП «Вікторія» припинити дії, які містили ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого пунктом 2 статті 50, частиною першою статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції», шляхом відновлення водопостачання споживачу СОК «Селена».
(5) КП «Вікторія» листами від 01.02.2019 № 04 та від 12.02.2019 № 07, наданими у відповідь про розгляд рекомендацій адміністративної колегії Відділення, не підтверджено виконання положень рекомендацій № 71/1-рк/к від 23.01.2019 та вжиття необхідних заходів для припинення дій, які містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції.
(6) Розпорядженням адміністративної колегії Відділення від 05.04.2019 № 71/9-рп/к розпочато розгляд справи № 71-/9-19 (далі – Справа) за ознаками вчинення
КП «Вікторія» порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого пунктом 2 статті 50, частиною першою статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку послуги централізованого водопостачання, шляхом вчинення таких дій, що призвели до ущемлення інтересів споживача, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.
(7) Копію розпорядження про початок розгляду справи надіслано КП «Вікторія» та СОК «Селена» листами від 10.04.2019 № 71-02/793 та №71-02/794 відповідно.
(8) Подання про попередні висновки у справі №71-/9-19 надіслано СОК «Селена» та КП «Вікторія» листами від 17.05.2019 №71-02/1038 та №71-02/1039 відповідно.
3. ВІДПОВІДАЧ
(9) Відповідачем у Справі є КП «Вікторія», ідентифікаційний код 36789400; адреса місцезнаходження – вул. Миру, 63Б, с. Миколаївка, Великолепетиський район, Херсонська область, 74522 (далі – КП «Вікторія», Підприємство, Відповідач).
(10) Згідно з даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, Відповідач є юридичною особою (дата державної реєстрації – 18.09.2012), засновником якого є Миколаївська сільська рада Великолепетиського району Херсонської області. Код КВЕД 36.00 Забір, очищення та постачання води (основний).
(11) КП «Вікторія» здійснює свою діяльність на підставі Статуту, затвердженого рішенням дев’ятої сесії Миколаївської сільської ради сьомого скликання Великолепетиського району Херсонської областівід 12.09.2016 № 81
(12) Відповідно до Статуту, КП «Вікторія» є юридичною особою, предметом діяльності є, зокрема, надання юридичним та фізичним особам комунальних послуг (з централізованого водопостачання, водовідведення).
(13) У розумінні абзацу дванадцятого статті 1 Закону України «Про захист економічної конкуренції» КП «Вікторія» є суб'єктом господарювання.
4. ВИЗНАЧЕННЯ МОНОПОЛЬНОГО СТАНОВИЩА
4.1. Об’єкт аналізу щодо визначення монопольного (домінуючого) становища
(14) У відповідності до пункту 3.1 Методики визначення монопольного (домінуючого) становища суб'єктів господарювання на ринку, затвердженої розпорядженням Антимонопольного комітету України від 05.03.2002 р. №49-р, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 01.04.2002 р. за №317/6605 (далі - Методика), об’єктами аналізу щодо визначення монопольного становища є: суб’єкт господарювання; група суб'єктів господарювання; конкретний товар (продукція, роботи, послуги), який випускається, постачається, продається, придбавається (використовується, споживається) цим (цими) суб’єктом (суб’єктами) господарювання.
4.1.1. Суб’єкт господарювання
(15) У відповідності до пункту 3.3 Методики визначення складу суб’єкта господарювання, що випускає, постачає, продає, придбаває (споживає, використовує) конкретний товар (продукцію, роботи, послуги), здійснюється шляхом установлення переліку суб’єктів господарювання (юридичних та фізичних осіб), які здійснюють діяльність з виробництва, реалізації, придбання товарів чи іншу господарську діяльність, у тому числі контроль над іншою юридичною чи фізичною особою, і які пов’язані відносинами, що забезпечують контроль господарської діяльності одного суб’єкта господарювання іншим (іншими) суб’єктом (суб’єктами) господарювання.
(16) Об’єктами даного аналізу є КП «Вікторія», яке в 2016-2018 роках та по теперішній час 2019 здійснювало діяльність на ринку централізованого водопостачання в
с. Миколаївка Великолепетиського району Херсонської області.
4.1.2. Конкретний товар (продукція, роботи, послуги), який випускається, постачається, продається, придбавається (використовується, споживається) цим (цими) суб’єктом (суб'єктами) господарювання. Функціональним призначенням послуги з централізованого водопостачання є забезпечення споживачів питною водою.
(17) Згідно з положеннями Закону України «Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення» централізоване питне водопостачання - господарська діяльність із забезпечення споживачів питною водою за допомогою комплексу об’єктів, споруд, розподільчих водопровідних мереж, пов’язаних єдиним технологічним процесом виробництва та транспортування питної води.
(18) Отже, товаром, відносно якого визначається монопольне (домінуюче) становище, є послуги централізованого водопостачання.
4.2. Визначення переліку товарів та основних продавців, покупців цих товарів, щодо яких має визначатися монопольне (домінуюче) становище
4.2.1. Перелік товарів та основних продавців, покупців цих товарів, щодо яких має визначатися монопольне (домінуюче) становище суб’єктів господарювання
(19) У відповідності до Методики перелік товарів, щодо яких має визначатися монопольне (домінуюче) становище суб’єкта господарювання, складається з товарних груп, які обертаються в Україні чи на відповідній частині її території і які мають для продавців (постачальників, виробників), покупців (споживачів, користувачів) ознаки одного (подібного, аналогічного) товару (товарної групи).
(20) Визначення ознак одного (подібного, аналогічного) товару (товарної групи) здійснюється, виходячи з подібності, зокрема: споживчих характеристик, умов споживання, умов реалізації та цін.
(21) Споживачі послуги централізованого водопостачання - юридичні та фізичні особи, які використовують питну воду для забезпечення питних фізіологічних, санітарно-гігієнічних, побутових та господарських потреб.
(22) Послуга з централізованого водопостачання не є взаємозамінною з будь-якими іншими послугами.
4.2.2. Перелік основних продавців (постачальників, виробників), покупців (споживачів, користувачів)
(23) На території с. Миколаївка Великолепетиського району Херсонської області, в межах якого Відповідачем проводиться господарська діяльність із забезпечення споживачів послугою з централізованого водопостачання, іншого підприємства, яке може надавати вказану послугу споживачам, не існує.
(24) Відповідно до Правил користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення в населених пунктах України, затверджених наказом Міністерства житлово-комунального господарства України від 27.06.2008 р. №190, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 07.10.2018 за №936/15627, виробником послуг централізованого водопостачання та водовідведення є суб’єкт господарювання, що виробляє або створює послугу централізованого водопостачання.
(25) Отже, виробником послуги централізованого водопостачання в с. Миколаївка Великолепетиського району Херсонської області є КП «Вікторія».
(26) Споживачами послуги централізованого водопостачання в с. Миколаївка Великолепетиського району Херсонської області є юридичні та фізичні особи.
4.3. Визначення товарних меж ринку
(27) У відповідності до пунктів 5.1 - 5.3 Методики, товарні межі ринку визначаються шляхом формування групи взаємозамінних товарів (товарних груп), у межах якої споживач за звичайних умов може легко перейти від споживання одного товару до споживання іншого.
(28) Відповідно до положень статті 1 Закону України «Про природні монополії» природна монополія - стан товарного ринку, при якому задоволення попиту на цьому ринку є більш ефективним за умови відсутності конкуренції внаслідок технологічних особливостей виробництва (у зв’язку з істотним зменшенням витрат виробництва на одиницю товару в міру збільшення обсягів виробництва), а товари (послуги), що виробляються суб’єктами природних монополій, не можуть бути замінені у споживанні іншими товарами (послугами), у зв'язку з чим попит на цьому ринку менше залежить від зміни цін на ці товари (послуги), ніж попит на інші товари (послуги).
(29) Споживач товарів, що виробляються суб’єктами природних монополій, фізична або юридична особа, яка придбаває товар, що виробляється (реалізується) суб’єктами природних монополій.
(30) Суб’єкт природної монополії — суб’єкт господарювання (юридична особа) будь-якої форми власності, який виробляє (реалізує) товари на ринку, що перебуває у стані природної монополії.
(31) Законом України «Про природні монополії», дія якого поширюється на відносини, що виникають на товарних ринках, які перебувають у стані природної монополії, встановлено, що до сфери діяльності суб'єктів природних монополій належать, в тому числі, і діяльність суб’єктів господарювання у сфері природних монополій.
(32) Отже, за таких обставин, товарними межами ринку є послуга з централізованого водопостачання.
4.4. Визначення територіальних (географічних) меж ринку
(33) Положеннями пункту 1.3 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з централізованого водопостачання та водовідведення, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 22.03.2017 р. №307 (далі - Ліцензійні умови), визначено наступну термінологію:
система централізованого водопостачання - комплекс об’єктів, споруд, водопровідних мереж, пов’язаних єдиним технологічним процесом виробництва, транспортування та постачання питної води споживачам;
місце провадження господарської діяльності з централізованого водопостачання - територія, у межах якої провадиться господарська діяльність із забезпечення споживачів питною водою за допомогою комплексу об’єктів, споруд, водопровідних мереж, пов’язаних єдиним технологічним процесом виробництва, транспортування та постачання питної води, що зазначені в документах, які додаються до заяви про отримання ліцензії (з урахуванням змін до документів, поданих ліцензіатом в установленому цими Ліцензійними умовами порядку);
(34) При визначенні територіальних (географічних) меж ринку централізованого водопостачання було враховано мінімальну територію, за межами якої придбання товару для споживачів є неможливим. Нею є діючі розподільчі мережі водопостачання, які знаходяться на балансі КП «Вікторія».
(35) Отже, територіальними (географічними) межами ринку централізованого водопостачання є територія с. Миколаївки Великолепетиського району Херсонської області, у межах якої провадиться господарська діяльність
КП «Вікторія» із забезпечення споживачів питною водою за допомогою комплексу об’єктів, споруд, водопровідних мереж, пов’язаних єдиним технологічним процесом, тобто у межах діючих водопровідних мереж КП «Вікторія».
4.5. Проміжок часу, стосовно якого має визначатись становище суб’єктів господарювання на ринку-часові межі ринку
(36) У відповідності до Методики, часові межі ринку визначаються як проміжок часу (як правило рік), протягом якого відповідна сукупність товарно-грошових відносин між продавцями (постачальниками, виробниками) і споживачами утворює ринок товару зі сталою структурою.
(37) Ринок, на якому на протязі певного часу діє один і той самий склад продавців та покупців, може розглядатись, як ринок товару із сталою структурою.
(38) Часовими межами ринку централізованого водопостачання визначено проміжок часу, що охоплює 2016 - 2018 роки та по теперішній час 2019 року.
4.6 Розрахунок частки суб’єктів господарювання на ринку
(39) Враховуючи, що КП «Вікторія» є суб’єктом природної монополії, його частка на ринку централізованого водопостачання в територіальних межах с. Миколаївка Великолепетиського району Херсонської області (в межах діючих водопровідних мереж) у період 2017-2018 років та по теперішній час 2019 року становить 100 відсотків.
4.7. Визначення потенційних конкурентів
(40) Відповідно до статті 5 Закону України «Про природні монополії» ринок централізованого водопостачання віднесений до ринків природних монополій. Фізичні та юридичні особи (споживачі послуг, пов’язаних з приєднанням об'єктів замовників до систем централізованого водопостачання та водовідведення) можуть приєднати свої об’єкти будівництва до систем централізованого водопостачання та водовідведення тільки до суб’єкта природної монополії, а відповідно до статті 1 Закону України «Про природні монополії» - конкуренція на ринках природних монополій є неможлива.
4.8. Визначення бар’єрів для вступу на ринок
(41) Відповідно до Методики, потенційними конкурентами вважаються такі суб’єкти господарювання, які мають матеріально-технічну базу, кадри, технології тощо, але з різних причин не реалізують ці можливості; які виготовляють товари (товарні групи), що складають товарні межі ринку, але не реалізують їх на відповідному ринку; нові суб’єкти господарювання, які можуть вступити на ринок.
(42) Аналіз ринку централізованого водопостачання свідчить про наявність значних організаційних та економічних бар’єрів, що перешкоджають вступу суб’єктів господарювання на досліджуваний ринок.
(43) Організаційні бар’єри полягають у тому, що підприємство, яке має намір надавати послугу централізованого водопостачання, повинен отримати наступний перелік документів:
ліцензію на господарську діяльність з централізованого водопостачання;
дозвіл на спеціальне водокористування;
державний акт на право постійного користування або дозвіл на користування надрами;
технічну документацію на розміщення водопровідних мереж, споруд та устаткування, погоджену в установленому порядку тощо.
(44) Економічні бар’єри полягають у необхідності значних капіталовкладень для вступу нових суб'єктів господарювання (придбання необхідного обладнання, транспорту, будівництва, водопровідних мереж, утримання персоналу необхідної кваліфікації та інше).
(45) Вищенаведені бар’єри не можуть бути подолані в короткий строк новими суб’єктами господарювання, які бажають вступити на ринок централізованого водопостачання.
4.9. Встановлення монопольного (домінуючого) становища
(46) У відповідності до частини 1 статті 12 Закону України «Про захист економічної конкуренції» суб’єкт господарювання займає монопольне (домінуюче) становище на ринку товару, якщо на цьому ринку у нього немає жодного конкурента.
(47) Дослідженням встановлено, що КП «Вікторія» як суб’єкт природної монополії, у період 2017-2018 років та по теперішній час 2019 року займає монопольне становище на ринку послуги централізованого водопостачання в територіальних межах
с. Миколаївка Великолепетиського району Херсонської області в межах розподільчих водопровідних мереж, що перебувають у користуванні Підприємства, з часткою 100 відсотків, оскільки не мало жодного конкурента.
5. ЗЛОВЖИВАННЯ МОНОПОЛЬНИМ СТАНОВИЩЕМ
5.1. Обставини справи
(48) СОК «Селена» згідно затвердженого загальними зборами Кооперативу Статуту (протокол № 26 від 24.02.2014), створений для об’єднання фізичних та/або юридичних осіб – виробників сільськогосподарської продукції для організації обслуговування, спрямованого на зменшення витрат та/або збільшення доходів членів Кооперативу під час провадження ними сільськогосподарської діяльності та на захист їхніх економічних інтересів.
(49) Державною ветеринарною інспекцією Управління ветеринарної медицини у Великолепетиському районі Херсонської області 6 червня 2011 року проведено обстеження створеного Кооперативом молокоприймального пункту та складено акт, згідно якого молокоприймальний пункт придатний до експлуатації за умови додержання Правил ветеринарно-санітарної експертизи молока і молочних продуктів та вимог щодо їх реалізації, Положення «Про запровадження ідентифікації і реєстрації великої рогатої худоби» та вимог до молокоприймальних пунктів визначені Ветеринарними та санітарними вимогами до пунктів закупівлі молока від тварин, які утримуються в особистих господарствах, затвердженими Державним департаментом ветеринарної медицини Міністерства аграрної політики України від 21.03.2002 №18, зареєстрованими в Міністерстві юстиції України 05.04.2002 за №337/6625( надалі – Вимоги).
(50) Діяльність з прийому молока у населення молокоприймальним пунктом СОК «Селена» здійснюється із 17.05.2011. Послуги централізованого водопостачання надавались СОК «Селена» на підставі договору укладеного з
КП «Вікторія». Згідно витягу з особового рахунку СОК «Селена», кошти за послуги централізованого водопостачання сплачувались Кооперативом на рахунок
КП «Вікторія» 09.02.2018, 27.04.2018, 06.06.18 та 19.07.2018.
(51) КП «Вікторія» надіслало СОК «Селена» (74522, Херсонська область, Великолепетиський район, с. Миколаївка, вул. Петровського, 79 А) попередження
(б/н та б/д) та 01.07.2018 в односторонньому порядку припинило надання послуг з централізованого водопостачання СОК «Селена» шляхом відключення об’єкта за зазначеною адресою від відповідних інженерних мереж. Зазначене підтверджується, зокрема, заявником, попередженням КП «Вікторія» та листом КП «Вікторія» від 13.08.2018 б/н.
(52) За отриманою від КП «Вікторія» інформацією (лист від 07.08.2018 №14,
вх. № 71-01/543 від 09.08.2018), підприємство мотивує свої дії тим, що Миколаївською сільською радою Великолепетиського району Херсонської області (надалі – Миколаївська с/р) прийнято рішення від 31.05.2018 №264 «Про призупинення молокоприймального пункту СОК «Селена» в межах населеного пункту» (надалі – Рішення), пунктом 1 якого, вирішено припинити діяльність молокоприймального пункту СОК «Селена» в межах населеного пункту
с. Миколаївка та усні звернення голови Миколаївської с/ р (далі мовою оригіналу): «численні порушення СОК «Селена» у сфері водовідведення, що може слугувати підставою для припинення діяльності вказаного об’єкту (молокоприймального пункту) на території сільської ради».
(53) У відповідь на вимогу Відділення від 25.07.2018 №71-02/447, на питання щодо надання інформації про наявність заяв та скарг з приводу діяльності молокоприймального пункту СОК «Селена», зокрема, щодо порушень останнім порядку благоустрою населеного пункту, закупівлі молока (приймання) у населення
с. Миколаївки тощо за весь період діяльності молокоприймального пункту, Миколаївська с/р своїм листом від 06.08.2018 №166 не надала підтверджуючих матеріалів (скарги, заяви, складені акти) щодо порушень з боку СОК «Селени».
5.2. Антиконкурентні наслідки дій Відповідача
(54) Відповідно до частини першої статті 13 Закону «Про захист економічної конкуренції», зловживанням монопольним (домінуючим) становищем на ринку є дії чи бездіяльність суб’єкта господарювання, який займає монопольне (домінуюче) становище на ринку, що призвели або можуть призвести до недопущення, усунення чи обмеження конкуренції, або ущемлення інтересів інших суб’єктів господарювання чи споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.
(55) Аналіз змісту нормативно-правових актів, якими врегульовано взаємовідносини у сфері житлово-комунальних послуг підтверджує, що право або обов’язок виробника та виконавця послуг відключати споживача, в даному випадку СОК «Селена», від системи водопостачання за наявності рішень органу місцевого самоврядування щодо останніх про припинення діяльності та усних вказівок, чинним законодавством не передбачено.
(56) Так, особливості надання та споживання послуг з водопостачання та водовідведення, врегульовано, зокрема, Законами України «Про житлово-комунальні послуги» (станом на 01.07.2018), «Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення», Правилами надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005 №630, зі змінами та іншими чинними нормативно – правовими актами.
(57) Відповідно до пункту 2 частини першої статті 5 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» централізоване водопостачання — це комунальна послуга.
(58) Пунктом 1 статті 16 цього ж Закону передбачено, що комунальні послуги здійснюються безперервно, крім часу перерв на:
проведення ремонтних і профілактичних робіт згідно з будівельними нормами і правилами, правилами технічної експлуатації і користування, положеннями про проведення поточного і капітального ремонтів та іншими нормативно-правовими актами;
міжопалювальний період для систем опалення виходячи з кліматичних умов згідно з нормативно-правовими актами;
(59) Отже, наведений у Законі України «Про житлово-комунальні послуги» перелік підстав для припинення надання комунальних послуг, зокрема з централізованого водопостачання, є вичерпний і комунальні підприємства не можуть його розширити самостійно.
(60) Крім того, статтею 23 Закону України «Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення», дія якого поширюється як на органи місцевого самоврядування, так і на всіх суб’єктів господарювання, що виробляють питну воду і забезпечують населений пункт шляхом централізованого питного водопостачання, передбачено, що підприємства питного водопостачання мають право у разі внесення споживачем не в повному обсязі плати за використану питну воду обмежити його питне водопостачання до рівня екологічної броні питного водопостачання.
(61) Статтею 48 цього Закону зазначено, що спори з питань питної води та питного водопостачання розглядаються у судовому порядку.
(62) Тобто, чинним законодавством не надано права суб’єктам господарювання, що виробляють питну воду і забезпечують населені пункти шляхом централізованого питного водопостачання, припиняти водопостачання у випадку прийняття відповідних рішень органів місцевого самоврядування щодо суб’єктів господарювання та надання усних вказівок .
(63) З огляду на зазначене, враховуючи положення чинних законодавчих та галузевих нормативно-правових актів, дії КП «Вікторія» у вигляді припинення надання послуг водопостачання на підставі відповідного рішення органу місцевого самоврядування щодо припинення діяльності суб’єкта господарювання на відповідній території та на підставі наданої усної вказівки, суперечать вимогам чинного законодавства України.
(64) Відповідно до пункту 2.1. та 2.2. Вимог, обов’язковою умовою для здійснення діяльності із закупівлі молока від тварин, які утримуються в особистих селянських господарствах, є те що вона повинна здійснюватися лише на відповідно обладнаному пункті. Пункт має розміщуватися в окремому приміщенні та бути підключеним до мережі водопостачання, каналізації, опалення і електрозабезпечення у відповідності до діючих будівельних та санітарних норм і правил.
(65) Ринок закупівлі молока від тварин, які утримуються в особистих селянських господарствах, є конкурентним і представлений значною кількістю суб’єктів, що здійснюють господарську діяльність на цьому ринку.
(66) Так, за інформацією Миколаївської сільської ради, наданої Відділенню листом від 06.08.2018 № 166, на території с. Миколаївка Великолепетиського району Херсонської області, діяльність із закупівлі молока від тварин, які утримуються в особистих селянських господарствах, крім СОК «Селена», здійснюють також
СВ «Макарчик», ФОП Багмет та ФОП Ісаєв.
(67) Враховуючи зазначене, припинення КП «Вікторія» надання СОК «Селена» послуг з водопостачання унеможливить діяльність останнього як молокоприймального пункту в межах с. Миколаївка, оскільки така діяльність суперечитиме Вимогам.
(68) Оскільки, відповідно до договору, укладеного між КП «Вікторія» та СОК «Селена», останній є споживачем послуги централізованого водопостачання, то припинення КП «Вікторія» водопостачання молокоприймального пункту призвело до ущемлення інтересів споживача відповідної послуги.
5.3. Неможливість вчинення відповідачем таких дій за умов існування значної конкуренції на ринку.
(69) КП «Вікторія» є єдиним суб’єктом господарювання, у якого споживачі можуть придбавати послугу централізованого водопостачання. Ця послуга є важливою у життєдіяльності, оскільки забезпечує питні, фізіологічні, санітарно-гігієнічні, побутові та господарські потреби і не може бути замінена жодною іншою послугою.
(70) За умов існування конкуренції на ринку централізованого водопостачання споживач мав би змогу відмовитись від послуг КП «Вікторія» і звернутись до іншого суб'єкта господарювання з метою отримання послуг при умовах дотримання вимог нормативних документів у сфері водопостачання. В даному випадку конкуренція на зазначеному ринку централізованого водопостачання у межах с. Миколаївка Великолепетиського району Херсонської області відсутня і КП «Вікторія», користуючись монопольним становищем, має можливість встановлювати умови надання споживачам послуги централізованого водопостачання, зокрема, припинив надавати СОК «Селена» послуги централізованого водопостачання у зв’язку з прийняттям сільською радою Рішення та усної вказівки голови сільської ради, що не передбачено чинним законодавством України.
6. КВАЛІФІКАЦІЯ ДІЙ ВІДПОВІДАЧА
(71) Частиною другою статті 4 Закону України «Про захист економічної конкуренції» передбачено, що суб’єкти господарювання зобов’язані сприяти розвитку конкуренції та не вчиняти будь-яких неправомірних дій, які можуть мати негативний вплив на конкуренцію.
(72) Згідно з пунктом 2 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції» порушенням законодавства про захист економічної конкуренції є зловживання монопольним (домінуючим) становищем.
(73) Частиною першою статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції» встановлено, що зловживанням монопольним (домінуючим) становищем на ринку є дії чи бездіяльність суб’єкта господарювання, який займає монопольне (домінуюче) становище на ринку, що призвели або можуть призвести до недопущення, усунення чи обмеження конкуренції, або ущемлення інтересів інших суб’єктів господарювання чи споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.
(74) Відповідно до частини третьої статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції», зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку забороняється і тягне за собою відповідальність згідно з законом.
(75) Отже, дії КП «Вікторія», яке протягом 2016-2018 та по теперішній час 2019 року займає монопольне становище на ринку централізованого водопостачання в територіальних межах с. Миколаївка Великолепетиського району Херсонської області, що полягають у припиненні з 01.07.2018 надання СОК «Селена» послуг централізованого водопостачання з підстав, які суперечать вимогам чинного законодавства України, є порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбачене пунктом 2 статті 50, частиною першою статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку послуги централізованого водопостачання, шляхом вчинення таких дій, що призвели до ущемлення інтересів споживача, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.
7. Заперечення відповідача та їх спростування.
(76) Зауважень та/або заперечень до змісту подання про попередні висновки у Справі
КП «Вікторія» не надало.
8. Остаточні висновки адміністративної колегії Відділення у справі
(77) Таким чином, доказами, зібраними у Справі доводиться висновок адміністративної колегії Відділення про те, що дії Відповідача, які полягають у припиненні з 01.07.2018 надання СОК «Селена» послуг централізованого водопостачання з підстав, які суперечать вимогам чинного законодавства України, є порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбачене пунктом 2 статті 50, частиною першою статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку послуги централізованого водопостачання, шляхом вчинення таких дій, що призвели до ущемлення інтересів споживача, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.
(78) Відповідно до статті 51 Закону України «Про захист економічної конкуренції», порушення законодавства про захист економічної конкуренції тягне за собою відповідальність, встановлену законом.
9. Визначення розміру штрафу
(79) Зловживання монопольним (домінуючим) становищем є порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченим пунктом 2 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції».
(80) Відповідно до абзацу другого частини другої статті 52 Закону України «Про захист економічної конкуренції» за порушення, визначене пунктом 2 статті 50 цього Закону, накладається штраф у розмірі до десяти відсотків доходу (виручки) суб’єкта господарювання від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) за останній звітний рік, що передував року, в якому накладається штраф.
(81) За інформацією ГУ ДФС у Херсонській області, Автономної Республіки Крим та
м. Севастополі (лист від 21.05.2019 №6001/9/21-22-08-04-03) згідно даних поданої податкової декларації з податку на прибуток КП «Вікторія» (ідентифікаційний код 36789400) за 2018 рік, дохід від будь-якої діяльності (за вирахуванням непрямих податків), визначений за правилами бухгалтерського обліку складає «інформація з обмеженим доступом» гривень.
Ураховуючи викладене, керуючись статтями 7 і 14 Закону України «Про Антимонопольний комітет України», статтями 48 та 52 Закону України «Про захист економічної конкуренції», пунктами 3 і 11 Положення про територіальне відділення Антимонопольного комітету України, затвердженого розпорядженням Антимонопольного комітету України від 23 лютого 2001 року №32-р, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 30 березня 2001 року за №291/5482 та пунктом 32 Правил розгляду заяв і справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції, затверджених розпорядженням Антимонопольного комітету України від 19 квітня 1994 року №5, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 6 травня 1994 року за №90/299 (у редакції розпорядження Антимонопольного комітету України від 29 червня 1998 року №169-р) (із змінами), адміністративна колегія Херсонського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України
ПОСТАНОВИЛА:
1. Визнати комунальне підприємство «Вікторія» Миколаївської сільської ради Великолепетиського району Херсонської області (адреса місцезнаходження –
вул. Миру, 63 Б, с. Миколаївка, Великолепетиський район, Херсонська область, 74522; ідентифікаційний код 36789400) як суб’єкт природної монополії, протягом 2016-2018 років та по теперішній час 2019 займає монопольне становище на ринку послуг з централізованого водопостачання в територіальних межах с. Миколаївка Великолепетиського району Херсонської області в межах розподільчих водопровідних мереж, що перебувають у користуванні Підприємства, з часткою 100 відсотків.
2. Визнати дії комунального підприємства «Вікторія» Миколаївської сільської ради Великолепетиського району Херсонської області (ідентифікаційний код 36789400), які полягають у припиненні надання послуг з централізованого водопостачання сільськогосподарському обслуговуючому кооперативу «Селена» (ідентифікаційний код 36533731) з підстав, які суперечать вимогам чинного законодавства України, порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченим пунктом 2 статті 50, частиною першою статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку послуги централізованого водопостачання, шляхом вчинення таких дій, що призвели до ущемлення інтересів споживача, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.
3. За порушення, зазначене у пункті 2 резолютивної частини цього рішення, накласти на комунальне підприємство «Вікторія» Миколаївської сільської ради Великолепетиського району Херсонської області (ідентифікаційний код 36789400) штраф у розмірі «інформація з обмеженим доступом» гривень.
4. Зобов’язати комунальне підприємство «Вікторія» Миколаївської сільської ради Великолепетиського району Херсонської області (ідентифікаційний код 36789400) припинити порушення законодавства про захист економічної конкуренції, зазначене у пункті 2 резолютивної частини цього рішення, шляхом відновлення надання сільськогосподарському обслуговуючому кооперативу «Селена» (ідентифікаційний код 36533731) послуг з централізованого водопостачання.
Про виконання пункту 4 резолютивної частини цього рішення повідомити Відділення в п’ятнадцятиденний строк з дня отримання цього рішення з наданням копій підтверджуючих документів.
Штраф підлягає сплаті у двомісячний строк з дня одержання рішення.
Відповідно до статті 56 Закону України «Про захист економічної конкуренції» протягом п’яти днів з дня сплати штрафу суб’єкт господарювання зобов’язаний надіслати до Херсонського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України документи, що підтверджують сплату штрафу.
Рішення може бути оскаржене до господарського суду у двомісячний строк з дня його одержання.
Голова територіального відділення
Голова адміністративної колегії В.П. Василенко