№31-р_к від 11.08.2017 КП ХКТС

Опубліковано 17 серпня 2017 року о 12:05

 

АНТИМОНОПОЛЬНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ

ХЕРСОНСЬКЕ ОБЛАСНЕ ТЕРИТОРІАЛЬНЕ ВІДДІЛЕННЯ

 

РІШЕННЯ

АДМІНІСТРАТИВНОЇ КОЛЕГІЇ

 

Херсон

11 серпня 2017 року 31-р/к

 

Справа №32/2-17

Про порушення законодавства про захист

економічної конкуренції та накладення штрафу

 

Адміністративна колегія Херсонського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України (далі - Відділення), розглянувши матеріали справи 32/2-17 про порушення Комунальним підприємством «Херсонський комунальний транспортний сервіс» (код ЄДРПОУ 01235573) (далі – КП «Херсонкомунтранссервіс», Перевізник) та Управлінням транспортної, дорожньої інфраструктури і зв’язку Херсонської міської ради (код ЄДРПОУ 26472400) (надалі – Управління транспорту, Організатор) законодавства про захист економічної конкуренції та подання з попередніми висновками Відділу досліджень і розслідувань від 10.07.2017 №2-28/25,

 

ВСТАНОВИЛА:

 

Розпорядженням адміністративної колегії Відділення від 16.06.2017 №35-рп/к розпочато розгляд справи №32/2-17 за наявністю в діях КП «Херсонкомунтранссервіс» ознак порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого пунктом 2 статті 50, частиною першою статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді зловживання монопольним становищем на ринку надання послуг з перевезення пасажирів на міському автобусному маршруті загального користування, що може призвести до ущемлення інтересів споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку, а також за наявністю в діях Управління транспорту ознак порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого статтею 17, пунктом 7 статті 50, Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді створення умов для вчинення порушення законодавства про захист економічної конкуренції КП «Херсонський комунальний транспортний сервіс».

Розгляд даної справи розпочато за результатами розгляду колективної заяви жителів
с. Інженерне м. Херсона (вх. 2-12/32-Ко від 20.03.2017) щодо невиконання
КП «Херсонкомунтранссервіс» умов договору про організацію перевезень пасажирів на міському автобусному маршруті загального користування №25А «сел.
Молодіжне ентральний ринок» у м. Херсоні (надалі – Заява).

Відповідно до відомостей з єдиного державного реєстру підприємств та організацій України, КП «Херсонкомунтранссервіс» є юридичною особою, код ЄДРПОУ 01235573.

Організаційно-правова форма за КОПФГ – 150 комунальне підприємство, місцезнаходження за КОАТУУ 73000 м. Херсон, вул. Залізнична, 8. Основний вид діяльності - Код КВЕД 49.31 Пасажирський наземний транспорт міського та приміського сполучення. Дата державної реєстрації, дата та номер запису в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців про включення до Єдиного державного реєстру – 16.06.2000, 07.07.2005 №14991200000003185.

Засновники: Херсонська міська рада Херсонської області, код ЄДРПОУ: 26347681. Адреса засновника: 73000, Херсонська обл., м. Херсон, просп. Ушакова, буд. 37.

Враховуючи зазначене, КП «Херсонкомунтранссервіс» в розумінні статті 1 Закону України «Про захист економічної конкуренції» (надалі – Закон), є суб’єктом господарювання.

Відповідно до статті 12 Закону України «Про захист економічної конкуренції» та згідно із Методикою визначення монопольного (домінуючого) становища суб’єктів господарювання на ринку, затвердженою розпорядженням Антимонопольного комітету України від 05.03.2002 №49-р, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 01.04.2002 за №317/6605 (надалі – Методика), Відділенням проведено дослідження становища КП «Херсонкомунтранссервіс» на ринку послуг з перевезення пасажирів в межах автобусного маршруту №25-А «сел. Молодіжне – Центральний ринок», зокрема, від початкової до кінцевої зупинки (надалі – Ринок).

Об’єктом аналізу щодо визначення монопольного (домінуючого) становища є
КП «Херсонкомунтранссервіс», яке здійснює перевезення пасажирів в межах
міського автобусного маршруту загального користування №25-А «сел. Молодіжне – Центральний ринок», як переможець конкурсу, згідно з рішенням конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників на міських автобусних маршрутах загального користування від 16.12.2016, на підставі укладеного з Управлінням транспорту договору про організацію перевезень пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування від 21.12.2017 №16 (надалі – Договір) та затвердженого Організатором паспорту маршруту №25-А.

Відповідно до Методики, товарними межами ринку є товар (товарна група), сукупність схожих, однорідних предметів господарського обороту, в межах якої споживач за звичайних умов може перейти від споживання певного виду предметів господарського обороту до споживання іншого. Товарні межі ринку визначаються шляхом формування групи взаємозамінних товарів.

Послуги з перевезення пасажирів у напрямку «сел. Молодіжне – Центральний ринок» (маршрут №25-А) надаються такими видами автомобільного транспорту: автобусами загального користування і таксі.

Послуга з перевезення пасажирів таксі не може розглядатися як альтернативна послузі з перевезення пасажирів міськими автобусними маршрутами загального користування, оскільки її вартість є значно вищою.

Також, споживачі, що мають намір отримати послугу з перевезення на міському автобусному маршруті загального користування №25-А «сел. Молодіжне – Центральний ринок», зокрема, від початкової до кінцевої зупинки, не мають альтернативи в отриманні такої послуги у інший спосіб, окрім як з пересадками з одного маршруту на інший маршрут, що вимагає додаткових витрат коштів (плата за проїзд на декількох транспортних засобах), а також додаткових витрат часу (пересадка з одного транспорту на інший). Отже, проїзд від початкової до кінцевої зупинки кількома транспортними засобами не може розглядатись, як альтернативна послуга проїзду одним автотранспортним засобом.

Задоволення попиту стабільного кола споживачів, що користується міським автобусним маршрутом загального користування №25-А «сел. Молодіжне – Центральний ринок», зокрема від початкової до кінцевої зупинки, на регулярній основі забезпечує перевізник
КП «Херсонкомунтранссервіс» згідно з Договором.

Враховуючи наведене, товарними межами Ринку є послуга перевезення пасажирів міським автобусним маршрутом загального користування №25-А «сел. Молодіжне – Центральний ринок», зокрема, від початкової до кінцевої зупинки.

Споживачами є фізичні особи, які отримують або мають намір отримати послугу з перевезення пасажирів міським автобусним маршрутом загального користування №25-А «сел. Молодіжне – Центральний ринок», зокрема, від початкової до кінцевої зупинки.

Відповідно до пункту 6.1 Методики територіальні (географічні) межі ринку певного товару (товарної групи) визначаються шляхом установлення мінімальної території, за межами якої, з точки зору споживача, придбання товарів (товарної групи), що належать до групи взаємозамінних товарів (товарної групи), є неможливим або недоцільним.

При визначенні територіальних меж ринку послуги з перевезення пасажирів міським автобусним маршрутом загального користування №25-А «сел. Молодіжне – Центральний ринок», зокрема, від початкової до кінцевої зупинки, враховано мінімальну територію, за межами якої отримання споживачами цієї послуги, яка б надавалась КП «Херсонкомунтранссервіс», є неможливим.

Враховуючи вищенаведене, територіальними межами Ринку є територія маршруту №25-А «сел. Молодіжне – Центральний ринок», зокрема, від початкової до кінцевої зупинки.

Часові межі ринку визначаються як проміжок часу, протягом якого відповідна сукупність товарно-грошових відносин між продавцями (постачальниками, виробниками) і споживачами утворює ринок товару із сталою структурою.

Часовими межами Ринку є період, протягом якого Перевізник має надавати послуги перевезення пасажирів міським автобусним маршрутом загального користування №25-А
«сел. Молодіжне – Центральний ринок», зокрема, від початкової до кінцевої зупинки, тобто період з 21.12.2016 (дата укладання Договору) по теперішній час.

За інформацією виконавчого комітету Херсонської міської ради, наданою Відділенню листом від 03.05.2017 №8-5119-4/20, КП «Херсонкомунтранссервіс» здійснює перевезення пасажирів на міському автобусному маршруті загального користування №25-А
«сел. Молодіжне – Центральний ринок» на підставі Договору. Указаного Перевізника визнано переможцем згідно з рішенням конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників на міських автобусних маршрутах загального користування від 16.12.2016.

Організатором конкурсу виставлено ряд умов, яким має відповідати автомобільний перевізник-учасник конкурсу та перелік документів, які мають бути подані перевізниками для участі у конкурсі (вимоги до учасників опубліковано в оголошенні про проведення конкурсу у номері газети «Прямо в руки» від 13.10.2016 №42).

Зокрема, Організатором встановлено вимоги щодо структури парку автобусів претендента, технічних показників транспортних засобів, до водіїв, які безпосередньо здійснюватимуть перевезення, тощо.

Таким чином, Ринок характеризуються наявністю бар’єрів, оскільки вхід на Ринок нових суб’єктів господарювання можливий лише за виконання зазначених вище умов.

Відповідно до частини першої статті 12 Закону, суб'єкт господарювання займає монопольне (домінуюче) становище на ринку товару, якщо:

- на цьому ринку у нього немає жодного конкурента;

- не зазнає значної конкуренції внаслідок обмеженості можливостей доступу інших суб'єктів господарювання щодо закупівлі сировини, матеріалів та збуту товарів, наявності бар'єрів для доступу на ринок інших суб'єктів господарювання, наявності пільг чи інших обставин.

Таким чином, Комунальне підприємство «Херсонкомунтранссервіс» (код ЄДРПОУ 01235573) у період з 21.12.2016 по теперішній час займає монопольне (домінуюче) становище на ринку пасажирських перевезень на міському автобусному маршруті загального користування №25-А «сел. Молодіжне – Центральний ринок», зокрема, від початкової до кінцевої зупинки, з часткою 100 відсотків.

Між КП «Херсонкомунтранссервіс» та Управлінням транспорту укладено Договір, відповідно до якого Управління транспорту доручає, а Перевізник приймає на себе зобов’язання з організації перевезень пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування №25 «пл. Павла Дубинди – сел. Молодіжне» та №25-А «сел. Молодіжне – Центральний ринок», на якому Перевізник визнаний переможцем згідно з рішенням конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників на міських автобусних маршрутах загального користування (протокол від 16.12.2016), введеним в дію наказом начальника управління транспортної, дорожньої інфраструктури і зв’язку Херсонської міської ради від 19.12.2016 №90.

За умовами Договору, Перевізник здійснює перевезення на підставі затверджених в установленому порядку паспортів маршруту.

В ході розгляду справи Відділенням встановлено, що КП «Херсонкомунтранссервіс» протягом тривалого проміжку часу, а саме з лютого 2017 року по теперішній час, не здійснювало перевезення пасажирів на міському автобусному маршруті загального користування №25-А «сел. Молодіжне - Центральний ринок» від початкової до кінцевої зупинки на умовах Договору та згідно із затвердженим Організатором паспортом маршруту №25-А.

Вищезазначене підтверджується актом від 08.06.2017 №2, складеним виконавчим комітетом Наддніпрянської селищної ради Дніпровського району м. Херсона, згідно з яким, тимчасовою комісією в ході проведення моніторингу руху транспорту по маршруту №25-А за період з 30.05.2017 по 08.06.2017 встановлено, що за вказаний період Перевізник не дотримувався графіку руху, маршрут в даному напрямку відсутній взагалі.

Крім цього, на вимогу Відділення від 12.06.2017 №2-25/592, Перевізник листом від 13.06.2017 №249 надав інформацію щодо відправлення автобусів з сел. Молодіжне у напрямку
м. Херсона у проміжок часу з 06.00 до 11.00 12.06.2017, згідно з якою, за вказаний період у вказаному напрямку транспортні засоби Перевізника по маршруту №25-А не відправлялися взагалі.

При цьому, згідно з паспортом автобусного маршруту №25-А «сел. Молодіжне – Центральний ринок», протягом вказаного проміжку часу по маршруту №25-А Перевізник щодня має виконувати 4 рейси: о 06.45 год., 07.10 год., 07.30 год., 08.00 год.

Таким чином, громадяни, що мають намір отримати послугу з перевезення на міському автобусному маршруті загального користування №25-А «сел. Молодіжне – Центральний ринок», зокрема, від початкової до кінцевої зупинки, не мають альтернативи в отриманні такої послуги у інший спосіб, окрім як з пересадками з одного маршруту на інший маршрут, що вимагає додаткових витрат коштів (плата за проїзд на декількох транспортних засобах), а також додаткових витрат часу (пересадка з одного транспорту на інший), що може призвести до ущемлення їх інтересів, як споживачів послуги.

КП «Херсонкомунтранссервіс», займаючи монопольне (домінуюче) становище на ринку пасажирських перевезень на міському автобусному маршруті загального користування №25-А «сел. Молодіжне – Центральний ринок», зокрема, від початкової до кінцевої зупинки, має здійснювати свою господарську діяльність з дотриманням вимог законодавства про захист економічної конкуренції, які регламентують економічну поведінку монополістів на відповідному ринку.

За умов існування конкуренції на ринку послуг з перевезення пасажирів на міському автобусному маршруті загального користування №25-А «сел. Молодіжне – Центральний ринок», зокрема, від початкової до кінцевої зупинки, споживач мав би змогу відмовитись від послуг КП «Херсонкомунтранссервіс» і звернутись до іншого суб'єкта господарювання з метою отримання відповідних послуг.

В даному випадку конкуренція на зазначеному ринку відсутня і
КП «Херсонкомунтранссервіс», користуючись монопольним (домінуючим) становищем, не здійснює протягом тривалого проміжку часу, а саме з лютого 2017 року по теперішній час, перевезення пасажирів на міському автобусному маршруті загального користування №25-А «сел.
Молодіжне – Центральний ринок», зокрема, від початкової до кінцевої зупинки, на умовах Договору та згідно із затвердженим Організатором паспортом маршруту №25-А, що може призвести до ущемлення інтересів споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.

Стаття 3 Закону України «Про Антимонопольний комітет України» відносить до основних завдань Комітету, зокрема, здійснення державного контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції на засадах рівності суб’єктів господарювання перед законом та пріоритету прав споживачів, запобігання, виявлення і припинення порушень законодавства про захист економічної конкуренції. Принцип пріоритету прав споживачів закріплений і у статті 4 Закону України «Про Антимонопольний комітет України», де визначені основні принципи діяльності Антимонопольного комітету України.

Частиною першою статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції» встановлено, що зловживанням монопольним (домінуючим) становищем на ринку є дії чи бездіяльність суб’єкта господарювання, який займає монопольне (домінуюче) становище на ринку, що призвели або можуть призвести до недопущення, усунення чи обмеження конкуренції, або ущемлення інтересів інших суб’єктів господарювання чи споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.

Відповідно до пункту 2 статті 50 Закону, зловживання монопольним (домінуючим) становищем є порушенням законодавства про захист економічної конкуренції.

Відповідно до частини третьої статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції», зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку забороняється і тягне за собою відповідальність згідно з законом.

Враховуючи викладене, КП «Херсонкомунтранссервіс», не здійснюючи протягом тривалого проміжку часу, а саме з лютого 2017 року по теперішній час, перевезення пасажирів на міському автобусному маршруті загального користування №25-А «сел. Молодіжне – Центральний ринок», зокрема, від початкової до кінцевої зупинки, на умовах Договору та згідно із затвердженим Організатором паспортом маршруту №25-А, вчинило порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбачене пунктом 2 статті 50,
частиною першою статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку пасажирських
перевезень
на міському автобусному маршруті загального користування №25-А «сел. Молодіжне – Центральний ринок», зокрема, від початкової до кінцевої зупинки, що може призвести до ущемлення інтересів споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.

 

Крім цього, в ході розгляду справи Відділенням встановлено, що відповідно до статті 6 Закону України «Про автомобільний транспорт», органи місцевого самоврядування формують мережу міських автобусних маршрутів загального користування і здійснюють у межах своїх повноважень контроль за дотриманням законодавства у сфері автомобільного транспорту на відповідній території.

Згідно з статтею 7 цього Закону, забезпечення організації пасажирських перевезень на міських автобусних маршрутах загального користування покладається на виконавчий орган сільської, селищної, міської ради відповідного населеного пункту.

Статтею 31 цього Закону визначено, що відносини автомобільного перевізника, що здійснює перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування міських,

приміських та міжміських, які не виходять за межі території області (внутрішньообласні маршрути), із органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування визначаються договором про організацію перевезень пасажирів на автобусному маршруті загального користування, у якому встановлюються: перелік маршрутів загального користування, які буде обслуговувати автомобільний перевізник, умови організації перевезень, показники якості транспортного обслуговування населення, термін роботи автомобільного перевізника, зобов'язання органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо облаштування маршруту, підтримки проїзної частини автомобільної дороги та під'їзних шляхів у належному стані (тільки для міських автобусних маршрутів), розмір компенсації витрат автомобільного перевізника внаслідок перевезення пільгових пасажирів та регулювання тарифів, механізм їх виплати.

Згідно з рішенням Херсонської міської ради від 28.11.2014 № 1589, здійснення в межах чинного законодавства України повноважень виконавчих органів міської ради із задоволення потреб та інтересів мешканців територіальної громади міста у галузі дорожнього господарства, транспорту та зв’язку покладено на Управління транспорту.

Управління транспорту (код ЄДРПОУ - 26472400) є юридичною особою та діє на підставі Положення про Управління транспортної, дорожньої інфраструктури і зв’язку Херсонської міської ради (надалі – Положення), затвердженого рішенням Херсонської міської ради від 28.11.2014 № 1589.

Організаційно-правова форма: орган місцевого самоврядування. Основний вид діяльності: державне управління загального характеру (КВЕД 84.11).

Згідно з п. 1.1. Положення, Управління транспорту є виконавчим органом Херсонської міської ради.

Між КП «Херсонкомунтранссервіс» та Управлінням транспорту укладено Договір, відповідно до якого Управління транспорту доручає, а Перевізник приймає на себе зобов’язання з організації перевезень пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування №25 «пл. Павла Дубинди – сел. Молодіжне» та №25-А «сел. Молодіжне – Центральний ринок», на яких Перевізник визнаний переможцем згідно з рішенням конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників на міських автобусних маршрутах загального користування (протокол від 16.12.2016), введеним в дію наказом начальника Управління транспорту від 19.12.2016 №90.

Відповідно до п 2.1 Договору, на Управління транспорту, зокрема, покладено обов’язок здійснювати контроль за виконанням Перевізником умов даного Договору, дотримання ним норм чинного законодавства України, інших актів органів та посадових осіб місцевого самоврядування щодо пасажирських перевезень автомобільним транспортом. У випадку виявлення порушень умов Договору, застосовує до перевізника штрафні санкції.

Пунктом 3.3. Договору, передбачено право Управління транспорту на розірвання в односторонньому порядку договірних відносин із перевізниками у разі порушення ними умов договору, зокрема, не дотримання Перевізником п.2.2.1 Договору «Здійснення перевезення пасажирів на умовах, передбачених цим Договором та нормами чинного законодавства, за маршрутами, на яких Перевізник визнаний переможцем згідно з рішенням конкурсного комітету, за узгодженими та затвердженими розкладами і схемами руху, у відповідності до затверджених паспортів маршруту».

Відділенням встановлено, що КП «Херсонкомунтранссервіс» не здійснює протягом тривалого проміжку часу, а саме з лютого 2017 року по теперішній час, перевезення пасажирів на міському автобусному маршруті загального користування №25-А «сел. Молодіжне - Центральний ринок» від початкової до кінцевої зупинки на умовах Договору та згідно із затвердженим Організатором паспортом маршруту №25-А.

Виконавчим комітетом Херсонської міської ради листом від 03.05.2017 №8-5119-4/20 було надано Відділенню копію Претензії від 14.03.2017 №266/01-24 за Договором №16 про організацію перевезень пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування від 21.12.2016, відповідно до якої Управління транспорту вимагало наступне: «негайно, до 10.03.2017 налагодити роботу з належного обслуговування Вашим підприємством автобусного маршруту загального користування №25-А з регулярністю не нижче 90%, відповідно до умов укладеного Договору №16 про організацію перевезень пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування від 21.12.2016.

У разі невиконання Вами даної претензій і встановлення наступними перевірками фактів подальшого порушення з Вашої сторони умов Договору №16 про організацію перевезень пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування від 21.12.2016, управління транспортної, дорожньої інфраструктури і зв’язку буде змушене в односторонньому порядку розірвати вказаний Договір та укласти новий з іншим підприємством до проведення конкурсу на здійснення перевезень пасажирів на міському автобусному маршруті загального користування №25-А «сел. Молодіжне – Центральний ринок».

Листом від 06.07.2017 №729/01-24 Управління транспорту надало Відділенню інформацію щодо усіх заходів, які вживалися Організатором з приводу невиконання Перевізником умов Договору. До таких заходів належать направлення Претензії від 14.03.2017 №266/01-24 за Договором №16 та листів від 03.05.2017 №478/01-24 та від 06.07.2017
№728/01-24 стосовно приведення діяльності КП «Херсонкомунтранссервіс» у відповідність до Договору перевезень на маршрутах №25 та №25-А у м. Херсоні.

Але ці заходи не мали результативного впливу на діяння Перевізника.

Згідно зі статтею 17 Закону України «Про захист економічної конкуренції», забороняються дії чи бездіяльність органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю (колегіального органу чи посадової особи), що полягають у схиленні суб'єктів господарювання, органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю до порушень законодавства про захист економічної конкуренції, створенні умов для вчинення таких порушень чи їх легітимації.

Відповідно до пункту 7 статті 50 Закону, вчинення дій, заборонених згідно із статтею 17 цього Закону є порушенням законодавства про захист економічної конкуренції.

Враховуючи зазначене, бездіяльність Управління транспортної, дорожньої інфраструктури і зв’язку Херсонської міської ради у вигляді нездійснення належного контролю за діяльністю КП «Херсонкомунтранссервіс», що створило умови для вчинення Перевізником порушення законодавства про захист економічної конкуренції, є порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченим статтею 17, пунктом 7 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді антиконкурентних дій органу місцевого самоврядування, що полягають у створенні умов для вчинення суб’єктом господарювання порушення законодавства про захист економічної конкуренції.

Наявність порушень законодавства про захист економічної конкуренції в діях КП «Херсонкомунтранссервіс» та Управління транспортної, дорожньої інфраструктури і зв’язку Херсонської міської ради підтверджується матеріалами справи та нормами чинного законодавства України.

Відповідачам у справі, відповідно до пункту 26 Правил розгляду заяв і справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції, затверджених розпорядженням Антимонопольного комітету України від 19.04.94 №15-р, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 06.05.94 за №90/299 (у редакції розпорядження Антимонопольного комітету України від 29.06.98 №169-р), направлено копії подання з попередніми висновками від 10.07.2017 №2-28/25 для надання своїх міркувань, заперечень, пояснень та клопотань.

На подання з попередніми висновками від Управління транспортної, дорожньої інфраструктури і зв’язку Херсонської міської ради жодних міркувань, заперечень, пояснень та клопотань не надходило.

На подання з попередніми висновками від КП «Херсонкомунтранссервіс» листом від 28.07.2017 №330 надано заперечення, а саме:

1. Маршрут №25-А «сел. Молодіжне - Центральний ринок» є нерентабельним та збитковим, тому Перевізником припинено перевезення пасажирів по даному маршруту.

Зазначене пояснення спростовується тим, що збитковість маршруту, відповідно до умов Договору та норм чинного законодавства України в галузі транспорту, не є підставою для припинення надання послуги з перевезення без прийняття відповідних рішень органом місцевого самоврядування або внесення змін до Договору, укладеного між Організатором та Перевізником.

Крім цього, згідно з інформацією виконавчого комітету Херсонської міської ради, наданою Відділенню листом від 03.05.2017 №8-5119-4/20, ініціатором створення двох нових маршрутів №25 «сел. Молодіжне-ХБК» та №25-А «сел. Молодіжне - Центральний ринок» було саме КП «Херсонкомунтранссервіс», яке до цього здійснювало перевезення пасажирів на міському автобусному маршруті загального користування №25 «сел. Молодіжне - Центральний ринок» з вересня 2013 року по грудень 2016 року, тобто понад 3 роки.

До того ж, конкурс на визначення перевізника на маршруті №25-А «сел. Молодіжне - Центральний ринок» було проведено в грудні 2016 року, тобто всього за кілька місяців до припинення КП «Херсонкомунтранссервіс» відповідних перевезень. За цей час особливо не змінилися ціни на пальне тощо. У Перевізника на момент участі у відповідному конкурсі вже був достатній досвід здійснення перевезень на цьому маршруті, таким чином
КП «Херсонкомунтранссервіс» був обізнаний з очікуваною вартістю проїзду, довжиною маршруту, протяжністю, пасажиропотоком та іншими показниками, які б могли вплинути на участь у конкурсі.

2. Протягом 2017 року на КП «Херсонкомунтранссервіс» значно зменшилася чисельність водіїв, через їх масове звільнення за власним бажанням.

Зазначене пояснення спростовується тим, що зміни у кадровому складі підприємства не повинні впливати на його діяльність, а можуть свідчити лише про невжиття Перевізником заходів щодо заохочення водіїв до роботи та недосконалу кадрову політику підприємства.

Крім цього, Перевізником не доведено вплив масового звільнення водіїв підприємства на організацію перевезень саме на маршруті №25-А «сел. Молодіжне - Центральний ринок», оскільки підприємство обслуговує значну кількість автобусних маршрутів загального користування у м. Херсоні.

3. Управлінням транспортної, дорожньої інфраструктури і зв’язку Херсонської міської ради не було вжито заходів щодо налагодження пасажирських перевезень на міському автобусному маршруті загального користування №25-А «сел. Молодіжне - Центральний ринок», зокрема від початкової до кінцевої зупинки, що передбачено умовами Договору.

Зазначене пояснення Перевізника спростовується тим, що дії Організатора в цьому рішенні також визнано порушенням законодавства про захист економічної конкуренції.

 

На підставі викладеного, матеріалами справи в повній мірі доведено, що:

-                           КП «Херсонкомунтранссервіс», не здійснюючи протягом тривалого проміжку часу, а саме з лютого 2017 року по теперішній час, перевезення пасажирів на міському автобусному маршруті загального користування №25-А
«сел. Молодіжне - Центральний ринок» від початкової до кінцевої зупинки на умовах Договору та згідно із затвердженим Організатором паспортом маршруту №25-А, вчинило порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбачене пунктом 2 статті 50, частиною першою статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку пасажирських перевезень на міському автобусному маршруті загального користування №25-А «сел. Молодіжне – Центральний ринок», зокрема, від початкової до кінцевої зупинки, що може призвести до ущемлення інтересів споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку;

-                           бездіяльність Управління транспортної, дорожньої інфраструктури і зв’язку Херсонської міської ради у вигляді нездійснення належного контролю за діяльнісю КП «Херсонкомунтранссервіс», що створило умови для вчинення Перевізником порушення законодавства про захист економічної конкуренції, є порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченим статтею 17, пунктом 7 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді антиконкурентних дій органу місцевого самоврядування, що полягають у створенні умов для вчинення суб’єктом господарювання порушення законодавства про захист економічної конкуренції.

 

Відповідно до частини другої статті 52 Закону України «Про захист економічної конкуренції» за порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбачене пунктом 1 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції», накладається штраф у розмірі до десяти відсотків доходу (виручки) суб’єкта господарювання від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) за останній звітний рік, що передував року, в якому накладається штраф.

Згідно з податковою декларацією з податку на прибуток КП «Херсонкомунтранссервіс» за 2016 рік дохід від будь-якої діяльності становить («інформація з обмеженим доступом»).

При визначенні розміру штрафу для КП «Херсонкомунтранссервіс» враховано, що порушення Перевізником вчинено вперше, підприємство знаходиться в скрутному матеріальному становищі, співпрацювало з Відділенням під час розгляду справи
№32/2-17 та те, що вчинення порушення КП «Херсонкумонтранссервіс» відбулося внаслідок впливу органу місцевого самоврядування.

Враховуючи викладене, на підставі статей 12, 121 та 14 Закону України «Про Антимонопольний комітет України», статтей 48, 52 Закону України «Про захист економічної конкуренції», пунктів 3, 11 Положення про територіальне відділення Антимонопольного комітету України, затвердженого розпорядженням Антимонопольного комітету України від 23.02.2001 № 32-р, зареєстрованим Міністерством юстиції України 30.03.2001 за № 291/5482 (із змінами), пункту 32 Правил розгляду заяв і справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції, затверджених розпорядженням Антимонопольного комітету України від 19.04.1994 № 5 (в редакції розпорядження Антимонопольного комітету України від 29.06.1998 №169-р), зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 06.06.1994 за №90/299 (в редакції розпорядження Антимонопольного комітету України від 29.06.1998 № 169-р) (із змінами), адміністративна колегія Херсонського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України,

 

ПОСТАНОВИЛА:

 

1. Визнати, що Комунальне підприємство «Херсонкомунтранссервіс» (код ЄДРПОУ 01235573) у період з 21.12.2016 по теперішній час займає монопольне (домінуюче) становище на ринку пасажирських перевезень на міському автобусному маршруті загального користування №25-А «сел. Молодіжне – Центральний ринок», зокрема, від початкової до кінцевої зупинки, з часткою 100 відсотків.

2. Визнати діяння Комунального підприємства «Херсонкомунтранссервіс» (код ЄДРПОУ 01235573), які полягають у не здійсненні протягом тривалого проміжку часу, а саме з лютого 2017 року по теперішній час, перевезень пасажирів на міському автобусному маршруті загального користування №25-А «сел. Молодіжне - Центральний ринок», зокрема, від початкової до кінцевої зупинки на умовах Договору та згідно із затвердженим Організатором паспортом маршруту №25-А, порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченим пунктом 2 статті 50, частиною першою статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку пасажирських перевезень на міському автобусному маршруті загального користування №25-А «сел. Молодіжне – Центральний ринок», зокрема, від початкової до кінцевої зупинки, що може призвести до ущемлення інтересів споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.

3. За порушення, зазначене у пункті 2 резолютивної частини цього рішення, накласти на
Комунальне підприємство
«Херсонкомунтранссервіс» (код ЄДРПОУ 01235573) штраф у розмірі 10000 (десять тисяч) грн.

4. Зобов’язати Комунальне підприємство «Херсонкомунтранссервіс» (код ЄДРПОУ 01235573) у двомісячний термін з дня отримання рішення припинити порушення, зазначене у пункті 2 резолютивної частини цього рішення, шляхом приведення своєї діяльності у відповідність до умов укладеного з Управлінням транспорту договору про організацію перевезень пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування від 21.12.2017 №16.

5. Визнати бездіяльність Управління транспортної, дорожньої інфраструктури і зв’язку Херсонської міської ради (код ЄДРПОУ 26472400) у вигляді нездійснення належного контролю за діяльністю КП «Херсонкомунтранссервіс», що створило умови для вчинення Перевізником порушення законодавства про захист економічної конкуренції, порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченим статтею 17, пунктом 7 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді антиконкурентних дій органу місцевого самоврядування, що полягають у створенні умов для вчинення суб’єктом господарювання порушення законодавства про захист економічної конкуренції.

6. Зобов’язати Управління транспортної, дорожньої інфраструктури і зв’язку Херсонської міської ради (код ЄДРПОУ 26472400) у двомісячний термін з дня отримання рішення вжити заходи щодо усунення порушення, зазначеного у пункті 5 резолютивної частини цього рішення, шляхом посилення контролю за діяльністю Комунального підприємства «Херсонкомунтранссервіс».

 

Відповідно до частини третьої та частини восьмої статті 56 Закону України «Про захист економічної конкуренції» особа, на яку накладено штраф за рішенням органу Антимонопольного комітету України, сплачує його у двомісячний строк з дня одержання рішення про накладення штрафу.

Протягом п’яти днів з дня сплати штрафу суб’єкт господарювання зобов’язаний надіслати відповідно до Антимонопольного комітету України або його територіального відділення документи, що підтверджують сплату штрафу.

Відповідно до частини першої статті 60 Закону України «Про захист економічної конкуренції» заявник, відповідач, третя особа мають право оскаржити рішення органів Антимонопольного комітету України повністю або частково до господарського суду у двомісячний строк з дня одержання рішення. Цей строк не може бути відновлено.

 

 

 

Голова адміністративної колегії

Голова територіального відділення В.П. Василенко

 

 

 

 

 

Більше за темою

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux